fredag den 13. oktober 2023

Agurketider, ja for der er ikke så meget at skrive om efterhånden

 Men lidt billeder er det da blevet til:

Her er f.eks lille Schippo, der vogter
hvad vogter han da på: en muldvarpe såmænd, han graver og graver, men han fandt ingen muldvarpe, desværre var det i mit staudebed 
det var jeg ikke helt tilfreds med, men solen gør underværker i bedet
Bent slår græs, mon det er sidste gang i år, jeg tvivler, men da solen skinnede,  måtte jeg have et billede.
Cl. Multiblue
cyklamen
medbragt fra Samsø, foræret af Anne. De ser godt ud mellem stenene.
Echinacea er rigtig fin nu, især i solskin, også den er fra Samsø

Fjernellike i irisbedet, nu med efterårsfarver
de fine hostaer som endnu ikke har taget skade af efteråret
høststenbræk er nu ved at blomstre
liljerne er endnu ikke sprunget ud
parykbusken og lidt blå himmel
ranunklen med flere blomster og knopper
Roser:
Carl Nielsen
hjemmelavet rose
Lady Emma Hamilton
Port Sunlight
Sophia Renæssance
i vindueskarmen er der fine blomster i duftranken, tak til Anette og Erik for indflytningsgaven,
som blomstrer nu.
Morten Korch (jeg var så heldig, at alle blomsterne på grenen sprang ud på samme tid, så den kom ind i vasen, den står i køkkenvinduet og dufter fantastisk, og har holdt nogle dage. 

I må have en god weekend, der skal lige ske lidt mere, før der igen er noget at skrive om her på bloggen.








19 kommentarer:

  1. Ja, det er nok mye å vokte på i hagen hos deg. Her har vi ikke muldvarp, men jordrotte / vånd. De lever mye i nærheten av vann. Du har jo fortsatt mye fint i blomst hos deg, for du slipper jo lenge unna frosten. Nydelige roser. Morten Korch prøvde jeg her, men den overlevde ikke.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja Schippo vogter på både rotter og muldvarpe. Ærgerligt med Morten Korch rosen, den er så fin.
      Klem

      Slet
  2. Nå, du fandt da alligevel nogle udmærkede motiver.

    SvarSlet
  3. Ja det er nok ikke sidste gang græsset skal slås..
    Ja øv muldvarpe. Jeg har lige klapset en, der var på vej ind i et af bedene. De ka holde sig ude på marken kan de.
    De har så smukke blade, cyklamen. Den behøver næsten ikke blomster.
    Hosta er så forskellige med at gå i efterårs dragt. Et par af mine er faktisk næsten helt visnet ned. Mens der er flere der står flotte endnu.
    Oh er der liljer der først blomstrer nu. Eller er der lidt "snyd" med. Jeg har lige bestilt en masse liljer til levering i februar, fra Lene. Jeg glæder mig.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej det tænker jeg heller ikke, når det er så varmt i vejret.
      Bladene er helt sikkert smukkere en blomsterne på cyklamen.
      Jeg har også et par hosta, der er ved at visse, men de nye her holder godt.
      Ja Lene har haft dem i drivhus, men vi tvivler på, de når at blomstre. Du kan roligt glæde dig til liljerne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Der er vist egentlig skræmmende meget at fotografere endnu ... skræmmende, fordi der skal bare lige skal en enkelt gang nattefrost til, så er det slut med de fleste blomster inden for få timer.
    Jeg håber bare, at vores nærhed til vand kan holde frosten fra døren i nogle uger endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Det har du nok ret i, men lad os nu se, om det bliver så galt hos jer, når I bor tæt ved fjorden. Vi bor heller ikke det værste sted på Fyn, hvad angår nattefrost, det er værre sydligere. Jeg har også kun roserne, der kan blive ødelagt, og de kommer jo heldigvis igen.

      Slet
  5. Ja-ja, emnerne er ved at være udtømte for denne sæson, men der er stadig gode motiver derude, og vi er kun halvvejs gennem efteråret. Egentlig utroligt det først nu begynder at virke køligt i vejret - næsten helt oktoberagtigt:-)
    Det kan være dine hunde gør lidt godt ved deres blotte tilstedeværelse. Jeg tænker at bare lugten af hund måske får muldvarpen til at rynke på næsen og tage en anden have.
    Græsset er garanteret ikke færdigt med at vokse for i år! Så længe det er plusgrader bliver det bare ved, og i nat fik vi en ordentlig spand regn her. Omsider!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det troede jeg, men jeg skal nok finde på mere, der sker tit noget her. Jeg tror bare, det er fordi det blæser så voldsomt, at det virker køligt i vejret. Når bare solen skinner, varmer den stadig dejligt.
      Ja måske kan hundene få muldvarpene væk ved deres lugt.
      Nej det tror jeg heller ikke, græsset gror stadig, når det er så mildt.
      Vi har kun fået en lille spand vand i aftes, 14 mm, du har nok fået meget mere.
      Knus

      Slet
  6. Hvis du synes, det er agurketider, er det godt, du har et par fotogene hunde.
    Jeg synes nu ellers, du har en del at vise. Blandt andet det lange kik ned over græsplænen med træstammerne i forgrunden og flittige Bent i baggrunden.
    De gule ranunkler er også fine. Jeg troede, ranunkler var forårsblomster, men der tager jeg åbenbart fejl. Morten Korch roserne er som skabt til den blå vase, og jeg kan sagtens forestille mig den dejlige duft, de udsender.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det var nok lige tidligt nok at skrive agurketider, men hundene pynter godt i haven. I dag har Schippo pyntet i irishøjen
      Der står på google, at de skal blomstre hele sommeren, jeg plantede den i vinter og troede ikke, den klarede det, men det gjorde den sørme. Jeg havde købt den udsprunget der, hvor jeg købte orkidéer. Ja Morten Korch rosen har stået så flot i den blå vase, den har stået inde i 4 dage, det er herligt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Alle blomsterne gløder i den lave efterårssol, så det blev til nogle fine billeder. Du har stadig mange flotte roser. Hos mig er der kun et par små blomster tilbage. Ja de cyklamen kommer til at pynte flot mellem stenene. Fantastisk løv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er så fint med den lave sol på roserne, men blæsevejret er ikke godt for dem. Cyklamen har de flotteste blade, hvad skal vi så med blomsterne.

      Slet
  8. Du er også flittig til at holde os opdateret, så ok med nogle dages pause :-) Jeg har lige skrevet første indlæg siden marts, så der var da lidt at skrive om. Jeg har haft et travlt haveår og med alt det andet har jeg svært ved at følge med på bloggen, det bliver der så lidt bedre tid til nu.
    Nej jeg tror heller ikke på at græsslåning er sidste gang. Det er lidt ærgerligt at der graves efter muldvarpe i staudebedet, jeg håber at du fik repareret skaderne.
    God weekend, det ser ud til havevejr og det vil jeg udnytte nu hvor energien har indfundet sig :-)
    Hilsen Lisbeth (countryliv)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er jeg, det skyldes nok, at jeg ikke kan lade være, der er meget at fortælle om nu. Ja du må have meget at skrive om, godt du er med endnu.
      Ja det er lidt træls med hunde og muldvarpe, men jeg skal nok få dækket gravningen til igen. Ja selvom det blæser, kan man godt gå i haven, især når solen skinner.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja men dog så er Shippo kommet på arbejde :-) muldvarpe et jo noget helt nyt for ham, mon han kan fange den? De er dælme trælse at få ind i haven. Vi har prøvet det en enkelt gang, men den forsvandt igen, rigtig fint for fange den kunne vi ikke.
    Det ser så fint ud med cyclamen bladene en af de vækster der er værd at have også for bladenes skyld.
    Det er sjovt at selv om det er efterår så blomstrer Ranunklen så fint selv om det jo er en plante vi forbinder med foråret :-) her er der blomst i Engblommen det er første gang jeg oplever det.
    Ja men så er der godt gang i duften indendørs. Den du kalder duftranke er det ikke en Hoya?
    Spændende om liljerne når det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja muldvarpe er nyt for Schippo, men allerede i foråret snusede han til de første muldvarpeskud. Heldigvis er de fleste ude i grøftekanterne, der må de gerne blive.
      Ja jeg er så glad for cyklamenbladene og glad for, at det lykkedes mig at sætte dem, så de kom igen, jeg havde jo en del med fra Samsø og fik også nogle fra dig, det var dejligt.
      Ranunklen købte jeg der, hvor vi købte orkidéer, den overlevede at komme ud af potten.
      Engblommer har jeg ikke haft meget succes med på Samsø, måske skal jeg prøve her, jeg kan godt lide dem.
      Jo du har nok ret i, at det er en Hoya, der var ingen skilt ved.
      Der er en knop sprunget ud i dag i liljerne, så må vi se, om der kommer flere.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet