torsdag den 26. oktober 2023

Det har været storm og regn, men heldigvis har der også været solskin

 Stormen tog jeg ikke mange billeder af, men nu har vi da fået 20 mm mere og er så oppe på 62 mm i oktober, mon ikke vi når lidt mere, jeg tænker det, det er jo ingenting i forhold til hvad mange af I andre har fået, men vi er glade.

den 23.10. tog jeg dette billede fra min morgentur, I kan se, at det er lidt mørkt efterhånden, men snart skal urene stilles tilbage, så må jeg se, om vi kan sove noget længere. Når det begynder at blive mørkt igen, vil jeg gå om dagen i stedet.

Her kommer skønne morgenbilleder fra haven her på Hellerupvej:
Her er jeg lige kommet hjem fra morgenturen og står ved trappen
solen kom frem, og det blev det dejligste vejr (stadig ud mod vejen, bøgetræet har løvet endnu, men hvor længe?
Jeg har søen med på de fleste af billederne
Vi forsøger nu, at plante til
rundt om søen
irishøjen med solen ved lågen ud til marken
Ved de store sten står et par acer, en rose og ikke mindst glasbær,
stien med lindetræet til venstre
en hund, brændeskuret og vores fine hus, der pynter på billedet 
Den hvide peberbusk Daphne, jeg fik foræret af Marie er nu plantet her i skoven
Echinacea
to der er fine sammen Høststenbræk og heuchera
Magnolia Grandiflora er ikke stor, men nu ved jeg, at den kan blive stor efter jeg har set dem Marie og Søren har.
så blev der endelig tid til at plante de to rhododendron, jeg havde købt i Billigblomst til ½ pris
forrest R. Wine and Roses og bagved R. daviesii, en løvfældende rhodo
her er staudebedet, solhattene er klar til endnu en blomstring




de to liljer holder længere, når det er køligt, jeg var nervøs for, at de ikke ville springe ud, eller at stormen ville ødelægge dem. Jeg plukker enkelte blomster ind i små vaser, de holder længe. Liljen hedder Chardonnay og er køb her
A shropshire Lad blomstrer, men ellers er det ved at være sket med roserne for i år, de har gjort det godt i betragtning af, at de er nyplantede.
en dejlig buket her sidst i oktober
I må have en dejlig weekend, husk at stille urene. 







19 kommentarer:

  1. Ja, dere fikk nok merke stormen Babet godt. Etter storm kommer det heldigvis sol igjen, ogdet er jo godt. Ja, du får mye å glede deg til av blomstring til neste år. Rhodoer er så flotte året rundt, så de kan en ha mange av. Den hvite liljen er helt nydelig.
    God weekend til deg også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja mon ikke vi fik mærket stormen, men vi klarede den, her når vandet ikke til, men mange andre steder, hvor man ikke lige venter det. Ja vi har samme dille med rhodoerne. Den hvide lilje er fin, især fordi der ikke ofte er blomstrende liljer nu.
      Klem

      Slet
  2. Det var fantastisk vejr søndag og mandag, men nu er det vist slut for i denne gang.
    Min Shropshire Lad har også fået en renæssance, men generelt blev der rusket lidt for meget i alle blomsterne under stormen, desværre. De fleste kunne ellers godt have holdt et stykke tid endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det var overraskende, at det blev så fint efter stormen, i dag er det meget mørkt i vejret.
      Ja den storm var hård ved blomsterne.

      Slet
  3. Regnen måtte selvfølgelig gerne være faldet for flere uger siden, men bedre sent end aldrig. Det ender måske med, at søen bliver et af jeres yndlingsområder. Fin buket!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det havde ikke gjort noget, hovedsagen var at det kom. Ja det er ret spændende at indrette omkring søen. Vi mangler bare at finde ud af at slippe af med dunhammerne.

      Slet
  4. Ja nu får vi en kort tid med lidt lysere morgener. Sommertid vintertid øv, kunne "de" da snart se at få det til normal tid altid.
    Dejlige havebilleder, man kan rigtig se hvor flittige I har været. Spændende til foråret. Det giver osse en mægtig virgning med de gamle træer.
    Skøn solhat, fantastisk den vil blomstre igen. Mine er gået istå, både de frøsåede og stauden.
    Den er altså fantastisk den lilje. Tænk, blæsten ikke fik ødelagt den, heldigt.
    En rigtig gylden efterårsbuket. mine buketter er hvide lige nu, jeg har nemlig hvide chrysantemum i drivhuset.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg hader det sommer/vintertid, men det bliver nok aldrig normalt igen. Nu har vi haft det i 43 år.
      Ja men nu tager vi lige et hvil, mens planterne og vi sunder os, men det bliver spændende.
      Solhatten er så fin, jeg er spændt på, om jeg får dem over hele haven.
      Jeg havde ikke ventet så meget blomstring og holdbarhed af liljen.
      Ja her er det hele så gyldent.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Hvor er det første billede du viser helt fantastisk, det satte drømme i gang hos mig. Det har været et par kedelige dage med regn og mørkt vejr. Aftenerne er lange nu hvor det er tidligt mørkt. Jeg var i Billig Blomst i Herning i tirsdags, mage til skidt har jeg sjælden set, jeg blev ikke fristet af noget, jeg var ellers rundt over det hele pga udsalg, der var intet som var værd at købe. Hvor er din lilje flot, fantastisk at den har klaret både regn og blæst. Har du fået lagt dine tulipanløg? Jeg var heldig i forrige uge i skøn solskinsvejr at få alle mine hundredvis af løg i jorden, det er jeg virkelig glad for. Jc og Peter fik fældet 5 træer, nogle af dem med bånd på så det er dejligt, desværre gik det ud over mit silketræ, men det er ikke let at undgå.
    God weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var et fantastisk lys lige da jeg tog billedet. Mørkt og trist vejr i dag, jeg har slet ikke været ude. Der er ikke mange spændende planter i Billigblomst, jeg skulle have været der i dag, men kørte forkert. Jeg tror heller ikke meget på, at der er andet end noget kedeligt. Hvis der er viser jeg det nok. Vores løg er sat for længst, godt du har fået dine i jorden. Øv hvor ærgerligt med dit silketræ, men det er ikke nemt, alt står efterhånden tæt, og de gør det så godt de kan.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Der er blevet lidt længere mellem solstrålerne her hvor vi er gået ind i regntiden, men det pynter sandelig med sol på billederne og vi sætter så meget des mere pris på den. Nu kan I vel også snart tillade jer at gå i hi for vinteren, for havearbejdet bliver man alligevel aldrig færdig med, og der er allerede sket så meget det seneste år, at I kan være tilfredse med 2023.
    Det gode ved en ny have er at forventningens glæde blomstrer op på ny, og her i de første år oplever man nok den største forandring fra år til år.
    Dejligt stormen ikke forrettede skader hos jer! I lå nok lidt i læ bag os andre:-) Liljerne er vel nok fantastiske!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er ingen solstråler her i dag, så det er frem med kameraet, så snart den viser sig. Ja vi er så småt gået i hi, i går var jeg slet ikke derude, men planlægger en tur nu om lidt. Nu kan vi bare glæde os til foråret, hvor der er meget at se og tage billeder af.
      Ja vi har nok ligget i læ, synd at det gik så hårdt udover jer.
      Ja liljer i blomst sætter man ekstra pris på nu på denne årstid.
      Knus

      Slet
  7. Flotte morgenbilleder med den lave sol. Dejligt som solen skinner ind gennem træerne. Det er mange fine sager I har plantet rundt om søen. Bliver spændende at se dem udvikle sig næste sommer. Chardonnay er meget smuk. Sikke den lyser op.

    SvarSlet
  8. Hej Sydney
    Tak ja solskin er godt, næste år skal jeg have græsser, de er flotte i den lave sol. Ja jeg venter spændt på udviklingen i bedene næste år. Det er godt at have en blomstrende lilje på denne tid af året.

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Tænker også at vi godt kan undvære stormbilleder. Jo lidt sol har vi set, men det har nu mest været gråt i gråt. Heldigvis kan vi sagtens nå at få nogle fine gyldne dage i november.
    Så flot et lys du har fanget, rundt om i gaven, en super stemning.
    Et par fine rhodoer Bent har plantet og ikke et øje tørt når de var til halv pris.
    Det er super flor at liljen er sprunget så flot ud, man kunne jo godt frygte noget råd på denne tid af året, når det hele er så fugtigt.
    Vi skal på weekendtur til Rødbyhavn så gad vide om vi får set noget til oversvømmelserne. Der er heldigvis ikke noget ødelagt der hvor vi skal hen (Hages Badehotel) men skal da ærligt indrømme at vi var lidt nervøse for om det blev aflyst.
    Fortsat god aften som jeg tænker går ned dans :-)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja stormbilleder er der ikke meget ved, men sol det kan vi lide, vi håber på gyldne dag i november.
      Halv pris er bare godt, synes jeg. Bo og Lene troede heller ikke på, at den ville springe ud, men det gjorde den heldigvis.
      Det bliver spændende med en tur til Rødbyhavn, ja det var næsten at ønske, at I ikke ser oversvømmelser, men godt I ikke har fået aflysning, jeg håber I får en god tur.
      Ja nu skal vi se Vild med dans, det er rigtig godt i aften.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hvor er det en smuk buket i efterårets farver. Frøstandene (hirse?) giver buketten en lethed.
    De hvide liljer er så rene og perfekte, at man næsten ikke kan tro, at de er plukket i haven sidst i oktober.
    Du må også have en dejlig weekend. Jeg vil nyde at have en ekstra time.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      tak skal du have, ja for en gang skyld er jeg selv tilfreds med buketten, det er en græsart, som jeg fik af Marie, men det er ikke en hirse. Ja nu må vi nyde den ekstra time, som forsvinder igen til aften, det bliver tidligt mørkt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Oj så mycket vackert som fortfarande blommar hos dig! Härligt!
    Idag råder gråväder och regn här och färgskalan är HELT GRÅ, puh...
    Kram från Titti

    SvarSlet