fredag den 28. april 2023

På tur til Jylland

 Per havde taget fri, så vi kunne følges ad på tur til Vestjylland. Dagen før fik vi afbud, så vi måtte finde på noget andet. Vi måtte jo benytte os af hans fridag, som var reserveret til hans mor. 

Lynhurtigt lavede jeg planerne om, hvor tog vi hen, mon I kan gætte det, ja det tænker jeg:




selvfølgelig måtte jeg have billeder
af nogle af yndlingene med flot indument.
ja det var selvfølgelig Rhododendronhaven. Vi skulle have noget spagnum, det gode grove, lyse spagnum, ja så smuttede der også lige et par rhodoer med. Det varede noget, inden Claus opdagede os, denne gang havde jeg nemlig ikke fortalt, at vi kom. Alle de dejlige rhodoer blev nydt, jeg fandt mange af dem, jeg havde i Høneballehaven, ja det var lidt vemodigt, men jeg er ved at lave en ny samling 😍 der kan selvfølgelig ikke være så mange, men lidt har også ret, og jeg er blevet ældre. 

Derefter gik turen til Jan Brodersen i Taulov, han har også mængder af rhododendron.
Kom med en tur rundt:
jeg var rosinen i pølseenden kan I se
R. Thomsonii
skønne cyklamen

der er mange store eksemplarer
og også nogle små
Jan laver selv stiklinger, her er de ved at kigge efter de poser, der er sat på for at lave nye rhodoer.

Hele haven er fyldt med rhododendron, i disse dage er der problemer med frosten, så knopper og blomster bliver ødelagte. Jan sælger på plantemarkeder, så han har en del til salg. 
Jeg købte en del løvfældende. Fordelen ved at købe på plantemarkeder er, at det er gode priser, selvfølgelig er de ikke så store, men så må man jo håber, at man lever længe nok 😋 til at se dem vokse til. 
Vi nåede en have mere, den må I have til gode til næste indlæg, der er det mest magnolia, jeg vil vise, så må I gætte, hvor det har været. 
Her til slut får I lidt fra haven på Hellerupvej:
det beskedne køb 
R. denudatum kunne jeg ikke stå for
roserne (nogle af dem)
er begyndt at skyde, som I nok kan regne ud, holder jeg øje med dem.
her ses haven ude fra vejen,  det røde træ
er den japanske kirsebær, den første blomst er lige sprunget ud. Prunus serrulata, desværre har beskæringen ikke været ret god de tidligere år, det er synd, vi må se, om vi kan gøre det pænere, men først skal det have fred indtil det tidlige efterår og gerne i tørvejr.

Rigtig god weekend til jer



16 kommentarer:

  1. Det er fantastisk du ikke købte flere rhodoer end du gjorde??? Du er jo rhodonafhængig hæhæ. `Egentlig kan jeg godt forstå dig, de er flotte. Men osse arbejdskrævende og især vandkrævende. Og i disse ofte tørketider er de altså valgt helt fra her på matriklen. Så nyder jeg andres.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nå jeg købte da 6, det var da helt pænt. Ja jeg er rhodoafhængig. Ja de er flotte, men kræver meget vand, stakkels Bent har slæbt utallige kander med vand op fra kælderen i dag, men det nytter jo ikke at købe, hvis de ikke bliver vandet. Vi får snart sat en vandhane med slange op i haven. Så jeg håber, du vil blive ved med at nyde mine.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Ja, da hadde nok du en flott tur til Rhorodendronhaven, og du fikk også med hjem noen rhodoer. De kan du jo ikke klare deg uten 😊
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var en flot tur, rhodoer må jeg have, så længe jeg har plads.
      Klem

      Slet
  3. I har garanteret befundet jer som fisk i vandet omgivet, som I har været, af rhododendron, men Lønbæk havde klart været meget mere varieret i sit udvalg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja men det gjorde vi, men vi ville hellere til Lønbæk og hente de planter, jeg har bestilt, det gør vi så om 14 dage :)))

      Slet
  4. Ja, det må have været en skøn udflugt for sådan et par som jer, og man kan jo se hvordan I nyder det! Også dejligt der begynder at ske lidt i haven derhjemme, og roserne ser ud som om de er faldet helt til.
    Den japanske kirsebær er lige på nippet, og den skal bare nydes mens den blomstrer, men jeg tror I skal beskære mens den har blade. Alle stenfrugter, som kirsebær og blomme, skal beskæres i sommertiden, hvor de har flest kræfter til at lukke sårene, så vidt jeg ved.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en fin udflugt, men for søren hvor var det koldt. Der er så dejligt i haven nu, jeg glæder mig over hver lille ny ting, jeg finder. Det var et råd jeg læste på google, men måske var det forkert, der stod nu også sensommer eller tidligt efterår. Det er også kun nogle stammer, der er beskåret forkert, som vi vil save af.
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Godt I alligevel fik en dag ud af det og fandt på noget andet. Man bliver altid fristet når man kommer til rhododendron haven.
    Det lyder også spændende med besøg hos Jan Brodersen, han har godt nok mange rhodoer i sin parcelhus have.
    Det har været en sej omgang med forkølelse, jeg har ligget i sengen siden tirsdag eftermiddag og kom først op i aftes. Jeg har bare lige gået rundt om bygningerne med Zulu, i så meget tøj og halstørklæder at naboen nok har undret sig over, hvorfor jeg var pakket sådan ind, men jeg hundefrøs så snart jeg kom udenfor.
    Den weekend I skal til Lønbæk er der besøg fra Australien så det passer ikke så godt, men god fornøjelse.
    Og god weekend. Blæser det også kraftigt på Fyn?
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja jeg løber ikke lige tør for idéer. Ja fristet blev jeg, men jeg holdt mig i skindet indtil, jeg kom til Jan Brodersen, mindre rhodoer og mindre priser.
      Da du fortalte mig om din tur til Irland og hvordan du frøs, var jeg ret sikker på, at du ville blive forkølet/syg.
      Det var ærgerligt, så får vi ikke set din skov med alle de nye rhodoer. Tak for det. Ja det blæser også meget her. I dag har været den bedste dag, det var stille vejr i formiddag, men så startede blæsten igen, heldigvis var det ikke så koldt, som det har været de andre dage. Her i aften er det igen koldt, så vi er trukket ind trods solskin.
      God bedring
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Hvor er Per heldig at have en mor der ikke løber tør for besøgs idéer når et besøg ikke lige lader sig gøre :-)
    Altid dejligt at besøge Rhododendron haven, men tænker at det er svært nu hvor du har begrænset m2 at plante i så der skal virkelig vælges planter med omhu. Ja disse frost morgener er lidt trælse hvis man har Rhodoer i blomst. Den tidligs blomstrende jeg har blev ødelagt af frost sidste år, men i år har vi været heldige. Nu er der et par stykker mere der er sprunget ud, og de er også intakte.
    Ja det er spændende med de nye roser, håber at de vil berige dig med blomster allerede i år.
    Her så jeg den første blomst i den japanske i torsdags, mon ikke de er klar til at shine i Bededagsferien.
    Rigtig god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, men det er ikke nemt, når man skal passe både arbejde og familie, vi kunne finde på mange flere ture.
      Jeg holdt mig i skindet i rhododerndronhaven og købte i stedet hos Jan Brodersen, de var mindre og billigere. Jeg har R. Silber velours i blomst, dog kun en endnu, jeg håber, frosten lader dem være. Min plejer at blive svedet af på Samsø.
      Ja de fleste af roserne klarer det godt, men ikke alle er kommet i gang. Jeg tror, du har ret, den japanske kirsebær vil nok vise sig frem i Bedeferien.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Jeg har vist aldrig mødt nogen så vild med rododendron som du er 😀
    Kan man beskære dem tilstrækkeligt uden at ødelægge planten? For mange af dem bliver vel kæmpestore, hvis de får lov?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Så har du noget til gode :) jeg har mødt mange, som er mere vild med dem end jeg er, det er nok noget med fælles interesser. Jeg kender nogle som tager til Kina eller nabolandene for at samle rhododendron, og har hele deres have fyldt med rhododendron. Ja man kan godt beskære rhododendron uden at ødelægge planten, de skyder bare igen. Jeg havde mange store før, men de var ikke altid lige pæne efter behandlingen.

      Slet
  8. Hvor er det hyggeligt, at Per tager en fridag og tager på tur sammen med sin mor. Det ser ud til, at I fik god udbytte af turen. Du fik da en del potter med hjem, du må jo huske på, at du har fået en mindre have.
    Det ser ud til, at dine roser er kommet godt i gang. Sikke fine skinnende blade de har.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var en hyggelig tur, jeg er glad for, at han vil med mig på turen. Ja vi fik da lidt med hjem, der er plads til mere endnu og til flere roser. Græs har jeg ikke noget at bruge til :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet