fredag den 30. december 2022

Nytårskavalkade 2022 - af den vemodige slags

 Ja for jeg må da indrømme, at jo flere billeder, jeg kiggede i arkivet jo mere trist blev jeg, men jeg blev nu også lidt stolt, for det er jo mit livsværk. Der er rigtig mange fine sager, men jeg har nu kun gennemgået billederne måned for måned, og taget dem, som jeg syntes bedst om. 

Januar 2022:

Med mindre det er solskin er der ikke så meget at vise fra januar
men denne solopgang var da ganske flot
jeg er lidt fascineret af sten med mos på

Februar:
ja men se da, vi fik mængder af regn i februar, heldigvis da for vi fik ikke meget resten af året. 114 mm er da en slat, men ikke nok til resten af året.
denne klynge krokus er taget 26. februar
R. February Dawn startede med at blomstre omkring 1. februar
Marts:
det begynder at lysne om morgenen
jeg har plukket påskeklokker og lagt i spejlbassinet, solens stråler ramte blomsterne
4. marts på golfbanen, ja nu var det begyndt at fryse
April:
først i april fik vi sørme lidt sne
De første rhodoer begyndte at blomstre
Maj, så skete der en masse:
den gule vandgran har en fantastisk farve hele sæsonen, men allerflottest er den lige når den springer ud. 12. maj
Træpæonerne springer ud omkring15. maj
næsten samtidig med rhododendronerne, R. Tina Heinje 25. maj
I juni gik det rigtigt løs:
Viburnum 
en grøftekant
rosenbedet med fuld knald på valmuerne
ja i det hele taget på farverne
her er det Kleopatras nål, der stjæler billedet
mosrosen Henri Martin er fantastisk i farven
et kig til rosenbedene 25. juni, jo der er noget at glæde sig til for Dorte og Ole, men inden da er der en del arbejde.
Det var første halvår, resten kommer, når I er kommet jer over nytåret, vi sidder som vanlig stille og roligt herhjemme, det har vi det godt med, og det er jo sidste år. 
Tak fordi I flittigt har fulgt med, I må komme godt ind i det nye år, vi ses til 2. del af kavalkaden om nogle dage










26 kommentarer:

  1. Det er noen flotte bilder du viser, men jeg forstår godt at du er litt trist. Det blir nok vemodig å forlate hagen din, men samtidig får du en mindre hage å stelle. Det er en tid for alt som det heter.
    Godt nytt år!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det er lidt trist, men jeg har jo selv valgt. Jeg glæder mig til at komme i gang med den nye have, selvom den ikke bliver så stor, men som du skriver, der er en tid for alt.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    I dag er jeg tidligt ude :-)
    Så gik 2022 og for jer er der jo lidt vedmodigt at sidde og se tilbage på, men der gik jo igen et år med masser af gode timer i haven og som du skriver med stolthed over hvad I har skabt gennem årene.
    Vi vil gerne sige tak for alle de år vi har fået lov at besøge jer 10 gange på 9 år ja lidt er det blevet til og alle de skønne lagkager du lavede og som Bent serverede med kaffe til. Nu ser jeg frem til at se hvad I får skabt i Hellerup, ja det er jo ikke erfaring der mangler, og I skal være så hjertelig velkomne her på Fyn, også et dejligt sted men noget andet end Samsø men trods alten Ø :-))
    Dejlige billeder du har valgt til at tegne det første halvår med, og ja der bliver meget at de nye ejere kommer til at glædes over.
    Et rigtig godt og nytår til jer og må det nye blive et med masser af glæde i de nye omgivelser.
    Knus fra mig og Mogens.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var du, og godt du ikke måtte springe over i dag igen. Ja der har været mange gode timer i haven, for et år siden vidste jeg heldigvis ikke noget om vores drastiske beslutning. Jeg håber også, vi ses, når vi kommer til Fyn, mon ikke Bent vil servere kaffe igen. Ja man kan ikke sammenligne det med Samsø, heldigvis kender vi en del derovre, det skal nok blive godt.
      Ja der bliver nok at se til for de nye ejere.
      Tak i lige måde, ja lad os håbe, vi falder til på Fyn.
      Også godt nytår til jer. Vi ses et eller andet sted på Fyn.
      Knus til jer.

      Slet
  3. Lad du bare følelserne få frit løb med dine allerbedste billeder Lisbeth! Det er jo en bevæget tid, og man er vel aldrig helt sikker på sådan et skifte før det er realiseret. Håber I får et dejligt nyt år i nærheden af familien! Jeg er sikker på du får så travlt med den nye have at du sprudler af idéer og energi fra dag ét.

    Tak for hyggelige stunder i det gamle år og hav et godt nyt år begge to!
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det gør jeg også, jeg kunne have sat flere ind, men var bange for det skulle blive for meget. Ja det bliver spændende at komme tæt på familien og alle de plantemarkeder, der sikkert kommer.
      Selv tak - vi ses til maj - Godt nytår
      Knus

      Slet
  4. Nature always gives color and joy to our eyes, thank you for these wonderful photos.
    Happy New Year.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Maria
      You are welcome I am glad you like mig photos.
      Happy New Year to you too.

      Slet
  5. Kæreste Lisbeth ❤️ Jeg bliver også helt vemodig ved at se dine billeder ☺️ I næste to år har vi været “næsten naboer” og mange gange har jeg nydt at kigge udefra, men i højeste grad når vi har hygget ved at gå rundt og beundre, klippe lidt knopper af imens vi har vendt stort og småt. OGSÅ Bellis og Chippo 🐶🐶 💖💞 Jeg vil savne det SÅ MEGET… håber lidt, at Dorte har lyst til lidt selskab ind imellem 😅
    Men nu har du fået dig en ny have at gå i krig med og du vil garanteret rimelig hurtigt få sat skik på den, det er du beviseligt en mester i. Jeg ser frem til at følge dit OG Bents arbejde med det.
    Kærligste hilsen og ønsker om et fantastisk 2023 til jer begge

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susanne
      Ja du har kunnet kigge både udefra og inde i haven, det har været hyggeligt. Jeg skal nok lægge et godt ord ind for dig hos Dorte, så kan du måske sende mig nogle billeder. Jeg skal lige have lidt hjælp fra Bent inden jeg kan komme i gang med haven.
      Tak og i lige måde, knus

      Slet
    2. MÅSKE jeg kan nå at møde Dorthe sammen med dig 😃 KRAAAAM fra Susanne 🙅🏻‍♀️❤️

      Slet
    3. Ja det må vi prøve, om vi kan få arrangeret.

      Slet
  6. Dejlige billeder fra haveåret, der gik. Kan godt forstå, at det må være vemodigt med alt det, I har lagt i haven. Held og lykke med den nye have og det nye liv på Fyn.

    Godt nytår

    Mange havehilsener
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak for det, ja det er lidt vemodigt, men efter så mange år, er det ikke så underligt. Jeg skal nok få lavet en ny have, jeg er optimist.
      Tak for det, jeg glæder mig til at komme i gang.
      Tak i lige måde - og tak for dine havehilsener.
      Lisbeth

      Slet
  7. Vemodigt må det være for jer begge to men sikken en flot og varieret kavalkade du har sat sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have, ja vemodigt er det, nok mest for mig.

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Sikke en flot have kavalkade du sluttede året af med. Jeg er glad for at jeg nåede at besøge jeres have, men det har jo også udviklet sig til en arbejds
    krævende have, og alt imens træerne gror og bliver flotte bliver vi desværre
    ældre, så at kunne slippe haven i tide, medens den er på toppen er meget fornuftigt, men hold nu op, hvor kan jeg blive misundelig på Dorte & Ole som bare får en færdig have, håber I bevarer god kontakt så du fortsat kan
    følge med.
    Godt du er optimist med hensyn til at starte op med en ny have, jeg er også helt sikker på, at du nok skal få styr på det, nu kommer du jo til at bo tæt på
    en som har masser af spændende træer, buske, rhodoer og magnolier, vi har før talt om, at vi skulle besøge ham, jeg håber du har lyst til at tage kontakt til ham, jeg tror du ved hvem jeg taler om.
    Heldigvis er hverken kat eller hund påvirket af skyderi her til Nytårsaften, det er rart. Vi skal bare være Jens Christian og jeg, køleskabet er proppet og champagnen lagt på køl, så det skal nok blive hyggeligt.
    Rigtig Godt Nytår til jer begge , jeg vil glæde mig til at følge med i jeres nye have projekt når det går i gang, og jeg håber vi ses i det nye år.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Tak skal du have, ja godt du nåede at komme og se haven. Den er arbejdskrævende, det havde jo nok gået, men jeg kan ikke overholde den standard jeg selv ønsker for min have. Men du har ret, haven vokser og vi bliver ældre, det hører ikke helt sammen. Ja Dorte er heldig med en hel færdig have, det var også lige, hvad hun ønskede sig. Ja spændende om vi bevarer en god kontakt, men der er meget at spørge om, så måske.
      Jeg er nødt til at være optimist med den nye have, jeg må i gang med et nyt projekt både for min egen og for bloggens skyld.
      Det lyder til, at I to skal have en god nytårsaften, godt nytår til jer begge.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Jeg kan søreme godt forstå, hvis du er lidt ked af at forlade alt dette - det har jo været et kæmpe arbejde at anlægge og vedligeholde den flotte have.
    Jeg håber virkelig, at du bliver lige så glad for jeres nye sted - og så lyder det heldigvis som om I har fundet en køber, der vil føre haven videre i din ånd.
    Godt nytår til jer to.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja nemt er det ikke, men det er tid, hvis det skal være. Beslutningen er taget og vi må videre.
      Vi skal lige have lidt tid, så skal vi nok blive glade for vores nye hus. Jeg er rigtig glad for, at Dorte er så begejstret for haven, så skal det nok gå.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. I dette innlegget var det rosen Henry Martin som fanget blikket mitt mest :-)
    Godt nytt år til deg Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Jeg er også meget glad for den rose, den stikker fælt, men kan skjule en del af hegnet, smuk er den også.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Det er uundgåligt du er vemodig når du kikker billeder tilbage, men ja du har osse lov til at være stolt. For sikken et haveparadis du-I har skabt. Men den kræver så osse sin havekvinde og- mande kræfter, så det er klogt at skifte mens I dog kan skabe noget nyt og mindre. Heldigvis har I så fundet noget i nærheden af familie, og vist osse spændende plantepushere???
    Èn ting har du vist i den nye have hvis jeg husker ret,,, flotte store sten med mos??
    I ønskes begge et rigtigt godt nytår.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den have kan man ikke lige sige farvel til i hvert fald ikke uden vemod. Men ja du ved, hvor meget arbejde der er med så stor en haven, så vi kapitulerer. Vi glæder os til at starte på en mindre have. Og du har ret, det bliver spændende at komme ud og besøge plantepushere i nærheden, der er mange.
      Du husker ret, der er nogle kæmpe store sten i haven.
      Tak for det og i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. You photos, as always were great. I especially like the first one of the sun. Nice!

    SvarSlet