lørdag den 3. december 2022

En tur i haven, ahhh

 Torsdag formiddag var jeg en tur i haven, jeg lover jer, at jeg nød det. Desværre kunne jeg bagefter mærke, hvorfor jeg tog besluningen om at flytte og købe et hus med en mindre have. Jeg kunne godt se, at jeg ikke havde lavet ret meget i haven i både oktober og november, det hævner sig. Jeg nåede hverken det hele eller det halve, men jeg nød at gå rundt derude, og samtidig endnu en gang konstatere, at det kan jeg ikke følge med til. Det skal følges op hele tiden, det går bare ikke. Men jeg fik taget nogle fine billeder. 

Bispehue i et solstrejf
Chrysanthemum står stadig fint
græsserne
er også
ret fine
kejserbusken blomstrer og dufter
Papegøjebusken
en påskeklokke er på vej op i rosenbedet
Lovely Green

et glimt af solen

Nordbedet
R. eximium tog jeg pollen af i sommer og sendte til Tomasz i Polen, han har leveret frø til Rhododendronforeningens frøliste R. 'Glendoick Vanilla' X R. falconeri ssp. eximium, han vil gerne have frø fra mig næste år, men jeg måtte skuffe ham :(
R. fictolacteum har ikke blomstret endnu
denne i et enkelt solstrejf fik Tomasz også pollen fra, desværre havde jeg sendt dem i en plastikpose, så der var gået skimmel i det. 
Eucalypthus med blomster
her et billede af Eucalyptussen så kan I se, hvor høj den er, her kan du læse lidt om Eucalyptus, det er vist ret specielt, at den blomstrer, det må være det milde klima, men i dag er det nu meget koldt. 



Sumpcypres
Sydbøg står flot nu med de små gyldne blade
og Tuja Zebrina i nærbillede
Skovstien lige ovenfor haven.
Bent huserer mest på Hellerupvej, mens jeg må blive her på Samsø og passe hunde. Jeg glæder mig til at komme over og se det igen, især haven - Bent siger, at jorden er svær at grave i, han laver jo hegn ind i mellem alt det andet. Så måske kan der slet ikke laves have der, så bliver jeg godt nok noget skuffet. Men jeg tager den med ro og håber det bedste. Godt nok vil jeg ikke have så meget have, men helt undvære vil jeg ikke. Ikke meget opdatering, men jeg håber, I nød billederne. Rigtig god weekend.
En enkelt juledekoration er det blevet til. Blade fra papegøjetræet og blomster fra Abutilon og selvfølgelig mos fra skovturen.









12 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jeg kjenner alt for godt til følelsen av å ikke få gjort noe i hagen akkurat nå. Her er det blitt vinter, og det er det jo ikke hos deg. Likevel er det mye jeg kunne ha gjort, men jeg orker ikke nå. Men hagen ligger der til neste år også, det blir bare mer å gjøre til våren.
    Flotte bilder, og din chrysanthemum er så fin. Et sånt klima som ditt ønsker jeg meg, og hvem vet om ikke det blir sånn her også om noen år.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja og jeg pakker i stedet for at gå i haven. Her blæser det meget, så i dag er det ret koldt, selvom vi ingen sne har. Lysten til haven er ikke så stor om vinteren, med mindre vi får solskin, solen ser vi ikke meget til. Ja det kan nemt ske, at det snart bliver sådan også hos dig.
      Klem

      Slet
  2. En tur rundt i haven er altid dejlig, man skal bare fokusere på det gode. Og den friske luft. Fantastisk der stadig er så mange blade på din papegøje og påskeklokker så langt fremme.. Jeg har været rundt og lægge blade og større grene der hvor hønsene har skrabet de nye spirer frem, både vintergækker og flere narcisser titter frem under bladene, .Forhåbentlig kan grenene holde de værste hønsefødder lidt væk.
    Jeg var lige inde og læse op på eucalyptus. Det er da godtnok sejt din ikke alene trives fint ude, men osse blomstrer.
    Jeg troede fynsk jord var noget af det bedste... Men ellers må I jo til at jordforbedre den med hvad den trænger til. Men nok et større arbejde, end i troede.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det, så må man lade være med at kigge på det, man ikke har fået gjort. Ja begge dele er utroligt, jeg har ikke set spirer af vintergækker, men det kan nemt være, at de er der, men jeg har ingen høns.
      Ja den eucalyptus er sej, ret imponerende men det må være klimaet, den er købt i Billigblomst.
      Nej jeg er ikke sikker på, at fynsk jord er bedre, jeg må se, hvordan det går, vi har talt om at jordforbedre. Jeg håber, det er bedre i den nederste del af haven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Al respekt for, at du forstod at stoppe i tide, for jeg tror du ville have meget ked af at se din fine have blive forsømt og forfalde. Men det må have været en tung beslutning ... du må være glad for, at den bliver overtaget af en, der godt gider den 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Tak skal du have, ja det var det, jeg frygtede mest, sæt nogle ville vælte det hele eller lade det forfalde. Men ja det var en svær beslutning, heldigvis har jeg det godt med det, de nye ejere har været her i eftermiddag og drukket kaffe og spist lagkage. Jo tror bestemt det bliver en lykkelig overtagelse, og de glæder sig.

      Slet
  4. Godt at din havetur bekræftede dig i, at I har truffet den rigtige beslutning. Haven skal være en kilde til glæde og ikke en belastning. Hvis du vil have rhododendron igen, kunne det godt lyde, som om I bliver nødt til at tænke i andre baner, end I er vant til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er jeg også glad for, det var mest stauder og alle bladene, der ligger, selvom jeg har revet sammen mange gange. Ja det skal være en glæde med haven, det bliver det også igen. Jeg skal i hvert fald have rhododendron, det er det, jeg er nogenlunde sikker på kan gro der. Jeg har jo også nogle mindre af dem med mig.

      Slet
  5. Tillykke med dine enkelte solstrejf! Her er det mørkt som i graven og vi er i tvivl om det er nat eller dag:-)
    Godt du nyder din have endnu - og samtidig nyder tanker om at få noget mindre! Den svære jord på Fyn minder nok mere om vores og kræver gode kræfter og en vis stædighed, men det er Bent da heldigvis mand for at klare! Til gengæld går det hele nok ikke så hurtigt med anlægget, og du må til at være lidt tålmodig Lisbeth.
    Det er stadig fine billeder og dejlige farver du kan præstere, selvom lysmængden er svundet kraftigt ind her på det sidste. Imponerende du kan dyrke Eucalyptus i den højde - og så med blomster! Tænk, her har rådyret ædt alle mine gamle Chrysantemum i kolonihaven...

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for det, ja man er meget heldig med at se solen, det er stort set mørkt hele tiden. Jeg troede, det blev bedre i december, men det ser lidt sort ud med det. Ja men det gør jeg heldigvis, jeg håber, at vi om et år tænker, det var godt, vi gjorde det, lige nu er vi knap så optimistiske. Ja det kan være, jorden minder om jeres, jeg ved desværre ikke så meget om haven endnu, tålmodighed er en svær ting ;) og jeg kommer først derover til jul.
      Ja der er stadig lidt farver, det ene afløser det andet, der er stadig blade på bøgetræerne. Ja jeg er også imponeret over den Eucalyptus. Nej hvor ærgerligt med dine Chrysanthemum, heldigvis kommer det vel igen næste år, men det gør rådyrene nok også :(
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Efterårsarbejdet i haven er ikke altid det mest spændende, her spiller vejret jo også en stor det og kan let spolere lysten :-) her har Mogens taget en stor del af det sure arbejde i år, da vi jo kun har weekenderne, har det været så “heldigt” at jeg har skullet noget i nogle af dagene hvor det har været nogenlunde vejr til at være ude :-) du behøver jo heller ikke mere at være så flittig derude, nye kræfter tager jo snart over, så jeg syntes da at det er helt fint at du bare går derude og nyder den sidste tid, det skal du da ikke have dårlig samvittighed over, og der skal jo også tænkes store tanker om skabelsen af den nye have :-) ja der venter så nok også hårdt arbejde når der skal plantes og regeres til foråret, men Bent er jo så allerede advaret om jordens beskaffenhed :-) der er nok lidt som her, der er det også hårdt Arnes når vi når lidt ned.
    Ja det først i dag jeg er med her, igår var vi til barnedåb det meste af dagen. Rose fik sit smukke navn, og selvfølgelig var en af salmerne “En rose så jeg skyde”
    I dag er jeg så lidt elendig da jeg er blevet snottet, nå men det går jo over igen.
    Ha’ en dejlig søndag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja i dag er vi begge lidt forsinkede, tillykke til lille rose, min forsinkelse skyldes en 96 års fødselsdag, det er så i den modsatte ende af skalaen.
      Ja det mørke vejr fremmer jo ikke lysten til at gå i haven, godt du kan lokke Mogens til det sure arbejde. Det er nu heller ikke de nye kræfter, jeg gør det for, det er for haven og min egen fornøjelse :)
      Jeg har også lige sagt til Bent, at det ikke bliver nemt med min nye have, men han kommer til det siger han, men det varer nok længe, der er rigeligt af andet at gøre for ham.
      Øv det var ikke godt med en forkølelse, god bedring
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet