onsdag den 14. december 2022

Frostklare og kolde dage giver lyst

 til at tage billeder og lave et nyt indlæg. Egentlig burde jeg bare tage en pause, men flere begivenheder får mig til at lave et blogindlæg:

f. eks aftensolen
10. december
men også morgensolen
13. december
månen har også lyst op på mine morgenture
endnu en smuk himmel fra i går
Jeg må også holde gryden i kog, der er tilsyneladende mange, der kigger med, og jeg skulle nødig miste læsere 😍
forskellige glimt fra haven
Eucalyptus og papegøjetræ
Dorte har været en tur rundt i haven i går med nogle venner, hun glæder sig meget til at overtage til marts, det forstår man jo godt.
smukt ser det jo ud, når solen skinner på pavillionen og tænder lyset derinde
Her kommer lidt billeder af nogle rhododendron:
R. Ginny Gee
er ikke stor men meget yndig i blomst
R. Fortunei
er smuk og meget velduftende
R. Hydon Velvet
er meget blomsterrig
og den har flot indument


R. Bellefontaine står nu med mange knopper
hvis den ikke passer på sig i frostvejret, knopperne skal nok blive der, men den beskytter sig selv mod frosten ved at lade bladene hænge
til maj blomstrer den flot igen
roser:
frosne roser er også fine, Gram Slotrose
og Wild Eve
Bent læsser traileren og kører til Fyn mindst en gang om ugen, denne gang venter han til fredag, der er nemlig en særlig anledning i dag.
udover at han har fået nye briller, er der en anden anledning. Hvad kan det mon være?

På fredag bliver der lagt gulvtæppe på i stuen og soveværelset, det må han over og overvære. 
Jeg bliver hjemme lidt endnu.
I må have en god dag.







18 kommentarer:

  1. GODT der var en anledning til at holde en fridag 🇩🇰 Hjertelig til Lykke med de nye briller, de klær dig 🤩 OG TIL LYKKE med fødselsdagen Bent 🙅🏻‍♀️💙 DEJLIGE billeder af haven og man skulle da være et skarn om ik man syntes om at overtage DEN magiske have ❤️ KRAM til jer begge 🙅🏻‍♀️❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja en lille fridag kan der lige blive. Jeg har svært ved at vænne mig til hans nye briller, godt du synes, de klæder ham. Tak for det, ja du har ret.
      Kram

      Slet
  2. Dejlige billeder af haven. Stort Tillykke til Bent med hans Fødselsdag i dag. og de nye fine briller. Godt Bent er hjemme, vi har sne her i Odense c . Så det er noget fedtet stads . Jeg håber Bent får sine friskbagte peberkager :) Hygge til jer og ha en dejlig dag på Samsø <3 knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karin
      Ja har set, der er sne i Odense, men det er vist ikke så meget. Fedtet er det også her, selvom vi næsten ingenting har fået. Han har fået en hel dåsefuld pebernødder.
      Tak og i lig måce
      Knus <3

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det ser kaldt ut hos deg også, selv om det nok er kaldere her. Her blåser det en frisk vind i dag og det er - 13 grader. Kan du forestille deg hvor kaldt det er? ;)
    Vakre bilder fra i sommer, og fra hagen nå.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja huha det er koldt hos jer, når I også har vinden. Vi har også vind, men ikke så meget og 2 graders varme, så det er ikke noget at snakke om.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbet,
    Skønne billeder af himlen over Samsø. Jeg har været spændt på om I havde fået sne derovre, men det ser ikke sådan ud. Vi har fået sne igen i aftes og der varsles om mere sne i dag. Det er virkelig koldt -10 grader om natten, forleden nat, så det er koldt at være rhododendron i min skov. Jeg har aldrig lyst til at gå rundt dernede når rhodoerne hænger, selvom jeg godt ved, at det er deres måde at beskytte sig på.
    Tillykke til Bent med fødselsdagen, håber han har en dejlig dag.
    Her er så smukt med masser af sne, blå himmel og sol, rigtig vejr til en gåtur til åen. Zulu har ikke noget imod sne, dog fryser han poterne så han vil helst være i stakladen i halmen medens jeg er i skoven og fodre alle fuglene. Solsorterne får æbler, det er de vilde med, så vil jeg håbe de ikke behøver at kradse så meget rundt mellem planterne - de går da helt amok.
    En rigtig god dag til jer begge.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Tak - ja sne har vi ikke fået meget af, vi fik forleden, men det tøede hurtigt igen. Godt I har meget, så det kan beskytte dine rhodoer. De er ikke så kønne, når de hænger, men godt det beskytter sig.
      Jeg skal hilse igen, han er vist godt tilfreds, om lidt skal han have lagkage.
      Jeg har Bellis til at kradse mellem mine planter, det er ikke så godt, den elsker det. Jeg kan godt forstå, at Zulu helst vil være i stakladen, det er jo heldigvis også muligt for den.
      Også god dag til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Tillykke med din Bent 🎈 - så har han da også fortjent en fridag fra Fyn. Og sikke et flot vejr han har sørget for 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Tak for det, desværre glemte han at sørge for godt vejr herovre, her har det været gråt med enkelte solstrejf.

      Slet
  6. ja det er årstiden for flotte himmeler. Jeg nyder det osse når jeg cykler.
    Tillykke til Bent. Han har da osse fortjent en fridag. Håber at der vanker lagkage til ham??
    Bladene må da snart falde på din papegøje. Der er flere træer der har haft holdt blade på udsædvanlig længe.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er skønt, når solen trænger igennem, men det gjorden ikke her. Tak for det, jo du kan tro, han har fået lagkage, det værste er, at han ikke kan nå at spise den inden han skal til Fyn igen. Papegøjen plejer at holde længe på bladene, men mon ikke det er rekorden i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Dejligt at se, at Bent har fået sine briller. Indtil det sker efter stæroperationen, synes jeg, man ligesom går ved siden af sig selv. Gram slotrose er fin med rom på de lyserøde blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Han har jo set udmærket, bare ikke når han skulle læse, så jeg tror også, at han har gået lidt ved siden af sig selv, han er glad for dem, men hold da op det er dyrt. Ja Gram Slotsrose have fint rim på bladene.

      Slet
  8. Ja, nye briller skal der vel til efter en øjenoperation, og jeg synes han ser vældig intellektuel og tjekket ud med de nye! Dejligt med en fridag og så i flot vejr. Du har fået nogle fine morgen og aften billeder i kassen. Kan tænke mig du nu er i gang med at planlægge din nye have, mens der pakkes og ryddes, og dine billeder afslører længslen efter det blomstrende rhodo-forår på Fyn. Godt du stadig har lyst til at være med på havebloggen!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det skal der, han kan ikke læse uden briller, men han bliver glad for at høre, at du synes han ser intellektuel og tjekket ud :)
      Jeg længes meget efter at komme over og se noget mere og planlægge, der skulle gerne komme nogle blomstrende rhodoer til foråret, så må vi se, om det lykkes. Vejret er lidt i mod os. Mig slipper I ikke lige for ;)
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja der er smukt derude især når solen viser sig lidt. Her har vi igen fået et lille drys, heldigvis ikke ret meget, men det har været glat både i morges og igen her til aften, men så må vijo færdes med forsigtighed.
    Dejlig med både her og nu billeder af rhodoerne, og billeder af hvad de formåede i foråret ja og at tænke på at inden længe så shiner de igen.
    Endnu engang et stort tillykke til Bent med den runde dag og de nye briller :-) håber at I har nydt dagen og at du har forkælet ham lidt, måske med en lille lagkage :-) men Næe han kan ikke hvile på laurbærrene så han må hurtigt blive klar til at tage afsted og holde styr på Hellerup mens du holder styr på Høneballen :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, vi har nu ikke set meget til solen i dag, men et drys har vi fået både i aftes og i aften. Ja rhodoer kan jeg altid vise, hvis jeg ikke kan finde på andet.
      Tak for det, ja vi har nydt dagen og haft en enkelt gæst, han gemte det meste af lagkagen til Bent, så han kan få lidt med til Fyn på fredag. Mon han så ikke klarer turen derover, så må vi se, hvornår han kommer hjem.
      Vi prøver at holde styr på begge huse, det går da endnu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet