mandag den 10. januar 2022

Årskavalkade juni

 Uha det er svært at vælge billeder ud fra sådan en smuk måned. Der var så mange fine billeder. Det lykkedes mig at finde det rigtige antal, 24 fine billeder af lidt af hvert. Kig med, her kommer de:

1.6. tog jeg dette friske billede
samme dag tog jeg også billede af guldregnen, den står på diget. Den har sået sig selv og er gravet op på Munkebo Bakke, mit barndomshjem.
Rh. Peggy står så fint sammen med Rh. Blaue Jungs
en af træpæonerne med stort flot hoved
2.6. Saxifraga blomstrer i stenbedet
Nordbedet i al sin pragt 3.6. 
samme dag sprang den første rose ud, det var Penny Lane
4.6. den bornholmske røn stod så flot, den så kedelig ud i efteråret, vi var lidt bekymrede for, om den ville dø af vandmangel, vi har jo meget tørke hos os, vi håber det bedste.
skoven med Rh. luteum i forgrunden samme dato
6.6. Kejsertræet/Paulownia blomstrede
Også min Eucalypthus havde blomster, det har jeg ikke set før.
10.6. de flotte nye skud på rhodoerne er nu ved at vise sig
Flere roser begynder blomstringen
Frühlingsduft 14.6.
Aicha 18.6.
11.6. Rh. Charles Dickens
15.6. Kuglekastanien blomstrer så fint og er fyldt med flittige bier
20.6. Olivia er i fuld gang
24.6. også i rosenbedet yang er der gang i blomstringen
22.6. Calycanthus floridus
samme dag Clematis Gladys Picard
der er kø ved Digitalis, det billede husker I sikkert
23.6. Kleopatras nål
25.6. pæonerne var flittige og kønne at se på
ligesom marcipanrosen Clarét med regndråber, så smuk var den sidste dag i juni,
et passende billede at slutte juni af med. 
Måske kan det være en lille trøst ovenpå den kedelige weekend, de lover sol i eftermiddag i hvert fald nogle steder i landet.
Rigtig god start på ny uge.













19 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det er så hyggelig å se igjen alt som blomstret hos deg da. Det er et morsomt bilde av digitalisen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er altid godt at se lidt blomstring midt om vinteren. Digitalis billedet er noget særligt synes jeg, det er så godt med bier.
      Klem

      Slet
  2. Det er jo en helt overvældende blomstring netop i den måned og i din have! Nordbedet må nærmest være genialt, for det fungerer året rundt og bliver aldrig kedeligt at se på, og her i juni er det dejligt med de mange farver, men også med den ro de mange grønne blade giver. Men ellers er det jo et festfyrværkeri af blomstring fra Eucalyptus til kuglekastanje, pæoner og roser osv. Det allerførste billede er et godt bevis på hvor vigtigt sådan et enkelt træ i græsplænen er. Det giver hele dette udsnit af haven et smukt perspektiv og haven et parkagtigt udseende. Bare vellykket!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er en overvældende blomstring i haven i juni. Jeg har været meget heldig med tilplantningen af nordbedet, jeg havde ingen forstand på det den gang, men jeg var heldig, at jeg vidste noget om farvesammensætninger.
      Jeg synes også, det er vigtigt med træer i haven, lige nu kan vi glæde os over de stedsegrønne, det er heller ikke dårligt her i en kold tid. Tak for dine søde ord
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Jeg bliver så glad af at se sådan en overflod af grøn og andre skønne farver. Sådan en guldregn i solen - det glæder vi os til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Jeg er glad for at kunne glæde dig, jeg nyder også at finde billederne frem, det er dejligt med nogle farver.

      Slet
  4. Jeg kan godt forstå, det er svært at udvælge billeder, men jeg har valgt "månedens billede" for dig. Vinderen må være billedet af de små Saxifraga, der vokser mellem stenene. De er så søde, og det ser så naturligt ud, som om de er kommet helt af sig selv.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak for udvælgelsen af månedens billede, så var det godt, jeg tog det med, det slog mig, at der nok var nogle, der kunne lide det. Saxifragaen er rigtig glad for at bo der mellem stenene.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. ja husker godt digitalisen. Bierne er glade for dem. Og de er så flotte med de lange spir.
    Guldregn og osse de gule, er det rhodoer? lyser op. De ligner solskin.
    Og rosen med regndråber, er så fin...
    Der kom faktisk sol i dag. Diset i formiddags og klar sol i eftermiddag. Og for en gangs skyld var jeg lidt tidlig hjemme, så jeg nåede en times tid i sol og haven. Dèt er bedre end en vitaminindsprøjning.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det billede glemmer man ikke lige. Jeg kan bedst lide de hvide digitalis. Ja det er rhodoer, de lyser flot op i skoven, ja og så dufter de.
      Dejlig du kunne få en time i haven, jeg var også ude en time i solskin, men her hos os var der en kold vind fra øst, så jeg kom hurtigt til at fryse både hænder og tæer. En time i solskin i haven er altid godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Man glemmer nemt den frodige forsommer her i vinterens mørke.
    Vi fik lidt sol i dag - ikke meget, men jeg er taknemmelig.
    Jeg kan også godt udpege månedens billede - jeg er enig med Ulla i, at det første med det smukke perspektiv er vinderen :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det gør vi, men nu fik jeg mindet jer lidt om, hvor godt det bliver igen.
      Ja lidt sol er godt, men det var hundekoldt, vi bliver glade for lidt, vi får vist ikke solen at se de næste dage, Per fylder endda år i morgen.
      Ja men det billede er jeg også vild med, jeg havde først fundet et af samme motiv, men så var der et lige bagefter, der var tættere på, så det valgte jeg i stedet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det er skønt lige at få juni måned på skærmen her på en lidt kedelig januar dag (vi har ikke set solen) det luner :-)
    Juni måned, smukt med nåde blomstrende Rhodoer og Roser, ja der er meget der er en fryd for øjet, ja og vi må huske også at kigge op for der sker der jo også noget, bla så er Kejsertræets blomster så smukke, godt du husker at få kameraet i alle vinkler :-)
    Valmuer og digitalis er noget af det jeg glæder mig til at gense, altid spændende hvad der dukker op.
    Selv om det sidste billede er et regnvejrs billede er Clarét nu ganske nydelig i våd udgave
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja juni måned kan opmuntre, det må man sige. Vi var heldige at få lidt sol i eftermiddag, men hold da op hvor var det koldt, nu er det endnu koldere.
      Jeg er nødt til også at kigge op, ellers får jeg jo ikke set blomsterne deroppe, men det kan godt være lidt svært at få billeder.
      Ja det er spændende at se, hvad der dukker op. Clarét er flot både med og uden regndråber.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Flotte havebilleder, men skal du ikke have dig en vinterhobby, så du ikke kommer til at savne haven og havearbejdet alt for meget? 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Tak skal du have - jeg keder mig nu ikke om vinteren. Hvis det er nogenlunde vejr går jeg i haven en times tid. Om aftenen står den på en god bog eller en god film. Jeg har desværre ikke arvet min mors snilde for håndarbejde :)

      Slet
  9. Claret var en vacker ros. Och rönnen är magnifik i sin blomning - det är synd att de luktar så illa. Tänk om blomningen doftat gott...

    Kram, Carina

    SvarSlet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    Beautiful to see how things looked last year. When I take a look in my archive now about what happened last year and see how the garden looks now at this moment I sometimes think that it´s not my garden (fun).Have a wonderful weekend. Our time will come!!! Happy weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet