søndag den 23. januar 2022

November - december, sidste billeder fra 2021´s årskavalkade

 Lørdag var jeg en time i haven, jeg kunne ikke dy mig i det stille vejr, så jeg begyndte at rive græs, blade og ukrudt sammen i en par bede. Jeg fik da fyldt havebøren. Bagefter gik jeg ind for at se på billeder for november og december. Tænk så hurtigt man glemmer, der var ikke mange solskinsbilleder i mellem, når jeg tænker mig godt om, kan jeg godt huske, at vi gik og sukkede efter solskin i november. 

Her kommer nogle billeder fra november og et par stykker for december, herefter betragter jeg 2021 som afsluttet, selvfølgelig kommer jeg nok til at vise flere billeder fra 2021, men årskavalkaden er slut. 

Liquid amber
kom med på mange billeder
jeg har bevidst valgt billeder med solskin
men der var nu ikke så mange af dem
en clematis i november er et sjældent syn hos mig
da solen gik ned, skinnede den på skoven foran huset
hydrangea Limelight har flotte blomster, også uden sol. I baggrunden står sumpegen
en gren fra vandgranen laver en portal om bl.a. papegøjebusken
nå ja vi fik også fældet himalayabirken, træet røg lige ind i rosenbedet
farver omkring pavillionen, billedet er taget fra skoven
nordbedet  var også flot i november
staudebedet foran regnvandsbedet
Sumpcypres fik efterhånden flotte efterårsfarver, især i solskin ses det.
Fuchsiaen med flot baggrund
Rh. Summerduft fik flotte farver, inden den fældede løvet
det gjorde papegøjebusken også
nordbedet endnu en gang, dråbebedet ses i forgrunden, som I kan se, var der stadig roser i blomst

December har næsten lige været her, så kun nogle få billeder/højdepunkter :
2. december
kom der sne
24.12. næsten hvid jul
den sidste dag i 2021 - flot solnedgang

Og et par billeder fra i går 22. januar


I må have en god søndag.





21 kommentarer:

  1. Jeg husker efteråret som flot, men var der virkelig ikke mere sol? Det er ellers to ting, der klæder hinanden, som man kan se på dine solskinsbilleder. Fantastiske farver.
    Det samme må man sige om de januarhimle, du viser. WOW. Vi kan desværre ikke se horisont fra vores hus og have, så vi går glip af mange solnedgange. Vi skal gå ned på havnen for at se det, og der er jo hele 2-300 meter at gå!!! Hvis jeg vidste, at der var solnedgangsfarver, gad vi måske godt tage klunset på, men åååh.... det er for fristende, bare at blive hjemme. Vi gør det nogle gange om sommeren, fordi jeg kan fornemme oppe over tagene, at der må være farver på. Jeg misunder dig, at du kan se så langt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det gør jeg også, men der var ikke mange solbilleder i november. Ja sol giver fine farver både på træer og i græsset.
      Ja himlen i går morges var ret flot, desværre forsvandt solen med det samme igen.
      Det er ulempen ved at bo inde midt i byen, her er vi mere heldige. Det er også nemmere at blive hjemme :) tænk hele 2-300 meter!! I er jo også slanke, så I behøver ikke rende så langt for at holde huldet nede. Jeg har gået over 9000 skridt i dag, desværre ikke i rask tempo, det kan jeg ikke, så det slanker nok ikke meget.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg er imponeret over at du går 9000 skridt. Så har du også fortjent nogle solnedgange.

      Slet
    3. 10623 blev det til i dag, men jeg klarer det ikke hver dag, der er også for få solop- og nedgange :)))

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Jeg er så imponert over din fuchsia som kan leve ute. Den er så fin. Jeg har hatt den selv og inne om vinteren. Vakre bilder!
    Klem

    SvarSlet
  3. Hej Marit
    Ja her er jo mildt, men de ser nu lidt trætte ud nu, de bliver klippet langt ned, så begynder de forfra.
    Klem

    SvarSlet
  4. Skønne solnedgange, du disker op med.
    Vi plejer at kunne se dem i horisonten hen over hustagene, men det er ikke til at tage billeder af og heller ikke nær så flot som dine.

    Dejligt at du valgte solbillederne fra november og så sjældent at I har sne, måtte de da også med. Det virker allerede nu som længe siden det var november - vi ser fremad :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak ja de sidste to er nu solopgange, men vi er heldige, at vi har første parket til dem, så jeg kan vise dem til jer.
      Det ser lidt kedeligt ud uden sol, og det var der ikke meget af i november, sne i december er også sjældent hos os, så det måtte med.
      Ja november er langt væk allerede, nu vil vi i stedet nyde de små forårsblomster.
      Knus

      Slet
  5. Vi har osse flotte sol op-og nedgange. Faktisk havde vi den fineste sol i går formiddags, men det blæste, så det var hundekoldt. I dag har det været gråt men ikke blæsende. Så jeg er endelig blevet færdig med at beskære æbletræerne.
    Mon vi får mere sne denne vinter? Det var så dejligt ved juletid, vi havde vist lidt mere end jer.
    Din "poppegøj" er så flot. Jeg er noget spændt på min. Den var jo lige ved at opgive sidste forår, men kom dog tilsidst.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja du bor på landet, så der er nok ikke huse i vejen for sol op og nedgange. Jeg så godt, at I havde mere sol hos jer, men det undrer mig, at det blæste, det gjorde ikke her. Ja gråt har det været i dag, men godt du blev færdig med beskæringen.
      Ja hvis vi får mere sne, vil det ikke undre mig, hvis det bliver i marts.
      God din papegøjebusk trods alt overlevede.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja november var som det plejer, fristes man til at sige, et kedeligt bekendtskab, kan dog se at du har fundet enkelte solstrejf.
    Super flot som vandgranen danne portal, og clematis i november er da vidst lidt usædvanligt, men sådan kan man somme tider blive overrasket.
    Jo nordbedet var flot i november, men det syntes jeg nu at det er uanset hvilken måned vi er i, det bed kan bare noget.
    Ja næsten hvid jul, det var nu fint, når der ikke var mere. Masser af sne er ikke lige noget for mig.
    Dejligt når der er så fine motiver her i januar som de sidste to billeder, for det betyder jo at solen har været gæst.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja næsten mere kedelig end den plejer, måske kan du huske, hvordan den plejer at være, det er jo en måned, du kender godt.
      Ja det var så flot med vandgranen, den er virkelig god meget af året, det samme er nordbedet.
      Nej det var fint med et drys sne, men skal der være sne, er det nu bedst i december og januar, men det sker sjældent.
      Ja solen var kun på besøg, vi så den ikke resten af dagen i går, vi får se, om der bydes på lidt sol i den kommende uge.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Godt vi nu er på den anden side af november og december, efteråret har selvfølgelig sin charme, men alligevel, så det er nu vi går alt det spændende i møde. Lørdag var jeg også i haven, det var så skønt, og i går var vejret næsten helt forårsagtigt, man kunne dufte jorden og vintergækkerne myldrer op.
    Skønne solnedgangs billeder. Idag er det gråt men mildt.
    Arbejdet kalder, god dag til dig.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja nu går det den rigtige vej igen, jeg kan stadig godt lide efteråret, men har heller ikke noget mod foråret :) Hos os har det ikke været særligt forårsagtigt, men det hele kommer heldigvis op alligevel.
      Her er det også gråt og mildt, men desværre også blæsende.
      God arbejdslyst
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Jeg har også været i haven her i januar. Ikke så længe, men den så nu alligevel lidt pænere ud bagefter.
    Nu kan vi snart glæde os over vintergækker og dorthealiljer - og så går det hele ellers slag i slag :-)

    SvarSlet
  9. Hej Ellen
    Ja vi kan heldigvis godt gå i haven, men det er ikke så længe ad gangen, bare det bliver pænere bagefter. Og nu afløser den ene forårsblomst den anden, det er fint :)

    SvarSlet
  10. Ja, tænk i dag er det præcis en måned siden jul, og man kan allerede mærke dagslængden øges, men jeg husker godt november hvor det var så mørkt at man troede man var ved at blive blind. Godt du har fanget nogle enkelte solstråler! Farverne er der jo, men de gløder ikke rigtig som i solskin...
    Nu går det den rigtige vej, og man er allerede i gang med sæsonen - ville i hvert fald gerne:)
    Dine solopgange og nedgange er jo helt forrygende!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja tænk en måned siden jul, der er sket meget med lyset på den måned, ligeså hurtigt det bliver mørkere ligeså hurtigt vender lyset tilbage. Sol hjælper meget på farverne, det måtte jeg erkende, da jeg så billederne igennem. Jeg tog alligevel billeder, men det er bestemt ikke det samme. Ja vi ville gerne i gang med sæsonen, men det grå vejr får ikke lysten til at komme ud særligt stor.
      Ja godt jeg har haft mulighed for at tage billeder af sol- op og nedgange, det var ikke i dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Good morning dear Lisbeth,
    Great to see your garden even in winter month´s there is a lot to enjoy. Also great that you´ve see the sun shining. I have the idea that we did not see it in Holland since november. Not really inviting weather to go out. And if I go out 1 hour is enough. I wish you beautiful new gardenyear.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  12. Good morning dear Marijke
    Nice to hear from you again. I enjoyed the sun yesterday, today it is grey and very cold wind. I have just been out with the dogs, it was´nt fun. An hour is really enough. Same to you dear.
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet
  13. November och december känns väldigt fjärran. Men jag minns det som att vädret var gott. Höstfärger och sköna höstdagar är ju alltid underbart.

    Kram, Carina

    SvarSlet