lørdag den 29. januar 2022

Solskin fredag og liljebilleder fra i sommer

 Vi var nok mange, som nød solskinsvejret i går. Det samme gjorde jeg, selvfølgelig tog jeg lidt billeder. Vi må nyde det, inden den voldsomme storm kommer, mange færgeafgange er aflyst, det gælder selvfølgelig også for os på Samsø. Heldigvis havde vi ingen planer om at rejse nogle steder, det kunne vi ellers nemt have haft, da vores ældste barnebarn fyldte 8 år i går. 

Her kommer billeder fra fredagen:

Vi starter med
en smuk solopgang
sol på de stedsegrønne
ser godt ud - især her ved vintertide
men også Viburnum opulus Xanthocarpa er flot
med de gule bær mod den blå himmel

Så er der liljebilleder fra i sommer:
Lilium pyrenaicum





African Queen
Eyeliner
Flore pleno
høje liljer i skoven
Lotus liljer
har en skøn skøn duft


Til sidst vil jeg vise jer, de roser jeg beskar for 14 dage siden, se hvor fint de skyder, så må vi se, om det giver bagslag. Jeg har ikke fået beskåret flere, så dette blev en prøve, de skyder i hvert fald fint. Grunden til at jeg beskar dem så tidligt, var at jeg fik en mail fra Austinroser, hvor de skrev, at det var en god idé at beskære roserne i januar februar. Vi får at se, om det var en god idé.
Rigtig god stormfuld weekend til jer. 


22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Nydelig soloppgang hos deg, og flotte liljer. Det er ventet storm her i sør Norge også, og her er det meldt om liten kuling. Det er ytterst sjelden at vi får så mye vind i innlandet, så det blir jo spennende å se hvordan det arter seg.
    God weekend i vindværet til deg også!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var en flot solopgang og liljerne er gode at trøste sig med i dag i stormen. Hvis det også skal blæse hos dig, bliver det nok slemt. Vi får se, hvordan det går.
      Klem

      Slet
  2. Härligt med solsken och liljor är både vackra och doften hos de doftande är ljuvlig. Hoppas experimentet med beskärningen blir bra. Är det ett råd specifikt för Danmark eller generellt vad de gör i UK? De har ju ännu mildare vintrar.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er dejligt med solskin, men i dag er det gråt og med storm. Jeg holder meget af de duftende liljer. Rosenbeskæring er nok mest for det milde UK, derfor skrev jeg også, så må vi se, hvordan det går. Får vi meget frost, går det nok ikke, men her på vores ø, fryser det ikke så hårdt, så det var en satsning.
      Kram

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte sager du kan vise!
    Lilium pyrenaicum er noget af en sjældenhed. Den ser man ikke ofte til salg!
    Hvordan er duften fra din, den falder ikke i alles smag?
    Tja, noget af et råd fra Austin, kommer der hård frost er det nok ikke sagen...

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak - ja Lilium pyrenaicum er sjælden, jeg har vist sendt frø til dig en gang. Jeg har været heldig at få løg foræret fra en besøgende. Jeg har faktisk aldrig lugtet til den, den dufter ikke kraftigt, jeg må huske næste gang at lugte til den.
      Jeg vovede at klippe, fordi vi aldrig har hård frost hos os, jeg tog ikke ret mange, men de skyder fint, til gengæld fryser det væk, hvis vi får frost, men jeg tænker, de bare skyder igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Bærrene på din Viburnum er smukke og ikke mindst op mod en blå himmel. Godt at fuglene gemmer dem, så du selv kan nyde synet.
    Her er stormen gået i land, men I slipper vel heller ikke. Vi må håbe, vi kan undgå væltede træer.

    Tak i lige måde!
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja bærrene er så smukke, jeg har snart taget mange billeder, når der har været blå himmel, de er så fine. Anne Marie skrev til mig, at fuglene tager dem til sidst.
      Ja her er det også ret vildt, men det bliver nok værre og er værre hos jer. Spændende om vi får væltede træer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hello dear Lisbeth,
    Your garden looked so quiet and peacefull on the photo's. Storm is not my favorite thing to have. Makes me feeling restless. It's also very windy in Holland. But a real storm is forecasted for Mondaymorning. I keep my fingers crossed for you that you don't get any damage. They lily's are breathtaking. Are they coming back every year. Ore do you have to plant new ones every year? When to start rosepruning is always a difficult queastion. I think it's warmer in the UK as it is here. But I remember winter 2011 ore 2012 I did not prune a rose but when heavy frost was coming in all my canes of the Buff Beauty were frozen to soil level. Terrible thing is that when we do it in March the problem is that the buds arrive also later. And we want to see flowers in our roses is it not (fun). I hope the storm will soon calm down in your country. Have a wonderful weekend
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke.
      Yesterday it was rather peacefull in my garden, but to day it is stormy weather. Tomorrow I will go out and look at the sea, I think it is exciting with the big waves.
      Yes it is difficult with rosepruning, but I took only at few, then we will see what happens.
      I hope the storm won´t be so heavy in Holland we will see to that.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Du har fanget en flot Samsøhimmel. Her var skyerne lidt mere fimsede i farven :-)
    Gule bær mod blå himmel - sikken en kontrast. Foreløbig lever min opstammede rododendron, så jeg nøjes med at drømme, men flot er den.
    Det samme er lotusliljerne.
    Hvor langt ned klipper du dine roser? Jeg har jo sat tre små bunddækkere i en krukke, og de skyder på livet løs, men jeg er i tvivl om hvor langt ned jeg skal skære dem. Og hvornår.
    God storm! Hvis man kan ønske det. Jeg håber ikke den laver ødelæggelser nogen steder.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en lækker himmel, i dag er det derimod gråt i gråt. Ja de gule bær er flotte især mod den blå himmel. Jeg troede ikke, du havde flere rhododendron tilbage? Eller har jeg misforstået noget.
      Etablerede roser klippede jeg ned til 65 cm, så de er jo ikke i bund. Hvis dine er nyetablerede ville jeg ikke klippe dem og slet ikke nu. Vent til april og se, om du stadig har lyst til at beskære, ellers vent til næste år.
      Ja stormen er slem, men den behøver ikke at ødelægge noget.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Joh, der står stadig en opstammet rodo på gårdspladsen og to i baljer, så helt galt er det ikke.
      Tak. Så lader jeg roserne være og ser, hvordan de arter sig hen over sommeren.
      Det larmer frygteligt derude, men nej, det behøver ikke at gå galt. Vi håber det bedste.

      Slet
    3. Nå du har lidt rhodoer tilbage, det glæder mig at høre :)
      Ja her til morgen larmer det stadig meget, så når det bliver lyst må vi ud og se på skaderne, der er forhåbentlig ingen. Vi har da sovet, men ikke helt så godt, som vi plejer.

      Slet
    4. Mojn - vi er sluppet med et par skæve teglsten :-)

      Slet
    5. Her er blæst en masse grene ned og grene af et par rhodoer, men ellers ikke noget. På min gåtur så jeg flere væltede træer, så vi har være heldige her i haven.

      Slet
  7. Ja sol igår. Det var herligt at cykle hjem. Lidt ærgerlig at i dag lørdag, hvor vi har fri, er det gråt.
    De er fine de gule bær. Og fuglende er ikke så vilde med gule bær, så du kan nyde dem længere tid.
    Jeg tør altså ikke beskære roser nu. Jo de gamle store histioriske bliver studset. Men det er jo næsten kun døde grene jeg snupper nu. De bliver ellers beskåret efter blomstring. Spændende med dine, men du bor jo rimeligt lun så mon ikke det går.
    Lækre liljer, hvis mine nuværende har overlevet, dvs katten har kunne holde musene nede, så vil jeg investere i nogle flere. De er bare så dejlige.
    Det suser godt i træerne derude nu. Spændende hvordan der ser ud i morgen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var bedre vejr i går, i dag tror jeg ikke, det havde været sjovt at cykle endsige gå i haven. Jeg tænker også, at de fine gule bær bliver lidt endnu.
      Jeg tror heller ikke, det er klogt at beskære roser nu, hos os bliver det ikke så koldt, det var kun nogle få af dem, jeg beskar, bare for at se, hvordan det vil spænde af.
      Jeg håber, katten har taget sig af musene, så du kan nyde dine liljer og få flere.
      Ja der er bestemt sus i den nu, vi må se i morgen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Det var næsten som en orkans øje i går, med fint vejr en enkelt dag mellem to med meget dårligt vejr. Jeg hørte om alle de mange tog og færger, der er aflyst og om broer, der lukker. Vi var ellers fristede til at køre til Jylland for at lege stormturister, men blev enige om, at det nok var lige lidt for farligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det var lidt underligt med en enkelt dag med fint vejr mellem to stormfulde. Det var nok en god idé at blive hjemme. Jeg forstår godt, I var fristede. Da jeg for mange år siden boede i Lemvig, skulle vi altid ud til Vesterhavet, når det stormede, det var en helt særlig oplevelse, når man er født på det milde Fyn :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dejligt at side og læse dagens indlæg, mens stormen raser udenfor. Det rusker godt i det hele, så vi må se hvad der holder og hvad der skal ordnes når det bliver lyst og stormen har lagt sig. Der er ihvertilfald et fag i hegnet ind mod bagboen der har lagt sig.
    Skønne liljer, dem kan vi slet ikke få for mange af, og man bliver let fristet til nye indkøb. Lotus liljerne er ret overdådige og dufter skønt, desværre syntes jeg ikke de alle er lige stabile. De enkle derimod er trofaste.
    Indtil videre ser det jo fint ud med den tidlige beskæring, og det er jo fint at få afprøvet, om det går på sigt her i Danmark. Det værste der kan ske er vel at de må klippes helt i bund, hvis der kommer hård frost.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja hvor er det godt, at husene er hule indeni. Vi er også spændte på, hvad der sker her hos os. Det bliver nok en urolig nat, men lad os håbe, der ikke sker noget.
      Nej Lotusliljerne er ikke stabile, men jeg har nu også haft andre liljer, som ikke er kommet igen. I år har jeg ikke sat nye liljer.
      Jeg tænker som dig med roserne, så skal de vel bare klippes i bund senere, og ellers har vi jo en god og billig rosenpusher.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet