torsdag den 17. juni 2021

Hvide blomster og buske, samt roser og rhodoer

 Jeg sidder her i stuen og glæder mig over, at der "kun" er godt 24 grader herinde - udenfor er der 26 grader, jeg ved det, det er sikkert ingenting i forhold til hos jer -  samtidig blæser der en udtørrende vind, som vi slet ikke er glade for (selvom det da køler lidt) 

Denne gang har jeg taget billeder af hvide blomster på buske og stauder, det kan måske køle lidt:

Klatrehortensiaen er i gang nu
Bronzeblad/Rodgersia
Clematis Gladys Picard er lige sprunget ud
Duftende aftenstjerne/Hesperis matronalis Alba
Fjerbusk/Aruncus
en hvid løgiris med duft
Brogetbladet Philadelphus
Philadelphus coronarius Aureus i blomst, snart mister den sin smukke gule farve
Viburnum opulus Xanthocarpa, som får gule ribslignende frugter
Viburnum Pink Beauty
Viburnum sargentiana Onondaga
Staudeclematis Recta
Rhododendron:
R. Lady Anett de Trafford
R. Purpureum
R. Satsup Sunrise
R. Thomsonii
og R. yufengense købt hos Jan B. for nogle år siden, første blomstring
R. Dumicola blev gravet op og flyttet, den stod i mellem en masse senegræs og meget tørt. Desværre havde jeg kun et andet tørt sted til den, heldigvis er der en vandhane lige i nærheden. 

Roserne er så småt i gang
Gloire de Dijon
fra Polen, måske Jayne Austin
kobberrose
Pirouette, det er den, der klatrer op i figentræet
også pæonerne er ved at være i gang
Til slut vil jeg vise jer bi-magneten for tiden
kuglekastanien/Aesculus Induta, nej hvor de summer.
I aften må vi ud, lige nu er det for varmt. Rigtig dejlig dag til jer. 



:



18 kommentarer:

  1. Hvor er det smukke billeder - man kan ikke se, at vi nu virkelig mangler vand.
    Spændende med bi-magneten, kuglekastanien! Her er der også gang i bierne, som er vilde med mine blomstrende sommerfuglebuske og storkenæb.
    Men temperaturen inde i vores hus er 30 grader, og det er næsten ikke til at holde ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have, nej man kan ikke se, at jorden er knastør.
      Det er så dejligt med summende bier i træerne.
      Uha det er ikke sjovt med 30 grader inde, så er det svært at sove om natten.

      Slet
  2. Ja det er om at holde sig i skyggen. her har den været 27 grader i skyggen det meste af dagen. Heldigvis blæser det noget så huset kan holdes nogenlunde køligt.
    Den er da flot storblomstret, din kobberrose. Min har mindre rosa blomster med en mørkere midte. den er ret villig til at så sig, og er frøkonstant.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja i solen er det ikke til at være, så man må glæde sig over vinden, så man kan holde huset bare lidt køligt.
      Ja kobberrosen er flot, jeg købte den egentlig for løvet, men det er nu ikke helt som ventet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Udmiddelbart er hvid jo en kølig farve, men jeg syntes ikke rigtig at det hjælper :-) det er godt nok lunt. Jeg har været på morgenvagt og var hjemme ved 14 tiden og da var der 27 grader.
    Nå men selv om de hvide ikke rigtig køler så er de jo ganske fine alligevel.
    Godt den Rhodo har en vandhane i nærheden, den skal jo nok have godt at drikke når den er blevet flyttet og med de varmegrader, og ja vinden hjælper jo heller ikke.
    Kobber rosen ser fin ud, min er så frygtelig angrebet af rust :-(
    Skønt med en bi magnet, og så er den ovenikøbet også smuk.
    Lige nu sidder jeg i bilen og venter, Mogens er inde og få sit sidste stik. Så der er lige lidt varmt ventetid. Det bliver dejligt at komme hjem på terrassen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja hvide farver burde køle, men i dag skal der vist is til at køle. Pu ha ja det er alt for varmt, og endnu varmere at sidde i en bil og vente. Rhodoen blev dyppet i en balje vand, inden den blev plantet om
      Ja kuglekastanien er smuk, når den blomstrer.
      Øv med din kobberrose.
      Håber Mogens har det godt efter stikket.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Dejligt med nogle kølende hvide blomster. Og tænk at roserne går i gang nu. Tiden går stærkt her i havemånederne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det gør stærkt, nu er det snart midsommer, og det går den anden vej.

      Slet
  5. God morgen Lisbeth
    Jeg er veldig glad i hvite blomster, og du har så mange fine. Dine Viburnum er så vakre. Jeg er misunnerlig på de :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de hvide blomster er fine, Viburnum må kunne klare sig hos dig, så behøver du ikke at være misundelig :) ja det vil jeg da tro, at de kan.
      Klem

      Slet
  6. God ide med kølende, hvide blomster.
    Jeg plantede et par stauder i går og lå helt ned på jorden i 100% læ og fuld sol. Dét var varmt. Jeg lagde termometret der: 43 grader!!! Det var heldigvis solelskende planter, så de har det trods alt bedre i jorden end i en potte, men jeg gik næsten til.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja vi trænger til at blive kølet ned.
      Uha det var ikke sjovt at plante i sådan en varme, du skulle have ventet til om aftenen, så er det trods alt mere medgørligt, selvom det stadig er varmt.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg var utåmodig efter at se dem plantet, men det havde været vældigt klogt at vente.

      Slet
    3. Ja det tror jeg, men måske blev du lidt klogere ;)

      Slet
  7. Ja, her er det også varmt og helt vindstille, så der sker ikke så meget her før henad aften. Vi loves 31 grader både i dag og i morgen med tilhørende tropenætter, og det er slet ikke noget for mig:)
    God idé med hvide blomster! De virker kølende og jeg er helt imponeret over de mange forskellige Viburnum! Her er hyldetræerne igang, og de er bare dejlige i blomst.
    Tænker det var godt du vandede alle rhodoer forleden...

    Varme hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej man kan ikke lave noget i den varme, jeg håber dog at nå lidt her i formiddag, men fra klokken 12 er jeg ikke ude længere. Vi kan heldigvis slippe med 27 grader.
      Der findes mange skønne viburnum, dem kan du godt tage ind i haven. Ja hyldetræer er også skønne.
      Ja rhoderne trænger nok igen.
      Varme hilsener tilbage
      Lisbeth

      Slet
  8. Jeg er stået tidligt op i dag, for hækken skal klippes og ville gerne nå noget, inden varmen bliver alt for meget. Men vi har fået 9 velsignede mm tordenvand i nat, så alt - og især hækken - er pladdervåd, så jeg må trække den lidt, før jeg går i gang.
    Varmen og blæsten har været hård - så manden har travlt med at vande i marken, og jeg i haven. Nattens regn har været en god hjælp!
    Det har været varme dage i haven, jeg forstår godt, at du har holdt dig inde midt på dagen. Aftenerne har til gengæld været helt fantastiske.
    Du har som altid mange smukke blomster i haven - jeg venter fortsat på de fleste af mine roser, men de er på vej. De hvide blomster får vi rigtigt oplevet i disse dage, hvor vi går ude helt indtil tusmørket indfinder sig - de lyser så fint op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg har været ramt af familiebesøg, så jeg har ikke nået indlæg i dag, men jeg er misundelig på dine 9 mm, vi har som vanligt ingenting fået. I får nok mere i morgen, jeg håber også, at der falder noget her. Ja vi er vist alle hårdt ramt af tørken.
      Roserne er så småt i gang, men ikke alle, vi må vente lidt. Ja det er fint med hvide blomster.

      Slet