tirsdag den 15. juni 2021

Billeder af det jeg havde med hjem i lørdags, og mange andre skønne billeder

 I går vandede jeg hver eneste rhododendron i haven, bagefter var jeg rundt for at gøde dem alle, det var en hård dag, det er hårdt at gå rundt hele dagen med slange eller spand. Der var så meget andet, jeg gerne ville lave, der er rigtig meget græs, brændenælder og tidsler jeg gerne vil hive op, men man kan kun gøre en ting ad gangen. Til gengæld har jeg i dag nydt min tur rundt i haven, hvor jeg bare så, hvad der var sket. Jeg gik rundt med et saligt smil på læben :)))

På morgenturen så jeg en masse flotte kornblomster i en kornmark
En gul løgiris
og to flotte germanske iris, der klæder hinanden
Kalmiaen blomstrer nu
Lilium pyrenaicum  har jeg flere steder i haven
den hvide lupin får mig til at tænke på Jette der havde bloggen Mit lille gods, den har jeg fået af hende
prøv og se knopperne på denne Martagonlilje, er den ikke fin, de er længe om at springe ud i år

I lørdags havde jeg lidt forskelligt med hjem fra turen:
Af Susanne fik jeg et Duetræ
hos Arne Jakobsen købte jeg denne Picea orientalis Golden Start (det stod der på sedlen)
nu er den plantet i en krukke, den vokser langsomt, så det klarer den nok
Sidst Per var herovre var han omkring Jan Brodersen på hjemvejen for at hente et par rhodoer til sig selv og en til mig, som han tog med hjem,  R. recurvoides
Vi kunne ikke besøge Jas, han var på fossiltur, men Susanne havde været så sød at hente tre bestilte roser til os, denne her er Ofelia Climbing, som jeg fik med hjem, jeg har en i forvejen men ville gerne have en mere, da der er blevet en plads til den ved skuret, fordi vi har flyttet den røde camellia ind i skoven til den hvide.
Nu begynder de mørke rhodoer at dominere billederne:
de er så flotte nu
R. Alexis er ikke mørk, men har en mørk ganeplet
R. Black Adder
er flot kugleformet
her er det R. Charles Dickens
R. Fastuosum Flore Plenum
og den mørke R. Mogambo

denne er meget rød, jeg har den kun fordi, den har en speciel form på blomsten og fordi de herrer Jan og Kai var meget interesseret i den. Den blev købt for mange år siden, på skiltet stod der R. Root, den er som sagt speciel, jeg skal have stiklinger med over til Claus i Rhododendronhaven, så han kan lave nogle eksemplarer. 
Roserne er så småt i gang, selvom jeg er bagefter i forhold til mange andre:
Aicha
Frühlingsduft
Gerbe Rose
og Wild Edric
Jeg vil slutte, som jeg begyndte, nemlig med blå blomster:
Stregbælg, den står i ørkenbedet, der passer den vist meget godt. 
Til slut lidt om at lave indlæg hver anden dag, hvordan kan jeg få tid til det. Tja det kan jeg heller ikke, men jeg kan ikke lade være med at tage billeder, og jeg kan alligevel ikke holde til at gå i haven hele dagen, så er det en velkommen afbrydelse, og jeg kan som bekendt godt lide det. 
Rigtig god tirsdag til jer.



 



26 kommentarer:

  1. Hvor er den sød, den lille gran du har købt. Den ser ud som en rigtig gran, bare miniature.
    Kalmiaen med alle de hvide stjerner inden udspring er næsten flottere end med blomster - men flot er den, og hvor er der mange knopper/blomster.
    Den uldne martagonlilje... ser alle knopper sådan ud? Det har jeg aldrig set/bemærket.
    Jamen se nu bare: Du har også kugleblomster. Black Adder er lækker - også i farven.
    Det var en ordentlig omgang vanding, du har været ude i, men det er desværre ved at være nødvendigt flere og flere steder i vores tørre haver. Heldigvis er det ikke så varmt, så vandet fordamper ikke så meget, men bliver i jorden. Men ellers er det dejligt at kunne være ude.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja den lille gran var ikke til at stå for, ej heller prisen 120 kr.
    Kalmiaen er så smuk både i udspring og før.
    Ja alle knopperne på martagonen var uldne, men kun den ene, de andre ved siden af, så helt almindelige ud.
    Black Adder er bare så flot.
    Ja det var hårdt at vande og gøde så mange, vi fik hele 0.8 mm i går sidst på eftermiddagen, det var jo ikke meget, kun et lille supplement. Selvfølgelig ville det tørre mere, hvis det var varmere, men den blæst tørrer også meget, her har vi haft blæst siden i lørdags, dog knap så slemt som den dag. Det er skønt at kunne være ude, så nu vil jeg gå ud og tage et billede af Mogambo :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. De mørke rodoer er vel nok smukke - men det er alt, hvad du har fotograferet.
    Ja, nu er det tid til lidt førstehjælp med vanding i haven.
    Jeg kan se, at det er næsten fire år siden, Jette har skrevet på sin blog. Hvad mon der er sket?

    SvarSlet
  4. Hej Gitte
    Tak - ja de mørke rhodoer er så fine.
    Vi må i gang med vanding igen.
    Jettes mand døde, og hun flyttede i lejlighed. Ikke så længe efter døde hun pludselig :(
    det var trist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor er det trist, at Jette ikke lever mere.

      Slet
    2. Ja det er det, vi blev alle meget chokerede, det var så pludseligt, hun var kun et års tid ældre end mig.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    R. recurvoides må være lige noget for dig - dens indument er særdeles markant!
    Kan godt forstå Jan og Kai's interesse i den Rhodo - fandt du ud af hvad det var for en?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er så flot i indumentet, selvom den ikke er så stor endnu.
      Jeg spurgte i Rhododendronforeningens gruppe, men ingen har svaret, så nej jeg blev ikke klogere.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Den er yndig den Kalmia. men næsten finest i knop.
    det er da en minigran med lys i. Spændende hvor længe den holder de gyldne spidser..
    Jeg har osse været rundt og nødvande. Dog fortrinsvis kun det nyplantede endnu. Men jeg så i går at mange andre planter hængte i blæsten, så jeg må nok igang for alvor.
    Kornblomster er så flotte. Jeg har sået nogle i år, de er dog ikke kommer så godt, men nogen er der.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja kalmiaen er så fin både i knop og i blomst.
      Ja nu må vi se, hvor længe piceaen beholder lysene.
      Det er noget værre noget med den tørke, her er jorden knastør :(
      og det er ikke kun på Samsø, men også mange andre steder.
      Kornblomster kommer nok nemmest af sig selv i kornmarkerne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Det er altid dejligt at få nyt til haven, også selv om man har rigeligt i forvejen!
    Jeg har også vandet flere gange, og til tak har jeg allerede en frodighed, der ikke kan andet end fryde både øjne og sjæl, men den fornemmelse kender du sikkert udmærket :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja vi kan godt lide at få nyt til haven, selvom vi har rigeligt.
      Ja det er fantastisk med den frodighed, jeg kan desværre ikke vande det hele, men det klarer sig rimeligt endnu. Jo jeg kender fornemmelsen :)

      Slet
  8. Hei Lisbeth
    Du har så mange flotte rhododendron. Alexis er så fin med den mørke ganeflekken :)

    SvarSlet
  9. Hej Marit
    Ja Alexis har en flot mørk ganeflekke :)
    Klem

    SvarSlet
  10. Jeg falder fuldstændig for dit lille grantræ. Hvor er det smukt! Det er godt, træet er langsomtvoksende, for det står så godt i krukken.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det faldt jeg også for, og det passer fint i krukken.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Det må have været hårdt arbejde at vande og gøde alle dine rhododendron, men sikkert nødvendigt. Blæsten udtørrer virkelig haven. Sjovt at se dig plante grantræet i en krukke. For det gør du jo ikke ret tit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var en hård dag med at vande og gøde, men nu er det gjort, så må vi se, hvor længe det holder med vandingen, desværre nok ikke ret længe. Jeg manglede noget til den krukke, og så kan jeg holde øje med den, så den ikke bliver væk mellem alt det andet, men nej det ligner ikke mig.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Py-ha en omgang med vanding og har man været i din have så ved man at det er en ordentlig omgang. Der bliver jo nok brug for det vand de har fået de næste dage. Jeg må nok også ud med vandkanden, det er dog noget mere overkommeligt :-)
    Det er så fint med “pels” på Martagonen, jeg har også en der ser sådan ud, det varer heller ikke længe inden den springer ud.
    Måske det ikke var helt vildt mange planter du fik med hjem fra turen til Fyn men det var nogle gide ting, den lille Picea er godt nok fin.
    Ja den er noget rød den rhodo, men nogle gang kan der dispenseres lidt og skulle det gå hen og blive for meget ja så kan den jo komme ned til Per :-) og du kan købe en anden til pladsen.
    Vi var inviteret ud og spise i aftes, så det var bare hurtig hjem og i noget andet tøj og afsted igen, og det blev til en hyggelig grillaften.
    Rigtig god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
  13. Hej Anne
    Ja det var noget af en omgang, heldigvis var det meste med slange. Nordbedet fik fra tanken men også med slange.
    Ja den er fin den Martagon, de er godt nok længe om at blomstre.
    Piceaen er så fin og rhodoen med, et duetræ er heller ikke at foragte, selvom jeg ikke forventer at se blomster ;)
    Den rhodo bliver i haven, det lader jo til at den er sjælden, de herrer er vilde med den.
    Det lyder hyggeligt med grillaften, vi skal have venner til grill i aften.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  14. Det er vel nok dejligt man stadig kan opleve kornblomster - i en kornmark! Og dejligt du kunne nå hele vejen rundt om rhodoerne med vand og gødning - og et saligt smil på læben! Flot arbejde!
    Her vander jeg også alt det nye med jævne mellemrum, for nu er det længe siden vi fik regn, og tørkeindekset er oppe omkring max.
    Fine sager du fik med hjem fra turen til Fyn. Den lille gran ser sjov ud med de lyse spidser, og det er er da en trøst den vokser langsomt:) Et duetræ må du selvfølgelig have, også selvom du skal vente længe på at se "duerne".
    Den der Kalmia har virkelig de fineste knopper. Tænk hvilke fantastiske former naturen skaber...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  15. Hej Ulla
    Ja kornblomsterne er så fine, i dag så jeg også "jomfruer i det grønne" de minder en del om kornblomster, men er lidt mere eksotiske :)
    Det vand vi fik i maj er for længst opbrugt, det ville være lykken, hvis vi kunne få mere.
    Ja den lille gran er fin, duetræet er også, men jeg får nok ikke duerne at se.
    Ja naturen er bestemt forunderlig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  16. Hej Lisbeth,
    Hvor er den fin dit nye grantræ med de gule skud, den kan jeg godt forstå du ikke kunne modstå.
    Det er simpelthen utroligt, at det allerede er så tørt at man skal vande, jeg vander alt hvad jeg kan, og måtte også i gang med de nye frugttræer, så det bliver sent inden jeg kommer ind. Sidste vaccination er overstået idag, dejligt, synes ikke det er så slemt denne gang.
    Det har været en sej omgang at få vandet og gødet alle rhodoerne, mine rhodoer er kommet sig fantastisk nu hvor de har fået varme og vand og selv Everred som jeg troede var død er kommet til live igen, dejligt, der er også et par andre ting som jeg havde givet dødsdommen, de er også kommet i gang, det er altid så dejligt.
    Heldigvis skal jeg ikke på arbejde i morgen, men hvis det bliver 30 grader så er det vist med at finde skygge og vande om morgenen og om aftenen.
    Kornblomsterne er så fine, de minder mig altid om studentertiden. Mine martagon liljer er heller ikke sprunget ud endnu.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
  17. Hej Inge Dorte
    Ja det er et fint lille grantræ, det måtte jeg bare have.
    Ja det er ikke godt med den tørke, og jeg kan forestille mig, at det bliver meget værre, nu er vi nået til hedebølge og tørke igen igen. Det er hårdt at gå og vande. Heldigvis er vi da færdige med at gøde for i år. Nu mangler jeg roserne, men de får ingen gødning, før vi får regn.
    Godt du ikke skal på arbejde i dag i den varme.
    Min Everred er blevet så fin, godt din også er fin igen.
    Martagonliljerne står på spring, men de er længe om det.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  18. Good afternoon dear Lisbeth,
    Wonderful that there are still a lot of Rhodo's showing theire beautiful flowers and colors. A couple of new one's find theire place in your garden. I can imagine what a job it is to water en fertelize the Rhodo's. Here it's 33C today a thing I don't like. To hot to be outside and the roseflowers are being roasted by the heath.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke
      Yes I still get some new rhodoes, it was hard to water and fertilize the rhodoes, we need a lot of water, 33 C is very hos, we and our roses don´t like that much warm.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet