fredag den 25. juni 2021

Martagonliljer m.m.

 

Jeg plejer at have en  hel klynge med martagonliljer i dråbebedet, men i år har liljebillerne været efter dem, så der er ikke så mange. De er sene, først i går sprang de ud. Derfor regnede jeg heller ikke med, at de ville være sprunget ud på det hemmelige sted. De får mere lys der, derfor viste det sig, at mange af dem var i blomst.

ikke alle er sprunget ud
men som I kan se, er en del af dem
jeg må derned igen en af de første dage.
Her kommer lidt fra egen have:
Dråbebedet med valmuer og roser

Jeg er glad for at tage billeder af Kleopatras Nål
den pynter så meget 
på billederne, synes jeg, det bliver ikke sidste gang, jeg viser den 😍
her er det rosenbedet yang med de varme farver, valmuer er der nok af nu
Hebe blomstrer så flot nu
Clematis
jeg kender desværre ikke navnet, men den ligner Piilu, den står i indkørslen
her er det Mon Amour
Deutzia Strawberry Field er en fin busk
Pæonerne står så fint nu, det må nydes, de holder ikke længe, her har jeg ingen navne:





Rhododendron:

R. brachycarpum er blandt de sidste, der blomstrer
lidt smuk nyvækst
R. Chocolate Dane
R. Danbaense
R. pachysanthum
Roserne er godt i gang:
Barock
Cressida
og A shropshire lad sammen med kaprifolie på rosenportalen.
Dronningen af Danmark lægger også op til en stor blomstring, den er så fin med de blågrønne blade
Til sidst skal vi en tur til vandet, på vej for at se martagonliljerne tog jeg dette billede.
I må have en dejlig weekend - jeg får besøg af havevenner, det bliver hyggeligt. 










24 kommentarer:

  1. Så mange flotte martagonliljer du har, Lisbeth. De er klare til å blomstre her også. Kanskje jeg kan hjelpe deg med navn på den clematisen. Jeg har en som ligner veldig, og den heter 'Dr. Ruppel'. Du kan google og se om ikke din ligner på den.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Desværre er det ikke mine alle sammen. Tænk nu har du indhentet mig, sjovt at det er sådan hvert år. Jeg kan ikke huske, at jeg har købt Dr. Ruppel, men derfor kan det godt være den.
      Klem

      Slet
  2. Dine martagonliljer er længere fremme end mine, men du plejer jo at være længere fremme med de meste. jeg var rundt og kvase liljebiller i forsommeren flere gange, alligevel er der flere liljer der er halvspist af larver. Jeg gik og kvaste i aftes, samtidig jeg gik og skumlede over det #%& rådyr. Det har taget glansen af de fleste roser i selve rosenhaven. Og vi kan ikke finde ud hvor det kommer ind. medmindre det er blevet trafiksikker og kommer ind via det lave hegn nede ved vejen.
    Vi glæder os til i morgen, så kan vi se roser uden gnaskeri.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg har også set efter liljebiller, men der er så meget andet at kigge efter, så jeg får nok ikke øje på dem, det har været værre i år med de små bæster. Til gengæld har du større bæster, øv hvor er det træls.
      Ja her er heldigvis ikke gnasken i roserne, jeg glæder mig til at vise jer det hele.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Martagonerne har blomstret nogle dage her og liljebillerne har heldigvis været begrænset. Jeg to dig lige et par stykker i morges, de er nu rejst til billehimlen :-)
    Forstår godt at du vil vise Kleopetra frem, hun er en en smuk dame.
    Kan se at Dronningen af Danmark mangler i min samling, det må jeg se om jeg kan få gjort noget ved på et tidspunkt.
    Smukt der er ved vandet.
    Er du interesseret i et lille stykke Heliopsis (dagøje) med brogede blade, hvis du da ikke har den. Jeg har været nødt til at flytte min til et mere solrigt sted da den ikke rigtig trivedes.
    Vi ses
    Knus Anne

    SvarSlet
  4. Hej Anne
    Ja du har hele tiden været foran, men nu kommer mine også, desværre også liljebillere, men de blomstrer da. Det er snart værre med dagliljerne - også i år.
    Ja Kleopatra er så fin, jeg nyder hende så længe, det varer, nu kan du også se hende, men du har vist en.
    Dronningen af Dk bliver meget stor en stor busk, men smuk er hun.
    Jeg tror, jeg takker nej til Heliopsis, jeg ved ikke helt, hvor jeg skal sætte den, jeg har så mange Rudbeckia, som har sået sig selv alle vegne, det får du at se.
    Ja vi ses - god tur
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  5. Det har nok taget en menneskealder for det hemmelige sted at komme til at se sådan ud. Vi andre roder sikkert for meget i jorden til, at der kommer til at se sådan ud i vores haver. Det er virkelig smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den gamle dame som satte dem var vild med have og ikke gammel den gang. Nu er der fældet træer, så de fik lys og nu vil blomstre. De sår helt sikkert sig selv, ja det er smukt.

      Slet
  6. Nøj der sker meget i din have.
    Har sådan tænkt på dig.
    Først på job hvor jeg har gået og nippet rodo. Som vi kalder dem. Vi har så sindsyg mange og nogle er ca 5 meter høje. Et trist job men bliver så smukt når det er gjort.
    Tænkte på at du skrev det tager meget tid. Ja tak. dk du har fuldstændig ret :)))))))
    Min tid flyver afsted. Jeg når intet her i blogland. Måske jeg skulle prøve at tage mig sammen i dag.
    For her regner. Det gjorde der også i går.
    Vi skulle have været på samsø. Men nej ingen hoteller ledig. Jeg havde fået 6 stk. Slæbt med mig til din smukke ø. Men da vi ikke kunne få overnatning har vi bestilt et andet sted i landet.

    God weekend
    Klemmer

    Charlotte

    SvarSlet
  7. Hej Charlotte
    Ja der sker meget. Jeg får ikke nippet rhodoer i år, det tager meget lang tid, så jeg har opgivet, mine er efterhånden ret stor, så som du ved, er det et kæmpearbejde. Regner det hos jer, ikke her da men lige nu er det overskyet, vi har dog haft solskin.
    Jeg er meget ked af at høre, at I ikke kunne få plads og derfor har bestemt et andet sted i landet. Jeg ville så gerne have vist dig haven. Du skulle have bedt om hjælp, måske kunne jeg have fundet noget til jer.
    Også god weekend til dig, jeg håber, vi får det til at lykkes. I dag skal vi have besøg af 6 af havens venner.
    Klem
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Bliver der plads i kalenderen så spørger jeg dig om hjælp.
      Vi ville så utrolig gerne til Samsø.
      Men er for sent ude.
      Jeg har kun en uges sommerferie om 2 uger tror jeg det er......
      Når man går ledig 8 uger om året så holdes ferien der i stedet for.
      Så vi har kun weekenderne at tage af og de er så proppet.
      Næste weekend københavn og ugen efter Ribe......

      Klem og dejlig søndag
      Jeg skal til åben have....

      Charlotte

      Slet
    2. Ja det er ikke nemt at nå det hele med kun to ugers ferie, juli er selvfølgelig også den sværeste måned at få plads herovre. Hvis det først bliver næste år, må vi starte lidt før med at lede. Det kan lade sig gøre, jeg kender en del, der har B&B.
      Klem og i lige måde
      og god fornøjelse

      Slet
  8. Det står många liljor i knopp här också och i år har jag testa Tricogarden som egentligen är mot rådjur. Men ett tips i sista numret av TA, trädgårdsamatören, sa att det fungerar bra mot liljebaggar också.

    Nu är det bladperiod bland rododendrona som gäller och visst är det vackert :)

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja nu kigger vi på nyvæksten på rhodoerne. Jeg kender ikke Tricogarden.
      Kram

      Slet
  9. Hvor er det smukt at se din frodige have, Lisbeth. Dine clematis kan jeg slet ikke stå for.
    Her er alt så frygtelig tørt nu, og jeg håber, vi snart får regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Gæsterne i dag beundrede også mine clematis, men der er desværre også nogle, jeg ikke held med. Uha ja det er ikke sjovt med tørke, her mangler vi også stadig, men jeg tror, I mangler mere.

      Slet
  10. Åh, så fine pæoner <3
    Blomsrer Kleopatras nål nedefra?
    Hvor er det hyggeligt med havebesøg. God fornøjelse.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak ja pæonerne er fine nu.
      Kleopatras nål blomstrer ganske rigtigt nede fra.
      Ja det er hyggeligt med havebesøg, indtil videre er næste besøg, når I kommer :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. hej Lisbeth,
    Er lige kommet ind fra skoven, jeg har fået nippet alle mine rhodoer, dejligt, dog ikke de småbladede, det er for uoverkommeligt. Hvor viser du mange skønne rosen billeder, især klatrerose sammen med kaprifolia, håber jeg engang kan få det til at lykkes. Jeg har vildt travlt for tiden, der er meget der skal gøres, som du ved har jeg jo mange kvm både her og i skoven. Som du også viser er nyvæksten hos rhodoerne næsten som en ny blomstring. I morgen vil jeg ud og se en rhodohave nær Holstebro, det glæder jeg mig til.
    God weekend til jer.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Jeg må indrømme, at jeg har opgivet at nippe rhodoerne, det er jeg ked af, for det er så grimt, når de sidder på, men der er rigtig mange i år, så jeg kan ikke overkomme det. Nej de små kan man ikke rense for gamle blomster, heldigvis gror det nye løv henover dem. Ja nyvæsten er så smuk, den glæder jeg mig også over.
      Jeg håber også, at du kan få gang i roserne, men det bør du kunne.
      Det lyder hyggeligt med besøg i en rhodohave, der er jo også åbne haver i denne weekend.
      God fornøjelse med det og god weekend
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Martagonliljer har godt af at man ikke roder for meget omkring dem, det helt specielle ved dit hemmelige sted er at der er hvide. måske har der oprindeligt været overvægt af de hvide 'alba', skal du ud og købe dem får du ofte nogen med en anden farve og får lov at betale dobbelt i forhold til andre navnesorter.

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja og her er der nok ikke blevet rodet ret meget de sidste mange år. Jeg har godt hørt, at der ikke er så mange hvide mere. Anne som var her i går havde nogle hvide, jeg er også ved at have et par stykker. Godt jeg har nogle nu, så må de så sig, så sparer jeg det.
      Tak i lige måde.

      Slet
  13. Tak for hygge og mange fine oplevelser hos jer! Når jeg nu ser de dejlige billeder fra haven følger duften helt automatisk med og tilføjer en meget vigtig dimension. Skønt at have det hele i frisk erindring! - Og nu har jeg set det hemmelige sted... Det er jo en ære:)
    I de næste par dage skulle det blive vældig varmt, men jeg håber at kunne få sat alle de nye planter fra dig under nogenlunde betryggende forhold, og glæder mig til at finde gode steder til det hele. Hvilken rigdom at råde over!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ulla
      Ja nu kan du endnu bedre forestille dig at være i haven, og at duften følger med, er jo slet ikke tosset. Ja så fik du også set det hemmelige sted :)
      Ja nu er det blevet varmt, men mon ikke du klarer at få dem plantet i betryggende forhold, hvis ikke er der en undskyldning for at komme igen ;) det ville da være hyggeligt, men der er lidt langt mellem os.
      Kh Lisbeth

      Slet