mandag den 7. juni 2021

Skønne havebilleder, et besøg og flere stauder

 I går havde vi besøg af Dorte og hendes venner. Dorte har plantet 600 rhododendron i sin skov, sidste år besøgte vi hende, du kan læse om besøget her. Vi havde en hyggelig tur rundt i haven, desværre kørte de alt for hurtigt igen for ikke at være til ulejlighed. Jeg håber, I kommer igen en anden gang Dorte. Vi kan sagtens bruge meget mere tid på at gå rundt i haven her.

Jeg har masser af billeder af, hvad de så, mens de gik rundt, det er værd at vise frem, for det er så fint her nu.


Græsplænerne var pæne og nyslåede til besøget. 
Staudebedet er ved at være fyldt godt op
her i baggrunden ses
R.Snowbird, en fin løvfældende rhododendron
der mangler ikke farver
i bedene, rhodoerne er efterhånden ved at være høje
Bent har slået græs i timevis for at det skulle se pænt ud til gæsterne kom
Akelejerne står så flot nu:
Jeg har flere fyldte

og en masse mere almindelige krydsninger
Denne er købt for en del år siden, den kommer troligt igen hver år. 
Stauder:
Aralia Sunking er god snegleføde, endnu er den heldigvis hel
Pæon gammeldags bonderose
Kamassia, den hvide blomstrer senere end den blå
Duftende aftenstjerne/Hesperis matronalis
Frøstjerne
Hareøre/Bupleurum sår sig selv, dem har jeg mange af
Germansk Iris:


Lupiner 
og Geranium/Storkenæb, dem har jeg i flere farver og faconer, jeg har så mange, at jeg forærer dem væk :)
jeg har sørme også vilde tulipaner, jeg kan ganske vist ikke huske, jeg har sat dem :) men flotte er de.
Til slut blomstring i et par træer:
så blomstrer knopperne endelig på min Eucalyptus

I må have en god start på ny uge, her småregner det, mild, stille silende sommerregn.









22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Tusind tak for en dejlig eftermiddag i jeres skønne, skønne have, der er så meget at se, jeg må derover igen, men det er jo en lidt lang tur. Tak for planterne, de er nu i jorden her, så håber jeg de vil vokse til, de er vældig søde. Som jeg sagde til dig, kunne jeg slet ikke kende haven, selvom jeg har set den så mange gange på blogbilleder, det er noget helt andet i virkeligheden.
    Samsø er en dejlig ø, med mange dejlige steder, især nord øen med det bakkede terræn.
    Hils Bent mange gang.
    KH
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Selv tak det var dejligt, at I kom, men det er en lang tur for så lidt. I skulle have blevet til kl. 17, vi havde jo sat tiden af til det. Desværre fik du ikke alle planterne med, du kan have mange :) Det er noget helt andet at se den i virkeligheden ja, du er altid velkommen.
      Der er meget skønt at se herovre.
      Ja tak og du må også hilse vennerne.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Du har virkelig mye fint som blomstrer hos deg nå.
    Jeg tror det regnet du har hos deg er på vei hit senere. Litt regn er helt ok å få bare det stopper igjen ;)
    Flotte mørke akeleier.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg klager ikke ;) det er en fornøjelse at gå rundt derude.
      Vi fik 1½ mm, det er ikke meget, men helt ok, det er ikke rigtig tørt, så det går nok.
      Klem

      Slet
  3. Hvor er det hyggeligt med jeres besøgende i haven.
    Dejlig billeder, Lisbeth - jeg er vild med stauderne og akelejerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er hyggeligt med besøgende i haven, bare de er interesserede i have.
      I dag skulle der andre billeder, til syntes jeg.

      Slet
  4. Hei Lisbeth!
    For en hage - så mange flotte blomster - rett og slett NYDELIG!
    Heldige er de som kan besøke din hage.
    Ha en fortsatt fin uke!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja der er rigtig meget her nu, jeg ville gerne vise dig det, men der er lidt for langt imellem os.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Sikke mange flotte blomster du viser os. Det er nogle flotte akelejer og iris du har. Men også frøstjernen er så let og fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja der er meget flot her nu, du må en gang komme og se haven, hvor bor du?

      Slet
  6. Takk for en fin rundtur i hagen:-) Alltid noe nytt å se, og det er mye som blomstrer hos deg nå. Flott med nyklippet gress! Godt å være sammen om hagearbeidet, for det er mye å holde i orden:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Selv tak fordi du gik med. Ja der sker noget hele tiden med blomsterne i denne tid. Det er vigtigt at være sammen om havearbejdet, det er for meget for en.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. De fine små storkenæb jeg fik af dig sidste å,r blomstrer så fint nu.
    Ja det er akeleje tid. de er så søde og ligne små balleriner. Hvert år finder jeg nye former. De krydser sig vildt og uhæmmet. I år har jeg sået nogle gule typer. Dem har jeg ikke haft i nogle år. Spændende når de blander sig i dansen.
    Det ligner Tulipa springeri du viser. En meget sen vild tulipan. Den fås sjældent som løg, men man kan være heldig at få fingre i frø. Jeg så den engang i fuldflor i Botanisk have for år tilbage, og jeg har været på jagt siden. Måske kan jeg tigge en frøkapsel af dig???
    Den ser sjov ud den hareøre.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det lyder da godt, at de blomstrer, men det regnede jeg også med :)
      Jeg tror, jeg har gule akelejer, det er vist en staude, men den blomstrer ikke endnu.
      Sjovt jeg ved ikke, hvor jeg har Tulipa springeri fra, men fin er den. Du kan sagtens få en frøkapsel, du kan også få hareøre med dig hjem, den sår sig selv.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Tak for at jeg også lige kunne komme med på dine havegæsters tur rund i gaven og ja tiden løber bare alt for stærkt, og pludselig er det afgang igen, der er jo som regel også en færge der skal nåes :-)
    Ja meget lyser op, og på den helt store farve palet, dejligt ser det hele ud, gem lidt til mig til senere på måneden :-)
    Ja Bent har travlt når græsset skal stå skarpt til besøg, men heldigvis har det været tørvejr til det. Hils og sig at det bare ser godt ud.
    Ja jeg er også en af de heldige der har høstet lidt storkenæb hos dig, og trives det gør de også her. Generelt er storkenæb jo en meget taknemmelig plante at have med at gøre.
    Det har taget sin tid inden blomsterne i Eucalyptussen sprang ud, de er godt nok fine så ventetiden værd.
    Her startede dagen idag også med regn og solen så vi først midt på eftermiddagen, igår så vi slet ikke solen, men det var udemærket så var det til at arbejde uden at svede alt for meget :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja da var du heldig, og snart kan du få en tur mere, så ser det hele bare anderledes ud :)
      Ja hold da op, hvor han har travet rundt bag plæneklipperen, jeg skal nok hilse ham.
      Storkenæb har jeg så rigetligt af, jeg forærer tit væk af dem, nemme er de.
      Ja det tog lang tid med Eucalyptussen, men det er rigtigt, at det var ventetiden værd, der er flere knopper, der endnu ikke er sprunget ud.
      Vi havde åbenbart samme vejr i går, gråt og kedeligt. Da solen kom frem i eftermiddag, blev det lummert.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hvor vsr det dejligt med gæster på et tidspunkt, hvor haven er så flot.
    Hvor er det en smuk akaleje, den mørke.
    Her fik vi 3 mm regn, så det var vist mere end I fik.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er fint med gæster nu hvor det hele står så flot. Ja I fik dobbelt så meget
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Der var noget for enhver smag til gæsterne ☺

    SvarSlet
  11. Som du selv siger, skønne havebilleder!
    Staudebedet er kommet godt med nu og ser vel nok frodigt ud. Der jo så meget at se på at det nemt kan tage flere timer:) Næsten ærgerligt jeres gæster havde så travlt, når nu I havde ordnet hele haven så flot.
    Tænk at Eucalyptus står i blomst. Den var du bekymret for i vinters husker jeg.
    Her er bonderoserne på retur allerede...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  12. Hej Ulla
    Ja og nu er der lige kommet nye skønne havebilleder. Jeg tager mindst en time på morgenturen og en igen om aftenen, der sker jo meget i løbet af dagen ;)
    Ja man skal have god tid for at få det hele med, men de var bange for at være til ulejlighed, det var synd.
    Ja det er fantastisk med blomsterne i Eucalyptus, resten af planten er ikke så køn.
    Mine bonderoser er også ved at tabe blomsterbladene.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet