søndag den 13. juni 2021

Blæsten går frisk, en tur og et besøg

Clematis Nelly Moser er sprunget ud

 Lørdag var vi på Fyn, så Per og jeg fik rigtig nørdet. 

Først var vi hos Arne Jakobsen, Per havde børnene med. Jeg tog ikke billeder der denne gang, men hvor er der mange spændende ting, hvis man har plads og penge nok :) jeg kan nævne i flæng, en hel del acer, tulipantræ med brogede blade og parasolgran. Han sælger gerne, men man skal lave en aftale med ham først. Han svarer kun på telefonen til middag. Du kan læse her om mit første besøg i planteskolen.

Her er Per´s køb, gad vide om Arthur slægter far og farmor på :)
Der er rigtig mange spændende planter rundt om i Arnes planteskole, de står som her i potter, der er mange sjældne podninger. 

Vi var også på besøg i Susannes have, åh så mange spændende ting hun har i sin have, hun har et stort duetræ, og jeg var så heldig at få en fin frøplante med hjem.
Insekthotellet er så flot
Susanne har rigtig mange roser, jeg har vist kun det halve, skønt jeg har ca. 350 roser
Arthur var meget betaget af Manniken pis i Susannes dam

Da vi kom hjem om aftenen, måtte jeg lige en tur rundt i haven, hold dag op for en blæst, det blev jeg hurtigt træt af.
det var voldsomt, Rosenresli rev sig løs fra moreltræet, heldigvis har Bent reddet den
Bagsiden af rhodobladene var nem at se i blæsten
I sidste indlæg var der et par stykker, som var noget i tvivl om, om det nu også var R. auriculatum, da det var for tidligt med nyvæksten.
i dag fik jeg besøg af eksperter/Rhodonørderne Kai Overgaard og Jan Brodersen, de kiggede på den og var begge overbeviste om at det var en ren auriculatum, de mente, det måtte være forholdene her, der gjorde, at den var så tidlig. 
Cornus controversa
Lige nu har den de fineste blomster, den er bare flot der i pavillionbedet
staudebedet har en fin farvesammensætning nu
Her er det en clematis op i et træ sammen med Furnivals Daughter
en fin iris i ørkenbedet
og en iris germanica
Rhododendron
R. danbaense
R. Geisha Lilac
R. Kate Waterer
R. Ponticum
R. pachysanthum med flot nyvækst
Ind mod skoven står de flot nu, de to rhodonørder beundrede synet :)
Sinocalycanthus er i blomst her hos mig
Rosen Frühlingsduft er i fuldt flor nu
Fortsat god søndag






 

28 kommentarer:

  1. Sikke mange dejlige oplevelser du har haft! Det var spændende at læse og at se dine meget smukke billeder.

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Det høres ut som du har hatt en fin tur til Fyn. Så mange flotte planter det var i planteskolen. Ja, den fontenen var nok spennende å se på :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi havde en fin tur til Fyn, det var fristende med alle planterne, men det kniber med pladsen. Arthur var vældig begejstret for fontænen :)
      Klem

      Slet
  3. Jeg var bestemt ikke i tvivl om, at det var auriculatum, du viste. Den kan man ikke tage fejl af. Jeg var simpelthen forundret over, at den var så tidligt på færde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej du undrede dig vist bare, det var en anden, der spurgte om den var ægte.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders at se dine Rhodo arter i så flot vækst - og super at Kai og Jan kunne bekræfte artbestemmelsen, jeg mener at have hørt at Rhodoforeningen havde frø af den fra en anden dal end normalt, måske kan det bidrage til at din er så hurtig?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de er flotte nu, Kai og Jan kom pludselig forbi, det var hyggeligt, og så kunne jeg være sikker på, at det var rigtigt.
      Det er Kurt Dinesen fra Harndrup, der har lavet den.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Lækkert med en dejlig plante/havetur til Fyn. Også dejligt at du kunne komme hjem igen og vise os alle dine flotte sager. Det pynter fint med den clematis på vej op i træet ved siden af Furnival's Daughter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det var dejligt, ja der er lidt af hvert at vise nu, de to klædte hinanden så godt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Også her blæser det meget, det både tørrer og ødelægger planterne. Det er dejlige billeder fra din tur til Fyn, som du skrev ville jeg have gået shopamok hvis jeg havde været med hos Arne Jacobsen, jeg må altså derover.
    Hyggeligt for dig at du har haft besøg af rhodo experterne.
    Jeg er færdig med at vande skoven første gang, men skal derned nu og starte anden gang, det skulle blive meget varmt midt på ugen 30 grader, men der er jeg glad for den megen skygge jeg har dernede, det sænker temperaturen en del.
    Hvad købte du hos Arne Jacobsen?
    Rigtig god søndag aften.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er så træls med det blæsevejr og ingen vand, jeg skal også ud og vande nu. Ja du må over til Arne, så du kan få nogle fine træer hos ha,
      Ja pludselig stod de og ville ind og kigge, det er hyggeligt, at de lægger vejen forbi, når de er her.
      Det bliver heldigvis ikke så varmt hos os som hos jer, ja vær du glad for din skygge.
      Det kommer i næste indlæg, det var Per, der fik mest, jeg købte kun en enkelt ting.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Købte du virkelig kun en plante.. Jamen dog, fnis,,,
    Din Sino etellerandet ,kanelbusk, ser ret stor ud i blomsten. Min har blomstret en uges tid nu, men den virker mindre og mørkere i blomsten. Den er nu svært at bedømme på billeder.
    Ja roserne kommer nu. Den første blomst i Rosenresli er sprunget ud i dag.
    Heldigvis står den i læ, for her har det osse blæst en halv pelikan. Øv det tørrer ud. jeg har måttet vande jordbærrene 2 gange allerede.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg købte kun en plante, Per købte tre og jeg lagde ud :) så var der ikke flere penge. Man skal have kontanter med hos Arne.
      Ja Sinocalycanthus har store blomster, større end den almindelige kanelbusk.
      Her er der ikke blomster i Rosenresli, men knopper det hele fik en ordentlig rusketur. Jeg har vandet hele nordbedet i dag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Good evening dear Lisbeth,
    It's great to see that you've had a lovely trip together with your family. How special it must have been to have two experts of the Rhodo's in your garden. The weather is beautiful overhere and the roses are exploding.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes it was a lovely trip and nice to see my family again. It is very special to have two experts on visit, they were here last year in august, so they have seen the garden before. They like what they see :) Nice to hear that the roses are exploding.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dejligt med en lille tur, du kunne sikkert ha’ købt meget mere, men der skal jo også findes plads. Ja spændende om Arthur går sin far og farmor i bedene, han har da alle forudsætninger for den, med hele to havenørder i familien :-) og det ser ud til at også han var begejstret for Susannes have :-) der er jo også meget at kigge på.
    Ja jeg skal da lige love for at haverne er blevet blæst godt igennem, og der var da også lidt der er blevet lidt vindskævt, heldigvis er vinde aftaget noget i løbet af dagen.
    Godt lige at få den rhodo sat på plads af eksperterne.
    Min kanelbusk har ikke klaret vinteren, øv. Ja vinteren har været lidt hård ved nogle ting.
    Skøn rosen tid vi er på vej ind i. Her er der efterhånden mange der har åbnet sine første blomster. Er par af yndlingene er sprunget ud her idag. Morten Korch og Odyssey :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var dejligt med en tur, der var mange fristelser, men vi har ikke plads til meget mere, så skulle vi ikke bruge tid på at drøfte, hvor det skulle plantes :) Ja det varer nok lidt inden Arthur bliver smittet af os.
      Det har været et frygteligt blæsevejr, her er det knap løjet af endnu.
      Ja det var helt godt at være sikker på navnet. Øv med din kanelbusk, den vinter har været slem. De herrer havde også mistet nogle stiklinger af den røde rhodo fra min have.
      Så langt er jeg slet ikke med roserne, det er mest buskroserne, der blomstrer nu. Morten Korch er altid sen her.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Det var godt nok et lidt slemt blæsevejr i går. Jeg var ret glad for, at mine dahliaer endnu ikke er så høje, at det kunne genere dem.
    Da jeg var ude at køre i dag, kunne jeg se, at mange kastanjetræer havde fået fejet mange blade af træet af dem kraftige blæst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det var et fælt blæsevejr, godt dine dahliaer ikke er så høje, sådan en blæst kan hurtigt vælte dem. Det var jo efterårsstorm på en sommerdag.

      Slet
  11. Du har da fået nørdet igennem i denne weekend - både ude og hjemme! Blæsten var slem sidst på eftermiddagen i går, også i morges var der gang i den, men senere stilnede det af, og vi fik en smuk og fin aften.

    SvarSlet
  12. Hej Aase
    Ja i den grad, herligt ;) Ja frygteligt blæsevejr, her var det ikke stoppet til morgen, og da det endelig var ved at være stille, begyndte en landmand at høste græs på marken overfor, så var der slet ikke stille, og vi gik ind.

    SvarSlet
  13. Sikken en aktiv weekend, med masser af plantesnak! Det kunne da godt se ud som barnebarnet er mere end høfligt interesseret i de voksnes meritter:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  14. Hej Ulla
    Ja det var en aktiv weekend, og nu vander jeg på livet løs, samtlige rhodoer.
    Ja måske er Arthur lidt interesseret i planterne.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  15. Hyggelig med en tur til en planteskole med godt utvalg, særlig når man er litt nerd:-) Fint med en liten kveldstur i hagen din. Her har vi også nesten blåst bort det siste døgnet.
    Hilsen Eirin

    SvarSlet
  16. Hej Eirin
    Ja det var en fin planteskole til nørder, selvom den egentlig er lukket. Ja det er stadig et frygteligt blæsevejr her.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  17. Det var vel nok den dejlig tur. Det er en skam, at Arne Jacobsens planteskole ikke ligger lidt tættere på. Det ser spændende ud, og det er vældig praktisk, at han kun tager mod kontanter, så der er loft over indkøbene.
    Du har fået samlet mange fine ting i matchende farver i staudebedet. Det ser godt ud.
    Ja som det dog blæste. Det hele lå nærmest ned langs jorden.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en skøn tur til trods for blæsten. Der er mange spændende planter hos Arne Jakobsen, du kunne nok finde nogle ting selv til jeres lille have, det har bestemt sine begrænsninger, når han kun tager mod kontanter.
      Det var en frygtelig storm, men vi mærkede underligt nok ikke noget på færgen.
      Kh Lisbeth

      Slet