torsdag den 15. april 2021

Sidste dag med rimfrost, nu kommer foråret!!! håber vi.

 Det var det dejligste vejr onsdag, men jeg blev noget forskrækket, da jeg så dette syn i går morges, og igen i dag til morgen:

rimfrost er ikke lige sagen, når man har rhododendron i blomst, heldigvis gik det godt i går, hvordan det går i dag, ved jeg ikke endnu, for skaderne viser sig først, når solen begynder at skinne på dem
R. calophytum 
R. Daurilut
R. Isolabella (er lige sprunget ud)
og R. Praecox klarede det alle, det var en lettelse, så må vi se, hvordan det er gået efter i nat, hvor det var endnu koldere. Iflg. DMI skulle foråret komme nu, det er vi mange, der ser frem til.
Efter forskrækkelsen med nattefrost
gik jeg en herlig tur til havet
det var havblik og meget smukt, at tænke sig en dag med stille vejr, fantastisk.
på vej derned gik jeg forbi haven med Martagonliljer, og tænk jeg var så heldig at møde haveejeren, som gav mig lov til at grave dem op, der stod uden for hegnet, de havde bredt sig helt ud i vejsiden. Jeg fik Bent med derned, han gravede op, og her til aften fik jeg dem plantet :) Dejligt.
Alle planter var taget ud af pavillionen tirsdag
for nu skulle der støvsuges, vinduespudseren kommer en af dagen og vasker vinduerne både udvendig og indvendig, vi gider ikke selv, så er det sagt. :)
Den nye camellia har ikke kunnet lidt at blive plantet ud, knopperne blev brune og lukkede sig ikke op, men helt nede ved jorden er denne sprunget ud. Den er noget rød, men det tror jeg ikke er alle knopperne. 
Kobjælder/Pulsatilla er endelig i blomst
nektarintræet blev luftet, men er kommet ind i pavillionen igen
påskeliljer Jetfire og dobbelte
Sneforsythiaen 
bliver mere hvid efterhånden
R. globigerum sprang ud d. 13.4.
14.4.
også her, nu næsten helt udsprunget, spændende om den har klaret nattefrosten
Solnedgang 
tirsdag aften
I må have en skøn dag. 







28 kommentarer:

  1. Jeg håber virkelig, at nattefrosten er væk nu - i nat havde vi fuldt blus på en olielampe i drivhuset, men det var heldigvis meget effektivt.
    Jeg kan godt forstå, I ikke gider pudse vinduer! John gider godt, men hvis ikke han var der, ville jeg helt sikkert betale mig fra at få det gjort :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er vi flere, der gør, nu må det være nok. Godt det hjalp med olielampen i drivhuset.
      Ja vi har i flere år haft vindues pudser til vinduerne i huset, nu blev vi enige om, at den ene gang om året kunne vi godt betale for at få pavillionens vinduer pudset, det er et hadejob. ;)

      Slet
  2. Ja, jeg blev også forbavset over det hvide lag og var lykkelig for, at jeg havde husket at give buddlejaen sin pyjamas på.
    Det blomster virkelig flot hos dig, så jeg håber, de har klaret det.
    Klogt med vinduespudser. Vi får pudset vinduer ud mod gaden, hvor pudseren bare kommer, når det passer ham uden at vi skal være hjemmme. Så er der i hvert fald pænt til den side. Stod det til mig, pudsede han hele huset udvendigt, men Bent klarer resten.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var slemt i morges, godt du huskede pyjamassen.
      Der var desværre nogle, som ikke klarede det, heldigvis havde vi nået at nyde blomstringen. Ja der ud til gaden er det nok bedst at have vinduespudser, så mange folk der vader forbi der. Vi må beundre Bent for, at han gider, min Bent gør ikke og jeg heller ikke.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, la oss håpe at nattefrosten nå er forbi. De melder varmere vær fremover her også, så da er det lov å håpe pp det. Vinduspuss overlot jeg også til en mann som tok alle vinduene her i første etasje i fjor sommer. Vi har så mange store furutrærvrundt her, og alle vinduene blir grønne av pollen når de blomstrer. Så jeg venter med vinduspussen til etter det :)
    Godt at dine rhodoer har tålt frosten uten skader så langt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er vi mange, der håber. Jeg kan godt forstå, at du venter med vinduespudsning til efter pollensæsonen.
      Desværre gik det knap så godt i nat, så dem jeg viser er ikke så pæne mere :(
      Klem

      Slet
  4. Håbet er lysegrønt - som foråret ikke sandt:)
    Jeg tror nok det skal gå selvom vi får lidt nattefrost, og det er i hvert fald dejligt med vindstille! Vi var i kolonien 6 timer i går, hvor vi bygger på et stort bur til aspargesbedet. Selvom der kom en haglbyge var det mestendels fint arbejdsvejr.
    Det var vel nok et held du fik love at tage alle Martagonliljerne. Sikken en gave at få! Der kan man tale om godt naboskab.
    Dejlige kobjælder og dejlige solnedgangsbilleder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har du ret i. Ja det er bestemt dejlig med vindstille, så længe det varer, det er jo aldrig længe. Flot med 6 timer i går i kolonien, I har nok været der lige så længe i dag.
      Ja jeg var meget heldig med Martagonliljerne, der blev da en lille spandfuld, de er godt nok effektive til at brede sig. Ja det var en fin gave, en dag skal hun besøge min have, måske kan hun få noget i bytte.
      Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Åh ja, vi håber, at nattefrosten er væk nu. Jeg så i går i rododendronparken at adskillige blomster var frostskadet. Det var dejligt, at alle dine klarede frosten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja lad os håbe nattefrosten er væk nu, det er så trist at se frostskadede blomster. I nat gik det desværre knap så godt.

      Slet
  6. Det har været koldt i nat, jeg håber dine rhodoer har klaret mosten! Men vejret var skønt i går - og ligeså i dag. Sikke mange fine rhodoer du allerede har. Jeg har lige fået besked om at gå i selvisolation pga. en smittet elev, så nu er det ikke bare tilbage til fjernundervisning, men også isolation fra familien....Det var ellers lige så dejligt at komme i skole igen! Heldigvis kan jeg gå i haven, hvor jeg kan holde mig for mig selv!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja også her var det koldt, selvom det var koldere hos dig. Men det var koldt nok, de klarede det ikke alle. Nej hvor træls med isolering, godt du kan gå i haven i stedet.

      Slet
  7. Det var da dejligt at du kunne få en Martagonlilje med hjem. Det gælder om at have antennerne ude og åben munden. Jeg kan godt forstå, at du er lidt nervøs for nattefrosten med dine fine tidlige rhodoer. Sikke flot nektarintræet er. Jeg har ikke set sådan én før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja jeg var glad for at få lidt Martagonliljer med hjem. Ja hvis man åbner munden kan man være heldig, det var jeg i hvert fald. Det var noget skidt med nattefrosten. Nektarintræet er meget flot, når de blomstrer, desværre er frugterne uspiselige.

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Det er et af årets spændingsmomenter hvordan de sarteste rhodoer klarer sig ved frost. Jeg kan godt forstå du fokuserer på det de der lykkes! De der måtte blive skadet klarer sig sikkert bedre næste år:)
    Fornuftigt at i hyrer en vinduespudser - der er jo nok arbejde i haven til jer selv!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja man må finde sig i skader, når man har tidligtblomstrende rhodoer, nogle gange går det godt, sidste år var det værre, fordi det havde været meget mildt, og så kom der frost. I år har jeg trods alt set blomsterne.
      Ja vi har rigeligt at se til med haven.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Så gik den dag :-) Ikke dårligt sådan at få en portion martagonliljer med hjem. Vi har simpelthen haft det lækreste havevejr i dag og delte sæsonens første øl på havebænken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det var ikke så tosset, selvom de er faldet noget sammen nu, men løgene kom da i jorden, så de skal nok komme igen. Dejligt det endelig blev mildere, det må gerne fortsætte.

      Slet
  10. Uha ja nattefrost,,, jeg har osse haft stearinlys i drivhuset hele ugen. Heldigvis, for det har være mere eller mindre hvidt om morgen. Jeg tænder nu nok osse i nat for himlen er kold og klar lige nu. Forhåbentlig slipper vi snart for nattefrosten.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det har frosset noget de sidste nætter, det gider vi ikke mere, lad os håbe det er slut nu med nattefrost.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Her har der også været rim i græsset, men det er jo ikke lige det der er brug for nu. Håber at rhodoblomsterne har holdt til det. De er jo så flotte nu. Ellers har vejret jo bare været rigtig flot og det ser da ud til at fortsætte.
    Hvor skønt at du fik lov til at grave martagoner op, så spændende hvornår der kommer blomster og hvilken farve.
    Dejligt at få ryddet op og rengjort pavilionnen. Kan godt forstå at du har hyret en til at pudse vinduer. Her bliver drivhuset bare spulet men jeg har vinduespudser til husets vinduer og han er alle pengene værd.
    Sneforsythiaen er da bare blevet flottere og flottere som den er sprunget mere og mere ud.
    Flot solnedgang og mon ikke vi får nogle stykker at se af den slagsen næste uges til.
    Nå men blev det en dyr tur idag:-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej vi gider ikke mere rim i græsset eller frost. Tre af de blomstrende klarede det ikke. Ja det har været fint vejr.
      Ja det var skønt med martagonerne, men de klarede ikke flytningen, så der bliver ingen blomster i år, men det var fine løg.
      Ja det er rigtig godt med pavillionen, men at gøre den ren er ikke sjovt, nu håber jeg så, at vinduespudseren kommer i morgen. Det er simpelt hen pengene værd, vinduespudsning er kedeligt.
      Ja sneforsythiaen er rigtig fin. Jeg fik ingen solnedgang i aften.
      Nej det var heldigvis ikke så galt ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth,
    Dejligt for dig at få lidt martagon liljer, man kan være heldig engang i mellem. Der har været rim i græsset her om morgenen men mine rhodoer har ikke taget nævneværdig skade, det er godt i nåede at nyde de smukke blomster inden det gik galt med frosten, men det lyder til det har været værre hos jer end her. Jeg har en magnolia som lige står på spring til at blomstre så jeg er også lidt nervøs for den bliver skadet.
    Hvor er dit nektarintræ bedårende sådan en ville jeg ønske jeg kunne have men det kræver et drivhus og det bliver vist ikke i år det kommer.
    Også dine kobjælder er søde, er de nemme til at formere sig, for jeg har kun en, men jeg købte den sidste år så jeg må lige have lidt tålmodighed.
    Sikke en dejlig solnedgang. Jeg har været ude og få luget omkring mine 39 frugt træer, så nu er det i orden, vejret har virkelig været dejligt i dag.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det var skønt med martagonerne, selvom de ikke klarede flytningen har jeg dog stadig løgene. Mon du har nogle rhodoer i blomst, det er dem, der tager mest skade. Jeg havde heldigvis nået at nyde blomsterne nogle dage. Ja magnolia kan bestemt ikke tåle frost. Nektarintræet har det nok bedst i et drivhus, men det skulle vist kunne tåle at blive plantet ud.
      Kobjælderne sår sig selv, eller dvs det gjorde de før i tiden, jeg synes, de er holdt op med det. Det forudsætter selvfølgelig, at man ikke klipper blomsterstanden af, men det kan man nu heller ikke nænne, de er så fine.
      Ja det har været en fin dag i dag, jeg har været hos Claus.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Good morning dear Lisbeth,
    How wonderful it must be in your garden at this moment when the Rhodo's are starting to bloom. The Pulsatilla is a beauty to have in the garden. In mine it does'nt survive. Untill yesterday it was also cold in my country but better times are promissed now.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  14. Good morning dear Marijke
    It is very nice to see the rhodo´s starting blooming, but unfortunately it has been too cold, now I think and hope it will be better. Nice to hear that it is better in your country too.
    Same to you
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet
  15. Jeg håber, dine Rhododendron har klaret de kolde nætter. Her har vi også haft nattefrost de fleste nætter i denne uge. Men nu er dagene heldigvis blevet lunere. Det vil grønnes derude i weekenden, hvis vi skal have 15 grader. Jeg er spændt på, om vi snart skal til at vande, jorden er tør i overfladen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  16. Hej Elna
    Det gjorde de ikke, det kommer der noget om i næste indlæg. Vi havde ikke under frysepunktet, alligevel gik det galt. Her hos os bliver der ikke 15 grader, det skal blæse, så kommer vi over 10, er vi heldige. Vi har desværre ikke fået meget regn i denne måned, så måske skal vi snart vande.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet