onsdag den 21. april 2021

Rim i græsset og polarluft

 Lad os da håbe, at de overdriver lidt med deres skriveri om polarluft. De sidste to dag har det været fantastisk vejr, så det er svært at forstå, at det nu igen skal være koldt. Men der er ikke noget at gøre, vi kan ikke bestemme over vejret.  Jeg synes nu ikke, det er koldt, men det blæser rigtig meget igen igen.

I går morges tænkte jeg, det kan ikke passe, at det har været rimfrost, men jo der var rim på taget af pavillionen
da jeg gik ned på golfbanen, var der også rim. Blomsterne på R. calophytum blev ødelagt for et par dage siden, da jeg prøvede at fjerne nogle af dem, var de frosne. 
Heldigvis ser det ud til, at de andre klarede det
R. Everred 
R. Isola Bella var jeg mest bekymret for, men tilsyneladende klarede den det.
R, Jacksonii opdagede jeg først tirsdag aften var sprunget ud
også R. Queen be x R. rex er sprunget ud i går
R. racemosum 
har blomstret et par dage
her er det R. russotinctums flotte blomst
Ekianthus/pagodebusk er ved at springe ud, den er vokset godt, siden Bent beskar i skoven, så den fik mere lys
her er der hjerter på hjertetræet :) Cercidiphyllum
 Den røde hyld blev beskåret sidste år, den skyder fint igen. Sambucos Nigra Black Beauty
Magnolia soulangeana er klar til at blomstre, så kong Frost hold dig væk.
Kobjælderne/Pulsatilla
drager kameralinsen og mig
Narcissus Barret browning, en af mine yndlinge, men det svinder i dem 
Photinia har fået nyt fint løv
Prunus incisa Kojou-no mai (endelig lykkedes det mig at tage et billede af den)
ja hvad er nu dette, som I kan se, er alt ikke perfekt i min have, skvalderkål har jeg nok af, jeg fik en gang en staude af en veninde, desværre var den fyldt med skvalderkål, nu har jeg det overalt i regnvandsbedet og i staudebedet. I skoven og i påskebedet er det også, men der kommer det ude fra grøften.
terrassebedet blomstrer flot nu
Denne botaniske tulipan er sød og fin, navnet kender jeg ikke. Bemærk det stribede løv
White Valy blomstrer også fint nu
morgenturen gik til havet
Jeg gik forbi haven med martagonerne, de gror godt. Nogle af dem vi gravede op har rettet sig igen.

I må have en dejlig dag i blæsten.






35 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, plutselig fikk vi også et helt annet vær. Jeg blir helt oppgitt over at det skal bli så kaldt igjen, men vi får ikke gjort noe med det. Dine kubjeller er så fine!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er trist, at det skulle blive koldt igen, men vi må finde os i det. Ja kobjælderne er så fine.
      Klem

      Slet
  2. Du har så mange skønne blomster allerede - jeg er vild med dine kobjælder. Her blæser det også helt vildt i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er også selv vild med kobjælderne. Det er et forfærdeligt blæsevejr, og det skal desværre fortsætte i morgen :(

      Slet
  3. Rim i græsset av av. Heldigvis ikke her, der var 5 grader kl 6 i morges. men det blæser godt.
    Kobjælderne er så søde. og osse fine som frøstande.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  4. Hej Gunvor
    Det var i går morges, der var rim i græsset, i dag var det "bare" blæsevejr.
    Ja det er de nemlig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  5. Ja efter att fått några sköna vårdagar väntar nu SNÖ!!!! Vinden vände och det blev bitande kyligt på eftermiddagen, inte bra...
    Vi får hoppas det blir kortvarigt!!!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Ja nu blev det desværre koldt igen, vi håber, det ikke bliver længe, det er godt nok koldt.
      Kram

      Slet
  6. Du har godt nok mange flotte blomster for tiden. Dejligt at se at planterne klarer sig trods et noget omskiftelig vejr. Din Photinia ser utrolig flot ud med det nye løv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja allerede nu er der meget i blomst, men narcisserne kan ikke lide vinden.
      Det nye løv på Photinia er så flot, især i solen.

      Slet
  7. Den er nu fin din tulipan. Men det er solopgangen også. Det er ikke til at se på billedet, at det blev en blæsende dag.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg blev også helt overrasket, da jeg så tulipanen åben, den er fin. Det blæste heller ikke helt så meget i morges, men det kom det til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Solen har da skinnet her idag, men vinden har godt nok været strid, og vi må nok vænne os til nogle køligere dage. Desværre ser det ikke ud til regn. Det kunne vi nu godt bruge noget af.
    Jeg opdagede også lige i morges at min Queen stod med store farverige knopper, og den har godt nok mange så det bliver et festfyrværkeri, sjovt nok så er den en af de nyeste men den med absolut flest knopper, og den første med blomster her.
    De er skønne de små blå anemoner og brede sig det kan de, her har de også slået sig ned i græsplænen :-) Mogens slog lige toppen af græsset i søndags, men kørte pæntuden om anemonerne.
    Skvalderkål er så træls. Vi havde simpelthen så meget i den hæk der er blevet fjernet, håber at det bliver nemmere at stresse det nu hvor der står et hegn istedet. Det er straks værre når det kommer imellem planter, så er det ikke nemt at gøre ret meget ved det.
    Dejligt at Martagonerne har rettet sig, så er der måske håb for blomster allerede i år.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja også her har vi haft solskin, men i eftermiddags var der for meget blæst, det var ikke rart at være ude i. Efter kl. 18 gik jeg ud og plukkede de faldne påskeliljer. Nej desværre får vi ikke regn, det er så ærgerligt.
      Er det den samme som min? Den er nemlig meget flittig og blomsterrig, så jeg tænker det er den samme. Mon ikke du viser den på fb.
      Ja anemonerne breder sig fint, jeg har jo også både de gule og de hvide, men de er ikke nemme at tage billeder af, før de har bredt sig noget mere.
      De skvalderkål jeg viser står i flis, så det er nærmest umuligt at slippe af med dem. Jeg er ikke sikker på blomster i martagonerne, det vil tiden vise, men dem på gården skal nok blomstre. Det er jeg spændt på at se.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Fedt billede af hjertetræets stammer med røde hjerter. Blæsten har været strid i dag og blæste ligefrem en rude ud i drivhuset.

    SvarSlet
  10. Tak - ja de er så søde de små røde hjerter på stammen. Uha det var da slemt, her er den bestemt også strid, men det er vist over hele landet, desværre også i morgen.

    SvarSlet
  11. Super fantastisk foto af de røde hjerter på stammen. Det giver jo totalt mening med navnet, når man ser dem. Det ligner røde paphjerter, du har sat på, men jeg forstørrede, og de ER ægte ;-)
    Det var en fæl blæst i dag, især vindstødene. Jeg holdt mig stort set inde, men var dog ude for at vande for første gang. Blæsten tørrer jorden ekstra meget i disse dage. Den skulle heldigvis lægge sig i morgen eftermiddag.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det hjertetræ passer virkelig til sit navn - i hvert fald på vores stamme. De er ægte helt sikkert, du ved også, at jeg ikke kunne drømme om at pynte en træstamme med hjerter ;)
      Selv jeg kom ikke meget ud i går, kun om formiddagen. Nu har jeg lige overstået morgenturen, det var også en strid blæst, vi håber, at den vil lægge sig snart, varmere bliver det ikke, lader det til.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Vi hørte i aftes, at det indtil nu har været en af de koldeste apriler overhovedet - især de usædvanligt kolde nætter trækker gennemsnitstemperaturen meget ned, og det er jo netop dem, der gør så stor skade i vores haver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er ikke overraskende, koldt har det været, og det lader ikke til at blive bedre i april. Ja de kolde nætter er bestemt ikke godt, og det kan fortsætte hen i maj :( det er set før.

      Slet
  13. Blæsten ses heldigvis ikke på billeder, så alt ånder fred og idyl - på bloggen:) Jeg kunne nu godt mærke blæsten da jeg var ude et par timer for at plante og vande. Det er den slags blæst man bliver rigtig træt i hovedet af, og kulden er tilbage, så der skal ikke siddes stille.
    Dejligt dine rhodoer har klaret en snert af frost i nattens løb. Det begynder at se ud af noget nu flere der kommer med på blomstervognen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej heldigvis kan blæsten hverken ses eller høres på bloggen. Man bliver godt nok noget skør i hovedet af alt den blæst, godt det snart skal dæmpes.
      Ja der er nyt næsten dagligt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hei Lisbeth.
    Vi får bare håpe at vi ikke får en lang kuldeperiode i mai, slik som vi hadde sist år. Men her blir det fortsatt noen kalde netter framover.
    Skjønner godt at øyne og kameralinse blir dratt mot kubjellene:-)
    Ellers er det bare å nyte bildene av dine rododendron, mens vi venter på våre.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja lad os håbe, at kuldeperioden bare er kommet lidt tidligere i år, så vi får det lunere i maj. Ja kobjælderne er svære at komme uden om. Der kommer flere billeder af udsprungne rhodoer inden længe.
      Tak i lige måde

      Slet
  15. Hej. Sikke meget der er i blomst allerede nu. Herligt. Bare det bliver vejr, så rhodeerne klarer det. Vi glæder os til at se haven, når vi kommer til Samsø først i maj måned. Hilsen Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Kommentarerne har da drillet noget. Der skal nok blive noget at se på, når I kommer. Husk at skrive eller ringe og lave en aftale. Glæder mig til at vise jer det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Hej. Sikke meget der er i blomst allerede nu. Herligt. Bare det bliver vejr, så rhodeerne klarer det. Vi glæder os til at se haven, når vi kommer til Samsø først i maj måned. Hilsen Lise

    SvarSlet
  17. Hej. Sikke meget der er i blomst allerede nu. Herligt. Bare det bliver vejr, så rhodeerne klarer det. Vi glæder os til at se haven, når vi kommer til Samsø først i maj måned. Hilsen Lise

    SvarSlet
  18. Så mye flott og blomstrende å se på.
    Jeg vil bare nevne at Sambucos 'Black Lace' er grei å stiklingsformere. Hos meg er stiklingen nå større enn modertreet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Det var en god oplysning, det må jeg prøve. Om ikke andet kan jeg forære den til min søn, det kniber lidt med pladsen her, selvom jeg har en stor have.

      Slet
  19. Hej Lisbeth

    Der er rigtig gang i dine rhodoer - everred er da en flot speciel sag - bliver den stor?
    Egentlig underligt man kan finde på at forære andre planter med skvalderkål i - sikken en gave!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er der. Evered er kun en lille rhodo med flot løv, den hører til den lave kategori.
      Tja det har du ret i, jeg burde have tænkt mig om, men den gang var jeg ikke så erfaren i have, så jeg var bare glad for det jeg fik, til trods for at jeg vidste hvor meget skvalderkål, der var i hendes have.
      Tak i lige måde

      Slet
  20. Vi har også haft et fint vejr, men den kan ikke lade være med at blæse og så er det ikke særlig sjovt, at være ude. Vores Magnoliaer er også ved at lukke op, så heller ikke mere frost her tak :-)
    Den lille Prunus er så fin, det er vist den AnneMarie kalder zig zag kirsebær.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er dejligt solskin, men blæsten kan vi godt undvære og også frosten. Ja det er zig zag kirsebær på grund af grenene.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  21. Härlig blomning redan ibland era rododendron :) Tulpanen har gener från T. greigii som på svenska heter strimtulpan. Men Greigii-gruppen är ganska stor.

    Kram, Carina

    SvarSlet