tirsdag den 27. april 2021

Nattefrost, havblik og ødelagte rhododendronblomster

 Her hos os har vi været uheldige og haft frost tre nætter i træk, det er ikke godt, rhodoblomsterne bliver brune. Ja altså termometeret viser ikke frost, men hvidt var det i hvert fald derude. I dag var der

 - 0.3, da jeg stod op.

mon ikke I kan se, at det er hvidt både i græsset og på taget, billedet er fra i går morges, i dag er det koldere.
Til gengæld var det smukt ved havet

Færgen er på vej til Sjælland
ja havblik er smukt, men så snart jeg kom hjem, begyndte det at blæse, først fra vest siden fra øst. DMI havde lovet regn på fredag, men nu er det slettet, det går sikkert, som det plejer. 
R.globigerum klarede første nat, men det gik ikke godt næste nat
R. P.J. Mezitt lyser dejligt op, den har heldigvis ikke taget skade
også R. pachysanthum hybriden klarede første nat, men ikke den anden
Her kan I se, at R. Queen Bee x R. rex tog skade, billedet er fra søndag morgen, mandag morgen blev det desværre værre, det var ikke længe, vi fik lov at nyde den :(
Hasselbror har egentlig klaret det forbløffende godt
men hvordan mon det går med Magnolia soulangeana? Det får vi at se, når den springer helt ud, jeg har ikke de store forhåbninger.
Anemonerne pibler op mange steder også der, hvor jeg ikke har plantet dem.


Narcis Thalia
denne har jeg ikke navnet på, men fin er den. Bemærk bispehuen til højre 
Her har vi også en bispehue/Epimedium Black Sea
en rød primuls titter op i skovbunden
en dobbelt påskeklokke
og se nu her hvor trælupinen skyder, det er dejligt. 
Iberis
Rødbirken er godt i gang
her er nærbillede, i udspring er de ikke røde, men det kommer
Vårfladbælg
Rigtig god tirsdag, jeg skal på tur med Ida. Hvis jeg finder noget godt, hører I nok mere om det :)))








25 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det er ergerlig med denne nattefrosten. Jeg har også magnolia som er i ferd med å åpne kmoppene sine, og det må jo gå galt :(
    Flott med havblikk! Det er ikke så ofte at du viser bilder av det ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Her sidste nat har det frosset mest, så de sidste blomster blev brune nu, et deprimerende syn :( Vi så flere brune magnolier på vores tur. Nej havblik er ikke så tit herovre, men de sidste kolde morgener har vi haft det.
      Klem

      Slet
  2. Hvor er det ærgerligt med frosten, der ødelægger dine rhododendronblomster.
    Men i dag kan vi glæde os over, at blæsten er væk. Det har været en plage. Dejlige billeder du har taget. Jeg kan se, at jeg snart må en tur i Arboretet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er meget ærgerligt med de ødelagte blomster, men du har ret, vi må glæde os over, at blæsten er væk eller næsten væk. Den kan vi godt undvære. Så må vi håbe, at der ikke er brune blomster i Arboretet og Nivågaard, det kan meget nemt være tilfældet.

      Slet
  3. Hyggeligt at åbne et dugfrisk indlæg 😊 Vi har også det tynde hvide lag rim her til morgen. Anemonerne flytter også rundt her i haven, til dels fordi jeg glemmer, at de ligger i jorden, når jeg flytter rundt på planterne. Bispehue er en gruppe, det virkelig er værd at holde øje med for tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja den nattefrost er ikke nem at slippe af med. Jeg synes ikke, jeg har flyttet noget derhen, hvor anemonerne nu er kommet, men de er velkomne enten myrerne har spredt dem eller hvad det nu er. Ja det har du ret med bispehuerne, men der er pebrede priser på dem.

      Slet
  4. Hei Lisbeth!
    Veldig trist med Rhododendroene dine. Disse frostnettene nå i april er nok mer vanlig her jeg bor enn hos dere.
    Nydelige bilder av havet. Du er vel ikke langt unna der du bor, kanskje?
    hagen din er jo full av flotte blomster - Påskeklokken er helt nydelig og trelupin har jeg aldri sett før.
    Får håpe det går godt med din Magnolia.
    Ha en fin vårdag, Lisbeth!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja det er trist og et deprimerende syn med de brune blomster. Det tager et kvarter at gå til havet, det er fint.
      Trælupin er ikke så almindelig. Mange af rhodoblomsterne er blevet brune, men Magnoliaen klarer sig endnu, sikkert fordi den ikke er sprunget helt ud.
      Tak i lige måde Turid.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Det er rigtig ØV med den nattefrost efterhånden, og synd du ikke får lov at nyde dine blomstrende Rhododendron mere end en enkelt dag. Vi har også frost her og det er som om alting står på tæer for at komme videre i teksten.
    De klare nætter med måneskin er jo flotte og de tidlige morgener ved havet tager noget af stemningen med sig, men ellers trænger vi og planterne til lidt ganske almindeligt sjaskevejr. Tørkeindekset er på 7 hos os og jer.

    Pøj-pøj!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi er grundig træt af den nattefrost, desværre slippe vi ikke lige for den igen. Ja det er flot med måneskinnet, men det er nok også derfor, vi får frost. Regn får vi desværre ikke, det er så trist. De lover og trækker i land igen :(
      Tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hvor er det synd, I har haft frost. Vi er sluppet, men vi ligger også lidt tættere på vandet og inde i byen, hvor stenene i princippet også holder lidt på varmen.
    Flotte skud på trælupinen. Jeg har sået trælupinfrøene, men de skyder desværre ikke. Jeg har også lagt nogle i fryseren, som jeg vil prøve at så, så snart jeg har fået noget ordentlig jord.
    Nu er det snart maj, og så MÅ det blive varmere. Og også gerne vådere.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg synes også, at det er synd og at I er heldige, men nogle skal jo være det, så gerne jer.
      Underligt trælupinfrøene ikke spirer, Anne har prøvet flere gange, det er gået fint.
      Ja det er utroligt, at vi snart skal skrive maj og alligevel er det frostvejr og endnu tørrere end sidste år.
      kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg kan heller ikke forstå det. Er der nogle særlige tip vedr. trælupinfrøene????

      Slet
    3. Desværre jeg har ingen tip. Jeg kan prøve at huske og spørge Anne i morgen, nu er det sengetid :)

      Slet
    4. Jeg har foreløbig fået opstøvet noget så- og priklemuld. Det har været udsolgt. Så prøver jeg igen.

      Slet
  7. Det er bare så ærgerligt med det nattefrost. Det kan gå an med de lave dagtemperaturer - frosten er det værste.
    Jeg har set mange magnolier helt udsprungne rundt omkring; de lader til at have kunnet tåle frosten ret godt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er det, det ser ud som om, det ikke skal fryse her i nat, men jeg stoler ikke på dem.
      Jeg så helt brune magnolia på vores tur, trist syn

      Slet
  8. Nattefrosten er bare så øvøv. Vi har haft mellem 2 til 3grades frost de sidste nætter. Og vanter på om morgen på arbejde. Og sne hagl i går formiddags, der lagde sig et par timer. Det gav da ca 5mm i nedbør, lidt har osse ret. Vi mangler en masse regn, men det har vist lange udsigter.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det må man sige, her 3. nat blev rhodoerne desværre ret ødelagte. Ja vanter kan vi ikke undvære endnu. Vi får hverken den ene eller den anden slags nedbør. Ja det ser ikke ud til, vi får noget i nærmeste fremtid, vi må vande, suk.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Gad vide hvor længe vi skal trækkes med den trælse nattefrost. Min Queen Bee er også totalt ødelagt efter de sidste par nætter :-( tror der er 3-4 knopper der ikke viser farve endnu, så måske jeg får lov at ha’ dem i fred.
    Så fine Narcisser, de holder længe, så lidt kan kulden da bruges til :-)
    Dejligt ar trælupinen skyder godt igen, vi har jo nok været lidt nervøse for visse planter, men så længe der vises liv så er der håb. Jeg har savet både trælupinen og globosaen helt i bund så må jeg se hvad det når at blive til i løbet af året.
    Spændende med en lille tur, hvorhen mon.
    Fortsat god aften
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja den nattefrost lader til ingen ende at tage. Nej hvor synd er din Queen Bee også ødelagt, det er da deprimerende.
      Ja heldigvis holder narcisserne længere, jeg har lige plukket en buket ind igen.
      Ja jeg er glad for, at der er liv i trælupinen, globosaen ser heller ikke godt ud her. Du må lige holde mig orienteret om, hvordan det går efter nedsavningen altså på sigt.
      Ja en lille tur til Odder og til en dyr planteskole :(
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Sagt på godt jysk, den frost er godt nok træls !
    Jeg kan se at der er enkelte brune knopper i Stjernemagnolien, så jeg er spændt på om det udvikler sig. Synd for alle dine Rhododendron.
    Klipper du bladene af Bispehuerne, jeg tror mine står for meget i skygge, de får næsten ingen blomster. Jeg er nervøs for begge mine Trælupiner, både den hvide og den gule, de viser ingen liv endnu. Jeg er spændt på om der er mere der har taget skade af vinteren.
    God tur :-) i morgen er det mig, der skal på tur :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er nemlig meget træls.
      Selv et par stykker, der ikke er sprunget ud er skadet. I nat slap vi dog for frost.
      Ja jeg klipper bladene af Bispehuerne lidt før, jeg kan begynde at se knopperne. Det er et stort og træls arbejde, men det lønner sig, mine blomstrer også i skygge. Med trælupinerne er det en anden sag, men mine er dog på vej, det er spændende, om der kommer blomster i år, jeg har mine tvivl.
      Det var i går, jeg var af sted, du må have god tur i morgen :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Det er synd at du ikke får lov til at nyde dine tidlige rhodoer pga. frosten. Men vi nyder billederne af dine mange bunddækkende skønheder.

    SvarSlet
  12. Good morning dear Lisbeth,
    How sad that the frost is damaging your early Rhodo bloomers. The sky was blue the last couple of days here but also low temperatures and every day a cold wind is blowing. Today rain is forecasted a thing that's so needed because the gardensoil is very dry.
    Have a wonderful trip with your friend today.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet