fredag den 23. april 2021

Blæsten susede og de dobbelte narcisser væltede

 Derfor dufter stuen nu af de skønne narcisser, jeg kunne jo lige så godt plukke dem ind og nyde synet herinde, når de alligevel var væltet. 

en fin lille buket. En vase mere blev fyldt med narcisser. 
flere dobbelte narcisser, disse er ikke så store, så de klarer bedre at holde hovedet højt
i bassinet blomstrer engkabbelejen
Anemoner begynder så småt at blomstre
Prunus/blodblomme minder lidt om rosenmandel, men det er det nu ikke, smuk blomst
Camelliaen er godt i gang nu, men blomsterne bliver brune i kulden
Daphne Retusa er ved at blomstre
Fritillaria palidiflora er snart i blomst
endnu en Fritillaria/Vibeæg
Primulaerne står og blomstrer rundt omkring
Iris bucharica blomstrer trofast hvert forår
denne trillium har en enkelt knop for første gang
Vårfladbælg/Lathyrus vernus
og påskeklokker fortsætter deres blomstring, jeg holder meget af denne næsten sorte. 
Endnu et hjertetræ/Cercidiphyllum japonicum, også det har fine hjerter på stammen
Trådbladet kastanie/Aesculus
Salix moupinensis
Rhododendron:
R. Isola Bella klarede frosten forleden
R. P.J. Mezitt
R. Queen Bee x R. rex
R. Songbird
Til slut lidt naturbilleder:


Mirabellerne står fine og hvide, de vil også gerne optræde på billederne nu :) De står lige uden for vores matrikel. 
Forhåbentlig er der snart kun friske grønne farver at se i haven igen. 
Rigtig god weekend 













28 kommentarer:

  1. Du kan have det hele i din have ;-)
    Jeg har hele tre gange sat vibeæg, og tre gange er de ikke kommet op næste år, så nu har jeg opgivet dem helt. Jeg kan ellers så godt lide dem ...

    SvarSlet
  2. Hej Ellen
    Nej ikke det hele - jeg har såmænd også prøvet til flere gange med vibeæg, lige nu er jeg heldig, men de har det med at forsvinde igen. Tænk jeg har fundet en enkelt lys også. De er fine.

    SvarSlet
  3. Det er dejligt at følge din have og at se, hvad der sker - du har så mange fine blomster allerede. Alt er jo lidt mere vildt her i vores have, så jeg nyder at se din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Godt du følger med, ja der er meget allerede, selvom det er noget bagefter i år. Der er også vildt i min have, men det tager jeg ikke billeder af :) ikke udover af skvalderkålen forleden.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Dine mørke påskeklokker er så fine. De ser nesten svarte ut. Det er synd med dine camellia som blir brune i blomstene, og det er tydelig at de liker ikke frost.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi er enige, de mørke påskeklokker er jeg også glad for, de er næsten sorte. Kun det første år jeg havde camelliaen så jeg, hvordan den ser ud uden at være generet af kulde og blæst. Jeg har snart glemt, hvordan den skal se ud.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja påskeliljerne kan lige så godt nydes indendørs, når de ellers bare ville ligge hen af jorden udendørs. De tunge hovedet kan desværre ikke holde til den trælse vind vi har haft. Idag har det heldigvis ikke været så slemt.
    Flere og flere vækster ser dagens lys, det er der der er så skønt ved foråret, alt starter forfra igen og næsten hver dag er der noget nyt at glæde sig over.
    Så smukt med de små hjerter på hjertetræets stamme.
    Dejligt at Isola Bella ikke fik frost skader, hun er så fin. Håber at det frost er ved at være overstået.
    Noget at det dejligste ved køreturene lige nu er alle hegnene med Mirabellerne, så smukt et syn.
    Imorgen skal jeg på årets første havebesøg, hos Hanne Nash. Også i år bliver det nok lidt sparsomt med sådanne besøg, så det der byder sig må nydes.
    Fortsat god aften og en dejlig weekend.
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det ser træls ud, når de tunge hoveder knækker ned, eller de ligger langs med jorden. Her over middag blev det slemt igen med vinden her, så er der ikke meget ved at være ude.
      Ja selvom det er køligt sker der alligevel en del derude, det er spændende at se, hvad der sker for hver dag, og ikke mindst glæde sig over, at de blomstrende har klaret endnu en nat. Ja lad os håbe, at det er slut med frosten.
      Mirabellerne er så skønne, dem er der også mange af hos jer, så du kan nyde dem - sikkert også på turen til Hanne Nash. Ja det havebesøg må I nyde, du må hilse.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Så er rododendronsæsonen vist for alvor skudt i gang i din have :-) Flot! Og selv din blodblomme er ikke af den sædvanlige slags, men dobbelt.
    Når det gælder vejret, må du derimod nøjes med det, vi andre også har. KULDE!!!!! OG BLÆST!!!! UFFFFF!!!! Det gode er, at det kun kan blive bedre.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Ja nu begynder de at komme, men de er langt bagud i forhold til sidste år og årene før. Jeg har også en blodblomme med enkelte blomster :)
    Ja føj hvor er det koldt og blæsende, det kan ganske rigtigt kun blive bedre. Gad vide hvornår det bliver, tilsyneladende ikke i denne måned.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  8. Din påskeklokke har en meget fin farve og smukke enkelte blomster. Det er så skønt at køre igennem landskabet på denne tid, hvor mirabellerne blomstrer i hegnene. Desværre bliver markerne så store på bekostning af hegnene.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Hej Elna
    Ja det er en rigtig flot farve påskeklokken har. Du har ret, selv herovre bliver markerne større, det er trist, at mirabellehegnene forsvinder.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  10. Ja, nu gider vi ikke den blæst mere. Jeg var også ude og måtte plukke påskeliljer ind til vasen, som bare lå hen ad jorden. Nu dufter de i køkkenet. Der er mange skønne ting på vej, men lidt mere varme tak :-)

    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Hyggeligt at høre fra dig. Nej blæst og frost giver vi ikke mere, men gerne 20-30 mm her hos os, det trænger du nok ikke så meget til. Påskeliljerne er heldigvis dejlige at have inde, når det ikke kan være andet.
      Knus

      Slet
  11. Dine billeder kommer vist hele farvepaletten rundt. Nu insisterer planterne åbenbart på, at det er tid for blomstring på trods af nattefrost. Vi fik en snert af den igen i nat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja man kan sige, at nu kan de ikke holde sig længere :) Også vi havde en snert af frost i nat, øv.

      Slet
  12. Jeg er enig med Marie, nu går den ikke længere! Det er selvfølgelig mest dagslængden der styrer blomstringen, og så må der jo være nogle af de lidt sydligere arter der lider i den kolde blæst, men alt i alt er det meste jo bare i topform!
    Flotte primula og dejlige buketter i stuen! Nu er det mirabelletid for alvor og de levende hegn er lyst op af millioner af hvide blomster - bare dejligt.

    Rigtig god weekend!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja du har ret, det har nok også noget med dagslængden at gøre. Bortset fra at det hele er bagefter i år, har det det godt.
      Ja det er så smukt med mirabellerne nu.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det er en skøn og en køn tid lige nu, men kulden må godt snart forsvinde. Her har vi igen haft stearinlys i drivhuset om natten for at redde de sarte spirer i det vi har sået.
    De dobbelte narcisser er virkelig fine, dem må du gerne nyde selvom de er fra vasen :) Jeg må ud og hente mine hyacinter ind, nu gav du mig ideen. De er også væltet en del af dem.
    God weekend.
    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      ja det er det bestemt, i dag er det tåleligt om end det blæser rigeligt, og desværre fryser om natten. I må passe på de små spirer.
      Hyacinter plukker jeg ikke ind, de lugter for kraftigt for Bent.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Mirabellerne er bare så smukke nu, de ligner store snedriver.
    Jeg har osse "sorte" påskeklokker. De er så elegante. Og når solen skinner igennem dem ser de næsten "kongelige" ud.
    Mine dobbelte påskeliljer er heldigvis så kortstilket, at de kan klare blæsten. De andre er ikke begyndt at blomstre endnu. Jeg har nu ikke så mange af dem. De er lidt for ustabile efter min smag.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja mirabellerne er rigtig flotte nu, vi har dem næsten hele vejen rundt om os, snart er det hvidtjørnenes tur. Ja de sorte påskeklokker er virkelig flot, jeg må have set efter om, mine virker kongelige, når solen skinner igennem dem :)
      Jeg synes egentlig, at minde dobbelte påskeliljer er ret stabile, hvis det drejer sig om at komme igen, men ikke til at stå oprejst i vinden. Jeg synes ikke, jeg har købt så mange, men lige nu har jeg en del af dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth,
    Jeg har også samlet påskeliljer op og taget ind i en vase. Det blæser og er koldt, så meget have arbejde bliver det ikke til, mest at gå rundt og nyde alt det der er kommet op.
    Mirabellerne er så flotte nu, jeg har mange her og i markskel. Men det undrer mig faktisk, at mine vækster næsten er lige så langt fremme som dine.
    Min blodblomme fra Lundhede er rigtig flot i blomst, den er jo stor. Jeg har lige været nede og dække min magnolia som står med store knopper, for de lover frost til natten, sidste nat slap vi heldigvis.
    Jeg har gang i lugning af mælkebøtter ved ridehuset, der var sol fra vest og læ, så det var faktisk ok at være ude. Mine asparges er godt på vej op.
    Overrasket over at se din songbird i blomst, der er min slet ikke.
    Ha en rigtig god weekend.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Jeg får da lavet lidt, men det er godt nok koldt og blæsende. Vi havde frost i nat, måske derfor at dine vækster er foran mine.
      Blodblommen er så fin, mine magnolia er for store til at de kan dækkes, så jeg må leve med, at de bliver brune, kønne bliver de ikke.
      Ja hvor der er læ, går det bedre.
      Det er åbenbart forskelligt, hvornår det hele springer ud hos os alle.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  16. Ja hvis det ikke er frosten så er det blæsten. Synd med narcisserne, men de pynter dejligt i en vase. Dine primula og iris er fine, men der er bare noget fascinerende med vibeæg. Man bliver helt glad!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja solen er der, men koldt er det alligevel, temperaturerne bliver ikke høje i denne tid. Ja heldigvis kan narcisserne pynte og dufte inde i stedet.
      Ja den ternede blomst fascinerer os :)

      Slet
  17. Älskar narcisser men de dubbla viker sig gärna även om det är lugnt och stilla. Så numera försöker jag sätta ner lite ris runt om som stöttar dem. De stora fyllda är väldigt vackra men faktiskt lite krävande.

    Vårblomningen är i full gång hos dig :)

    Kram, Carina

    SvarSlet
  18. Hej Carina
    Ja de dobbelte narcisser er ikke så nemme, men god idé at sætte ris rundt om dem, det har jeg ikke tænkt på.
    Ja det er den :)
    Kram

    SvarSlet