fredag den 31. januar 2020

31. januar og adskillige forårstegn

Det var bestemt ikke meningen, at jeg ville lave indlæg i dag, men pludselig på et døgn er der sket en masse i haven, som jeg må vise jer. Det er gråt og trist, solen har vi ikke set i dag, men jeg har min egen lille sol lige her under :)
Det var nok mest påskeliljen her, jeg ville vise. Tænk at have næsten blomstrende påskeliljer d. 31.1., det er da for vildt. Den står i læhegnet ud til vejen.
men også disse her er tæt på blomstring
Dorothealiljer og påskeliljer her står derimod i vand, vi fik 10½ mm i nat.
inde i skoven står der også vand
også her er Dorothealiljerne i gang, de blomstrer nærmest, inden de kommer op af jorden

 siden i går er der kommet mere gang i mine crocus
erantis er ikke noget nyt, men bemærk alle de små nye planter, der pibler op, snart bliver der et helt tæppe.
 Balkananemone skubber sig op gennem jorden
 Hyacint, som I kan se, er sneglene allerede i gang
 også her ved Iris reticulata, bare det ikke ender med at blive et fælt snegleår.
Katharine Hodgkin i går
og i dag
 klokkehøjen bliver aldrig rigtig frodig, men der er da nogle påskeklokker i blomst
 denne blomstrer på en hundegrav, jeg flyttede frøplanter derhen, da Vicky døde i december 2015
 skønne påskeklokker
 en frøplante jeg selv har flyttet for år tilbage
 roserne
er i fuld gang, jeg har forsøgsvis beskåret lidt i dråbebedet og ved skuret, så vil tiden vise, hvordan det går.
Samtidig blomstrer Lady of Shalott og et par stykker mere.
Naturen er af lave.
Rigtig god weekend, der kommer stadig det sidste af 2015 i morgen lørdag.

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det er da vildt tidligt den påskelilje - flot!
    Men ellers har du ret - sikken noget rod med de nye rosenskud - ja, med mindre der slet ingen vinter kommer.
    Ja, det kan godt være snegle, men har du set nogen? i såfald lover det ikke godt nej...

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg blev også overrasket, da jeg så den, jeg havde slet ikke lagt mærke til, at den var kommet så langt.
      Ja det er alt for tidligt med de nye rosenskud, pludselig går det stærkt. Ja det bliver spændende, om vinteren kommer i marts.
      Jeg har set en enkelt lille snegleunge, så de er der sikkert, når der er bidt i blomsterne.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Holddaop en påskelilje 🙂 og så alt det andet - vi skal nok bare glæde os over at endnu en sæson er på vej, selvom jeg godt gad lidt vintervejr så jeg ikke skal klippe græs året rundt, haha.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er lidt vildt både med påskeliljen og alt det andet. Jeg synes også godt, der må komme lidt vintervejr her i februar og så forår i marts, det ville være perfekt. Du har ret, vi bruger rigeligt tid på at slå græs i forvejen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så utrolig tidlig alt er hos deg i år! Påskeliljer pleier da ikke å blomstre i februar? Koselig er det å se de uansett :)
    Flotte påskeklokker Får håpe at du ikke får noe frost senere, for dine roser er i full gang ser jeg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg tror da aldrig, jeg har set det så tidligt som i år. Påskeliljerne kommer normalt tidligst sidst i marts, men vi nyder synet alligevel.
      Ja det vil ikke være godt med frost nu, men skal det være så gerne i februar.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Dejlig er den jo, påskeliljen, men det er da alt, alt for tidligt! Også roserne ser vejrforvirrede ud, og det er ikke godt for de fine skud, hvis der kommer barfrost i marts igen i år. Mine er også begyndt at skyde, men er ikke så langt fremme som dine. Jeg tror desværre, at det bliver et af de helt store snegleår - der er meget, der peger i den retning med manglende frost og regn i mængder, så det nærmest er til at få pip af. Flot med en perfekt blomst i Lady of Shalott - du kan nok regne med at have blomstrende roser i haven stort set hele året efterhånden. Det er noget skræmmende, men vi må jo alligevel glæde os over alt det, der pibler frem. I eftermiddags pippede sangfuglene, så det var en lyst, og jeg spekulerer på, om det varme vejr har fået dem til at sætte i gang med redebygning allerede. Skønne påskeklokker du har 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er meget tidligt, det må man sig. Roserne jeg viser er også rigtig gået i gang, heldigvis er de ikke alle så langt. Men jeg tænker nu, at de nok skal klare sig. Ja jeg er også betænkelig for, at det skal blive et snegleår. Det er så mildt, at det er forårsagtigt også for fuglene, vi må se, hvordan det går. Vi kan alligevel ikke ændre på det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Vi må finde et nyt navn. Påskelilje var ok i gamle dage, men med opvarmningen dur det ikke. Vintersol måske ;-)))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det er nok ikke lige sådan at ændre navnet, vi får se hvordan det går de næste år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Påskeliljer nu,, så er haven da vejrforvirret. Men i dag fandt jeg osse 3 hvide anemone blanda der var liige ved at springe ud, godtnok i læ af lysthuset, men alligevel.
    Snegle ja uha, jeg klapsede den første i dag, en unge der havde sat sig ved en af mine musefælder, men så er sæsongen startet, grrr. Sidste år gnaskede de alle mine Katrine iris, undtagen en, så den fik kaffegrums, så den overlevede. jeg må til at gemme kaffegrums allerede nu. Jeg bruger det osse til hostaerne når de spier frem, der er de mest sårbare.
    de er så dejlige, påskeklokkerne, det er altid spændende hvordan de nye børn ser ud,. nok har jeg mange og faktisk napper jeg frø ansatet væk hvert år, men der er jo altid nogle der smutter, og dem der så spiger planter jeg rundt hvert år.
    Spændende at se hvad du har fundet frem til i morgen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja haven og naturen er ret forvirrede. Blanda har jeg dog ikke set endnu, men det varer nok ikke.
      Det værste ved de små snegleunger er, at de er svære at få øje på. Det kan godt være, jeg skal prøve med kaffegrums.
      Jeg lader som regel frøene på påskeklokkerne sidde på, det er spændende at se, de nye frøplanters blomster.
      Ja nu skal jeg ikke holde jer på pinebænken meget længere :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Che ansia!! :D :D Spero che qui le cose se ne stiano a dormire ancora per un po'! Però da te la primavera sta andando alla grande e a questo punto ti auguro un ottimo finale di inverno :)

    Buona serata!

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    De har godt nok stukket næsen tidligt frem dine påskeliljer. Det må være det milde ø klima der gør det. Her har de kun blade indtil videre.
    Det var ikke ventet med et indlæg idag, men det er velkomment og ja det skal vises når der er noget at vise.
    Det ser godt nok trist ud med de sneglebid allerede, ja så kan man godt frygte hvad året vil bringe.
    Skuddene på roserne ligner jo april skud, det ser jo lidt faretruende ud, men mon ikke det går, det krydser vi fingre for :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja påskeliljerne er lidt for tidlige, må man sige. Normalt plejer I at være foran på Fyn. Der er knopper i flere af mine påskeliljer.
      Jeg overvejede også at gemme billederne, men tænkte at det var lidt fjollet at vise billeder d. 4. fra 31. januar.
      Du plejer jo at gå fri for snegle, det kan vi ikke sige, at vi gør.
      Jeg tænker nok, at roserne skal klare sig, de begynder jo bare forfra, hvis vi får frost. Det undgår vi nok ikke helt, om ikke før så til maj.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Good morning dear Lisbeth,
    How exciting it must be to see so many flowers are coming up and openening at the same time. The lots of rain af the last weeks are not nice to have. But when the summerforecasts are right we should be pleased to have a lot of water now. (hot and dry summer again). It's great to see the Iris rectulata coming back. I love the colors that they bring. I always plant some in early spring but they never come back. And you are right the colors of the Narcissus is bringing sunshine on the dark rainy days.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes it is exciting to see the flowers now, but it is a bit early. I think too that even i we get a lot of rain now we will still get a hot dry summer. Perhaps the plants will get used to it. It is a pity that you can´t have Iris reticulata, I have had this for years, but others have also disappeared for me. Nice with som sunshine from the narcissus.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Huh, så mycket vatten i trädgården! Och så alla blomster som tittar upp, det är nästan overkligt. När jag kollar på temperaturerna så ser jag att Danmark och där jag bor har nästan samma temperatur, vi brukar ju ha vår kallaste period nu. Har blommar också Eranthis och snödropparna och krokus har stora knoppar liksom träden.

    Ja, vi kan inte göra något men nu hoppas jag att det inte blir någon vinter alls i år.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er næsten ikke til at gå rundt derude, så sumpet er det. Ja vi har ikke haft meget vinter de sidste år, men du har det som regel nu. Det er underligt, så tidligt er du nok heller ikke vant til at se de små forårsbebudere.
      Nej vi kan intet gøre - kun håbe at vinteren bliver væk, det er langtfra sikkert endnu.
      Kram

      Slet