søndag den 12. januar 2020

2013 endnu et begivenhedsrigt år

både i have og privat.
Januar:
 startede med solskin 2.1.
 13.1.lå der sne
også i februar fik vi sne, der var en gang, nu skal vi åbenbart ikke have sne, godt vi har snebilleder i arkivet
 den 22. marts skinnede solen
men der lå også sne, hvorfor skal det først komme i marts?
April:
 Der var crocus i fine farver
kartoflerne blev sat
Men der var også en stor privat begivenhed
 Min yngste blev gift med Signe d. 13.4.
og den 91 årige mormor var med
Maj:
den 1. var der rim i græsset, det var tørt det meste af måneden, men så
 d. 22. maj fik vi 61 mm, regnvandsbedet virkede som det skulle, vandet løb ud i grøften.
30. maj var det hele fint og frodigt, her på dette sted, var der den skønneste udsigt ud over haven, nu er det vokset så meget, at vi ikke længere kan nyde udsigten.
Juni:

Rhodoerne blomstrede så det var en lyst
 Dodecatheon Gudeblomst var også godt med, desværre vil de ikke være her, jeg har anskaffet mig talrige eksemplarer, men de holder ikke længe.
Den 29. juni var der blogtræf, en god dato hvis man vil nyde roserne.
her er hele flokken, fra venstre Lene fra Bedstemors Have. Gitte (Majas Arv) Jette (Mit lille gods) Ulla (Frk Anemone) Fru Høneballe, bagerst med kasketten står Malene (Lad romantikken blomstre)og Helle (Blomsterhatten) Tim Skovrup, Jawsen (gift med Lene Bedstemors Have) lige foran står Lilian Wohnsen fra Kolding, hun har ingen blog.
 til middag måtte vi sidde i pavillionen, men kaffen kunne nydes på terrassen, da solen kom frem, som I kan se, er vi ikke helt færdige med bedene rundt omkring
 haven blev besigtiget
og der blev igen byttet planter
Juli:
 Per  og Signe var igen med i friluftsspil i Otterup. Da vi kom hjem til deres hus, fik vi at vide, at det første barnebarn var på vej, glæden var stor.
roserne blomstrede
 så smukt
 Staudebedet stod flot og farverigt, ja det så fantastisk ud med farvesammensætningen
August:
I august fik vi denne fine plante Sequoiadendron, den var ikke stor, men det blev den
sådan så den ud i 2019
Odyssey blomstrede i august
September:
 regnvandsbedet blev gradvis udvidet og plantet til, til højre kan I se, at de små runde bede, nu er de lagt sammen med pavillionbedet, som ses lige foran. Den fligetbladede tørst står i første hul inden ørkenbedet.
 Her er tørstetræet fra november 2019 Rhamnus er det latinske navn

Midt september en af de fine sensommerdage, vi var til plantemarked i Århus i regnvejr, bagefter besøgte vi frk. Anemone og så deress have.
Oktober:
Efteråret er godt på vej, i baggrunden Tulipantræet i en noget mindre udgave
pavillionbedet fik flere planter, bl.a. græsser og løvfældende rhododendron
November:
 26. november rim i græsset op på taget af pavillionen
Sumpcypressen var i gang med sit flotte farvespil
også den er vokset godt, billedet er fra 13.11.2019
December:
ingen sne i december det år, til gengæld vandt vi spejlbassinet her i en  fotokonkurrence på Havefolket, det blev foreløbig sat i pavillionbedet, det er senere blevet flyttet

Det blev igen til mange billeder, jeg har brugt det meste af denne grå dag på at lave indlægget, i baggrunden lytter jeg til Højskolemaraton på DR 2, hyggeligt. Tak for interessen for min blog, over 1400 har kigget med siden gårsdagens indlæg, hold da op det er flot.
Rigtig god start på ny uge.

35 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Skal si det skjedde mye hos deg i det året! Det er så morsomt og uvanlig å se snø hos deg :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der skete meget også i 2013. Ja sjovt med sne, det kan jeg vidst ikke præsentere ret mange flere år.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja 1400 er rigtig mange besøgende. godt alle ikke lægger en kommentar;)

    Jeg er vel fulgt med fra 13 og kan huske meget af det du skriver - det er lidt morsomt:)
    Din Sequoiadendron giganteum har virkelig præsteret!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ret mange, og du har helt ret, godt alle ikke lægger en kommentar :)
      Ja mon ikke det var i 13, du begyndte at lægge kommentarer.
      Ja Sequoiadendron giganteum har taget godt ved.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Ih altså, endnu en fin gennemgang. Jeg stod også på hos dig i 2013 - først urelmæssigt, snart fast. Jeg genkender en del af selskabet fra blogtræfftet - mange af dem er jo stadig aktive - dejligt. Jeg forundres stadig over, hvor meget haven har forandret sig på de få år - det gror!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, der er mange, der er begyndt at følge med i 2013 åbenbart. Ja der er flere i selskabet, der stadig er aktive, nogle af dem dog kun i Kolding til Grundlovsdag ;) Ja det går stærkt i haven år for år.

      Slet
  4. Sjovt at se hvor hurtigt nogen af træerne gror til, kan jo godt forstå at når jeres Sequoiadendron er vokset så meget på 6 år at vores så er kæmpe stor, da den nu er ca 20 år. Dejligt med gennem gang af årene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er sjovt at se. Jeg vidste ikke, at I også har en Sequoiadendron giganteum, den må godt nok være stor, når den er omkring 20 år. Godt du kan lide gennemgangen. Kan du ikke sætte et billede på fb af jeres Sequoiadendron. Den vil jeg gerne se.

      Slet
  5. Åh, sne sne osse det år, akja det var den gang.
    Dejligt billede af krokus. Jeg er spændt på om jeg overhovdet har nogle tilbage i år. jeg syntes der er musehuller allevegne. Jeg klapser nu osse mange i fælderne.
    Det er altså smart det regnvandsbed, og smukt er det jo osse.. det er en lidt anden grøn farve, i haven når der er meget regn end når der er tørke som i -18.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja nu varer det ikke længe, inden jeg ikke kan præsentere sne længere.
      Jeg håber, du stadig har krokus i din have, ærgerligt med de mus.
      Ja det virker heldigvis godt regnvandsbedet, og jeg har da også fået det nogenlunde pænt, selvom der også er en del ukrudt i det, jeg satser på, at folk ikke lægger mærke til det, for jeg kan ikke overkomme at holde det rent sammen med alle det andet, man må vælge sine kampe.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    2013 var det år, jeg begyndte at følge dig fast, og jeg husker billederne fra blogtræffet tydeligt, fordi I måtte sidde inde til frokost, men kunne sidde ude til kaffen. Igen sne og variation i vejret - det er dejligt at se! Roserne stod helt fantastisk hos dig det år, men her var sol og regn også langt bedre fordelt i sommerperioden end de to sidste år. Fin udsigt, som jo så er vokset til. Jeg kan stadig forbavses over, hvor hurtigt tingene gror til og får højde - i grunden meget livsbekræftende - det nytter noget at plante til 😊
    Dejlige billeder fra Pers og Signes bryllup. Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja mon ikke du og Anne startede med at følge med næsten samtidig, I begyndte i hvert fald at kommentere samtidig. Tænk at du kan huske blogtræffet, selvom du ikke var med.
      Ja det er bedst, når sol og regn er godt fordelt, det vokser i hvert fald ret hurtigt, må man sige. Det er jo rart, men noget af det kunne godt sætte farten ned.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det er helt utroligt hvor meget der sker i haven på forholdsvis kort tid. Og hvor ses det tydeligt med sådan et indlæg. Når jeg tænker på din have, som vi så den i sensommeren og sammenligner med 2013, er det jo helt vildt som det gror. Tror da også jeg må se at finde tid til at kigge tilbage. Tak for endnu et herligt år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Dejligt du er med igen, der sker nemlig meget, selvom vi af og til synes det går for langsomt :) Der er sket meget på de 6 år ja.
      Ja kig du tilbage, det er faktisk ret sjovt at se, hvordan det er groet.
      Selv tak fordi du kiggede med.

      Slet
  8. Hyggeligt med snebilleder.
    Det var endnu et travlt år hos jer, kan jeg se, og endnu et blogtræf :-)
    I har vel nok haft megen gavn af regnvandsbedet.
    Hvad var det for et billede, du vandt med?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja dem er der ikke mange af mere.
      Ja jeg har haft mange blogtræf.
      Ja vi har meget gavn af regnvandsbedet.
      Det var et billede af silkehaler, vi havde en flok på besøg i flere dage i træk, desværre ser vi ikke noget til dem mere. Det var Bent, der havde taget billedet.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Nej, silkehaler er nok forsvundet mere eller mindre permanent med klimaforandringerne. Jeg har engang set en kæmpe kæmpe flok i en røn. Smuk fugl.

      Slet
    3. De har været på Samsø i år hos nogle af vores venner. Ja de er smukke.

      Slet
  9. Det er altid sjovt at se tilbage. Så kan man virkelig se, hvor meget der er sket på forholdsvis kort tid.
    Jeg kan nogle gange falde helt i staver over gamle indlæg om min have :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er det, der sker meget, jeg falder også i staver men kun over billederne, jeg kigger ikke meget i de gamle indlæg, men der er også så mange :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    2013 var også det år jeg begyndte at kigge med hos dig, men lige hvornår på året kan jeg ikke huske. Jeg kan dog huske at min første kommentar faldt i november, ja så havde jeg taget kg mod til :-)
    Det var da også et år hvor der skete en masse og det heler ser så smukt og frodigt ud. Årets blogtræf var også godt besøgt, og skønt når vejret er til at sidde udendørs.
    Dejlige billeder fra Per og Signes bryllup, og ja det kan ses at du er din mors datter.
    Spejlbassinet var en rigtig fin gevinst. Første valg af placering, dette gælder også planter er ikke altid det rigtige, men det er jo charmen ved at ha’ en have. Det kunne jo gå hen og blive kedeligt hvis alt var perfekt i første hug :-)
    Her på Fyn har det ikke bare været gråt, det har også regnet hele dagen. Vi har været til fødselsdag, men det var da træls at skulle køre i sådan et vejr 45 min. hver vej.
    1400, ja det er flot, men der er jo også meget at kigge på i Høneballe haven. Det er vidst godt at de fleste nøjes med at kigge frem for at kommentere, så fik du nok en anelse travlt :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kan jeg godt huske, du og Linda startede i november med få dages mellemrum. Godt du tog mod til dig, ellers havde jeg jo ikke haft så trofast en kommentator.
      Ja jeg kan ikke lyve mig fra forældreskabet, jeg ligner min mor som snydt ud at næsen :)
      Ja det var heldigt med gevinsten, vi er meget glade for spejlbassinet.
      Vi slap heldigvis for regnen, vi kan snart ikke få plads til mere i jorden.
      Ja 1400 er meget flot, og heldigvis kommenterer alle ikke, det er helt ok ;) Mange synes nok at mine indlæg om årtiet er spændende.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Majudsigten var virkelig flot men man skal jo ikke beklage, at planterne er frodige og vokser sig store. Også sommerbillederne er fine og fulde af farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den var flot, men du har ret, man kan ikke tillade sig at klage over, at planterne vokser sig store.
      Tak ja der er mange skønne kig i haven om sommeren.

      Slet
  12. Hvor er det bare sjovt med dine tilbageblik. Ting man slet ikke husker dukker frem igen.
    Så må jeg altså bare sige. Jeg har aldrig set så smukt et sæt tøj til en gom.
    Jeg er helt blæst væk. Det er så smukt og så anderledes.
    Sådan skal det være. Ikke kun pigernes kjoler skal være flotte, også mændenes tøj. Elsker de smukke detaljer og det som gør det hele sjovt og overdådigt.
    Der er virkelig mange som kunne lære noget her!
    Jeg tager det med til når vores drenge engang og 400 år måske skal giftes :)))))

    Klem og skøn dag
    Charlotte

    p.s
    Vildt flot besøgstal

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er der vist mange, der synes. Det er rigtig sjovt at sidde og kigge billeder, så husker man igen.
      Ha ha jeg lover dig, at det sæt tøj var dyrt, men det var det, han ville have. Han var i Kbh. for at finde det. Han skulle jo være brudens Mr. Darcy, han går meget op i den slags, og hun var tilfreds.
      Ja gør det :)
      Klem og i lige måde
      Ja det er ret flot, folk er nysgerrige efter at se, hvad jeg nu finder på :)

      Slet
  13. Hvor er det er smukt oversigtsbillede, herfra kan man rigtig se haven. Nu når jeg jo ikke herind til hvert blogindlæg, så jeg tænker på hvordan et oversigtsbillede ser ud denne vinter?
    Jeg tror at vi alle var lykkelige for at finde interessefæller i haveblogningen og dengang føg det med tips og ideer på kryds og tværs. Jeg husker de første blogår som lidt stressende i ønsket om at følge med og kommentere hos hinanden:-) Ikke desto mindre er det jo kommentarerne der driver det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja det er godt at se det hele lidt fra oven. Jeg må have taget et vinterbillede til oversigten.
      Helt bestemt, det betyder meget med både interessefæller og kommentarer, jeg er meget tilfreds for tiden, mange kigger forbi. Det er rigtigt, at det en overgang var lidt stressende at nå at kommentere hos alle, vi var ret mange en overgang.

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Godt Nytår herfra også. Hvor er det sjov at se billederne fra før og nu, der er godt nok sket en del.
    Knus Fra Mig til Dig og Bent

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak i lige måde, jeg tænkte, at du syntes, det var sjovt. Ja der er sket meget siden da, men det er der jo også hos dig.
      Knus til dig fra os :)

      Slet
  15. 2013 var da også et forrygende år.
    Jeg husker tydeligt blogtræffet, det var enormt sjovt og hyggeligt.
    Alting gror med rekordfart, synes man - men 2013 er jo ved at være SYV år siden.
    Du milde...

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var det, der har egentlig været mange forrygende år, finder jeg ud af efterhånden som jeg går igennem billederne i arkivet.
      Det går hurtigt, 7 år er meget både for planter og os selv.
      Knus

      Slet
  16. Hej Lisbeth.
    Tak for årti-indlæggene! Jeg har lige siddet og læst dem. Det er sjovt at se udviklingen i jeres have. Nu vil jeg glæde mig til 2014 :-)
    God onsdag til dig!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Selv tak, godt du kan lide dem. 2014 er udgivet nu.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Det syns hur fort träd och buskar växer i de allra flesta fall. Det ger hopp om en frodig trädgård på ganska kort tid åtminstone när man ser tillbaka.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet