tirsdag den 21. januar 2020

Lidt aktuelt og flytning af en kæmpe

Foråret er på vej, selvom det er for tidligt, men som Marie med bloggen   Hortifilia skriver, så vil vi nu alligevel have lov til at nyde blomsterne, selvom klimaforandringen er skyld i, at de kommer tidligt. Det gjorde de nu også sidste år.
 Crocus
 og erantis pibler op
 men også påskeliljerne er kommet godt op her ved husmuren
 græsserne stråler stadig, når solen skinner
 det grønne græs er også tydeligt i solskin her i læhegnet
 solskin betyder meget
her kan man se begge mine mobiler på samme tid.
 Magnolia soulangeana står fyldt med knopper
 nordbedet
 og her i nordbedet står den hvide peberbusk, som jeg har fået af Marie og Søren, der er fine knopper men mon det er blomster?
Primula blomstrer også her hos os
Rhodoflytning:
R. Mrs. Furnivals Daughter stod jo her i det snoede bed ved det store fyrretræ
 Bent havde på forhånd gravet hullet, hvor den skulle stå.
 her er han ved at grave den op, det var hårdt arbejde, men det skulle blive værre
 først fik han den læsset op på en presenning, men det gik ikke, den var ikke til at slæbe af sted. Der hvor den stod var der vand i bunden, så den var megatung af vand
 Vi måtte have gang i sækkevognen, også det var svært, når jorden er så blød
 her er han klar til at læsse den ned i hullet, som I kan se, står spagnummen i nærheden
 så kom den på plads, det var hårde tider, men Bent klarede det, jeg er jo desværre ikke til stor hjælp, vi kunne godt have brugt en ekstra mand. Den har nok vejet 100 kg. Godt vi havde sækkevognen.
 Schippo står og kigger ned i det store hul, der blev efter den, bemærk der er vand i bunden. Det var mig, der flyttede jorden tilbage i hullet, det var godt nok tungt arbejde. Allerede i går blev rhodoen til højre vendt, så den kan dække noget af pladsen, den havde en gren, der ragede ud over stien. I dag er endnu en rhodo blevet flyttet, det var nu ikke ret langt, nærmest til en plads lige ved siden af, men den var stor og svær at få løs. Vi har talt op, at der er flyttet omkring 25 rhodoer og små træer her i efteråret/vinteren. Godt vi fik alt det spagnum med hjem, der er kun 1/4 pose tilbage. Jo jo hvem siger, at vinteren er hviletid. For Bent bliver der nok en pause nogle dage, han skal snart opereres for grå stær.
 R. Paola er fin med de røde grene

 et par enkelte rosenknopper kan haven også levere
 ja og en spurvehøg

Det var lidt for mørkt, beklager kvaliteten, men man kan da se, hvad det er.
Rigtig god tirsdag, hvis du ikke har set 2. halvdel af 2014, kan du se det her. Jeg går nu i gang med 2015, det tager lige et par dage. 

29 kommentarer:

  1. Dejlige billeder og hvor er I flittige. Det er rart, at det ikke er koldere, end at vi kan arbejde i haven her i januar. Her har vi også rosenknopper, og det kan jeg ikke huske at have set tidligere i januar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak for det, i dag var det nu rigtig koldt, det blæste ret meget. Jeg har tit haft rosenknopper i januar, men jeg bor også lidt mildere.

      Slet
  2. Stakkels Bent - bare han holder til det! Nu fortjener han vist de par dages hvile - håber, han bliver glad for operationen. Jeg glæder mig allerede til gensynet med 2015!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg var også lidt bekymret i dag, det var en hård nyser at få op. Nu må han slappe af nogle dage, derfor insisterede han på at flytte den sidste i dag. Ja jeg glæder mig til at kigge billeder og vælge ud.

      Slet
  3. Hold nu op for en flytning! Men godt at rhodoen kom et andet sted hen, hvor der ikke stod vand. Det er skam blomsterknopper, du kan se i peberbusken. Jeg tror først, den skyder til foråret. Det sorte, der sidder på blomsterknopperne, betyder ingenting. Sådan ser de nu engang ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var noget af en flytning. Flere af vores rhodoer står i vand, nu kommer den hen, hvor der er tørt, det er ikke sikkert den bliver så glad for det, heldigvis er der vandhane lige i nærheden, så må den have sammen med alle de andre i læhegnet.
      Dejligt at høre at det er blomsterknopper, jeg kan se, jeg tænkte nok, at det var helt normalt med det sorte i knopperne.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Sekkevogn er en meget god oppfinnelse! Det var nok veldig tungt ja. Det ser så vårlig ut hos deg. Knoppene på magnolia er jo veldig store.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er ret uundværlig, når man skal flytte noget tungt. Ja det har nu været ret koldt og blæsende i dag, men der er meget på vej allerede.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Sikke et knokkelarbejde for Bent med flytning af de mange rhododendroner, men den sidste var da ekstra besværligt. Vi ser også tit spurvehøgen, men sjovt, at du fik billeder af den. Held og lykke med Bents operation. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det var hårdt arbejde med flere af de store rhododendron, den sidste var slem ja, også den i dag var svær, næsten ikke til at få op.
      Spurvehøgen sidder ikke stille så længe, men denne gang lykkedes det.
      Tak skal ud have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hurra for en sækkevogn. Det var ellers en moppedreng der skulle flyttes. Men nu kan Bent da hvile sig med god samvittighed i den tid hans øjne skal have.
    Vintertid er hyggetid, men syntes jeg, ikke hviletid. Jeg har osse altid 117 ting der gerne skulle nås om vinteren. At jeg så som regel kun når de halve, det må så være det.
    De er dejlige de billeder af spurvehøgen. Flot du kunne nå at tage dem. Vi har osse en heromkring, men den lader sig ikke fotografere. Men det er lykkes at flette èn, den er hængt op på troldgrenen i stuen sammen med de andre flettede fugle. Der holder de da fred. he he
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja en sækkevogn er uundværlig. Det var en af de store ja, men Bent klarede den, så han fortjente vin til maden og håndboldkamp at se på i aften. Nu kan han så hvile, så længe behovet er der.
      Ja det er bestemt hyggetid om vinteren, men vi hviler ikke hele tiden. Der er meget at gå i gang med, men det skal være ordentligt vejr, det lover de så i morgen.
      Nå du kan flette fugle, vi har en spætte i flet, den er kun fremme i julen :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Imponerende billeder af spurvehøgen, du er ret tæt på!
    Ja, Bent kunne godt bruge en makker til sådan en omgang, det er så meget lettere så.
    Men super at det blev lavet!
    Flot solskin hos dig - og stadig ingen vinter i sigte - her eller der...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have, der er et godt zoom på kameraet.
      Jeg havde tilbudt at tilkalde en hjælper, men han er en stædig rad, han kan selv, det er hårdt. Ja han klarede det.
      Nej ingen vinter i sigte endnu, gad vide, om den kommer.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Puh, sikke et tungt arbejde, men godt det lykkedes :)
    Bent kan glæde sig til at få noget nær et helt nyt syn, når han er blevet opereret for grå stær :) Jeg blev jo opereret allerede i 2008 - og sikke en forskel det har gjort for mig :)

    Flotte skud af spurvehøgen, selvom de er mørke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det var rigtig godt, at han klarede det.
      Hold da op det var tidligt, at du blev opereret, du er jo ikke så gammel. Jeg tror, Bent glæder sig til at få det overstået, mon ikke det hjælper.
      Tak for det.

      Slet
  9. Good evening dear Lisbeth
    How exciting it must be to see the swelling buds in the Magnolia. Lovely!! What a great but heavy job to replant the Rhodo s. I hope they do well at theire new place. Not nice that your husband has to go to the hospital. I wish him all the best. Fantastic shot of the sparrowhawk.
    Have a wonderful evening.
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes it is nice with the swelling buds in Magnolia, but I hope it will wate a while before the flowers come.
      It was a very heavy job for Bent, but he did it. Thank you for your wishes for him.
      Thank you and same to you.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja meget er tidlig på færde i år og om årsagen er global opvarmning skal jeg ikke kunne sige, men det kan jo sagtes nå at blive vinter endnu. Februar lurer jo forude og den har jo før været både kold og snefyldt :-) uanset hvad så vil jeg da nyde det der blomstrer.
    Det er godt nok noget af en krabat Bent har bokset med, og ja det gik jo som det plejer, Bent vandt kampen. Mon ikke der er blevet flyttet nok rundt nu, det er da ikke så få det er blevet til. Nu kan han så forhåbentlig slappe lidt af inden stæren skal fjernes.
    Smukke solskinsbilleder, idag har det været gråt og her til aften, har vi også haft lidt finregn.
    Der er nu noget særligt ved rovfugle som spurvehøgen, vi skal bare lade være med at tænke på hvad den lever af.
    Spændende hvad 2015 byder på.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, men vi har jo heller ikke haft vinter endnu, så må vi se, om vi får det.
      Selvfølgelig vandt Bent kampen, han er en stædig rad, men det var hårdt. Jo nu tager vi lige en pause, ikke mere flytten rundt, den sidste vi flyttede i dag, var bare en pludselig indskydelse fra min side. Godt jeg har en stærk mand, men nu skal han have fred og ro noget tid.
      Her har det også været gråt, men i morgen håber vi på sol.
      Spurvene gemmer sig i buskene, når spurvehøgen kommer, det er fint, den bliver lidt sur.
      Ja også 2015 byder på lidt forskelligt. Jeg er nu slet ikke færdig med at finde billeder endnu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. I er på en måde heldige at jorden ikke er frosset så det store flyttearbejde kan pågå. Det er nogle store klumper der skal flyttes. Står de klemt siden I flytter dem?
    Det er så dejligt når solen kikker frem og haven ser helt anderledes levende ud :-)
    Endnu engang kom jeg til at kommentere via Safari - det er et helt tilfælde når jeg opdager at min kommentar ikke udgives, men jeg lærer det vel....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja havde jorden været frosset, måtte vi vente. Det havde nok været nemmere at få den flyttet, men slet ikke at få den gravet op. Vi havde fjernet noget i læhegnet, så der blev lidt for åbent ud til vejen. Så var det jo en god mulighed at flytte en af de store, selvom det var hårdt for Bent.
      Ja solen gør underværker, i morgen skal der også komme sol.
      Åh det er da irriterende, når man ikke kan kommentere. Jeg kører fast på chrome, der er ingen problemer.

      Slet
  12. Endnu engang må jeg beundre jeres ihærdighed. Bent i Ebeltoft er lige så stædig. Hvis det er for at imponere mig, så virker det ikke :-)))))
    Der ser skønt ud i jeres blomstrende januarhave i solskin.
    Super billeder af spurvehøgen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja ikke, det må være navnet, kan vi igen konstatere. Det er da synd for Bent, at du ikke er imponeret. Det er jeg af Bent her i haven. Han er jo ikke særligt høj, så det er flot, at han klarer de store rhodoer.
      Solskin er noget, der pynter på haven, det gør det så også i dag, men hold da op, hvor det blæser.
      Tak :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Nej altså... jeg er ikke imponeret over at han slider sig en dårlig ryg til eller hvad det kan være. Jeg synes ikke, der er noget galt i at bede om hjælp. Men næææh... ;-)

      Slet
    3. Nå ja det kender vi, vi kan selv, men det er ikke altid, at det er en god idé :))) med alderen kan vi mindre, det må selv mænd erkende, men det er svært.

      Slet
  13. Januar kan altså være en skøn måned. Når solen skinner, og det spirer og gror derude, er der ikke noget bedre end at komme i haven. Det ser dejligt ud hos jer.
    Hav en god aften!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det har du helt ret i, haven trækker mere, når solen skinner. Men først skal jeg have min lange tur, bagefter går jeg i haven et par timer. Det er en god rytme.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. En bra vinter när man kan gräva upp och plantera om buskar som behöver mer plats. Tur ändå att rododendron är såpass lättflyttade och buskarna runt omkring måste bli glada för mer plats.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet