søndag den 5. januar 2020

Et nyt årti er påbegyndt, her er billeder fra det gamle

Så kommer det længe ventede indlæg.
Min plan er, at tage et år af gangen, derfor har jeg haft travlt med at kigge billeder og i de gamle kalendere de sidste dage, jeg fører nemlig dagligt temperaturer og mm ind i min kalender.
Det var spændende at gå igennem billederne, men også tidkrævende, jeg håber også, at I synes, det er spændende at se.
2010
I januar lå der sne, og bevoksningen var ikke så stor endnu, men i 2010 har jeg skrevet, at Samsø var næste snefri d. 5.1.
 Dette er det store fyrretræ, vi kigger ind mod skoven
ham her og flere andre gutefår boede på marken ovenfor os,flot fyr :)
fru Høneballe var yngre, og det var andre hunde. Den med trøjen på er vores basenjii, den har ingen underuld, derfor var det nødvendigt med ekstra tøj.
i februar faldt jeg og brækkede håndleddet, vi var i gang med at renovere stuen, derfor står computeren i køkkenet. Jeg faldt på en frossen vandpyt med sne over, det var lumsk.
Februar og marts var med frostgrader, men d. 22. marts skinnede solen :)
Maj:
 lige over for moreltræet, nu står bænken der, og der er plantet rhododendron
2019 noget anderledes end i 2010
 stenbedet i den gamle have, meget er forandret, og mine husløg er ikke mere så flotte, slet ikke der.
blodblommen og R.Helen Martin
 juni stigende temperaturer og blodblommen i blomst
 en flot eng overfor haven
Bent tog billederne, før jeg begyndte at blogge, han har været helt nede på maven, tror jeg. Stenbedet i den store have.
i juli var det varmt, spireaen til højre er siden fjernet.
Engblommerne var flotte. Mens jeg kiggede arkivet igennem har jeg fundet billeder af en del planter, som ikke længere er i min have. Engblommerne har det desværre ikke godt her.
Bent tog nu mest billeder af gamle biler, men her er da lige rosenbedet i september
og de gyldne farver i oktober, der er sket noget siden da
Vi fik sne sidst i oktober
her et billede fra november, før hjertebedet blev plantet til.
mere sne i november
November
men det skulle blive værre:

Juleaften fik vi en regulær snestorm
Derfor måtte Bent have sin firehjulstrækker i gang, desværre har han den ikke mere, men han savner den stadig.
Ja det var så 2010, året  hvor vi havde sne.
2011 kommer en anden dag.
God søndag

35 kommentarer:

  1. Wow, så spændende kavalkade, Lisbeth. Og to ting er jo ret vilde, nemlig dit brækkede håndled og snestormen juleaften. Så flotte billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Godt du kunne lide min kavalkade. Ja 2010 var et år, jeg husker på flere måder :)

      Slet
  2. Tack Lisbeth för den intressanta tillbakablicken! Minnet kan man inte alltid lita på men bilderna ljuger inte. Det måste ha känts både glädjande och säkert vemodigt också att blicka tillbaka ett helt decennium.

    Ha det gott, kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Gunilla
      Det var ret sjovt at kigge tilbage, selvom man også kommer i tanke om noget, som ikke var så godt.
      Tak i lige måde
      Kram

      Slet
  3. Hei Lisbeth, så koselig å se, jeg gleder meg til de neste årene du vil dele. Joda, vi er vel alle blitt ti år eldre, så finner man kanskje roen bedre også. Jeg har verken blogget eller lest noe særlig blogger siden sensommeren, men nå har det begynt å bli lysere, så jeg tenker å komme meg inn i bloggverden igjen. Ha en riktig fin søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Godt du vil til at være med igen, der er ikke så mange bloggere tilbage.
      Godt du vil kigge med på de næste år, det er jeg glad for.

      Slet
  4. Hej Lisbeth.
    Hvor er det sjovt at se haven - og snestormen for ti år siden. Der er sørme sket en masse siden, og hvor er det dog dejligt, at du/I har taget så mange billeder. Ofte er billeder mest interesant, når der er gået et stykke tid:)
    Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er sjovt at kigge tilbage, og rart at have mange billeder at kigge på og bruge. Det er nemlig sjovere at se det hele nogle år efter.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Det er vel nok en spændende ide, du har fået, med tilbageblik over de sidste 10 år. Haven ser meget anderledes ud i dag, men stenbedet og det gyldne rosenbed ligner sig selv - resten er der sket meget med. Er det virkelig 10 år siden, vi fik så meget sne, spørger jeg mig selv, men dine billeder lyver ikke, så det må det jo være - som tiden dog flyver afsted! Jeg var ikke engang begyndt at interessere mig for have på det tidspunkt 😊 Glæder mig til 2011 😊
    Rigtig god søndag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg er glad for, at I også synes, det er en god idé, det var sjovt at finde billeder. Ja der er da noget, der ligner sig selv endnu. Jeg tjekkede for en sikkerheds skyld op på google, den var god nok med al sneen. Ja tiden flyver af sted, godt du er begyndt at interessere dig for have, den giver mange glæder.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Alletiders med tilbageblik - 10år sætter det hele rigtig i perspektiv.
    Og snestorm ja, intet tyder på det nu i denne vinter men vi får se...

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg synes selv, at idéen er god, heldigvis er der også andre, der synes det. Næ der er ikke meget, der tyder på vinter. Måske i marts så er det ikke første gang.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. God ide med at se tilbage med et år af gangen. Jeg husker godt den snestorm. Det var helt vildt.
    Jeg har MANGE billeder af ting, jeg ikke længere har i haven. Ofte forbavses jeg over at jeg har haft dem, for jeg har glemt det. Arkivet kan vi ikke undvære :-)))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Godt du også synes, det er en god idé. Ja det var en fæl snestorm, den var ret vild. Vi kan ikke blive ved at huske planterne, der er væk, men så kan vi genopfriske i arkivet, det er nemlig uundværligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Ej hvor mega sjovt at læse Lisbeth.
    Kan slet ikke huske alt den sne. Det er vildt.
    Sjovt at se dig også i yngre udgave.
    Det ville jeg ikke kunne med min have. For der gik jeg jo ikke op i haven.
    Kan måske gå to år tilbage hvis jeg er heldig :))))))

    Skøn søndag
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er sjovt at få genopfrisket nogle ting, også sneen. I har sikkert haft mere i Nordjylland. Ja og selvom det er 10 år siden, er jeg stadig ældre end din alder nu, men pyt bare vi har det godt.
      Nej du er først begyndt på det sidste med at være rigtigt havemenneske. Godt du er det.
      Måske er du heldig :)))
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth!
    Då kanske 2010 var året när jag flyttade samma snö 4 gånger... Jag räknade kallt med att det jag skottade först skulla hinna smälta på vanligt västkustmaner men så blev det inte. Hoppas din handled läkte bra det gjorde tyvärr inte min.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det kan være, det var godt nok ikke sjovt at flytte det samme sne 4 gange. Hvor ærgerligt med dit håndled, mit brud var ikke så alvorligt, men jeg kan godt mærke, at den hånd ikke er helt så stærk mere.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Ja, det har skjedd mye med været på ti år hos deg. Det er nesten utrolig å se snømengdene fra 2010. Da hadee vi en veldig kald vinter her, så jeg husker det veldig godt. Morsomt med lange tilbakeblikk :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja I er mere vant til sneen, det er vi slet ikke mere og heller ikke til kulde.
      Ja det er sjovt at finde billederne frem.
      Klem

      Slet
  11. Du gør det stadigvæk ikke let for dig selv at blogge. Det er et ambitiøst og tidkrævende projekt, du er startet på. Det er sjovt at se, hvordan der så ud for ti år siden, og hold op, hvor fik vi pænt med sne det år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det har du helt ret i, men jeg kan jo lide det, det er da også helt sjovt.
      Der var rigtig meget sne, det kom lidt bag på mig, at det var juleaften.

      Slet
  12. Sikke en god ide med sådan et tilbageblik - fine billeder. Husker ikke al den sne, var det mon dengang, de havde så meget sne på Bornholm? Sikke et arbejde at støve de gamle billeder op - og finde fakta fra vind og vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg tænkte i hvert fald, at du ville synes om det. Ja jeg tror, det var den gang, der var så meget sne på Bornholm.
      Det er et stort arbejde, men jeg hygger mig med det.

      Slet
  13. Sjovt at se :)
    Jeg kan sagtens huske dec. 2010...det var nemlig der, jeg flyttede hertil...i noget der lignede snestorm. Kan huske jeg slet ikke kunne få mine krukker med mig; de var nemlig frosset fast.
    Så, de blev først hentet i marts måned, da jeg havde fået arrangeret kørsel med en trailer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja nu kender vi knap nok til sne mere. Jeg tror, du kørte på scooter den gang, du havde mange problemer med sneen.

      Slet
  14. Sjov idè. Det er altid herligt at se tilbage, hvor meget tingene har forandret sig, bare ikke os selv, hmhm,. Men jeg var lige henne i mit fotoalbum for at tjekke sneen i 2010. Og jo da, sne i lange baner. det var tider.
    Din have har vokset godt til de forløbne år. Det er spændende at se de næste års forløb.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Godt du kan lide idéen, det er rigtig sjovt at kigge tilbage. Ja det var mere spændende, når vi fik sne, det ser vi ikke meget til mere.
      Ja haven er vokset godt, der er mange billeder at kigge igennem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Det er spændende at se, hvordan din have har forandret sig. Du skal nok ikke regne ud, hvor mange timer du har brugt derude i de forløbne 10 år 😉.
    Det er en god ide at gå tilbage i tiden. Jeg glæder mig til fortsættelsen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er sket meget i de 10 år, og du har ret, jeg ved heldigvis ikke, hvor mange timer jeg har brugt derude, men jeg har nydt de fleste af dem.
      Det lyder godt, at du kan lide min idé.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Hej Lisbeth
    Ja hvor blev de 10 år lige af. Dejligt at se lidt fra før jeg begyndte at følge dig, jeg nåede dog at hilse på Vicky første gang jeg besøgte jer. Ja både dyr, have og mennesker så lidt anderledes ud der for 10 år siden, haven er jo bare blevet flottere og hvad angår os mennesker så har vi da mulighed for at købe lidt nyt tøj, så går det nok :-) og ja dyrene er blevet nogle andre og sne er efterhånden en sjældenhed. Jeg husker godt det år og sjovt nok så snakkede vi lige om det nytårs aften med naboerne. Der var lige et par vintre hvor jeg godt nok var træt af at skovle sne, og ja en bil som Bents var der nok mange der kunne have brugt :-)
    Ja planter har det med at forsvinde af den ene eller anden grund som årene går, sådan er det bare. Der er godt nok også løbet mange planter gennem haven her i de snart 40 år haven har eksisteret. Den orange engblomme er meget smuk, ærgerligt at den er forsvundet.
    Fortsat god aften
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja de 10 år forsvundet som dug for solen. Nu er der også lidt nyt for dig her på bloggen. Både have, dyr og mennesker har forandret sig. Vicky var mere medgørlig, den skulle bare hilse på folk.
      Ja vi må jo glæde os over, at vi slipper for at skovle sne, og Bent har ikke længere brug for en 4 hjulstrækker.
      Det gør de nemlig planterne, jeg har brugt mange penge på engblommer, men de forsvinder desværre igen. Jeg købte en sidste forår, jeg er bange for, at den også er væk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Det er jo dobbelt op på fornøjelse at blogge om det sidste årti - tiden med at kikke og udvælge billeder og så selve blegningen :-)
    Tænk hvor dejlig mange timer du også har haft i Høneballehaven. Jeg savner sneen - bare et lille hvidt drys som vidner om at haven er på pause.
    Jeg har virkelig også brugt penge på engblommer som forsvandt med tiden. Nu håber jeg at de gider vores et fugtigt sted med lys her i den nye have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja men det har du helt ret i, det er hyggeligt at kigge billeder, selvom det tager tid, men haven er alligevel for våd til at lave noget.
      Jeg har haft rigtig mange timer i Høneballehaven, jeg har nydt langt de fleste. Jeg savner også sneen, for skal vi have sne, skal det være nu og ikke i marts/april, men det er gerne der, det kommer - bortset fra i 2010.
      De er meget besværlige de engblommer, men hvor er de flotte. Jeg håber, du kan få held med dine i din nye have.

      Slet
  18. Super idé med sådan et tilbageblik, men dét tager lang tid, det er helt sikkert.
    Jeg husker også sneen og at der var snestorm juleaften. Da sad folk fast i biler ude på motorvejen lige vest for os.
    Det er skønt med billedarkiv - yngre versioner af os og andre hunde og biler :)
    knus

    SvarSlet