tirsdag den 7. januar 2020

2011 var et vådt år

Meget vådt, derfor er der mange billeder af vand i haven. Det var også året, hvor jeg gik på efterløn og derefter begyndte at blogge, noget skulle tiden jo gå med, det er gået rigtig godt siden hen ;)
 9.1. sneen smeltede. al den sne vi havde fået i november og december 2010
 det gav vand i både den store have
og på naboens grund ved siden af
i februar var der solskin og blå himmel
I marts startede jeg med at blogge, men var endnu ikke begyndt at tage billeder. Blogningen var op ad bakke, ingen kiggede forbi. Det har ændret sig :)  Det var også en fejl, at der ikke kom billeder på, det har også ændret sig, nu er der masser af billeder, mange der kigger med og mange indlæg. Jeg er glad for, at så mange har kigget forbi indlægget om 2010.
 Min mor måtte flytte på plejehjem, her er billede fra Munkebo Bakke, hvor hun boede. Også om aftenen var der en fantastisk udsigt deroppe fra. Et besøg kan anbefales, hvis man er i nærheden, men det er bedst på en solskinsdag eller en aften med fuldmåne.
April var lun
 moreltræet blomstrede smukt, det kommer det ikke til i år.
påskebedet stod frodigt
Maj:
 Helt ny havebør, den er brugt meget, nu er den lavet om, så den kun har et hjul, understellet var slidt op.
 Skoven med små rhododendron
 Den gule vandgran ser ganske ny ud, den er vokset godt siden
Her er den i august 2019
 R. Homebush blev ked af det, men den lever endnu, jeg tvivler på, at den bliver så flot igen.
Læhegnet med nytilplantning
Juni:
 Petanque banen blev brugt den sommer, året efter blev den nedlagt, og pavillionen fik pladsen, der var ikke så tit nogen af drengene hjemme til at bruge den, og ukrudtet groede lystigt også der. Jeg fik plads til flere bede :)
 Jeg fik succes med at lave rosengelé
Liljen Lollypop stod flot i skoven
9.6. fik vi 56 mm
Juli:
 juli var lun og frodig, fyrrebusken var ikke så stor for 9 år siden
det var kejsertræet heller ikke

Roserne stod flot
Midt i uge 29, hvor der var Samsø Festival begyndte regnen, 37 mm d. 14. juli og 35 mere d. 23. juli
så blev der igen oversvømmelse, det år var vi bestemt ikke tørkeramte.
August:
 Ida og Bent konspirerede what to do. Brændestykkerne ligger for at vise, at her skulle der graves ud til dræn, det var nu ikke helt sådan, der blev gravet
her er stedet, der blev til regnvandsbedet.
 i september var det ikke bedre
 men haven struttede af frodighed
staudebedet var fyldt med asters, derfor kom jeg til at hade dem, det er flotte planter, men hvor de dog breder sig.
Oktober
 Her ses papegøjebusken, den er også vokset en del siden
November:
 stenstier i staudebedet, desværre groede de til med græs for mig
13.11. rim i græsset
December:
24. december - absolut ingen sne, til gengæld har Bent været flittig i november og december.

Det blev til mange billeder denne gang, det er svært at begrænse sig især for mig. :)
God dag til jer

31 kommentarer:

  1. Det er spændende at se dine billeder, Lisbeth. Sikke en masse vand det år.
    Jeg får idéer til, hvad jeg kunne bruge i min have, og det er fx smukke sten, som du her viser i dit staudebed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der var meget vand det år. Dejligt hvis du kan få idéer af at se min have, de sten er desværre overgroet med ukrudt nu, det er svært at holde dem, men pænt var det.

      Slet
  2. Jeg kan godt huske alt det vand vi fik i 2011. Det var min første havesæson her...og her stod store dele af haven også under vand. Især d. 27.8 hvor vi fik skybrud. Dengang var store dele af haven stadig med traktose, så vandet slet ikke kunne sive ned.

    Nu er det sjældent et problem, fordi der jo ligger et 30-40 cm brolæggersand under alle stierne og bedene er gravet godt igennem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Uha ja traktose er ikke godt, men nu har I fået styr på det, lyder det til.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Så fint med en masse billeder fra året 2011, der er sørme sket meget siden og hold da op alt det vand. Det er jo tydeligt hvor meget regnvandsbedet har hjulpet, men noget af et arbejde. Godt at Bent aldrig har været bleg for at tage fat.
    Det er hyggeligt at spille petanque, men pavillionen klær nu haven bedre, men alt til sin tid.
    De nylagte sten er flot, men ja det er svært at holde dem fri for ukrudt.
    Billeder er vidst et must hvis man i blog verdenen skal gøre sig gældende, og jeg er sørme glad for at du havde fået billeder med da jeg stødte på din blog første gang, ellers var det jo ikke sikkert at vi havde lært hinanden at kende. Billeder gør jo en stor forskel.
    Ja Munkebo bakke er et besøg værd, der er så flot en udsigt deroppe fra. Der er sket en del siden jeg var der første gang, ja der var der jo også en restaurant og sidst jeg var der stod gården der også, nu er der ikke så meget tilbage, men udsigten kan de da heldigvis ikke fjerne.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er svært at vælge mellem billederne, så I fik en masse. Det var utroligt med alt det regn, heldigvis var Bent mand for at klare det, det får I at se i 2012.
      Ja pavillionen klæder haven bedre, det får I også at se i 2012.
      Det var lidt bart på bloggen uden billeder, men jeg fandt ud af det, og så blev du ivrig til at kommentere.
      Nu er der kun de sørgelige rester på Bakken, men heldigvis kan de ikke fjerne udsigten, det er nu rart nok. Minderne har man da lov og have og med mange billeder.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Hyggeligt at følge med på din blog og se alle de fine billeder. Jeg er tit inde og se på siden og glæder mig over alle billederne af rhodoerne.
    Hold dog op hvor er det vokset meget på ca 10 år, håber også mine rhodoer og nye træer vil få fat. Jeg har købt træer på Lønbæk Planteskole, der er mange
    spændende ting og god service.
    Ha det rigtig godt
    Kh Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Dejligt at høre at du er med endnu, det er længe siden, jeg sidst hørte fra dig.
      Dine planter skal også nok komme i gang, de første år går det lidt langsomt, men pludselig sker der noget. Det lyder spændende, at du har været hos Anne Marie, hun har rigtig meget, man kan bare fylde bilen, for hun er god til at sælge, netop fordi hun har så mange spændende ting. Nu må vi snart se hinandens haver.
      Tak i lig måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja i er bedre forberedt nu - til al regnen. Du fik også lavet et dræn system - var det ikke i 13?
    Imponerende at den tohjulede kunne ruste op - er det fordi havet er så tæt på?
    Spændende gennemgang!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er vi, bortset fra i 2012 og i efteråret har vi ikke fået så meget regn. I 2012 og 2013 fik vi lavet drænet.
      Ja måske er det på grund af havet, det har jeg ikke tænkt på.
      Tak - dejlig dag til dig med

      Slet
    2. Bent siger, at det er fordi, den har stået ude, og fordi der ikke var nogen forstærkning, det var kun noget tyndt noget, som den stod på.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Kjære vene så mye vann som det har vært hos deg opp igjennom årene! Får håpe at 2020 blir litt tørrere enn forrige år.
    Din trillebår er ganske lik de to jeg har, og jeg er så glad for de. Hva skulle en gjort uten trillebår i hagen? :)
    Klem

    SvarSlet
  7. Hej Marit
    Ja det var meget vand, men sommeren behøves nu ikke være mere tør i 2020, for det er mindst lige så slemt med tørke, det ved du alt om :)
    Nej en trillebør kan vi bestemt ikke undvære.
    Klem

    SvarSlet
  8. Vildt. Husker slet ikke alt det vand. Men det var også der hvor AA og jeg boede det meste af året i Skejby. Sådan var det meste af hans tidlige barndom.
    På et sygehus er man i en bobbel og oplever ikke så meget. Ud over et hvidt miljø.
    Fedt med sådan et tilbage blik.

    Smuk dag
    Klem

    Charlotte

    p.s
    Vi er i Skéjby igen.......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Næ når man er på et sygehus betyder vejret ikke så meget. Man lægger nærmest ikke mærke til det.
      Tak også smuk dag til dig, håber I snart er hjemme igen <3
      Klem

      Slet
  9. Jeg husker tydeligt, hvordan I bøvlede med regnvand, indtil der blev drænet. Udsigten fra din mors plejehjem er da helt fantastisk, og det er det også at se, hvor frodigt det hele var fra første færd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var slemt de første år, godt det hjalp, at det blev drænet. Det er ikke fra plejehjemmet, at udsigten var så fin, det er fra Munkebo Bakke, mit barndomshjem, hvor hun boede, indtil hun ikke kunne længere. Næsten 4 år måtte hun desværre være på plejehjemmet, hun hadede det.

      Slet
  10. Flot gennemgang af årene, jeg bladrede løseligt igennem 2010 forleden, men vil give det lidt mere tid nu.
    2011 - et vigtigt år: du begyndte at blogge :)
    Jeg husker tydeligt al det vand i jeres have og overvejelserne og arbejdet med regnvandsbedet.
    Jeg kunne slet ikke kende skoven fra den vinkel og i det lille format som var i 2011. Havde du virkelig allerede papegøjebusken i 2011 - sjovt at se den som lille sammen med vandgranen og de andre buske og træer, du nævner.
    Pavillonen pynter gevaldigt i forhold til petangue banen, men man bruger haven anderledes når der er børn/unge.
    Dit barndomshjem lå et dejligt sted :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja 2011 er et vigtigt år, da lærte vi hinanden at kende.Det var noget anderledes billeder den gang, der er sket meget siden da.
      Jeg blev også overrasket over papegøjebusken og også den lille vandgran, man kan se det er groet godt.
      Pavillionen var et godt køb, den klæder haven fantastisk, og ja hver ting til sin tid, de havde da glæde af pavillionen lidt tid.
      Ja det gjorde det bestemt.
      Knus

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Jeg kan godt huske det våde vejr i 2011, hvor selv sommeren gav mere en rigelige mængder vand - til gengæld stod planterne flot og frodigt uden hjælp fra haveslanger ig vandkander. Der stod godt nok meget vand i haven hos jer - godt, at Bent fik styr på det! Sjovt også at se læhegnet og skoven med bittesmå planter i forhold til nu, der er godt nok sket meget siden da. Vandgranen har da i særdeleshed lagt sig ud og op. Fantastisk udsigt fra Munkebo Bakke - det må være helt vemodigt for dig, at alle bygninger nu er væk. Tak for et spændende indlæg og fortsat god aften 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var voldsomme mængder af vand vi fik, men planterne var bestemt glade for det. Og vi var glade for, at Bent fik styr på det. Der er sket meget siden da bl.a. med vandgranen.
      Ja det er vemodigt med Munkebo Bakke, men sådan skulle det være bygningerne var jo heller ikke meget værd mere, men alligevel underligt at de er væk nu.
      Selv tak og i lige måde :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Det er ikke for mange billeder, og du giver jo osse en tekst til, super lavet.
    Uha, vand i haven i de ustyrlige mængder som du viser, det er da en ren gyser... Men det har I så fået styr på? Du har ofte nævnt dit regnbed?. og regngrøfter..
    En tohjulet trillebør er da noget uhåndterlig er den ikke? Jeg syntes man bedre kan sno sig med en ethjulet. Vores er med massive hjul, det fungerer fint. Så slipper jeg for de punktèr på det mest upraktiske tidspunkt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Godt du ikke synes, det er for mange billeder.
      Ja regnbedet er bestemt kommet til sin ret, men nu får vi så ikke så meget regn mere.
      Jo den tohjulede var nemmere at håndtere og med en hånd det var godt nok, men den var meget bred, så det kunne godt være svært at få den med rundt på stierne. Nu er den ethjulet, og den har fået punkterfrit dæk, det er fint, til gengæld er der håndtag som på en almindelig trillebør, så skal jeg have ved med begge hænder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Det var da godt nok vildt med alt det vand ,skulle næsten tro at det var fra 2019 . Det er sjovt at se hvordan planterne er vokset,især den gule vandgran er kommet godt i vejeret. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja der var meget vand også den gang, det er der også i 12 og 13, kan jeg røbe. Ja det er nemlig sjovt at se, at det hele er vokset og hvor småt det har været engang.
      Hygge til dig med

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Tænk engang... var det SÅ vådt i 2011? Ja, det var det åbenbart. Som det da sejlede hos dig. Morsomt tilbageblik.
    Og så fin og ung haven var visse steder. Det er groet godt til siden.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er utroligt, men det bliver ved de næste år, i modsætning til de sidste somre, som vi begge synes har været for tørre. I dag er det godt nok også vådt.
      Måske er det på grund af vandet de første år, at det er groet så godt til.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Oj det var mycket vatten! Försöker dra mig till minnes men det går inte särskilt bra. Den stora skillnaden är tänker jag storleken på flera av växterna...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det var vældig meget vand, og det blev ikke bedre året efter.
      Tak i lige måde

      Slet
  16. Ja sikke meget vand I havde, jeg kan godt huske hvordan I kæmpede med det og så flot I fik det løst!
    Dette efterår og vinteren har bestemt heller ikke holdt sig tilbage med vandet, men det mærker I måske slet ikke i haven?
    Vi har stående/sjoppende vand visse steder og vi har fundet ud af at vi har en kilde i den ende hvor vi har køkkenhaven. Vandet ligger dog mest og sejler ude på vejen som er lavet forkert og derfor pt kun består af stabilgrus og ærtesten som stopper kloakerne mere og mere. Vi må se om vi skal igang med at dræne haven på et tidspunkt.
    Jeg kan godt se at du havde mange asters og husker også at du hader dem :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en masse vand i de år, året efter var bestemt ikke bedre, vil du kunne se i mit nye indlæg.
      Vi har samme problem som jer, nu er vandet trukket op lige før skoven, så her er også stående/sjoppende vand, det er bestemt ikke sjovt, I kan nemt få et problem hos jer, godt I har fået plantet til så hurtigt.
      Ja der var rigtig mange asters de år :)

      Slet