søndag den 3. februar 2019

Planter i lyngbedet

Men først solskinsbilleder fra min tur i dag:
 Det blev nemlig det dejligste solskin kl. 13.30, da jeg gik tur
 her stod jeg og mærkede de livgivende lune solstråler, mens jeg tænkte på i sommer, hvor solens varme og tørken var ved at tage livet af både os og planterne.
 Men hvem tænker på det, når pilegæslingerne er lige ved at springe ud.
 her var der is endnu
og her blankt vand, det var en skøn men kølig tur
Blogverdenen er stadig stille, for ikke også selv at gå i stå, gennemgår jeg nu et nyt bed, måske kan det give lidt inspiration til jer at se mine gamle billeder fra arkivet.
Lyngbedet hed det en gang, men der er nu ikke meget lyng tilbage i bedet, derfor kan jeg jo ikke lige gå hen og døbe det om.
Her er bedet, billedet er fra i dag, det var nu ikke længe, jeg var ude, hvor er det koldt

Den vigtigste plante i bedet er uden tvivl fyrrebusken, derfor kommer der flere billeder af den fra tidligere år.
2014
 2015
 2016
2016 nu opstammet
 2017
 2017
Jeg forsøger at holde den lidt nede, den vokser virkelig meget, men den er også svær at trimme, det er et kæmpe arbejde, hvis jeg skal klippe i lysene, pænt bliver det heller ikke.
Her er stien op i bedet
 Forrest til højre står R. Irene Koster
Bagefter står en Spirea japonica Macrophylla

og en enkelt rose Englands Rose, den blomstrer flittigt hele sæsonen
her er bedet set fra den modsatte ende, til højre står flere Hebe, som det har lykkes mig at holde liv i.
Den anden skønhed i bedet er
 rødbirken som jeg er i tvivl om navnet på, jeg tror, det er Betula purpurea, altså rødbladet Vortebirk. Den får nemlig ikke brunrød bark, som der står i beskrivelsen, den ligner mere en almindelig birk på stammense billede nr. 7, hvor den hvide stamme tydeligt ses. Her ovenover står den sammen med min selvsåede røn, som bliver beundret af en del gæster. Det er nemt med røn, de vil gerne så sig selv, jeg pottede den op og plantede den senere her.


Sidste år var den virkelig en pryd for haven, da efteråret kom.
Til sidste dagens rose taget i dag. Poustinia.
Fortsat god søndag
Jeg nåede lige at få solnedgangen med.


22 kommentarer:

  1. Fine billeder fra dit bed :-)
    Planterne vokser, og ikke er alt er lige let at holde nede. Der er mange lys på din fyr, men de bliver nu fine og tætte, hvis man orker at klippe dem.
    Dejligt at solen har været igennem her i weekenden, det fik også mig ud i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Tak skal du have :)
      Nej det er jo det, jeg har hvert år en intension om at klippe fyrrebusken, men når jeg er nået det halve, kører jeg død i det.
      Ja når solen skinner er det svært at holde sig inde, i formiddags var det for koldt.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Jeg døber heller ikke bare et bed om - måske hvis det bliver delt eller lagt sammen med et andet.
    Ja med alle de lys er det jo noget af et arbejde, der skal knækkes mange af - er det en alm skovfyr?
    Ja, røn er lette! Får du også selvsående fra din Dodong?

    Jada året er fortsat ligesom sidste år efter maratonsommeren - og lige i øjeblikket bliver det jo også et laaangt forår - det bliver jo næsten lunt i næste uge....Vi får se!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er svært at døbe et bed om, man glemmer jo at det ikke længere er lyngbedet, dette er endda blevet lagt sammen med et andet.
      Nej jeg har desværre ikke set selvsåede af Dodong, det var kun i begyndelsen, at nogle af dem såede sig selv, og dog der kommer nok i rosenbedene.
      Ja det minder en del om sidste sommer, så man ved aldrig om vi må svede og vande igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. dejligt med lidt sol. Vi fik den nu først at se sent i eftermiddags. Der osse frost i jorden stadigvæk. Især i skyggeområderne. Men vintergækker og erentis er ved at være ligeglade, de vrimler op. Hønsene får nok tidlig forbud mod at gå i haven.
    Den e rigtig flot den rødbirk, jeg har aldrig set den før. Den lyser rigtig op.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var skønt, jeg kunne godt se på vejrkortet, at I blev snydt hos jer. Vi får frost igen i nat, så der kommer nok mere frost i jorden, men du har ret, nu kommer de de små forårsbebudere.
      Ja rødbirken er så fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. ps, dit forslag om rosenresli er èn af mine farvoritter. Jeg skal bare have gemalen til osse at syntes om den. Men da det er "min" have såå, er det nok mig der har det afgørende ord.
      hilsner Gunvor

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Deilige bilder fra hagen din. Den du kaller fyrrebusken kaller vi her buskfuru. De er det mye arbeide med, ja. De nye skuddene må holdes nede, og de vokser jo vilt hurtig hvis en ikke gjør det.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja det lyder næsten som det samme navn på hver sit sprog. Ja de er lidt vilde til at gro til.
      Klem

      Slet
  5. Solen kom også frem her og det betød, at lidt af sneen smeltede 😀
    Når et bed har fået et navn er det svært, at lave det om og hvorfor egentlig også det, du kan da bare sætte et par nye Lyng en gang imellem, så passer det 😀
    Jeg kan godt forstå, at man lægger mærke til din Røn, den lyser virkelig op.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  6. Hvor er din spirea smuk, især bladene. Klipper du den helt ned hvert år?
    Jeg kan godt forstå, det er et stort stykke arbejde at nappe lysene over på dit fyrretræ, for træet er vel nok tæt, men det er smukt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er en af de smukkeste spirea, jeg klipper den ikke helt ned, men hvis den bliver for stor klipper jeg en gren hist og pist.
      Ja det er et kæmpearbejde med de lys, men den er som du siger smuk og også anderledes.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Skønne billeder af solskin her i februar. Her kom den ikke frem men der var tid til 1 times havearbejde alligevel. Mildheden kommer måske i næste uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne
      Ja det blev flot, i formiddag var det ikke rart her. Heldigvis fik vi solen at se senere.

      Slet
  8. Klipper du din fyr i grenene, eller kun lysene?
    Smuk solnedgang.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Hvis der er en gren, der hænger lidt klipper jeg, men ellers er det kun lysene, når jeg orker.
      Tak
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. hvor langt ned klipper du lysene? Den ser fin og tæt ud. Klipper du eller nipper du?

      Slet
    3. Jeg klipper lysene halvt ned, jeg har prøvet med en maskinklipper, men der er så meget harpiks i. En hæksaks dur ikke, det er derfor, jeg er lidt træt af den, men det nytter ikke, for den er jo flot.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja så måtte du ud af hiet :-) og nyde det fine solskinsvejr. Der var nu ikke meget der tydede på i morges at det ville blive så fint.
    Jeg var i Bogense da solen kom frem og det var dejligt da jeg måtte gå et pænt stykke for at komme til garnbutikken. Der var jo VM i cyckelcross så der var spærret af så jeg måtte holde et stykke væk, men med en hue ned om ørene var det en fin gåtur. Iøvrigt jo også godt for arrangementet.
    Ja fyrrebusken stjæler hele billedet i det bed, den er simpelthen bare så fin og man kan ikke lade være med at stryge hænderne hen over den, den drager som Misse fra Matador ville sige :-) når nu det engang bedet har fået det navn ja så er det jo det.
    Englands Rose er bare en fantastisk rose, nok en af de flittigst blomstrende her i sommers. Syntes ikke at den virkede så plaget af tørken som mange af de andre.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja du sagde jo, at det ikke måtte vare for længe, solskinsvejret var et ekstra plus, men i formiddags var det godt nok koldt.
      Jeg ved skam godt, at der var VM i cyckelcross, for Bent fulgte med i det på TV, vi undrede os over, at det var i Bogense, ærgerligt at du blev forstyrret af det.
      Ja fyrrebusken lægger alle mærket til, den er blød og lækker, så det er nok rigtigt, at den drager.
      Jeg giver dig ret Englands Rose klarede sommeren flot.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Også her var vejret fint i går - i modsætning til i dag, hvor det er vådt og gråt. Jeg vil tilslutte mig koret, der opfordrer dig til at blive ved med at klippe fyrrelysene. Det gør en verden til forskel, fra kedelig til køn:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Her havde vi en flot solopgang til morgen, men nu er det også gråt og vådt her. Ja men det må jeg tage til efterretning, jeg har nok ikke noget valg, for den bliver for stor :)

      Slet