lørdag den 16. februar 2019

En dejlig februardag


Solopgangen her til morgen

Fredag startede sådan her, åh hvor var jeg ærgerlig, de havde jo lovet sol. Heldigvis lettede tågen, og vi fik sol og blå himmel. Jublen ville ingen ende tage :)


mange af de tidlige crocus sprang ud
 Dorothealiljer blomstrer næsten før de kommer op af jorden
 de enkelte vintergækker
 og de dobbelte er godt i gang nu
 i solskin er det nemt
 at finde gode motiver
 her er der fuld gang i løgblomsterne ved terrassen
 pavillionbedet
 og stenbedet
Bemærk de mange fine grønne nuancer på dette billede.
Den californiske kæmpefyr står så flot
 måske kommer R. calophytum tidligt i blomst i år, vi må krydse fingre for, at frosten ikke ødelægger de smukke blomster
 her er det R. Edelweiss
R. February Dawn  formiddag
og hen under aften. Den står i bedet endnu.
 Helleborus blomstrer, i dag hænger de nok med hovedet, der er rim i græsset.
 eller står på spring
Iris Katharine Hodgkin er ikke i blomst, men godt på vej
Palmekålen er nu flot
Det var en dejlig dag, jeg nåede en masse i haven, men der er lang vej igen. For en gang skyld er det på denne side, at solen spejler sig i ruderne, den var på vej ned
De lover lunt vejr i dag igen, dog uden sol, jeg skal i haven igen for at rydde op i bedene.
På tirsdag bliver gulvtæppet lagt på, så får jeg travlt med at rydde på plads i skuffer og skabe.
God weekend

30 kommentarer:

  1. Det var en fantastisk dag i haven i går. Jeg nåede også en masse - og gik først ind, da solen gik ned. Det ser ud til at det fortsætter i dag - det er i al fald begyndt godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja vi kan næsten ikke få armene ned af begejstring. Man får lavet meget mere i solskin, i hvert fald på denne årstid. De lover skyer senere i dag, og her lufter det lidt mere.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Så flotte vårblomster hos deg! Jeg blir grønn av misunnelse. Som jeg lengter etter våren!
    God weekend, klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det kan jeg godt forstå, pludselig er det også vår hos dig.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  3. Ja, det var en rigtig dejlig fredag og al vintertræthed er blæst væk i det øjeblik solen begynder at varme :-) Haven og planterne er som forandrede når herlighederne betragtes i solskin og det er så dejligt at se alle dine vinter og forårsblomster stråle. Lad os håbe på en lige så dejlig lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja solen gør underværker efter alt det grå og triste, så vågner vi op til dåd igen. Ja lad os håbe det, desværre lover de skyer allerede i formiddag, det blæser også mere nu.

      Slet
  4. Krokusserne er næsten de mest imponerende. Når solen skinner, reagerer de omgående og udstråler forårsglæde en masse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det har du helt ret i, dagen før var de dårligt kommet op af jorden, og så snart solen skinnede på dem, stod de der helt oplukkede, de er så søde.

      Slet
  5. Så härligt att du fick sol och så fina vårblommor du har. Riktigt så mycket blommar inte här ännu. Här lättade inte dimman men det var ändå en ljuvlig dag ute :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja jeg var glad for solen, den har skinnet i dag også indtil kl. 15, nu er det skyet.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja, jeg anede jo nok hvad jeg gik glip af da jeg deserterede.
    Flotte billeder Og det er da en vild rhododendronknop!
    Vild Start paa aaret hvordan Skal det ikke ende?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg har også tænkt på dig og at du nok ville ærgre dig over at skulle være væk i sådan et fint vejr.
      Ja den rhodoknop er nået ret langt.
      Jeg må indrømme, at jeg er lidt skeptisk med hensyn til året, igen et unormalt år??
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Ja, det var bestemt en hel fantastisk dag i går med sol og høje temperaturer, men usædvanligt for februar, så jeg håber virkelig ikke, at der igen kommer en meget usædvanlig sommert - det er lidt uhyggeligt at tænke på, hvad der ligger bag. Men en enkelt svale eller to gør ingen sommer, så det er bare med at komme i haven i det dejligt vejr. Skønt at se, hvordan dine krokus nyder solen - hvor har du mange fine og forskellige. Det er vildt så langt de to rhodoer er fremme. Jeg håber ikke, at der kommer en periode med hård fros og ødelægger det hele. Dejligt billede med de mange grønne nuancer.
    Fortsat god aften 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var en dejlig dag, som jeg er sikker på, at alle havenørder nød :) Nej sådan en sommer ønsker vi ikke igen. Det ser godt ud med mange crocus, der åbner sig i solen. Der er flere på vej, men det varer nok lidt endnu. Ja de to rhodoer er langt fremme, i grupperne på fb, begynder de at vise blomster, der kan jeg ikke være med. Nu må frosten godt holde sig væk, men der er desværre ingen garantier. Jeg husker jo sidste år.
      Tak i lige måde :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hvor er de langt fremme dine krokus. Jeg fandt faktisk osse et par stykker i dag, men ikke så mange endnu. Til gengæld er vintergækker og erentis simpelthen eksploderet. Det er gemalens fødlsdag i dag, så vi har drillet ham med vejret, vi kan ikke forstå det har været så flot. hihi.
    Hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg er også forundret over de crocus, de er lige kommet op, og så står de der helt lukket op. Tillykke med gemalen, hils ham og sig tak for det gode vejr :)
      PS her blev det gråt kl. 15, det kan du drille ham med :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Det har bare været en flot dag, jeg var dog kun hjemme i formiddags, så jeg nåede ikke i haven. Tænker at der nok blir tid i morgen :-)
    Jeg har åbentbart ingen tidlige krokus, men jeg kan se at min ene nabo har en del. Jeg må nok tigge lidt, men gækker og Dorothealiljer står flot derude. Porcelænhyacinterne et også begyndt at stikke sine lyseblå hoveder op.
    February Dawn står da også på spring, så det er med at følge med i vejrudsigten, for mon ikke I står klar med spaden hvis eller når vinteren vender tilbage.
    Palmekålen er da bare så fin. Det er da værd at overveje om man ikke skulle anskaffe sig en når de igen er i handlen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været en flot dag, men det var bedst her i formiddag og til klokken 15, men mon ikke du kan nyde det i morgen.
      De kom ret hurtigt helt i blomst de crocus, men der kommer mange flere. Som du kan se er mine dorothealiljer ikke så langt. Jeg må have kigget til porcelænshyacinterne.
      Mon ikke February Dawn når at blomstre derude i år, men ellers skal den nok få lov at komme ind i varmen.
      Ja palmekålen er overraskende fin, den pynter i haven.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Det har været så skønt vejr i dag. Vi har været i haven, og jeg glæder mig sådan til den kommende havesæson! - Ja, jeg kan forstå at du allerede har taget hul på den med oprydning derude :-) Her holder vi os indtil videre mest til planlægningen (og så har vi hentet en trailerfuld hestemøg i dag; så gødningen er i hus).
    God søndag!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det har været skønt vejr i dag, jeg kan godt forstå, at du glæder dig til, at havesæsonen starter rigtigt op. Planlægning er en god ting og hestemøg er også godt, det skal nok blive flot.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Vi har faktisk haft en rigtig fin dag i dag og godt med sol. Det bliver alt sammen så meget pænere, når solen skinner. Også flot lys i Pavillonen ;-)
    God søndag. Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var flot indtil kl. 15 her, længere end de havde lovet. Det pynter gevaldigt på motiverne med solskin også på pavillionen, man kan heldigvis ikke se, at vinduerne er beskidte :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Det er dejlige solskinsbilleder, du viser. Ja, det er ved at være på høje tid med oprydning i bedene, ellers bliver det svært at komme til for løgvæksterne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  13. Hej Elna
    Tak skal du have, ja jeg er glad for at jeg er kommet så tidligt i gang, det har jeg vidst ikke prøvet før.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  14. Både du og din have sprudler jo af virketrang i dette flotte vejr, og jeg synes jo altid der er mange skønne nuancer i både grønt og alverdens andre farver i din have. Men de statelige stedsegrønne træer gør bestemt en god figur - og February Dawn må siges at leve op til sit navn. Den er jo sprængfærdig.

    God arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er fuld gang i både haven og mig, det gode vejr gør en stor forskel. De stedsegrønne er uundværlige og February Dawn komme vist for en gang skyld i den rigtige måned.
      Tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Virkelig et vidunderligt vejr i denne weekend og jeg forstår godt at du må i haven og arbejde. Sikke mange forårstegn - det er godt nok dejligt.
    Fortsat god arbejdslyst i stuen, selvom det er Bent der svinger malerpenslen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har været dejligt vejr, selvom vi nu ikke har set solen på vores tur til Sjælland, men det er jo stille og mildt.
      Tak for det, nu skal vi snart til at rykke på plads igen, så bliver der ikke tid til haven.
      Knus

      Slet
  16. Så fine vårtegn, det er jammen meg god gang i hagen din allerede. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingeborg
      Ja det er fine vårtegn, i dag er det også meget forårsagtigt, håber det samme hos dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet