fredag den 8. februar 2019

Ørkenbedet

Det er vist længe siden, jeg har præsenteret ørkenbedet, så det tager vi nu. Hurra for arkivet.
Her er billeder fra forskellige vinkler
Fuglebadet og den fine thuja, som blev flyttet til bedet i 2018
Pileurt
her med blomster, planten til højre er Parisertårn/Morina longifolia
 vi rensede det nogenlunde for ukrudt i september, det pyntede. Den røde i forgrunden
er en Prunus serrulata Royal Burgundy (tror jeg nok)
 tidligt forår med kobjælder/Pulsatilla
 en anden broget thuja og heuchera
 Parisertårn afblomstret
 Der er fine sten i bedet

her et lille fuglebad, når det regner
Der gror forskellige iris i bedet



her er en tidlig våriris Katherine Hodgkin
som I ved er der også rhododendron, mest løvfældende
 R. Gibraltar
 Glowing Ember
 Golden Eagle
R. Narcissiflora
 af ikke løvfældende er der R. kermesina
R. Kermesina
 men der er jo også R. Lemon Cloud
 som vokser rundt om stenen, tørken sidste år var tæt på at tage livet af den.
 som bunddække er der timian og nelliker, især timian er lige voldsom nok, det var ok, hvis der ikke groede græs op igennem det.
også vårphlox er inficeret af græs.
Det var alt for denne gang, håber farverne kunne opmuntre lidt.
 God weekend til jer 

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja det pyntede - nogengange tænker jeg det kunne være smartere at tage de planter men vil bevare op og så totalt nyanlægge bedet, er ikke sikker på at det er så meget mere et arbejde:)
    DDet er ellers et flot bed - Morina longifolia har vi før snakket om - en lækker sag!
    og de løvfældende ja!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gjorde, det var et forfærdeligt bed før. Men du har ret, det var måske nemmere at nyanlægge bedet, men det er ikke nemt med de store sten, vi kan ikke flytte rundt med dem mere, så jeg er nødt til at prøve at holde ukrudtet nede.
      Ja bortset fra ukrudtet er det et og succesfuldt bed, der er gode ting i det.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja hurra for arkivet, så lækkert at du kan vise smukke billeder, med smukke planter i smukke farver. Det kan vi da glædes over i denne lidt triste tid.
    Ørkenbedet er så fint et bed og det store lugearbejde det har gennemgået, så det står helt skarpt er bare så flot. Meget smukke Rhodoer bedet indeholder, Lemon Cloud en af mine favoritter, så selvfølgelig anskaffede jeg mig også sådan en. Din er dog noget helt særligt, med stenen som partner. De løvfældende er også bare så smukke.
    Også flotte fuglebad, både det store og det lille.
    Fortsat god aften og god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja hvis jeg ikke havde arkivet, kunne jeg ikke underholde hele vinteren.
      Det er et stort arbejde at holde ørkenbedet rent, det løber altid fra mig om foråret, hvor der er så meget andet at se til. Ja Lemon Cloud er flot sammen med stenen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ditt ørkenbed er så fint! Har det navnet kommet fra at det er tørt der?
    Kermensina er helt nydelig.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, navnet kommer af, at det er bygget op i sand, men rhodoerne er selvfølgelig plantet i spagnum.
      Ja Kermesina blev ret flot sidste år.
      Klem

      Slet
  4. Farverne kan bestemt opmuntre, men jeg er næsten mest optaget af de flotte sten. Navnlig fuglebadet er fint. Nelliken er yndig. Jeg tror, de forskellige slags nelliker er på vej ind, man ser dem omtalt i de forskellige havemagasiner..

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er dejligt med farver nu, men du har ret stenene er noget særligt også om vinteren. Jeg er glad for nellikerne, som heldigvis breder sig, det må de gerne. Det er fint, hvis nelliker er ved at være in igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Faktisk venter jeg ved hvert nyt indlæg fra dig på, at du vil vise den lille våriris i udsprunget form. Den plejer at være ekstremt tidligt på færde ovre hos dig😊

    SvarSlet
  6. Hej Marie
    Ja det er rigtigt, men det kan jeg ikke klare endnu. Vi skal en måned længere frem, kan jeg se i arkivet.

    SvarSlet
  7. Yderst frodigt ørkenbed! Jeg har især bemærket den flotte rødbladede pileurt med hvide blomster - wow - men der er jo så mange fine ting.
    Og godt du har dit enorme arkiv! Har lige været tilbage for at se på dine forrige indlæg også. Utroligt hvad der er plads til af spændende planter i de mange bede. En ren fornøjelse at se på, men et frygteligt stort lugearbejde.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er frodigt af et ørkenbed at være, men desværre kommer ukrudtet ret hurtigt.
      Jeg er glad for arkivet, ellers kunne jeg ikke underholde hele vinteren. Heldigvis lægger folk ikke mærke til ukrudtet, jeg har også lært at kigge udenom det, men en gang imellem må jeg tage fat på lugearbejdet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Tänk så mycket en kantskärning gör :) Och lite ogräsrensning på det så känns det så snyggt. Kermesina och den lilla gula rhododendronen var fina tips till önskelistan. Har lyckats ta död på min lilla kermesinastickling.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja kantskæring gør en stor forskel sammen med lugningen.
      Kermesina og Lemon Cloud er fine rhodoer, godt du fik dem på ønskelisten.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Sten og planter sammen er et meget klædeligt makkerpar.
    Og opret kobjælde er sådan en smuk plante :-)
    God weekend til dig også.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Der er klumper i internettet, så mit svar gik ikke igennem.
      Ja sten og planter er fine sammen, og kobjælden er flot både i blomst og i frøstanden.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Ja hurra for arkivbillederne i denne ventetid. Dog vrimler vintergækker og erentisser frem, bare i dag har de taget et syvmileskridt.
    Det er et fantastisk fuglebad, er det et du-I selv har lavet?
    I år vil jeg våge over mine Katherine Hodgkin fra de titter frem. De sidste 2 år er knopperne blevet gnasket, enten af fasaner eller snegle. Eller måske begge dele.
    den lille vårphlox er så fin. Den og nelliker ser så fine og sarte ud.
    god weekend hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja arkivbilleder er gode at have. Jeg har taget billeder af krokus i dag, jo jo foråret er på vej.
      Nej de evner har jeg ikke, men jeg har en haveveninde, som har fået et blad fra gunneraen og støbt det i beton, hun er superdygtig.
      Ja så må du passe godt på din Katherine Hodgkin, ærgerligt at få den ødelagt, de er så fine.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Sikke en flot Pileurt 😀
    Det er så godt med store sten i et bed og det ser så fin ud med den rododendron, der smyger sig omkring stenen.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja den er rigtig flot, men næsten ikke til at dele, det er lidt ærgerligt.
      Ja stenene pynter der i ørkenbedet, og rhododendronen er ret dygtigt til at smyge sig rundt om stenen.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet