torsdag den 14. februar 2019

Billeder fra de sidste dage

Selvom vi ordner stuen og der er rodet rundt om os, sker der stadig noget i haven, og selvom vi ikke har set meget til solen, har der stadig været smukke solopgange.
 12.2. lidt langt væk fra os, vi så da heller ikke ret meget mere til den
13.2. en smuk himmel, 5 min. efter var det gråt, det fortsatte resten af dagen.
Jeg har vasket væggene ned i stuen, resten ordner Bent, jeg er ikke så vild med at male, og Bent vil helst selv, derfor går jeg i haven. Sådan ser her ud nu, indtil på tirsdag.
Jeg er begyndt at rydde op i bedene, så jeg tilbringer flere timer derude hver dag.
i mandags skinne solen og erantisserne sprang ud, der ved husmuren. Der dukker flere og flere op i haven, jeg finder dem, når jeg rydder op i bedene.
 også græsserne strålede i solen i mandags
 Hamamelis pallida
 græsset er herligt grønt
 haven set gennem rosenlysthuset
 blomster i helleborus Sternii, jeg er nu ikke længere så sikker på, at det er en Sternii, men pyt den er pæn
 det er abschasicus også - nu fuldt udsprunget
 lyngen soler sig og blomstrer flot
 Her er det Egebladet Hortensia i modlys
 Perlekurv i solen
 i år er pletter i luften ikke visnet ned på grund af kulden, enkelte roser har stadig friske blomster
 Aprikola
Charles Austin
 Jacqueline du Pré
Mia
Der bliver også tid til ture med hundene
 det er noget mere motiverende at gå, når solen skinner, desværre forsvandt solen allerede klokken 11 de dag.
 et smukt valnøddetræ ved en gammel gård
i samme have et gammelt egetræ
her er jeg lidt misundelig
 ved et hus tæt ved vandet står denne række af
Helleborus foetidus/Nyserod - er det ikke fantastisk. Bare de ville gro sådan hos mig.
God torsdag, jeg håber, der kommer flere billeder i kameraet om et par dage, i dag er det igen en grå og trist dag fra morgenstunden.

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth!

    Tack för titten i din trädgård som blir mer och mer vårlig, underbart med blommande Eranthis (vintergäck i Sverige) De är så efterlängtade, de små solarna som är så snabba på våren och så alla Helleborus som signalerar att våren är här.

    Det var en ordentligt stor plantering med H. foetidus, ser fint ut i massverkan. Här frösår den sig kraftigt så jag rensar bort många små fröplantor - kanske skulle man låta dem växa till sig när det blir så där snyggt.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Selv tak fordi du kiggede med. Ja eranthis er altid velkommen efter en grå vinter.
      Ja det var en flot række af H. foetidus. Her vil de desværre ikke bo.
      Kram

      Slet
  2. Det er da godt, at du kan gå i haven, når du nu er forvist fra stuen :) - og heldigt, at vejret er så mildt, at man kan begynde at rydde op i bedene :)
    Jeg håber vejret er lige så mildt i næste uge, hvor jeg har vinterferie, for det kribler i fingrene efter at komme i gang med bed-oprydningen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er jeg også glad for :) ja det er godt, det ikke er regnvejr, så jeg er i fuld gang :)
      De lover vist også mildt vejr i næste uge, så mon ikke også du kan komme i gang i haven.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Du er da heldig som kan gå ut og gjøre noe ute i hagen. Her var det -6 grader i dag, så det går ikke an å være ute her.
    Vakre soloppganger hos deg! Valnøttreet var også veldig fint. Jeg liker så godt sånne trær.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er jeg heldig med, der er stor forskel på plus 6 og minus 6, vi har plus nu.
      Ja flere solopgange var ønskeligt, i dag er det gråt og kedeligt. Det er flot med store gamle træer i haven.
      Klem

      Slet
  4. Wao sikke nogen smukke nyserod! Min gik ligesom juleroserne til i sommers, men jeg må da vist have mig nogen nye.
    Godt du blev færdig inde, så du også kan komme ud - malerarbejder overlader jeg også helst til andre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg er vild med dem, men de vil ikke være her.
      Det er meget bedre at være ude, selvom solen ikke skinner.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Det er et stort projekt, I er i gang med indendøre, og jeg tænker, at det er heldigt nok, at du er forvist til haven, for det er jo noget sjovere at gå og finde små forårsblomster og få ryddet bedene, end det er at gå inde og male. Dejligt med solbilleder, for her er det bare gråt i gråt med lidt støvregn. Til gengæld er det mildt, så jeg skal også i haven og have ordnet bedene. Sikke en flot række af Nyserod - den vil ikke her, men til gengæld trives de almindelige juleroser fint, og de blomstrer stadig flot. Vi trænger til en solskinsdag, for det er bare lidt sjovere at gå ude, når solen luner lidt.
    Rigtig god havedag 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er et stort projekt, der skal tålmodighed til, det har Bent, så jeg lader ham om at male. Så kan jeg selv gå i haven, det nyder jeg. Støvregn har vi heldigvis ikke, men gråt er det, i dag har vi heller ikke set solen. Nyseroden er fantastisk, desværre forsvinder den her. De første år ville den godt og den såede sig en del, men det er slut nu. Påskeklokkerne vil også godt her, men ikke juleroserne, jeg har dog en enkelt overlever fra sidste år.
      Ja bare solen ville skinne, det ville højne humøret.
      Tak i lige måde :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Jeg må sige at solopgangene er noget pænere end dagens foto af stuen ;-))) - men det skal jo være galt, før det bliver godt.
    Og selvfølgelig skulle du da lige en runde i haven. Den egebladede i modlys er da bare dejlig.
    For et par dage siden lovede de sol i dag. DET er det ikke. Her er det også gråt og kedeligt. Men jeg håber på sol de næste dage.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, stuebilledet er ret deprimerende, på tirsdag kan vi begynde at flytte på plads igen, det glæder jeg mig til.
      Jeg er en runde i haven hver dag, men det er ikke hver dag, der kan blive gode billeder.
      Vi savner bestemt også solen, vi kan ikke regne med det, de lover.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Pallida undfanget sollyset på smukkeste vis, og rækken af nyserod er virkelig imponerende. Ingen tvivl om, at det er bedsr at lade Bent arbejde i fred og ro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja Pallida er god i sollys, den lyser også godt op uden sol. Jeg er slemt misundelig på de nyserod :) Du kan tro, at Bent får fred og ro :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Det er noget af arbejde at skrive fra en tysk tablet.
    Flotte nyserödder!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det vil jeg tro, men tak fordi du gør det :)
      Ja nyseroden er flot.
      Tak i lige måde og god tur

      Slet
  9. Troldnøden er bare så flot nu. og især i sollys. Og nyseroden osse. Jeg har et par stykker men de lever ikke længe, dog kommer der så nye igen. de kan vist være lidt drilske.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja troldnøden er dejlig især nu på denne årstid. Jeg ville gerne have nyseroden, men den vil ikke være her, der er åbenbart flere end mig, der har problemer med den.
      Hilsen Lisbeth.

      Slet
  10. Härliga vårtecken du har hos dig. Att ha en gammal, fullvuxen ek det skulle jag också vilja. Det är mycket vackra träd.

    Lycka till med renoveringen! Ha det gott, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er dejligt med vårtegn, og sådan et flot gammelt egetræ var det ikke tosset at have.
      Tak for det og i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Nej sol har der ikke været så meget af, men vi kan da mærke at det er blevet mildere i vejret og det er jo dejligt og mon ikke vi får solen at se de næste dage. Det milde vejr har nærmest fået erantis og gækker til at gå helt amok. Et dejligt syn.
    Endnu engang imponerer du med dine roser, de får åbentbart først en ende når du kommer med beskærer saksen.
    Nyserod er da også et helt fantastisk syn. Det er jo nærmest en hel hæk :-)
    Tænker at Bent er glad for at du har taget tørnen at vaske væggene, for det er godt nok noget kedeligt noget. Det er lidt sjovere at svinge maler penslerne. Det er måske meget godt at du ikke må være med der, for haven skal jo også have lidt opmærksomhed. Der begynder jo at ske lidt derude nu.
    Fortsat god aften og god arbejdslyst til jer begge
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej her var der slet ikke sol, men måske var I heldige at have lidt. Heldigvis glemmer man det kedelige vejr, når man roder rundt derud, Mine gækker er ikke helt oppe endnu, men næsten.
      Nu bliver roserne snart klippet, med mindre de står med en flot blomst.
      Ja jeg går gerne den lange tur for at nyde hækken af nyserod :) Jeg må se, om jeg kan gøre mine hoser grønne og få et par foræret.
      Jeg tror også, at han var glad for nedvaskningen, så kan han svinge penslen i fred og ro, mens jeg går derude.
      Også god aften til jer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hei Lisbeth. Utrolig å se rosene som fremdeles blomstrer hos deg, men jeg liker vel bedre eranthis på denne tiden av året. Jeg fikk mone første av dem i fjor, nå er jeg spent på om det blir blomstring. Ha en fin lørdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja det er en lidt forkert årstid at have roser på, jeg synes også, det er bedre med forårsblomster nu. Jeg håber der dukker erantis op hos dig i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet