søndag den 22. november 2015

Mere historie

Så kom sneen også til Samsø, himmel og jord står i et, men det er vist først begyndt her til morgen. Allerede nu ligger det flot på træer og buske, billedet er taget inde fra.
I går var det en kold dag, hvor det var svært at holde varmen på fingre og tæer, så jeg har ikke været så meget i haven.
men vi fik da Gunneraen pakket ned for vinteren
 flere blomster var på vej
 bladene blev pakket sammen om den og så en presenning, nu er den puttet for vinteren
Da vi overtog huset i 1999 var jeg slet ikke haveinteresseret, men det kom lige så stille. I 2002 fik vi mulighed for at købe nabogrunden en brakmark, som hovedsageligt havde været brugt til får og heste, derfor er der sikkert god gødning i jorden. Der var intet på marken, vi startede op med stenbedet og små barrods planter og en plan som min haveveninde Ida havde tegnet til os.
Her kommer billeder fra den store have, gamle billeder hvor man bedre kan se havens størrelse, fordi der endnu ikke er så mange store træer. Bemærk der er kun et rosenbed - skoven er de små træer i forgrunden :)
 2005
2007 forår
 2007 sommer, nu med to rosenbede, lidt svært at se på dette billede, der er lavet meget om siden da.
2009 langsomt men støt går det fremad, der er lagt sten til stierne i skoven, de ses næsten ikke mere, græs og ukrudt er vokset over dem
 sådan ser det ud i dag

2015
Ørkenbedet
I 2005/06 læste jeg Jørgen Dannesboe´s bog om stenbede, du kan se mere  her om hans bøger
Det fik mig til at gå i gang med ørkenbedet, som er bygget op i sand, helt min egen idé, bedet var ikke med på tegningen, som Ida havde lavet.
 ørkenbedet 2006, Bent og mine drenge hjalp med at hente sten til bedet, planen var, at stenene skulle "vokse" op af sandet.
 tilplantet 2006
2007
sommer 2015
sådan ser det ud 20.11.15
du kan læse mere om både ørkenbed og nordbedets tilblivelse her i et tidligere indlæg
Nordbedet
 2002
 2007
2009 blev det udvidet lidt mere
2010
 maj 2015
maj 2015
som I kan se, er der sket rigtig meget også her i nordbedet, det er gradvis blevet udvidet år for år, nu er det nok slut med det, der er ikke plads til mere.
Det er en lidt svær opgave at finde gamle billeder, for jeg er jo selv først begyndt at tage billeder i 2011, hvor jeg begyndte at blogge. Det er ikke altid Bent lige har taget de billeder, jeg skal bruge til et indlæg, men jeg er sikker på, at I kan fornemme, hvor meget der er sket i løbet af årene.


Til slut roser fra i dag

og solnedgangen fra i aftes.
God søndag - der kommer mere historie de næste dage.

44 kommentarer:

  1. Ja mon ikke der er sket noget i løbet af årene. Ingen sne her endnu men der skulle vist måske komme en smule i formiddag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jo der er sket en hel del. Her er det ikke kun en smule sne, det er ret flot, men hold da op, hvor det pisker ned.

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth Så fik I også lidt hvidt glimmer, :-) her på Amager er næsten det hele smeltet igen. Men de lover mere idag. Hvor er det bare fantastisk at se jeres haves tilblivelse, sikke en rejse og arbejde i har været ude i. Den er bare blevet så smuk og frodig!
    Kunne se i sidste indlægge at din Claire Austin også er blevet helt rosa her sidst på sæsonen. Det er pudsigt som de ændrer farve, min creme Lichfield Angel er også rosa mens min Glorie de Dijon står med intens gule blomster. God søndag . Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Tina
      Det er lidt mere en hvidt glimmer her, nærmere snestorm lige nu i hvert fald. Tænk at jeres allerede er smeltet igen, her har vi ikke tøvejr endnu.
      Ja vi har været godt i gang i haven i løbet af årene, nogen gange kan jeg ikke selv forstå det.
      Ja det er lidt sjovt, at roserne ændrer farve på denne tid af året. Min Gloire står med to knopper, men med alt det sne kommer de nok ikke.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Flotte billeder og sjovt at læse med på historien. Ørkenbedet er virkelig flot fra start til nu. Her i Hørsholm er der faldet 20cm sne. Det er så tung tøsne at jeg har været ude kl. 08 og tage det væk fra Rhodoernes grene, så de ikke knækker med den vind og frost de lover senere. De hvide look er fint og det bliver en inde dag. God søndag til jer på Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja det er sjovt med før og efterbilleder. Jeg skulle nok også ud og kigge til mine rhodoer, men det pisker ned her, så det er ikke sjovt at komme ud, jeg har været ude med hundene i morges. Det er helt sikkert bedst at blive inde i dag.
      Tak i lige måde til jer

      Slet
  4. Godmorgen Lisbeth

    Her er sneen slået over i regn... sikken noget slask udenfor.
    Så er det fint at du fokuserer på ørkenbedet:)
    Og man må sige at den konsekvente grundighed i har lagt for dagen gennem hele forløbet har båret frugt!
    Jeg har set "ørkenbede" der efter et par år mere ligner forhøjninger med sten i, de har ikke haft godt nok dræn.

    En dejlig søndag herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Øv ja der er ikke meget ved sneen, når det tør og regner. Her pisker det stadig ned.
      Vores ørkenbed virker fint, men blev nu ikke helt det, jeg havde forestillet mig. Timian og andre planter har erobret det, det er jo også flot nok, men jeg havde forestillet mig lidt mere sarte planter der, men det gik ikke, så skal man nok være mere over det.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Spændende at følge udviklingen :-) Sikke det dog stormer i dag - og sner. Dejligt vejr at være inde i! kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja det er lidt spændende. Det er vejret ikke, det er bedst at blive indendøre i hvert fald.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ingen snestorm til os, men det blæser en halv pelikan så det frister ikke ligefrem at gå i haven.
    Sjovt med en tur ned af memory lane, så kan man rigtigt se hvor megen tid og energi der er blevet lagt i jeres skønne have. Det var da lige i sidste øjeblik i fik pakket gunneraen ned for vinteren, kan den virkelig blive ved at stå i bedet, den bliver jo enorm.
    Jeg nød også rigtigt billederne af fru Høneballe gennem årene ;)
    God fridag ved brændeoven mens snestormen raser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Nej du ligger nok ikke nordligt nok til snestorm, jeg har set, at de har sne i Thisted.
      Ja der er forhåbentlig nogle, som synes, at det er en spændende føljeton :) Ja det var i sidste øjeblik med gunneraen, næste år skal den deles blandt venner og noget af den flyttes til en anden plads, den tager alt for meget plads op der. Den er allerede rimelig stor.
      Ja fru Høneballe er blevet lidt ældre siden vi startede, men det er alle vel :)
      Jo tak for det, også god fridag til dig.

      Slet
  7. Hej Lisbeth!
    Hvor er det dejligt du har lyst til at grave i gemmerne, jeg nyder i den grad at se det der var og det der løbende er sket-et stort arbejde, med god vækst:-) hvor er det dejligt du har hjælpere! Som jeg også sagde i går, er det utrolig dejligt at se træerne er vokset så godt til. Selvom man kan visualisere, er det alligevel svært at forestille sig, eks din skov. Jeg har slet ikke set de gamle indlæg før de sidste to dage, kan se de er kommet det år hvor jeg opdagede havebloggene, i søgninger på planter;-) selv har jeg snart to års dag som blogger:-)
    Her er to roser i blomst, den ene leonardo da vinci, og den anden chippendale, begge med totalt lækkert løv.
    Her sneer det ikke længere, men det blæser en pelikan, tror alt skal tøjres når jeg om lidt skal ud og åbne for butikken.
    1000 tak for det store arbejde du ligger i det, og igen utrolig spændende læsning!
    Dejlig dag til jer, kram fra Anette:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Det er jo også sjovt for mig selv at se, hvor meget det har forandret sig, men indrømmet det er et stort arbejde også at finde de rigtige billeder, men pyt i dag er der god tid til det.
      Ja det er næsten umuligt at forestille sig, hvordan det har set ud. Jeg kan godt huske, da du forsigtigt startede op med at kommentere og senere lavede din egen blog. Jeg kan endda huske det billede, du havde på først :)
      Ingen af de to roser har jeg, men det med lækkert løv lyder fristende. Jeg har set på fb en som plukkede en ordentlig buket Leonardo da Vinci ind her forleden dag.
      Godt det er holdt op med at sne hos jer, det er det ikke her. Jeg tror da også du skal tøjre tingene i dag, for det er da en voldsom vind.
      Selv tak - alene det at du glæder dig så meget over det, giver mig glæde ved at lave det.
      Også dejlig dag til jer
      Kram :)

      Slet
  8. Din historie er hyggelig læsning også selv om jeg har læst den før :-) Hvor er det vokset og blevet flot! Tænk da du stod på en forblæst mark og kikkede på stenhøjen!
    Jeg kan se på kommentarerne at det er forskelligt med snemængderne, men hvis nu det skulle blive tilnærmelsesvis de mængder vi har fået her hos os, så vil jeg råde dig til at gå ud og ryste sne af dine rhododendron og sarte træer allerede fra nu af og så en gang i timen.
    Kronen på min store magnolia er knækket som et mikadospil! Mine hække og buske ligger hen ad jorden - det er ikke noget kønt syn...
    Nu er det ikke et terrorangreb vi har været ude for, så jeg vil hverken græde eller beklage mig, men det er pisseærgerligt for at sige det på godt dansk!
    Ha en dejlig søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er jo heller ikke sikkert, man kan huske det hele, så det kan godt læses igen :) Ja det er underligt at tænke på, at det har været en bar mark for ikke så længe siden.
      Her sner det endnu, og jeg har netop stået og overvejet, at jeg må ud og ryste sneen af mine rhodoer i skoven, her i den gamle have ligger det ikke så meget. Men tak for rådet, hvor er det træls med din magnolia, jeg kan godt forstå, at du synes, det er pisseærgerligt. Jeg må ud og kigge på det, det pisker godt i ansigtet, jeg var ude med hundene kl. 7 i morges.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Flott vinterbilde! Det er ikke ofte jeg ser snø hos deg ☺
    Veldig fint å kunne følge historien om hagen din.
    Ørkenbedet er virkelig flott!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, nej det er ikke så tit, vi har sne her, men der er rigeligt i dag incl. snestorm.
      Godt du vil følge med i min havehistorie.
      Tak for det
      Klem

      Slet
  10. Mon ikke i også får mere sne i øjeblikket, her vælter det ned.

    Det må være et stort arbejde at finde de gamle billeder frem - men I har dem i det mindste digitalt - det tror jeg slet ikke at jeg kan mønstre så langt tilbage.

    Det er virkelig sjovt at se udviklingen i både nordbedet og ørkenbedet. Vi ved jo godt at der har været en spæd begyndelse en gang, men det tænker man slet ikke på når man står og betragter bedet ved besøg i din have.

    God søndag her på en vinterdag :) Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jo tak det samme her og mine rhodoers grene ligger desværre hen ad jorden, jeg har forsøgt at redde dem, men da det stadig sner, hjælper det ikke så meget.
      Ja det er et stor arbejde at finde dem frem, også selvom vi har dem digitalt. Heldigvis begyndte Bent tidligt at interessere sig for digital fotografering, ellers havde det været sværere.
      Ja der er nødt til at være en spæd begyndelse først, men egentlig udvikler det sig pænt hurtigt - trods alt. Jeg tænker såmænd heller ikke over mere, hvordan det har set ud, så det er også sjovt for mig at se billederne :)
      Tak i lige måde :)
      Knus

      Slet
  11. Hej Lisbeth.En lille hilsen fra en sneramt pige.Her har sneen væltet ned hele natten og her i formiddags..Og lige nu kan jeg slet ikke komme til mit drivhus eller køre bilen ud af carporten.For vejvæsenet har skrabet al sneen op på fortorvet................og der ligger over en ½m sne.
    Nok om sneen..................for det er spændende at se før og efter billeder fra din have.Og især nordbedet med alle stenene.Dem ser man jo ikke så mange af nu hvor det hele er groet til.
    Nu vil jeg bruge lidt mere tid til at få mit bryggers i orden efter udskiftninger af vores gasfyr.
    God søndag på Samsø knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er noget værre noget med alt det sne, vores er heldigvis ved at tø igen, for det var hårdt ved rhododerne.
      Ja det er rigtigt, at på de gamle billeder er det nemmere at se stenene.
      Der er nok lidt at se til efter udskiftningen af jeres gasfyr.
      Også god søndag til dig
      Knus

      Slet
  12. Det er rigtig morsomt at se dine før og nu billeder, godt at I huskede at fotografere forløbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja heldigvis er der lidt billeder, så jeg kan vise forløbet.

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Det var sjovt og spændende at læse din haves historie. Sikken en udvikling og forandring der er sket. Jeg synes, din have er en af de smukkeste jeg har besøgt i år og så blev jeg rigtig glad for at se årstallene på de forskellige billeder. Jeg synes, det er hurtigt, din have er vokset så meget til og det glæder mig, for så kan jeg håbe på det samme her hos mig! Jeg glæder mig til at se og læse mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Det glæder mig, at du synes det - ja der er sket meget siden vi startede op med at lave den. Tak for de søde ord om min have, mon ikke også du kan se forskel for hvert år, du kommer. Det er godt, at du er så flittig til at komme, din have skal også nok komme efter det inden længe. Så har du jo også alt det med det du selv sår og med at pynte op. Der er masser at glæde sig over hos dig også. Der kommer mere historie i morgen.

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Så fik jeg sendt gæsterne hjem og der er ryddet op og opvaskeren kører :-) ja det er da et stort detektiv arbejde du har været igennem for at finde alle de billeder frem til os. Sjovt at se hvordan det hele er startet og hvordan det har udviklet sig gennem årene. Det er jo helt underligt at se de spæde træer som nu udgør skoven og hvordan nordbedet er vokset sig stort og smukt :-) Også sjovt at se hvordan I har lavet ørnenbedet og puha da hvor der er blevet slæbt sten og udførelsen af planen er da vidst blevet som den var tænkt. God hjælp du har haft der :-)
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det blev et langt gæstebud :) håber I hyggede jer, og rart at få ryddet op bagefter. Jeg læste det i første omgang som opvaskeren var kørt, det var da ikke så dårligt med en opvasker, men sådan var det så ikke :) Ja det tager lidt lang tid at finde de rigtige billeder, men i dag har jeg ikke forsømt så meget ved det. Folk er åbenbart også glade for at læse med om forandringen gennem årene, så er det jo besværet værd. Men det er rigtigt, at det er sjovt at se de små træer som nu er blevet til en skov. Nordbedet har haft vokseværk en del år i takt med, at interessen for rhodoer steg :) Ja det var godt, der var stærke mænd til at hjælpe med at slæbe og forme bedet med stenene.
      Tak i lige måde, nu må du have en slapper ovenpå besøget.
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Forhåbentligt har den tunge sne ikke skadet jeres mange rhododendron. Der er ellers en del haveejere, der klager over netop den gruppe planter. Bent har vist fået mindre og mindre græs at slå med hvert år, der er gået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej heldigvis skete der ikke noget, selvom det så barsk ud en overgang, men sneen tøede i løbet af tre timer i hvert fald den sne, der tyngede grenene ned, det var heldigt.
      Ja der er meget mindre græs for Bent at slå, men det tager stadig lang tid for ham, der er meget, der skal køres uden om.

      Slet
  16. Hvor er det altså vellykket alt det I har lavet. I er gode til at forestille jer hvordan planterne og bedene udvikler sig. Er der måske en brakmark mere I kan overtage, så du kan blive ved med at udvide? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana
      Jeg er ikke særlig god til at forestille mig, hvordan planterne udvikler sig, egentlig er jeg bare lidt heldig :) dur slet ikke til at visualisere, men heldigvis er det blevet godt alligevel. Jo der er masser af brakmarkern omkring os, men vi skal nu ikke nyde noget, vi har rigeligt :) og vi bliver jo ikke yngre.

      Slet
  17. Hold da op hvor spændende at se de billeder fra haven som den har været under forandring.
    Det er utroligt hvad I har fået lavet de år og det er bare så flot.

    Uf der er meget sne, men det ser også rigtig flot ud, bare det ikke ødelægger noget, nu det nærmest er blevet smidt ud over haven.
    Her hos mig er der intet, og det ser heller ikke ud til at der skulle komme noget.
    Kh.
    kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Det glæder mig, at du synes det er spændende at se forandringen. Tak skal du have, jeg er i hvert fald glad for det.

      Meget af sneen er allerede tøet igen, det er godt, for det tyngede mine rhododendroner helt til jorden, det så ikke godt ud.
      Jeg har fulgt med på fb, så jeg ved, at der ikke kom noget syd på.
      Kh Lisbeth

      Slet
  18. Fantastisk, som haven har udviklet sig - og du med den! Jeg vil gerne se flere billeder, hvis du har dem - det er virkelig spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase
      Jeg fortsætter de næste par dage :)

      Slet
  19. Kære Lisbeth
    Sjovt at se hvordan haven har udviklet sig.
    Jeg kan godt lide som Nordbedet var i 2009 og 10. og ørkenbedet i 2007. Men det krævet sikkert mere arbejde at holde det hele nede.
    Det lader til det hele er vokset enormt. Det ser jo også godt ud.
    Er lige kommet fra standen, hvor der var sol og ingen sne, men DET VAR DER HER HJEMME. Træerne lå hen af jorden og min store rose er brækket, håber jeg kan rede den i morgen.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja der er sket lidt af hvert med årene. Synes du, at bedene er blevet for store nu? Jeg er da glad for udvidelsen. Ørkenbedet er ikke blevet, som jeg havde tænkt mig, der er for mange planter, der har bredt sig for meget.
      Nej ingen sne sydpå, men hos jer er der nok meget sne, har jeg set rundt om på blogge og på facebook. Ærgerligt at der er sket noget i din have, mon ikke rosen "bare" skal klippes ned. Krydser fingre for at du kan redde den i morgen.
      Hilsen lisbeth

      Slet
  20. Hej Lisbeth . Holde op et projekt I har været igang med. Fantastiske billeder. Vil så gerne en tur til Samsø, har aldrig været der og så må vi forbi og se din have <3
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne
      Du er meget velkommen <3
      Kh Lisbeth

      Slet
  21. Kære Lisbeth
    Jeg har jo været helt bagud i de sidste par uger, men nu er jeg opdateret på, hvad der sker i din have. Hvor er det altså et spændende projekt, du har gang i med at vise havens udvikling gennem tiden. Jeg kan forbløffes over, hvor meget, der er sket på så forholdsvis kort tid. Utroligt som skoven er vokset til - der er næsten ikke til at begribe, at træerne var så små, men selvfølgelig var de det :) Jeg havde svært ved at genkende Nordbedet fra dets anlæggelse til nu, men du skriver jo også, at der er kommet flere udvidelser til. Ørkenbedet kan jeg godt huske fra et tidligere indlæg, men spændende lige at gense det. Gad vide, hvordan dine roser har det efter frost og sne? Og hvad med rhodoerne - det har nok ikke været godt med med tung. våd sne på dem? Her har det også sneet, og lige nu bider frosten, så jeg har ikke meget fidus til, at de enkelte roser, der stadig er i min have, ser ordentlige ud, når det bliver lyst. I dag er jeg hjemme, for der skal skrives eksamensopgave. Jeg har læst og læst, men synes stadig ikke, jeg er helt klar - bare det snart var overstået!!!
    Hav nu en rigtig dejlig dag :)
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Skønt at høre fra dig igen, det er ikke nemt at nå det hele, når du også skal skrive eksamensopgave og læse op til det. Men nu har du kigget forbi og fulgt lidt med igen.
      Som du ved er der sket lidt af hvert, siden vi startede op, her har du så læst lidt fra starten. Selv jeg kan ikke kende billederne helt fra den gang :)
      Rhodoernes grene sank til jorden af den tunge tøsne, så jeg gik rundt og rystede grene i et forfærdeligt vejr. Heldigvis viste det sig at være unødvendigt, da det tøede efter tre timer, så rettede de sig heldigvis op igen, det var rart. Roserne blæste af, men der er lidt knopper tilbage, så må vi se, om de springer ud.
      Her er det også koldt til morgen - 3, men det er dejligt stille, så jeg har nydt morgenturen.
      Tak for det og rigtig god skrivedag til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  22. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  23. Det er så sjovt med sådanne før og efter billeder...Så kan man rigtigt se, hvor meget der er sket på relativ kort tid.

    Det er noget af en ændring af haven du har haft gang i...men det ser godt ud.

    Jeg huskede at tage en del billeder af haven her før jeg flyttede ind, men jeg fik slet ikke taget nok... tog kun 12-14 stykker og i betragtning af hvor meget jeg efterhånden har lavet om skulle jeg have taget mange flere...haha...men det går nok.

    SvarSlet