tirsdag den 7. februar 2017

Vinterkulde og roser del 13

Jeg skal love for, at det er blevet koldt, bragende koldt.
Vi har fået snebyger hele dagen, men ikke noget der lægger sig, det der ses på billedet forsvandt hurtigt igen.
 solen var fremme en gang imellem
men ikke ret længe ad gangen
R. February Dawn har det fint i pavillionen, knopperne svulmer - trods kulden.
Den blå hyacint er netop sprunget ud og giver en dejlig duft i gangen, Bent kan ikke tåle den stærke duft, så den må nok snart ud i pavillionen, så holder den nok også længere.
forleden fandt jeg en kirsebærgren fyldt med knopper, selvom den havde ligget et par dage, sprang den alligevel ud, da den kom ind i varmen, men jeg har også været flittig til at spraye den med vand.
Stedsegrønne:
 jeg glemte helt at vise denne fine opstammede thuja i går, den står i det andet stenbed i den store have. Underneden vokser der campanula og heuchera/alunrod
I skoven står min lille lærk, som er lige så gammel som de andre i skoven (13 år), men da den voksede dårligt fra start, har jeg bare klippet i den.
 vi har også denne specielle fyr
med meget lange nåle, den er vokset meget siden købet for 10 år siden. Der gror 2 clematis op i den.
til slut i den afdeling vores flotte himalayaceder, den er vi glad for, selvom vi sidste år var noget bekymret for, om den skulle vælte.
Roserne:
 Nigrette er en smuk Centifolia rose
 med skøn mørk farve, desværre er den ikke så villig til at blomstre. Jeg købte den i 2015, måske bliver det bedre med alderen, det håber jeg.
 Nuits de Young
 er en fin lille mosrose, den afløste i sin tid Rhapsody in Blue, som fik et nyt hjem i Trige.
 Odyssey
 er bar så fin, desværre får den bare ben sidst på sommeren
Ophelia Climbing blomstrer tidligt - allerede 3.6. har jeg taget dette billede

 det er en smuk rose, billedet her er fra september
 Our last Summer
 købte jeg sjovt nok i Polen, selvom den er fra det danske firma Roses Forever, men den var billigere i Polen. Jeg er spændt på, om den vil blomstre mere i år, jeg er bange for, at den står lidt for skygget der ved nordbedet, men nu har Bent fjernet nogle grene fra den store rødel, der står og skygger for den.
Pat Austin
har de fineste kobberfarvede blomster, det er en Austin rose.
Til sidst Pauls Himalayan Musk som endelig har fået fred til at gro. Den startede på gårdspladsen, rådyrene var vilde med den. Jeg har fået den af Lene fra Bedstemors Have for nogle år siden.
For øvrigt er også tulipanerne på vej op, mon ikke de stopper lidt nu, hvor det er blevet så koldt.
Fortsat god aften

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Godt at din rhodo står godt og varmt. Det er ikke mye snø du har fått :)
    Her er det -7, og det blir nok mye kaldere i morgen. Brrr, det er best å ha fyr i ovnen nå om dagen!
    Nuits de Young har jeg også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Den står ikke varmt, men i læ og uden sne, vi har så heller ikke fået sne :)
      Ja det er godt med ovnen, den kan vi ikke undvære.
      Det er en fin rose.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja nu fik vi lidt vinter, og vinden bider!
    Er din specielle fyr en Weymouth -Pinus strobus- ?

    Ja, der er morsomt at man skal til Polen efter danske roser, nu hvor Poulsen meget hviler på laurbærerne er det hos Rosa Eskelund det sker!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vinden bider ret meget, siger jeg efter en tur ved havet.
      Jeg må tilstå, at jeg slet ikke ved,hvad den fyr hedder, jeg købte den som lillebitte, og ham der havde den, havde ikke sat skilt på, men speciel er den.
      Ja det er lidt sjovt, at man skal købe danske roser i Polen. Der sker meget hos Rosa ja.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Lisbeth har fyren bløde nåle som silkefyr. Tænkte først det kunne være tårefyr men der er for få nåle umiddebart at se.

      Slet
    3. Hej Mette
      Jeg tror mere på Karstens forslag Weymouth Pinus Strobus, tårefyr har hængende nåle, det har min ikke.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Her har det også sneet sådan on and of det meste af dagen men heller ikke noget der ridgtig er blevet til noget. Piv koldt er det så det er kun hvis det er streng nødvendigt at jeg har været ude idag. Godt at Emil kan lufte sig selv men han er nu heller ikke meget for at komme ud. Der er bedre at slænge sig i sofaen 😊
    Hyacinter har vi heller ikke så tit indendørs. Mogens har det også svært med stærke dufte.
    Den opstammede thuja er flot, det bliver spændende at se hvordan den udvikler sig for jeg går ud fra at du skal klippe i den hvert år i fremtiden.
    Nigrette købte jeg sidste år men kan forstå at jeg ikke skal sætte for høje forventinger til den. Favorit rosen i dag, ja du bliver jo nok ikke forbavset hvis valget falder på Odyssey 😊
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi har nok haft ens vejr og delt kulden, den har nok været over hele Dk. Jeg gik til havet, det var herligt, hundene fryser ikke :)
      Nej det er ikke så godt med hyacinterne.
      Ja vi må se, hvor meget jeg får klippet i thujaen.
      Måske gror Nigrette bedre hos dig, man kan aldrig vide.
      Nej Odyssey må være din favorit i dag, det er klart :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Her bliver sneen heller ikke liggende, og det har været frygtelig koldt i vinden. Jeg er noget imponeret over, at de første tulipaner er på vej op - her er vintergækkerne kun lige begyndt - resten holder sig pænt tilbage, men jeg håber da, at der snart sker noget. Den opstammede thuja er rigtig fin i formen - det ser godt ud. Nigrette har en fantastisk farve, men jeg tror alligevel, at Nuits de Young tager prisen i aften - lidt svær afgørelse, for begge står på min ønskeliste :) De andre er nu også dejlige! Hyacinthduften bliver også for voldsom her, men skønne er de :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Man skal vist sydligere for at sneen blev liggende, men koldt er det overalt. De første tulipaner holder nok en pause nu, dine skal nok komme. Ja den opstammede thuja er rigtig fin. Begge roser er jo fine Nuits de Young har jeg haft nogle år, den anden er jo fra 2015, vi får se. Ja de er skønne de hyacinter, men de dufter kraftigt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Jeg må sige, at den tuja er klippet rigtig flot. Det ser virkelig godt ud. Måske kan jeg klippe mine sådan om nogle år! Den kobberfarvede rose er bare skøn. Jeg kan så godt lide farven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Jeg tror, det er en speciel Thuja, men jeg har ikke navnet på den, den ser ret godt ud med den opstamning. Jeg tror (uden at vide det) at dine er mere kompakte, men du kan helt sikkert klippe dem flot. Ja Pat Austins farve er rigtig fin, når man er til gyldne roser.

      Slet
  6. Go morgen fru Høneballe
    Dejligt billede fra skoven, og den tuja ser altså godt ud. Syntes også din fyr ligner en silkefyr, men kender heller ikke så mange;-)
    Sjovt som jeg i dag slet ikke kan få nok af de roser, specielt de dybe farver-har lige malet en væg med en farveprøve i den nuance;-) Men hvor er Odyssey dog også smuk.
    Ha en god god dag
    Knus fra Fru Nielsen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen fru Nielsen :)
      Tak skal du have, ja det er godt med lidt sommeragtige billeder. Jeg ved heller ikke meget om fyrretræer, men jeg kan da se, at denne er anderledes :)
      Lige nu nyder vi synet af sidste sommers roser, vi trænger til andet end grå kold vinter. Ja Odyssey er så fin.
      Tak i lige måde
      Knus fra fru Høneballe :)

      Slet
  7. God morgon Lisbeth!

    Ja, nu blev det kallt, vi har haft - 10 grader de senaste två nätterna. Tyvärr är det dåligt med snö som vi skulle behöva för att fylla på grundvattennivåerna som är extremt låga. Det blir en kamp mot torkan igen i sommar.

    Jag gillar dina barrväxter och tujan är så snygg i sin frisyr.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Ja det er koldt, vi har ikke en gang - 2, men meget vind, så det er bestemt koldt her også. Vi får heller ikke meget sne, jeg har samme bekymring som du har med tørke, jeg er også bange for, at det bliver slemt til sommer.
      Tak ja den er helt fin den thuja.
      Kram

      Slet
  8. ja... man må sige at vinteren er kommet :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja huha Tim, men hellere nu end i marts, så det går nok. Koldt er det i hvert fald.

      Slet
  9. Stedsegrønne kan jeg nu godt lide, især dem, der er klippede. Har endnu ikke glemt den planteskole jeg så i Tyskland i oktober 2015. Nøj altså.
    Her har sneen lagt sig i dag, indtil videre 2-3 cm...så nu behøver vi ikke mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja de klippede stedsegrønne er også flotte, men jeg gør ikke så meget i det, alting tager tid.
      Her er sneen også ved at lægge sig nu, men vi har kun ½ cm endnu.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Her er det også hundekoldt,med en isnende vind.Begrænset hvor meget jeg er i haven.
    Den eneste jeg ender af de roser du viser er Pat Austin.Den har skuffet,som flere af de andre Austinroser,så den må i foråret vige pladsen for et rhododendronbed.
    Dejligt du har plads til at give din rhododendron husly.Så tidligt blomstrende er vel udsatte på friland?
    Det kan være du vil bistå hvis jeg har spørgsmål vedr. surbundsplanter?
    M.v.h. Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Det samme her, så vi holder ikke længe derude.
      Synd du ikke har held med Austin roserne, men et rhododendronbede kan jeg også bifalde. Jeg svarer gerne på spørgsmål, hvis jeg kan.
      Ja de tidligtblomstrende er ret udsatte i frosten, hvis de er i et bed, denne her er hårdfør, man blomsterne kan ikke tåle frost.
      Hilsen Lisbeth

      Slet