fredag den 24. februar 2017

Det første og forhåbentlig det sidste

Ja så kom sneen til os, derfor var jeg ude med kameraet til morgen, det er jo ikke så tit det sker. Forhåbentlig er det sidste gang i denne halvdel af året, man kan da håbe. Det har tøet godt i dag, så der er knap så meget tilbage.
Her kommer billederne, en hel del for som sagt ser vi ikke så tit sne her:
en svag solopgang

sne på rhodoerne, det var frosset fast, det var godt nok koldt at fjerne det, og jeg havde nok heller ikke behøvet det, men man ved jo aldrig.

så blev lyset tændt i pavillionen
flot mønster
rosenlysthuset er ikke længere sort
og havegyngen er ikke værd at sidde på

så kom solen ind i haven


 den orangegrenede lind er flot op mod fyrretræet
 vinterligt ser det ud, det var helt stille fra morgenstunden, men det blev ikke ved, vi var oppe på over 8 m/s på et tidspunkt, så det var noget koldt. Det er glat på vejene til aften, her på øen bliver der ikke saltet, kun gruset, så det er med at køre forsigtigt.
 jeg kom pludselig i tanke om spætten, som jeg fik i julegave, den var der endnu.
 i pavillionen skinnede solen flot på den dobbelt helleborus
denne her måtte stå i sneen og fryse
Efter alle snebillederne er vi nødt til at have lidt mere forårsagtige billeder:
 21.5.16
 2.6.16
 2.6.16
17.6.16
Til sidst vil jeg præsentere Skæbnetræet/Clerodendrum
 et smukt træ med store blade, som lugter grimt, når man rører ved dem.
 Blomsterne dufter skønt
 den blomstrer i august og står i almindelig havejord. De første år er den lidt sart overfor frost, så den fryser lidt ned.
Her er den sjove frugt. Den skyder rodskud, jeg har foræret flere væk, min er også et rodskud fra en bekendts datter.
Rigtig god weekend, vi ses igen på søndag.

31 kommentarer:

  1. Sikke en fin frugt Skæbnetræet har - i det hele taget ser det spændende ud, jeg kender det ikke. Snebillederne er skønne, måske fordi vinteren lakker med enden, så vi ved, det snart er slut, og vi kan få rigtigt forår. Her har det været stille i dag, i al fald mens jeg var ude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er en speciel frugt, det er også et spændende træ. Ja vi kan godt lige klare et par snebilleder nu, når vi ved/håber, at det er det sidste inden foråret. Her var der desværre ikke stille så længe.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Super at i også fik sne, det hører sig ligesom til og har jo giver en masse gode motiver, og planterne, ja mon ikke de klarer sig? Det tror jeg! Næsten ærgerligt at der ikke kom de mængder vi var blevet varslet med "farligt vejr" hed det vist...

    Og nu skal det hele regne væk imorgen. Så er det jo godt vi har billederne af vinteren 17....

    Ha en dejlig "fridag"

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja denne gang fik vi for en gang skyld også sne, det ser jo fint ud. Planterne klarer sig nok, de er jo lidt beskyttet af sneen i nat, hvor det skal fryse. Ja det er lidt spændende med farligt vejr, men det så vi ikke noget til.
      Ja godt vi lige nåede at se lidt sne, for regn er nu lidt kedeligt.
      Tak for det.

      Slet
  3. Koselig å se litt snø hos deg også! :)
    Her skal vi få mer av det i morgen. Jeg håper som deg at det er siste gang, men det er nok ikke det. Stakkars liten helleborus som må stå der i snøen.
    Det er nok borte i morgen :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja ikke så fik jeg også lidt sne, i morgen regner det nok væk.
      Men I skal have sne, ja lad os håbe, det bliver sidste gang. Sneen smeltede hurtigt lige omkring den helleborus :)
      Klem

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Skønne snebilleder fra Samsø :) Jeg synes, det er hyggeligt med sne om aftenen, hvor man sidder inde, men er glad for, at det ikke blev til mere - i hvert fald gav det en dejlig solskinsdag, selvom vinden var kold. Det fryser godt derude nu, så godt, at sneen skærmer planterne mod den værste kulde. Mere sne i år gider jeg dog ikke - jeg vil ud og lave forårsklargøring, men de lover regn det meste af weekenden :( Skønt med forårsbilleder :) Det er et spændende træ, du præsenterer med smukke blomster og meget interessante frugter - mon den kan klare sig her i det midtjyske, og er den mon lille nok til min have? Pudsigt, at bladene lugter grimt, og at blomsterne til gengæld dufter skønt - gad vide, hvad meningen er med det, hvis der er nogen :) Også rigtig god weekend til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja sneen så da helt pæn ud, og i morgen regner den nok væk. Hvis vi så får lidt forår er alt godt, men vi får se. Her fryser det ikke, men det tør nu nok først rigtigt i morgen.
      Skæbnetræet har jeg fået fra en, der bor i Ry, men det klarede sig vist ikke for godt der. En gang når der kommer et nyt rodskud, kan du få det, Cecil har fået et :) Den er lille nok til din have, tror jeg. Mærkeligt jeg ikke har vist dig det træ, det må du se næste gang, du kommer. Ja det er ikke godt at vide, hvorfor det er sådan. Tak for det og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Tusind tak - det vil jeg da rigtig gerne have :) Hvis jeg nu dækker det om vinteren kan det være, at det har en chance - det håber jeg sørme :)
      Knus

      Slet
    3. Ja nu må vi se, der går nok et års tid, inden der er et, der er klar igen.
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja kønt ser det ud det sne. Jeg er nu ganske tilfreds med at vi slap men det gir jo lige lidt de dagsaktuelle billeder lidt ekstra 😊 Imorgen er det hele nok normalt igen. Smukt med lys i pavillionen. Det er nok også lidt bedre derinde end i hænge sofaen med mindre bagdelen trænger til en nedkøling 😜
    Jeg har jo besluttet at jeg skal se din have på forskellige tider af sæsonen men uhh jeg får godt nok lyst til at komme til rhodo tid igen. De blå der i skoven frister.
    Der er nok mening med skæbnetræets duft, at blomster dufte godt gir jo mening. Der skal jo nok lokkes gode insekter til og at bladene dufter grimt er måske en måde at holde andre væk. Bare en tanke men uanset hvad så er frugten smuk.
    Vi skal ha' gæster fra Vestjylland imorgen men de lover regn så intet sat til ved det.
    Fortsat god aften og en god lørdag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det ser flot ud, men jeg kan godt forstå, at du er tilfreds med, at I slap - især med din nye bil med sommerdæk, det var ikke sjovt at køre i glat føre med dem. Jeg trængte ikke til at blive afkølet bagi, så jeg foretrak pavillionen :) der var 10 grader i eftermiddags.
      Så må I jo komme to gange :)
      Ja det kan godt være, at du har ret i dine betragtninger omkring Skæbnetræets lugt/duft.
      Ja du forsømmer ikke noget ved at have gæster i morgen.
      Tak i lige måde og hyg dig med gæsterne
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Ja, her forsvandt al sneen i løbet af dagen...i hvert fald i forhaven.
    Sol, sne og blå himmel er en smuk kombination - men helst i januar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja I fik ikke så meget sne, så kan det hurtigt forsvinde for solens stråler.
      Ja eller i december, så er det fint med sne, januar er også ok.

      Slet
  7. Det er nogle dejlige forårsbilleder, du viser - navnligt de første billeder, med planter i flere etager og solens stråler hen over.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elna
      Ja det er godt at se forårsbilleder her om vinteren.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej LIsbeth. Sne giver nogle fantastiske billeder og I har da fået noget i denne omgang. Her kom der kun lidt slud og regn og det var det. Jeg har intet imod sne - jo på kørebanen - men det skal være i december og januar og ikke nu hvor dagene bliver længere og foråret nærmer sig. Nu må det bare gerne blive lunere, så det er lidt sjovere at være i haven. Rigtig god weekend herfra. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det gør det, men I fik ikke noget på Fyn, kan jeg forstå. Jeg vil også helst have sneen i december og januar, men det er værre, hvis den kommer i marts eller april som sidste år. Ja de lover lunere i næste uge, vi får se, men det kunne være rart at komme i haven igen.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Så fik I også sneen at se denne vinter og fine vinterbilleder. Om det bliver sidste gang også er svært at spå om, nu må vi se. Det er ihvertfald stensikkert at vinteren går på held og foråret er lige om hjørnet - det bliver dejligt.
    Rigtig god weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det gjorde vi - tak skal du have. Ja det er svært at spå om fremtiden, men vinteren går i hvert fald på held, og det gør ikke noget, om vi ikke får mere sne :)
      Tak i lige måde :)

      Slet
  10. I denne omgang hørte Samsø altså til den del af landet, der fik sne, men åbenbart ikke de store mængder. Vi har ikke beskyttet vores nyanskaffede skæbnetræ, håber det klarer sig alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja for en gang skyld var vi med i sne opløbet, men det var ikke så alvorligt, som de spåede. Ja lad os håbe jeres skæbnetræ klarer sig, vores var længe om at komme i gang, men nu er der ingen problemer.

      Slet
  11. Hej Lisbeth.
    Så meget sne fik vi ikke,men kulden er her endnu. Det blev nogle fine vinterbilleder du fik,dog er jeg glad for at du også lige gav en smuk afslutning med inspirerende planter fra din flotte have. De lilla Valmuer der er på dit cover foto, har du navnet på dem ? dem er jeg meget betaget af. Hygge herfra med ønsket om en god weekend.Ps. Her regner det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja vi fik noget mere end I gjorde ude vest på. Ja forårsbilleder frister noget mere nu. Den lilla valmue hedder Papaver somniferum.
      Også god weekend her fra. Godt at vide at det regner hos jer, det kommer nok også snart her.

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Det är inte ofta man ser snö på dina bilder, vi har också fått lite till i natt. Med lite sol till så blir det riktigt fint. Vi får nog vänta på vackra vårbilder ett tag till.
    Ha en fin söndag/Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Nej det er det ikke, derfor måtte jeg også tage ekstra mange billeder. Det er allerede regnet væk.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Fredag var så fin en dag med sne og solskin og dejligt at I også fik del i de glæder. Javist, skal man være yderst forsigtig når man vover sig ud på vejene.
    Nu er al sneen smeltet igen og det sjasker med regn, så vil jeg altså hellere have sneen...
    Skæbnetræet er virkeligt fint i både løv og blomster.
    God søndag, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja fredag var en hel fin dag, sne og solskin pynter. Regnen pynter ikke, sneen er væk her, men lige nu har vi tørvejr, så jeg har været ude en times tid, men det blæser, så der ikke så varmt.
      Ja skæbnetræet er fint, rart at have noget, der blomstrer på forskellige tider af året.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  14. Det var en kort fornøjelse med sneen, men dog en fornøjelse. Gode billeder du fik, så længe det varede. - Og sikke et spændende træ, skæbnetræet!

    God søndag fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en kort fornøjelse, men det gør ikke noget, hvis foråret er på vej nu. Skæbnetræet er et spændende træ ja.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  15. This blog aware me about different programs which can become very useful for our friends and kids. Few websites provide combined courses and few of the are separately for single subject. Glad to get this
    หนังใหม่

    SvarSlet