torsdag den 2. februar 2017

Flere viburnum og roser del 9

Det er stadig lige koldt og gråt, men i dag har jeg været ude med kameraet, derfor lige et par aktuelle billeder:
 selvfølgelig af cameliaen
 der er ikke så meget andet at tage billeder af
og dog - dette er en frøplante, som blomstrer for første gang, jeg plantede dem der for 2-3 år siden.
denne her står i skoven, den ser ud til at få en spændende farve.
Trods kulden er Bent flittig med saven, træet som man kan køre rundt om i indkørslen, en ask fik kappet et par grene.
Viburnum:
endnu en stedsegrøn viburnum
her er den med blomster, jeg gætter på, at det er fløjlssnebolle V. buddleiafolium
Viburnum nudum Pink Beauty (kender du den Anne Marie?)
Kejserbusken er også en Viburnum (bodnantense)
Duftsnebollen Viburnum burkwoodii
Gul Pibekvalkved/Viburnum lantana Aurea
Sommersnebolle/Viburnum plicatum Summer Snowflake
Viburnum festen fortsætter i morgen.
Her kommer roserne:
 Jacques Cartier er en Portland rose
 som mange er glade for, hos mig har den ikke rigtig været en succes, he er den ikke så blomsterrig som andre fortæller om.
 Johan Wolfgang von Goethe

 er heller ikke ivrig til at blomstre, som I kan se var det ikke alle knopperne, der var sunde, der var heller ikke mange af dem.
 Austinrosen Jude the Obscure skuffede også lidt i sommer, den kan bestemt ikke lide regnvejr.
 Julia Renæssance
 også her, hun har også skuffet lidt.
Karen Blixen sart og hvid næsten uden duft
 Her kommer en af mine absolut yndlinge Kathleen Harrop, en lækker bourbon rose
sport af Zephirine Drouhin med en skøn duft. Desværre får den nemt sygdom, kan I se, men den er tilgivet.
 King´s Macc er en engelsk buskrose
som blomstrer ivrigt både første og anden gang
Kronprinsesse Mary er en buketrose fra Poulsen, jeg har ikke haft meget held med den, men har nu købt en mere af de billige fra Bilka, så må vi se, om den bliver bedre.
La Paloma en lav buketrose, som tåler regnen godt og dufter dejligt.
En smuk rose som jeg har fået af Tina ved blogtræf i 2015
Til slut en solsort som går glad i bad :)
Fortsat god aften - der er igen mange, som har kigget forbi, det er dejligt.

23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Tak for info om alle de spændende virburnum. Der er mange interessante, synes jeg og mange jeg slet ikke vidste eksisterede. Jeg vil gerne have plads til nogle af dem når jeg skal ændre lidt i mine bede. Det er utroligt at du kan blive ved med at vise så mange fine roser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Selv tak, jeg er da glad for, jeg valgte at vise dem, så du kan få noget inspiration. Ja men jeg har jo mange roser, og jeg viser flere billeder af samme rose, så holder de længe :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Der kan du se 😊 Det var en enlig svale at der var svigtende besøg på bloggen.
    Spændende hvad frøplanterne byder på. Jeg går også og venter på hvordan mine kommer til at se ud og om nogle af den bliver dobbelte som moderplanten. Alle knopper ligner dine.
    Bent går til den og mon der må nogle kuskeslag til for at holde kulden stangen.
    Kings Macc vinder valget idag. Farven er så smuk.
    Det er da også med at blive vasket inden frosten rigtig bider sig fast, også for en solsort.

    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er rigtigt, vi nåede i hvert fald over 500 i går kunne vi knap nå 300 :)
      Ja det er altid spændende med de frøplanter, jeg får vist ingen dobbelt frøplanter, men du har jo arbejdet på at få det, så lad os håbe du gør.
      Jeg så ikke, at Bent brugte kuskeslag, så jeg tror det ikke, men koldt var det, ikke så slemt når man arbejder siger han.
      Ja King´s Macc har en smuk farve.
      Ja kommer der først is på, kan selv solsorten ikke bade :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja, den har jeg også. Den hører til de spiselige, men jeg synes nu ikke den smager ret godt. Måske som tørret. Ja, det er Fløjls viburnum.
    Bent er rigtig flittig med motorsaven. Per skal have fældet en lærk på 28 år og 20m. Spændende om han rammer rigtigt mellem buskene.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Nå den har du også, den må jeg vise Cecil, hvis det er en spiselig.
      Ja Bent er flittig, men han har ikke sådan nogle kæmper som Per har at fælde, jeg håber han rammer rigtig, det er da en ordentlig en, han skal i gang med.
      Så du bonderøven skulle flytte en 10 år gammel spisekastanie?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Spennende med dine nye frøplanter! Fargen på den ser jo riktig godt ut :)
    Camellia kan jeg gjerne se hver dag!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det bliver spændende med de nye frøplanter :)
      Det lyder godt, jeg kan også finde på at vise dem hver dag :)
      Klem

      Slet
  5. Hvor er den hvide camelia dog sart og yndig. Det er slet ikke til at forstå at man kan finde den slags smukke blomster på en kold og grå februardag.
    Dejlige rosenbilleder!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg nyder cameliaen her i denne grå og triste kulde og føler mig meget heldig over, at noget er i blomst.
      Tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Dejlige billeder af det, der blomstrer lige nu :) Min nyindkøbte snebolle, som jeg ikke kunne huske navnet på, mener jeg at genkende hos dig i dag, nemlig Fløjlssnebolle, så tak for hjælpen :) Jacques Cartier købte jeg i foråret, og den er kommet godt afsted og har blomstret pænt. Til gengæld er jeg ikke tilfreds med Goethe, så her vi helt på linje - løvet på min var heller ikke sundt foruden det med knopperne. Ikke noget at sige til, at Kathleen Harrop er en af dine favoritter - boyrbonerne er i det hele taget en skøn gruppe, synes jeg. Den mangler i min have, og jeg ved jo, at Jas har den, så :) Sejt af Bent at beskære i den kulde, vi har haft i dag, men det er jo det helt rigtige tidspunkt. Fint med et lille bad, inden frosten kommer - klog fugl ;)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, godt du fik navnet på din nyindkøbte snebolle. Og godt at din Jacques Cartier ter sir godt hos dig. Goethe må vi prøve at give mere gødning og se, om det hjælper, ellers må den nok ud. Ja trods sygdom er Kathleen en skøn rose, den må du have næste gang. Ja Bent er sej og det er et godt tidspunkt at beskære på.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Sjovt med dine egne Helleborus! Og hvem ved måske det bliver et hit?
    Jo ja sådan er det jo - nogen dage er der flere besøg end andre, sådan er det, og det gode er at vi ikke giver de besøgende skylden:)
    Næ, haveblogfolket sprudler, der sker en masse! Bare ikke hver dag!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er sjovt at følge de Helleborus.
      Ja du har helt ret i, at der nogle dage er flere besøgende med andre, det ved jeg også godt, men i går kunne den ikke en gang komme op på 300, det er længe siden, jeg har prøvet det. Næ man skal ikke gøre ligesom præsten og skælde ud på dem, der kommer i kirke juleaften :)
      Ja her sker en masse på bloggene.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth!
    Dejligt billede af solsorten, men også af din flittige Bent.
    I dag må favoritrosen, blive Kings marcc, tror jeg;-)
    Ha en god dag
    Hilsner og krammer fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, ja han er ude i kulden igen og arbejder, imponerende.
      Flere har valgt King´s Macc, den er også fin.
      Tak i lige måde
      Krammer
      Lisbeth

      Slet
  9. Hvad er den af Lisbeth, fik du “en Dalby” i forrige indlæg, (skal læses med et smil). “Uhuee har I glemt mig”. En anden en må være glad og tilfreds, hvis der bare er 20 besøg på en dag.
    Du kan godt regner med at have mig med hele vejen, når du gennemgår planterne i din have. Især ville jeg gerne have et indlæg: “Sjældne træer i haven”. (Vi er nok begge kunder hos Lønbæk). Selvom jeg ved, det for mig er farligt med fotos af interessante træer. Jeg har det med træer, som nogle har det med sko... , og det er længe siden, jeg har overskredet grænsen for, hvor mange træer der normalt regnes for at kunne være på et givent stykke land. Underligt nok får jeg altid plads til et til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi nej jeg var ikke fornærmet, kun forundret :) Nu har jeg jo også været i gang noget længere end dig, jeg håber, det hjælper lidt, at du er på min blogrulle.
      Det lyder godt, jeg forsøger at sætte lidt sjældne på hver dag for tiden, men det har du så nok set. Nå du kommer også hos Anne Marie, altid spændende, og vi kan hurtigt få lidt for mange, for vi vil gerne prøve det hele :) Det er vi vist mange, der kender til.

      Slet
  10. Hvis du vidste, hvad dine billeder afføder. Nu smuttede der en Acer davidii til Balle med posten i går. Dejligt med fælles interesse. Jeg savler over din Kamelia....
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok - ja det vidste jeg ikke, så det er guld værd med mine indlæg. Det glæder mig, at du har fornøjelse af dem. Ja det er godt med fælles interesser. Den er også lækker, vi må se, om den vil slå rødder. Ellers må jeg have stiklinger med til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tihi, ja, det gjorde der jo Anne Marie. Det er det, jeg lige har sagt, det er ikke helt ufarligt for mig at læse med her.

      Slet
    2. Tænkte nok det var dig, der skulle have den :)

      Slet