fredag den 10. februar 2017

Forskellige træer og roser del 16

Gråt i gråt har det været hos os i dag, det har bestemt ikke indbudt til en rundtur i haven, det er sjældent, jeg springer over, men det gjorde jeg i dag.
Heldigvis har jeg lidt billeder fra i går:
sneen er stort set væk nu, selvom vi har haft frostgrader

 billederne af kameliaen er taget i går
 snart skal vi se flere helleborus i blomst, håber jeg, også dette billede er fra i går
R. February Dawn har jeg ikke en gang kigget efter i dag, men jeg har været på hundetur tre gange, så det er ikke fordi, jeg ikke kommer ud.
Anne Marie har hjulpet mig med navnet på fyrretræet, vi er blevet enige om, at det er Pinus ponderosa. Og så ikke mere snak om det fyrretræ :)
vi har også en almindelig fyr, som startede som lillebitte, det er det så ikke mere.
Himlens 7 sønner har en flot stamme. Heptacodium miconoides
om efteråret blomstrer den så dejligt, dette billede er taget 17.9.
 og dette 17.10. Citeret tekst: Himlens 7 sønner' er god i en hver have. Den blomster med imponerende hvide blomster i klaser. Meget passende på den tid af året hvor havens stauder og andre buske er afblomstret, og vi venter på efterårsfarverne. Det er en sund busk, der kan stå bagerst i fx. staude bedet. Den lyser smukt op. Blomsterne er først hvide og skifter senere til rosa. Den rosa farve holder den, til der for alvor kommer nattefrost.
Min opførte sig helt efter bogen i år, kan I se. Det er godt 6 år siden, vi købte den.
Et andet træ jeg vil nævne er Kortræet / Phellodendron amurense
Citat fra Haveabc: Korktræ trives bedst i let fugtig jord i sol eller halvskygge. Efter en meget fugtig sommer modnes de nye skud ikke og er udsat for at fryse tilbage om vinteren. Korktræ er ikke særlig kendt her i landet, men fortjener stor udbredelse, da det er et smukt træ, både i småhaver og i parker. Gult løv i efteråret, men den taber løvet ret tidligt. Vi er meget glade for vores lille træ.
Roserne:
 Sally Kane har jeg ikke haft held med, den er ikke så stabil til at blomstre, men når jeg er heldig, holder blomsten rigtig længe. Regn er den ikke glad for, så får den røde prikker.
 Salét
 er en mosrose, som desværre heller ikke bryder sig om regn, så klistrer knopperne sammen.
 Scentsation
 blomstrer bestemt også flittigt og længe
Scepter d´isle
 en Austin rose med dejlig duft                                    
den blomstrer flittigt og længe
Schneewittchen
er en lækker rose som blomstrer både tidligt og ret sent på året
St. Cecilia en Austin rose

med en utrolig dejlig myrra duft, jeg har haft den i mange år i det kølige rosenbed. I foråret købte jeg en mere, den står ved terrassen lige uden for huset. 
 Strawberry Hill
købte jeg i 2015 - en skøn rose, der blomstrer flittigt
I mangel af en solnedgang vil jeg slutte af med dette billede af det gyldne rosenbed fra sommeren 2009, smukt og helt uden valmuer, jeg synes ikke, det har været så smukt siden den gang. 
her er det fra i sommer - noget anderledes med valmuerne.
Rigtig god fredag aften og lørdag. Vi ses igen på søndag.

30 kommentarer:

  1. Rigtig flotte blomster i din Himlens 7 sønner. Den er svær at få ordentlige billeder af, så jeg skal måske 'låne' et af dig. Nu har jeg lamineret 500 af de 800 navneskilte, men løb tør for plastlommer og energi.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak skal du have, ja de er blevet ret gode, du må gerne låne et af mig :) Det var godt nok mange navneskilte, jeg kan godt forstå, at du løb tør for energi. Jeg mangler sløjfeskilte, kan ikke finde dem nogle steder, kan vi bytte med dem og et billeder af Himlens 7 sønner :)
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  2. Flotte trær og roser! Nydelig camellia også. Mine står med store knopper, men de står på stedet hvil, for det skjer ikke noe med de.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Dine camellia synes nok, det er for koldt at blomstre endnu.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja gråt i gråt er vidst meget dækkende for dagen idag. Her er det flere dage siden jeg har været rundt i haven. Der er ligesom ikke så meget der trækker.
    Kameliaen ser ud til at klare kulden nogenlunde men den værste kulde har vi nok ikke set endnu. Kunne se at vi her ville få ned til 7 minus en af nætterne i næste uge.
    Himlens syv sønner er et meget smukt træ. Helt sikkert et jeg kunne tænke mig hvis jeg havde plads.
    Dagens rose må være en som også er i min have nemlig Scepter d'isle.
    Rosen billedet fra 2009 er da helt fantastisk og kunne jo lige så godt været taget i en rosenplanteskole. Valmuerne er også kønne og glæder mig til vi skal se dem igen.
    Fortsat god aften og en rigtig god lørdag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, en rigtig kedelig dag, men i morgen må vi ud, de lover sol og kulde.
      Ja jeg så godt, at de lovede 7 minus hen i ugen, vi får se.
      Ja det er et smukt træ, den er jeg meget glad for.
      Godt du også har Scepter d´isle med den fantastiske duft og blomstring.
      Tak ja det billede er jeg vild med.
      Jo tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Vi fik lidt sol tilsidst - men ingen varme, nu har de også skruet kraftigt ned for termostaten til næste uge...
    Ponderosa - så bliver den enorm!

    Det må jerg give dig ret i det gyldne bed ser da vildt godt ud dengang - overdådigt på den gode måde!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja i dag var det så jeres tur til at se solen, men det kniber med varmen, og nu skal det blive koldere.
      Ja det så jeg også, at den skulle, vi får se, om det bliver i vores tid, ellers må Bent i gang med saven.
      Ja der i 2009 var det gyldne bed fantastisk, men så kom rosenstængelsygen en vinter, det var trist.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Kære Lisbeth Ja det startede gråt men solen kom frem her på Amager. Nu har vi flot måneskin ;-) Der er nu noget skønt over fyrtræer de har så smuk form. Det var da et helt forrygende rosensyn i det gyldne bed, det duer meget godt istedet for solnedgangsbillede. Rigtig dejlig weekend. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Vi nåede ikke at se solen her i går, men i dag er den på vej op, det er meget koldt, men bare det at se solen og månen er skønt. Ja det gyldne bed var forrygende det år.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det var tidligt på året du har cameliaen til at blomstre i haven er den tidlige blomsterne sort sasanqua og dejligt med påskeklokkerne som er på vej😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leif
      Ja det er tidligt, men jeg regner med, at det er en af de tidlige, jeg har desværre ikke navnet på den. Ja det er bestemt dejligt med påskeklokkerne - lidt mildere vejr, så er de her :)

      Slet
    2. Ja jeg har nogle til at stå i Potter i carporten i fuld blomst og dem i haven er klar når vi får bedre temperatur

      Slet
    3. Det lyder godt, du har en del, kan jeg forstå?

      Slet
    4. Ja jeg tror jeg har over 100 og mange af dem er hentet på gartneri Spiren et fantastisk sted at blive fristet til at købe de forskellige påskeklokker , bare ærgerligt det ligger så langt væk fra Vestjylland

      Slet
    5. Ja det er da en ordentlig tur, jeg har også mange, køber dem rundt omkring. Blandt andet hos Blomstertøsen i Bording og Blomsten&krukken. Jeg har aldrig været ved Spiren, men fået sendt nogle derfra.

      Slet
  7. Du har de mest fortryllende rosenbede og billedet fra 2009 er utroligt smukt. Jeg kan nu også godt lide valmuerne, og de er vel kommet for at blive, tænker jeg.
    Himlens 7 Sønner er bare så smuk, den vil jeg huske på hvis jeg skulle kunne finde plads når vi en gang lægger forhaven om.
    Rigtig god lørdag :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja det er smukt for 2009, tænk at det har været så smukt, det er ikke til at forstå. Ja valmuerne skulle gerne blive, det giver et anderledes indtryk, og så er de jo skønne.
      God idé med Himlens 7 sønner i forhaven.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  8. Grått och grått i grått är så vackert - en färg jag tänker har oförtjänt dåligt rykte. Jasmintryt - Himlens 7 söner - var en fin buske. Tack för tipset. Den verkar dessutom gilla torrare lägen så den skulle passa bra här.

    Hälsningar, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Her er vi så ikke enige, jeg behøver ikke absolut sol, men lidt farver må der godt være.
      Ja det er en busk, jeg kan anbefale, den er nem og skøn, når den gror til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Nu ved jeg jo ikke, hvilke sløjfeetiketter du bruger. Prøv at se på hjemmesiden hartving.dk.
    De har alt til plantefolk. De sælger også til private, ellers hils fra mig. Jeg køber alle mine ting hos dem i Egå.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak skal du have, jeg prøver at kigge der. Det er bare de almindelige, som du bruger, jeg skal have. Det er fint med en hjemmeside, jeg finder ud af det. Du må gerne bruge billedet :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Fantastiska rosor, och bilden från 2009 är otrolig, med sin färgprakt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marika
      Ja det er utroligt med roserne på billedet fra 2009. Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja kolde og grå dage har vi haft nok af i februar, men på en solskinsdag som idag er alt glemt ;)
    Jeg bliver da helt forpustet af alle de skønne roser, især billedet fra 2009 inden stængelsygen gik til angreb, er da helt fantastisk. Hvornår plejer dine roser at stå på deres højeste, måske kan jeg planlægge lidt ferie der, så vi kan komme over og nyde synet med egne øjne ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Endelig lidt fra dig, jeg troede, du helt havde svigtet :) Ja det er dejligt endelig at se solen, men det er skisme koldt :)
      Ja det billede fra 2009 er fantastisk. Roserne er på deres højeste sidst i juni / først i juli. I skal være så velkomne. Jeg har ikke planlagt træf, men jeg kan forestille mig, at andre gerne vil se roser, det behøver selvfølgelig ikke gå ud over jer :)

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Spændende træer, du skriver om. Tak for det:) Jeg er også vild med dit rosenbed fra 2009. Det er jo et helt hav af blomster. Der er stor forskel på bedet efter at valmuerne er kommet til, men jeg synes, det er lige så flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja de må være noget du kan bruge, det er godt - selv tak. Ja det billede af rosenbedet 2009 er fantastisk, men det er også fint med valmuerne ja.

      Slet
  13. Er helt vild med billedet fra 2009...hold op hvor ser det godt ud.

    Mon I har haft sol i dag? Det har vi og jeg har stornydt det, selvom det var bidende koldt at gå rundt på Køge torv og købe blomster. Jeg havde ikke min Thyborønhabit på derinde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er jeg og mange andre også.
      Ja vi har haft sol i dag, det var skønt, men ja også meget koldt :)

      Slet