mandag den 6. februar 2017

Små stedsegrønne og roser del 12

Sol? nej det blev ikke i dag, der kom sol til os
men det er trods alt mere klart i dag, end det har været længe. Til morgen så vi en flig af himlen, det gjorde godt.

Jeg må sige, at vi har meget glæde af camelliaen, den blomstrer flot og længe, nu må vi se, hvad den siger til frosten, hvis det altså bliver frost hos os. Der var også lovet temmelig meget blæst, men det har vi ikke mærket noget til endnu, vi får se.
Det var en fornøjelse at se, hvor meget liv der var på bloggene i går, sådan bliver det ikke hver dag selvfølgelig, men en gang imellem er det nu hyggeligt. Om vinteren behøver det hele heller ikke være haverelateret, man kan gøre som frk. Anemone og sætte billeder ind fra en dejlig gåtur, så går bloggen ikke helt i stå.
Små stedsegrønne:
 De stedsegrønne i ørkenbedet
 gør rigtigt opmærksom på sig selv nu
 det er skønt at have dem om vinteren
Efter at have set Gunillas indlæg i dag, blev jeg inspireret til at vise jer min lille lærk
denne græs breder sig ret meget her i regnvandsbedet, lige nu er det bare flot med alt det grønne. I baggrunden ses broget judaspenge/lunaria annua Alba Variegata, dem får jeg vist snart rigtig mange af, de er gode til at så sig selv ligesom de almindelige.
Roserne:
 Mendoza kaldte Jas den, jeg kan ikke google den
 Den blev købt i august sidste år hos Jas. Jeg er sikker på, at både Cecil og Linda Borg husker den. Der var simpelt hen ikke plads til flere roser i Cecils bil, men jeg måtte eje den, så den stod foran mig ved forsædet hele vejen hjem. Den har belønnet mig rigeligt og blomstrede overdådigt i lang tid.
 Min yndlingsmosrose Mme Louis Levique, bemærk de mossede knopper
 sølvagtigt skær, så fin - men regn kan den absolut ikke lide, så rådner knopperne.
 Austin rosen Molineux
 Det er mit andet eksemplar, den første gik ud efter nogle år, den har en dejlig varm farve.
 Morning Mist købte jeg hos Jas
i sommer, jeg glæder mig til at se mere til den.
 Morten Korch
 er bestemt også en af yndlingene, den blomstrer flittigt og dufter helt fantastisk. Duften kan fornemmes flere meter væk.
 Blanche Moreau
 en hvis mosrose købt i foråret, den skal pynte ud mod vejen
 Mrs. John Laing
købt i august, fin farve - den er lav endnu, så jeg kender ikke duften.
 Munstead Wood
 anbefalet af mange og købt i 2015, to er det blevet til, skøn farve og dejlig duft.
 Nevada er også ny fra i sommer, den er plantet ud mod vejen.
 New Dawn gjorde det helt godt sidste år
Det er jo også en smuk rose, men den er tilbøjelig til at få stråleplet.
Til slut lidt forår, Dorothealiljerne er fotograferet i dag.
Rigtig god mandag aften, husk Badehotellet hvis I følger med i det :)


22 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Også lidt mere klart vejr her, men ingen sol. Det har været hundekoldt, og det bliver vist kun værre de næste dage, hvor vinden skulle tage til. Skønt med alle de stedsegrønne, cameliaen og Dorathealiljerne - der e jo alligevel noget at komme efter her start februar :) Jo, du kan tro, jeg husker Mendoza - ville så gerne have haft en selv, men du var heldig at se det eneste eksemplar først :) Som jeg husker det, fortalte Jas, at det var en prøve fra Poulsen roser, som endnu ikke var i handlen. Lad os håbe, den kommer det, for det er en skøn rose. Munstead Wood er en af favoritterne her - elsker dens dybe farve, skønne duft og firedelte blomst - og så er den bare sund og længeblomstrende. Og så er der selvfølgelig den uforlignelige Morten Korch, som også er blevet en yndling her - på din anbefaling :) Mme Louis Leveque står fortsat meget højt på ønskelisten her - ville ønske Jas kunne skaffe den!
    Så dejligt med blomstrende roser på en iskold dag - de blev nydt :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig også til Badehotellet, mens sneen drysser ned udenfor :)

      Slet
    2. Kære Linda
      Ja det var godt, det ikke var så diset i dag, vi må være taknemmelige for lidt. Koldt er det i hvert fald. Dejligt at du vidste lidt om Mendoza, det havde jeg glemt, spændende om den kommer i handlen. Du kunne ikke få flere roser, du havde opbrugt din kvote :))) Men lad os håbe, den kommer i handlen, den er det værd. Ja Munstead Wood har jeg så på grund af dig, og du har Morten Korch på grund af mig, det er godt vi kan lære om nye roser hos hinanden. De må købe Louis Levique hos Rosenposten så, hvis de altså har den.
      Godt du nød roserne.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    3. Her drysser det ikke, men jeg glæder mig også :)

      Slet
    4. Jeg havde helt sikkert opbrugt min kvote :))) Der kunne heller ikke presses mere ind i den bil - sad med en rose mellem benene hele vejen til Odder, men hvad gør man ikke for en ekstra rose :)
      Knus

      Slet
    5. Ja det tror jeg :) men vi gør meget for en ekstra rose, det gjorde vi begge.
      Knus

      Slet
  2. Go´kväll Lisbeth!

    Men så roligt att se att du också har ett litet lärkträd. Visst är dom vackra på våren när de nya barren kommer - jag gillar verkligen Larix.

    Den första bilden på en barrväxt, vad är det för något, ser spännande ut?

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Gunilla
      Ja de er søde de små lærketræer, når de får nye nåle :)
      Det hedder en solcypres eller en grønkålscypres på dansk på latin er det Chamaecyparis, tror jeg nok.
      Kram

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte barvekster du også viser! Artig at både du og Gunilla viste det i dag :)
    Den lille lerken er veldig fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja sjovt nok at vi lige viser barvekster små stedsegrønne i dag både Gunilla og jeg. Ja lerken er sød, men den skal vist holdes nede.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Imponerende som du er foran - Dorothealiljerne er dårligt nok kommet op her hos mig!
    Mendoza virker ret lækker - godt hvis Poulsen er begyndt seriøst at nyudvikle roser igen!

    Ha en dejlig uuge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg blev også overrasket over, at man nu kunne se, at det var Dorothealiljer, tænk at det gror, selvom det er koldt, man kan også tydeligt se udvikling på Helleborus.
      Ja Mendoza er virkelig lækker, Poulsen må bestemt gerne komme i gang igen med at nyudvikle.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her kunne solen lige anes bag skyerne i formiddags men mere blev det ikke til. Lidt snefnug er der kommet indimellem men ikke noget der lægger sig. Det er også stadig over frysepunktet, nu må vi se hvor meget frost det bliver til.
    Den lille lærk er da bare så fin. De stedsegrønne er noget af det vi kan nyde på denne tid.
    Dagens rose for mig er Morten Korch som jo er en af de første roser jeg plantede efter inspiration fra dig.
    Jeg fik så heller ikke set Badehotellet i aften men det ser jeg så på søndag istedet. Igen kom der noget strik i vejen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var ikke meget, vi kunne også ane den lidt over middag med lidt god vilje, også snefnug her. Ja det bliver spændende med frosten.
      Ja det er skønt med de stedsegrønne.
      Morten Korch er uundværlig godt du fik den.
      Det er da et værre renderi med dig :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. New Dawn op mod huset er min favorit i denne omgang - næst efter kameliaen selvfølgelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den står også flot der ved muren. Kameliaen slår alt, fordi den blomstrer nu :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth.
    Mendoza er da helt vildt skøn :o) Det er de andre også men den tager altså prisen i dag. :o) New Dawn er super flot, den må stå rigtigt godt der op af muren.
    knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja Mendoza var fantastisk, Anton var også ked af at komme af med den, han ville selv have haft den, men jeg fik lov :)
      Ja New Dawn er flot i første blomstring, men så bliver den som alle andre kedelig i løvet.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth:-)
    Jeg falder også for mendoza, og dorthea liljerne-som jeg får nogle af i år fra min svigerinde:-)som også begyndt at lege i haven, så fedt.
    Ha en god dag
    Med sol og sne knus
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja men Mendoza var også dejlig, det håber jeg, at den bliver igen. Skønt at høre om endnu en som er begyndt at lege i haven, det kan vi lide.
      Tak i lige måde - ja og ikke mindst blæst
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det er godt å se Dorotealiljene dine på vei opp og i blomst! Da går det bare en vei, mot vår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja nu er de også på vej her, men så langt som dine er de ikke. I dag virker det ikke særligt våragtigt, men solen skinner da :)

      Slet