onsdag den 8. februar 2017

Havtur og roser del 14

Når der er hård blæst og frost kan jeg godt lide at udfordre mig selv.




Derfor gik hundene og jeg til havet i dag, det var noget, der bed i kinderne, men det er et spørgsmål om ordentlig påklædning, værst var det med hænderne. Det var en herlig frisk tur, og jeg fik min ungpigekulør igen :)
 I dag var jeg ude for at tage billeder af fyrretræets stamme
og en knop, måske er det en Weimuth fyr, Weymouth Pinus strobus, jeg har ikke meget forstand på stedsegrønne.
I haven hænger påskeklokkerne med hovedet
det går bedre med den hvide, som står i pavillionen.
Jeg er nu glad for, at jeg har så mange rhododendron, de sørger for lidt grønt i bedene, her er pavillionbedet. Billedet er taget i formiddags, da var det åbenbart ikke koldt nok til at de ruller bladene sammen. Det forstår jeg så ikke, mange af de andre gjorde. 
I samme bed står de fligetbladede, det er Tørstetræet her først for og den høje rødel bagved.
Fligetbladet Tørst/ Rhamnus frangula Asplenifolia med efterårsfarver
Bagved står fligetbladet el / Alnus glotinosa Imperialis, et træ der beholder bladene meget længe i efteråret, flot træ som mange af de besøgende lægger mærke til.
Nu til roserne:
 Peace
 en smuk rose med let duft. Jeg fik den i sin tid leveret som Morten Korch rosen, men det var det slet ikke, derfor sendte de bagefter den rigtige rose til mig, og det er grunden til, at jeg i dag har to af dem.
 Pegasus er en yndig Austin rose
 Desværre er den ikke så god til at remontere, i baggrunden ses Buff Beauty, de klæder hinanden godt.
 Penny Lane min yndlingsklatrerose, den blomstrer tidligt - dette billede er taget 5.6.
 og sent, dette billede er fra november, den har en dejlig duft.
 Persian Mysteri
er ny her - købt i sommer, det bliver spændende at se mere til den. Du kan læse om rosen her
 Pierre Ogér er en skøn Bourbon rose
 flot sammen med vild gulerod
 The Poets Wife blev købt i sommer, den blomstrede flot efter plantning og kom igen i blomst i november december. Det er en Austin rose
 Her er en rose, som var med fra Polen, der var ingen navn på.
Her en potterose, som har overlevet i bedet i mange år. 
Poustinia 30.6.
8.7.
25.11.  
Til slut endnu en rose fra Polen, den var ikke bestilt, men kom med som ekstra rose, da der var flere af de bestilte, de alligevel ikke kunne levere. Heldigvis var den pengene værd. Poustinia dufter skønt og har virkelig blomstret flot hele sæsonen. her kan du læse mere om rosen.
Rigtig god aften til jer.

28 kommentarer:

  1. Sikke nogle dejlige rosen billeder du viser, så kan man rigtig drømme om forår og sommer,

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, dejligt at høre lidt fra dig igen. Ja det er godt med drømme om forår og sommer.

      Slet
  2. Fine havbilleder. Vi var også en tur ved fjorden i dag,så jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan din oplevelse af vejret var.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have, ja så ved du, hvad jeg snakker om.

      Slet
  3. Hej Lisbeth. Jeg synes faktisk din have er rigtig flot lige nu med de grønne rhododendron og alle de flotte træer. De giver meget til haven og det er ret interessant at se på. Dér kan jeg ikke være med, men måske en dag? Jeg arbejder i hvert fald på det.
    Det er imponerende, at du kan blive ved med at vise flotte roser. Det er virkelig spændende. Rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja det gør de, men du skal nok komme med, nu er du jo ved at tænke på træer og buske.
      Godt du kan lide roserne, det er snart en lang omgang med dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. I går blåste det så mye her at det var lett å høre, og jeg våknet i natt av bråket. Sjelden at det er sånt vindvær her. Forstår hvordan det må oppleves hos deg som har vind nesten hele tiden. Får håpe dine helleborus reiser seg opp igjen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja så er det meget koldere hos jer, hvis det også blæser, I er heller ikke vant til det. Helleborus skal nok rejse sig igen.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Spændende at du også har fået en hulthemia rose! Dem kommer vi til at se vildt meget til fremover!
    Hvis du har en kogle fra din fyr er den let at artsbestemme P strobus er mit bedste bud nu:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg må jo med på bølgen, så da jeg så den hos Jas, måtte jeg også have den.
      Jeg erindrer ikke, at den fyr har haft kogler endnu, gad vide hvor gamle de skal være, før de får det. Jeg gætter på, at den er 10-12 år. Jeg må holde øje med den.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Sikken en udfordring udgav du gav dig selv med den tur til havet. Det er sgi godt gået. Jeg får gåsehud bare ved tanken mig piv fis 😜 Jeg fik jo nærmest forfrysninger af at få sne og is af bilruderne da jeg skulle hjem fra arbejde. Det med den rette påklædning tænker man jo ikke så meget på når man kører i bil men nu er der planer om at begge biler skal byttes ud med en ny bil og jeg skal have en elcykel og så skal jeg nok klædes mere fornuftigt på.
    Det er flot det lette og luftige look fyrren har. Fyrretræer er jo normalt mere tætte.
    De roser du viser idag har jeg ingen erfaringer med men Poustinia er rigtig fin så den får min stemme idag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg kan meget bedre lide den slags vejr end tåge og dis, så gider jeg ikke turen. Det er ikke rart at fjerne sne og is fra bilruderne, især hvis man ikke er klædt på til det, handsker bl.a. Uha det kan da blive en kold affære for dig om vinteren med en elcykel, og hvad hvis der kommer is og sne. Du kan jo ikke blive kørt, hvis Mogens har bilen? Er der mulighed for bus, hvor langt er der i grunden til dit arbejde?
      Ja det fyrretræ er meget anderledes end dem man normalt ser.
      Poustinia er et godt valg, den blev jeg rigtig glad for i sommer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det er lidt frås at køre bil da der ikke er mere end 4,5 km og der er cykelsti næsten hele vejen. Hver anden uge bliver der mulighed for at tage bilen (Mogens har en kollega og de skiftes til at køre) hvis vejret skullle være meget dårligt men nu går vi jo den gode årstid i møde og lidt motion og frisk luft i lungerne kan måske gøre at jeg ikke er så forfrossen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men det har du jo helt ret i, det er jo godt med motion og frisk luft, men der skal anderledes tøj til, og det skulle gerne blive bedre vejr inden så længe. Det er jo også dyrere med to biler.
      I dag lover de sol her og i Otterup, ingen andre steder - det vil vi se før vi tror det :)

      Slet
  8. Hej
    Har ikke lige set dine to sidste indlæg om fyrretræet. Havde lige besøg af Haven's sekratariat i går og lokal greneralforsamling.
    Hvis nålene sidder mere end 2 i knippet er det nok en af silkefyr typerne. Stikker de og sidder to og to er det nok Pinus ponderosa med den aparte vækst, hvor årets nåle sidder yderst på grenene og spidse brune knopper.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja jeg har savnet dine kommentarer, men nu er du her.
      Jeg må ud og tjekke op endnu en gang, men jeg mener ikke, at de stikker.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  9. God morgon Lisbeth!

    Havet är vackert även om det är vinter!

    Jag vet inte heller namnet på din tall men på mina Pinus strobus är barren (nålarna) mjuka och sticks inte när man rör vid dem.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja havet er flot, det ser godt ud med lidt bølger. Jeg mener ikke, at nålene på min fyr stikker, jeg må ud og prøve.
      Kram

      Slet
  10. Dejligt at kunne sidde her i varmen og nyde en tur ved vandet ;o))
    Fligetbladet El skulle måske flytte ind her...jeg havde en i Pårup og den er ret skøn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det er da ikke så tosset at nyde havet indendøre :)
      God idé at få fat i en fligetbladet el, vi er glade for vores.

      Slet
  11. Skjønner godt at du gikk en tur til havet på tross av kulda :-) Det er flott på vinteren !
    Fortsatt imponert over din kunnskap om roser.
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Det var koldt men en skøn tur, ja flot med den mørke himmel.
      Tak skal du have - også fin dag til dig.
      Lisbeth

      Slet
  12. Flotte billeder fra havet - og sikken himmel. Får helt lyst til at male nogle billeder.
    Man har det så godt når man får blæst hjernen igennem. Godt gået!
    Hilsner fra Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja det var en flot himmel, som man fristes til at male. Det er så godt at få hjernen blæst igennem :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det var noget af en udfordring du gav dig selv - i hvertfald hvis det var lige så koldt som vi havde det her inden sneen kom igår..
    Og på vandskummet ser det ud til det :-)
    Jeg er ikke så glad for hård blæst, men det er godt at der er noget for enhver lyst :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er godt, der er noget for enhver lyst, jeg vil hellere gå i sådan en kulde end i tåge og dis, så går jeg ikke så langt. Man kan sige, at vandet drager mig - jo flere bølger jo bedre. Måske fordi jeg en gang har boet ved vesterhavet :) Men ja det var meget koldt nærmest bidende

      Slet
  14. Jeg kan da godt forstå du fik din ungpigekulør tilbage...det er jo ikke ligefrem fordi det er varmt i disse dage.
    Hvis jeg skulle ud på sådan en tur, skulle jeg helt sikkert have min "flyverdragt" på, ingen tvivl om det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Nej det er faktisk ret koldt, må man sige.
      Hvis jeg havde haft en flyverdragt, havde jeg nok taget den på, men det gik fint med 3 lag tøj :)

      Slet