onsdag den 1. februar 2017

Viburnum og roser del 8

Det er stadig gråt og koldt, selvom vi skriver 1. februar, er lysten til at komme ud og tage billeder meget lille. Cecil var lige forbi for at tage stiklinger af cameliaen, vi plejer at tage en hyggetur rundt i haven, men det blev for koldt i dag.
Vi må så igen nøjes med sommerbilleder fra arkivet. Jeg har en del Viburnum, nogle af dem kommer her
 Viburnum plicata Pink Beauty
 her ses lidt af de pink
som I kan se, er det småt med pladsen, derfor blev den beskåret en hel del her i efteråret
men den skal nu nok blive større igen
Viburnum davidii er stedsegrøn, sådan ser den ud nu, der er knopper i, men den blomstrer først maj - juni. Placering i sol - skygge i næringsrig veldrænet jord, på beskyttet sted, står der på Planteshop, min står nu ikke særligt beskyttet. 
Viburnum  x hilliery Winton er også stedsegrøn og har fine blomster, men den står i skoven mod vest, så der er ikke mange blade tilbage på den nu. her er et link til den.
Jeg har flere viburnum, som bliver præsenteret de næste dage.
Roserne:
 Heroine de Vaucluse er en bourbon rose
den stod oprindelig i rosenbedet med de kolde farver, men den blev for voldsom, nu står den her i hjørnet ud mod vejen, det kan den lide. Aldrig har den været så fin som i sommer.
Nu kommer den mest viste rose i 2016, ingen er vist i tvivl om navnet :)
 

Hot Chocolate, sidste billede er taget 11.11., den har blomstret stort set uafbrudt, selvfølgelig måtte jeg have en mere af dem, så nu har jeg to. Den og Elfe er nok de to nye, der har fascineret mig mest i sommer.
 Händel er ikke så sund, den får stråleplet

 men jeg holder meget af farvekombinationen
 denne rose kender jeg ikke navnet på
det er et rodskud fra min gamle nabos roser, den blomstrer kun en gang, hvis nogen har et bud på navnet, vil det glæde mig.
 Ispahan er også et rodskud fra en dame, der har sommerhus herovre
 det er en damascena rose
 Denne her er manges favorit
 det er en meget smuk rose med en skøn duft
Jacqueline du Pré
 James Galway blomstrer sent hos mig
 2. blomstring er også sen, dette billede er fra 11.11. En Austin rose
Her er også en Austin rose, Jayne Austin.
Til slut Jenny Duval, en gallica rose, som kun blomstrer en gang. Jeg fik den sidste år, den har ikke fået ordentlig fat endnu, det får den forhåbentlig i år.
Det har været småt med besøgende på bloggen det sidste døgns tid, gad vide hvorfor? Keder jeg jer?
Dejlig aften til jer der læser med endnu.

24 kommentarer:

  1. Hvem kan kede sig når du viser alle de dejlige roser frem😀
    Jeg overvejer også at få en Hot Chocolate, har flere gange haft den i indkøbskurven, både på nettet og fysisk, men ved ikke lige hvor jeg skal sætte den, så jeg har besindet mig. Men nu er den der Elfe jo også på ønskelisten.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nej hvis man kan lide roser, keder man sig forhåbentlig ikke :)
      Så må du gå lidt rundt og finde plads til Hot Chocolate og Elfe, det kan da ikke passe, at du ikke har en plads på jeres store grund :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Sådan tror jeg det er de første dage af ugen her udenfor sæsonen, lidt færre. Det er i weekenderne det sker!
    Ja "hot chocolate" er noget af et hit, alle de Carruth ting der er kommet til Europa kan anbefales!
    Og Jacqueline er klassiker...
    Super!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det har det ellers ikke været, men du har ret i, at der sker mest i weekenderne.
      Ja den er noget af et hit, jeg må holde øje med andre Carruth ting.
      Ja Jacqueline er en klassiker.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Dine Viburnum er så fine, og jeg har så lyst til å prøve de her. Den plicata er helt skjønn.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er fine, mon ikke de kan klare sig hos dig, jeg synes ikke, de virker særligt sarte. Plicata er dejlig ja.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Nej det har ikke været vejr til havevandring idag. Vinden har godt nok været kold og nu siger de jo at det bliver koldere igen øv.
    Du er jo nok ikke i tvivl om hvilken rose jeg vælger idag 😊 Det kunne nu også godt være Hot Chocolate men Jacquline er altså en dejlig dame og en af mine første jeg plantede og den har jo efterhånden fået godt fat. Tænker at dine Hot Chocolate må blive fantastiske med tiden når man tænker på hvor fine de har været allerede.
    Keder os nej det kan jeg ikke tro der er jo roser på programmet. Jeg er sikker på at det bare er tilfældigt at det har været et stille døgn.
    Også en rigtig dejlig aften til dig fra en der aldrig misser et indlæg 😊
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej føj hvor har det været koldt, og ja de lover koldere endnu og mere vind, men så forhåbentlig også lidt sol.
      Nej jeg er ikke i tvivl om, at du vælger Jacqueline. Jeg glæder mig også til, at Hot Chocolate bliver endnu flottere næste år, når nu der er to, må det blive til rigtig mange blomster.
      Nej du keder dig ikke, det er jeg sikker på, ja det er nok bare et tilfælde.
      Tak for det, nej du misser aldrig et indlæg og meget sjældent en kommentar, så skal der være en god undskyldning, det var der så også :) Håber alt er vel med Mogens.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Tak 😊 Det går fremad med ham men der må en ekstra lur til da han hurtigere bliver træt. Hans hjernefunktion er reduceret med 33% og det tager nok lidt tid at få det bygget op igen. Han er heldigvis ved godt mod og idag kørte han over på arbejdet med fastelavnsboller da han har fødselsdag imorgen. Det var vidst godt for ham lige at komme over og hilse på 😊

      Slet
    3. Ja det er nok hårdt en tid efter, så godt han har tid til en ekstra lur :) Ja så går det da fremad, når han kan komme over og hilse på kollegerne. Hils ham og sig tillykke med fødselsdagen i morgen :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Jeg vidste ikke, at virburnum kunne være stedsegrøn, det er jeg glad for at få at vide og har noteret mig det:) Jeg kan altså ikke lade være med at smile lidt over din fascination af hot chocolate, jeg synes nemlig den hovedsagelig er rød?
    Du keder os under ingen omstændigheder, jeg har tænkt det samme hos mig og kan se på min blogliste, at der kun er et par ganske få nye indlæg fra andre bloggere, hver dag, måske er det bare årstiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Så var det godt, jeg viste et par stedsegrønne i dag. Ja men rødt er ikke bare rødt, det er postkasserød, jeg ikke kan lide, det er Hot Chocolate jo slet ikke.
      Ja der sker ikke så meget for tiden, folk venter nok bare på foråret :)

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Nej, vi keder os bestemt ikke - det er så skønt med alle de dejlige roser, du viser :) Det har bestemt været en både kold og grå dag, der ikke gav lyst til udeaktiviteter, og nu siger de, at vi skal til at have det endnu koldere og med sne. Jeg er så spændt på Heroine de Vaucluse og Hot Chocolate, som jo er nye her. Ispahan er en af favoritterne her - af en sommerblomstrende blomster den længe, synes jeg. Min er nu en stor og sund busk, der glæder mig meget i sæsonen :) Spændende med den ukendte rose - smuk er den i hvert fald, og den dufter sikkert også? Den sidste Viburnum er så fin med de spinkle blomster.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja rosennørder vil gerne se roser, så vi synes ikke, at det er kedeligt, det er vejret derimod, så må vi blive inde i varmen. Ja det bliver spændende med de nye roser, vi har jo nogle stykker. Min Ispahan er ikke så stor og flot endnu, men det skal nok komme. Ja den ukendte rose dufter også.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth!
    Selvom jeg langt fra laver indlæg hver dag, så har jeg de sidste dage også oplevet et markant fald i sidevisninger, ift normalen, og har tænkt det samme som dig;-) og du keder mig slet ikke:-)))
    Jeg er en af den der er vild med jacpueline du pre, hun er så åben enkelt, duftende og duftende skøn. Jeg glæder mig til mine vokser til i højden.
    Her står hot chokolade stadig med grønt og pænt løv, men nåede aldrig at se den i blomst sidste år.
    Tak for synet af din store camelia i går, spændende om Cecil får rod på hendes. Tænkte på hende i går da jeg købte kæmpenatlysolie, vidste nemlig ikke det var det samme som den jeg kalder kl 8 blomst-som vi smagte på da i var her.
    Her blæser og er iskoldt, men hopper i skibukserne om lidt, hunden skal ikke snydes:-)
    Klem og kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja jeg ved ikke lige, hvad der gik galt i går, idag er det som det plejer at være. Godt jeg ikke keder dig :)
      Ja Jacqueline er en af dine yndlinge, det bliver flot, når dine kommer rigtigt i gang, mon ikke det bliver i år.
      Selv tak - ja lad os håbe, der kommer rod på stiklingerne, så kan det jo være, du skal have en :)
      Det var da flot, at din Hot Chocolate har pænt løv, der er ingen løv på mine to.
      Det vidste jeg heller ikke, men vi bliver hele tiden klogere :)
      Ja det samme her, jeg skal også snart ud på hundeturen, jeg kan godt lide, når det bider i kinderne, men at gå rundt i haven er for koldt.
      Klem og kram
      Lisbeth

      Slet
  8. Det er altid spændende at se, hvad du skriver om og viser fra din have. Det er som vinter-vitaminer. Dejligt at se dine Viburnum trives. Jeg har vovet at tage nogle nye hjem til afprøvning igen. Hav en god dag.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Det glæder mig, du følger med, det er godt med vintervitaminer. Jeg har lige været inde og kigge på dit Viburnum sortiment, for at finde dem jeg har. Jeg synes nok der var blevet flere i sortimentet.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hvis du engang skal prøve en hel usædvanlig Viburnum skal det nok være V.furcatum med de store rundagtige blade med skøn høstfarve. Blomsterne dufter fantastisk, men ser ikke ud af noget. Meget hårdfør.Den vil passe fint til dine Rhodoer.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror lige, jeg har kigget på den den lyder spændende, især når der er duft i blomsterne, så må jeg lige finde et sted til den, mon ikke vi ses til Grundlovsdag. Hvor stor bliver den?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. hej hej , long time no see .... jeg har på en eller anden måde fået fået slettet min google konto på mobilen ( som efterhånden er den eneste mådejeg går på nettet på ) Nå,nu fik jeg endelig tændt for den gamle rustne pc..... tak for rosenkavalkade .....og nu gør du det igen , rammer lige ned i ' ( må) have-centeret'.... pyh hvor er det godt at der er frost og vinter , ellers villejeg have gået på rosenjagt ... honorine er meget fin og elfe .... jeg har prøvet jaqueline et par gange, da jeg faktisk er mest vild med de lidt vilde, åbne typer ... men af en eller anden grund er hverken dén ,eller odysee vilde med at være her ?? hm. Håber alt er vel på samsø på sådan en kyndelmisse dag . har læst at man på denne dag skal tænde stearinlys og spise pandekager .... så man må heller følge traditionerne !! hilsner fra fyn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja det er sandelig nyt at høre fra dig, jeg blev da helt glad for en hilsen. Ja godt det er vinter, så du ikke kan plante :) Du mener nok Heroine de Vaucluse, den anden har jeg ikke. Jeg kan stærkt anbefale både Heroine og Elfe, de fås begge hos Jas :) Underligt at du ikke kan have de enkle roser, har du prøvet at give dem ekstra gødning? Ja alt er vel her, men vi skal nu ikke have pandekager, velbekomme med dine.
      Hilsener fra Samsø

      Slet
  11. Den bliver høj ad åre, men kan holdes i ave.Den tåler skygge og vind.Den er lidt dyr, da den kun kan podes. Ja vi ses i Kolding, min fridag!! Håber Cecil for rod på kamelien. Jeg står i kø;o)
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok - der var en anden jeg faldt for, en med runde blade, den så mere spændende ud end furcatum. Continifolium kan jeg se, den hedder. Det lyder godt, at vi ses på din fridag. Vi laver bare en masse, hvis den er villig til at sætte rødder, den laver i hvert fald rigtig mange skud, så stå du bare i kø :)

      Slet