fredag den 17. februar 2017

Sikken en dejlig dag

Ja den var helt forårsagtig, så jeg har været ude med riven :) 3 timers oprydning i bedene, nej hvor jeg nød det. Vi hører nu ikke til de heldige, der har set solen i dag, men det var stille vejr, og fuglene sang og pippede alligevel, det var så dejligt.
 Jeg var heldig at få fat i endnu et par Helleborus, de ligner vist alle hinanden, men flotte er de.
 se lige rødderne her
der måtte en ompotning til med det samme, så nye potter blev fundet frem. Jeg tør ikke plante dem ud i bedene endnu. For nogle år siden plantede dobbelte ud, de døde alle som en, begrundelsen var, at jeg havde plantet dem ud for tidligt. Hvis nogen af jer ved noget om det, vil jeg blive glad for at høre om det.
R. February Dawn har nu farve i langt de fleste knopper
 i stuen er 2 af mine 3 amaryllis på vej med knop
Kalanchoe Beharensis som jeg købte i efteråret, fordi den ligner nogle af mine rhodoer, står også fint.
her er den 22.9. jeg tror den er vokset lidt.
I går gjorde jeg et kup oppe i Grevindens Annetikker, der stod denne bog, bøger koster 5 kr. i hendes bod, det var billigt, den står på nettet til 70 kr. + forsendelse. Jo det var en heldig dag i går.
Katharina Hodgkin er nu sprunget ud, lidt bleg men den blomstrer.
også de gule krokus er godt på vej til at blomstre.
 lige nu står papegøjebusken ganske bar
8.5. så den sådan ud
 i efteråret kommer det helt store show
9.11.
De sidste rosenbilleder i denne omgang:
 De gamle rosenbede set fra 1. sal 7.4., bedene er ying og yang formede
 23.6.
27.6.
det kølige bed 26.6.
 1.9.
jeg planter sjældent flere roser af samme slags sammen, da jeg synes, det er pænt, når de blander sig mellem hinanden, Her er det Crocus Rose og Charles Austin.
 Her er det bedet ved skuret
 også her
Rosenlysthuset med Kathleen Harrop. Spireaen til højre er nu fjernet til ære for en stor rhodo, der bliver flyttet her i foråret.
Det var alt for i dag, vi ses igen på søndag. God lørdag - jeg glæder mig til at komme i haven igen i morgen.

38 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Der er sørme godt gang i det hos dig både ude og inde. Godt du fik en påskeklokke mere. Det er nok ikke helt forkert at de ikke kan li at blive plantet ud for tidligt. Jeg har altid haft rimelig held med dem jeg har plantet men det er også først blevet gjort når foråret hav været godt igang eller i det tidlige efterår.
    Jeg syntes også at det er flot når roserne blander sig men jeg tror at der er mange der planter i grupper af 3-5 stk. Her er de fleste også singler.
    Spændende at du er blevet forfatter og det må jeg ha kigget nærmere på. Skal lige ha det forstørret lidt op og pudset brillerne 😊
    Fortsat god aften og en rigtig god lørdag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er der, jeg fik skam to påskeklokker mere, den anden stod allerede i pavillionen, da jeg tog billeder af de sidste. Jeg venter stille og roligt med at plante dem ud, det er også galt, hvis de får det for tørt i løbet af sommeren.
      Ja der er mange der planter 3-5 roser samlet, men det kan vi heldigvis selv bestemme :)
      Måske er det for svært at læse, jeg kunne godt selv læse det meste af det, men det var heller ikke på en Ipad :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Det har været dejligt derude i dag. For mig blev det først sidst på dagen, men et par timer på knæ ad gangen i den kolde jord er nu også nok! I formiddags har pigerne og jeg været en tur i Vejle - én skulle have pas, én nye bukser og én tredje en ny sportstrøje + det løse.... Højdepunktet var en tur i Plantorama, hvor det mest blev til lidt snusen, men der røg også lidt i vognen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det har det, jeg lå ikke på knæ, men svang riven i stedet, det kunne jeg bedre holde varmen til. Herligt med besøg i Plantorama.

      Slet
  3. Flotte Helleborus du har købt - det er en fin pris synes jeg. Iris bogen har jeg også, jeg købte den igennem haveselskabet for "100" år siden, dengang udgav de en masse specialehæfter. Sjovt at den står til 70 kr på nettet, det tror jeg ikke den kostede fra ny dengang ;) Jeg køber meget gerne antikvariske havebøger og er bare så glad når jeg finder dem til en god pris.
    Det lyder skønt med en forårsagtig dag, det synes jeg ikke det har set ud til her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en fin pris for de Helleborus. Ja sådan nogle havebøger kan stige i pris :)
      Nej det er nok også slut med det forårsagtige desværre.

      Slet
  4. Ja, du bør nok vente til frosten er over med å plante de ut. Flotte helleborus og roser!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja men så venter jeg. Tak :)
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Flot at du har Katharina Hodgkin i blomst - det har jeg ikke set andre steder, og mine egne er kun små spirer!

    Hov har du fjernet dit forfatterskab igen - jeg kunne godt læse det som det var..

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Katharina er tidligt ude, men jeg har set en udsprunget på fb, derfor huskede jeg at gå ud og kigge efter, hvor langt den var nået.
      Jeg tænkte, at det ikke kunne læses, da ingen kommenterede på det, det var nok heller ikke så interessant :)
      Dejlig dag til dig

      Slet
  6. hej Lisbeth,
    Altså nu var jeg jo nysgerrig på Artiklen fra dit barndomshjem og Munkemøllen..eller hvad det nu var. Hvis du ikke sætte det på igen kan du ikke sætte et link til det eller give mig en ide hvor jeg kan læse om det? Vi kører jo ture på Fyn og det kunne være sjovt at kunne fortælle lidt historie hvis vi tog den vej forbi med min mor der bor i Odense.
    Skønne billeder fra haven og flotte Helleborus. Bedet ved skuret har smukken sammensætninger af roser og stauder. Hvad er det der er sat? floks, mælkeklokker af en slags - det går godt på den lune ø. Her er sneen også væk og jeg skal 1/2 time i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Dejligt at nogle var interesseret, du må endelig tage din mor med på Munkebo Bakke en dejlig solskinsdag, det er det smukkeste sted på Fyn med vand hele vejen rundt.
      Tak skal du have - ja det er floks, der står imellem roserne. Ja det går helt godt herovre, vi fik jo ingen sne. God tur i haven :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth!
    Det var en fin färg på din Helleborus, har en vit som blommar ute, och de andra har knoppar. Härligt att se att vårblommorna börjar titta fram. Vi har haft några sköna soliga dagar. Dina rosenrabatter är så fina. Får mig att längta till sol och varmare väder.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det er en rigtig fin farve, Helleborus har. Dejligt at der er knopper på vej nu, inden længe har vi masser af blomster.
      Heldige jer med sol, det har vi ikke her.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hvor man dog længes efter forår og sommer, når man ser alle dine smukke billeder. Jeg er vild med papegøjebusken - måske man skulle investere i en! Er de dobbelte påskeklokker ikke også mere sarte? Jeg har da mistet nogle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja nu begynder man rigtigt at længes, men heldigvis er det på vej.
      Jeg har ikke fortrudt vores køb af papegøjebusken, den har et fantastisk spil.
      Jo måske er de dobbelte påskeklokker mere sarte, så er jeg ikke ene om at have mistet nogle.

      Slet
  9. Helleborus kan man ikke få nok af. Har også en ny indenfor i potte, men i haven er de godt i gang med masser af knopper. Elsker fotos af den have, og jeg håber, at jeg får mulighed for at besøge dig i løbet af året. Skal også i haven i dag og rydde op i grene og andet, der er slynget rundt i stormene. Hav en god og glad weekend i haven.
    Kh. Ella

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ella
      Hyggeligt med en kommentar fra dig her.
      Jeg kan ikke dy mig for at tilføre haven nye Helleborus, mine står også med masser af knopper, det bliver en fest.
      Du er meget velkommen til at komme og se haven, mon ikke du kan lokke nogle med, det håber jeg.
      Nu bliver det rart at få ryddet op derude, det er en sand fornøjelse at komme ud nu, det blæser dog lidt mere i dag.
      Dejlig weekend til dig med
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Ja, sikken dejlig dag det var i går. Mild og stille og jorden er allerede tøet op igen. Jeg måtte smide jakke og handsker på mit arbejde og havde det varmt alligevel.
    Og som det dog pibler og gror - ude som inde. Dejlige billeder!

    God weekend!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja en dag ligesom vi kan lide den. Godt jorden er tøet op, så du kan komme i gang. Du må have arbejdet hårdt, når du kunne smide både jakke og handsker.
      Det hele pibler op, det er dejligt.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Så fik jeg også tid til at nyde dine dejlige sommerbilleder. Har haft kunder i stor stil med trailer, så sæsonen lægger hårdt ud. Mandag kommer en genganger fra Fyn, men jeg tør ikke rigtig 'tæppe af' endnu. Her synger lærkerne indimellem.
    Hav en god dag.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Dejligt at du fik tid til at nyde mine sommerbilleder. Du er allerede i fuld gang med kunder, det er da herligt. Gad vi hvad/hvem en genganger fra Fyn er. Jeg tæpper noget af og lader noget blive liggende lidt endnu.
      Åh lærkerne - dem hører vi ikke meget til hos os, tænk at de allerede synger hos jer.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  12. Vilka vackra julrosor du hittat :) Du gör nog helt rätt i att vänta med utplantering. Jag hade gjort det när de blommat över helt och hållet. Då de kan fokusera på att rota sig. Annars skulle jag klippa bort blommorna om jag ville sätta ut dem nu. Fast här är det tjäle i backen så det är väntan som gäller.

    Trevlig helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Ja de er vældig fine. Tak for dit gode råd, jeg venter stille og roligt med at plante dem.
      Trevlig helg til dig med.

      Slet
  13. Hej Lisbeth!

    Jag blir jätteglad över att se bilder på dina Katharine Hodgkin, denna Iris är så vacker. Jag flyttade alla mina i fjol till en bättre plats där de skulle synas bättre och häromdagen stack det upp små, små gröna skott. Nu har vi fått kallt igen men så snart värmen kommer står Katharine H. redo.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er en vacker iris, godt du også har den, og har fundet en endnu bedre plads til den, så kan jeg godt forstå, at du glæder dig.
      Kram

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Hvor har du egentlig hittet den skønne brunbladede Brændende kærlighed? Det er en af de stueplanter, jeg kan holde liv i, for jeg glemmer at vande dem.
    Jeg kender ikke manden fra Fyn, men har været her en gang.
    Nu skal jeg til at lave hul i de 600 planteskilte, vi har fået lamineret, så aftenen er besat.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Superbrugsen har en gang imellem skønne planter, også denne Brændende kærlighed er købt der. Ja de vil hellere have det for tørt end for vådt.
      Ok derfor du kalder ham genganger :)
      God arbejdslyst
      Lisbeth

      Slet
  15. Kære Lisbeth Skønne Helleborus du har fundet, de er godt nok gode til at danne rødder. Dem jeg lige har købt hos Gartneriet Spiren har også så kraftige rødder. Jeg har heller ikke plantet mine ud i bedene endnu. Selvom de har stået i koldt drivhus så har de nok stået frostfrit. Så jeg venter lidt endnu. Når jeg ser din rosenkavalkade kommer jeg til at længes endnu mere efter skønhederne springer ud igen. Hav en dejlig weekend. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja der var jeg heldig, da et par af veninder skulle have i dag, var de udsolgt. Godt at vide at dem fra Spiren også har kraftige rødder. Mine står i pavillionen, det gjorde de også dem jeg købte hos Spiren, alligevel klarede de det ikke.
      Ja nu længes vi efter forår og sommer og de skønne blomster.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Your beautiful photo's make me longing for summertime Lisbeth. I have the Helleborus for years in my garden and don't be desapointed that you sometimes have to wait 2 years before she is coming in to flowers again after planting. Have a wonderful weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke
      Nice to hear from you again. Yes we are all longing for summertime now. Thank you for your information about Helleborus.
      Same to you

      Slet
  17. Hej Lisbeth. Ja, det er dejligt, at det milde vejr er kommet tilbage. Det nyder jeg også. Det er et fint køb, du har gjort, jeg håber, det vil trives i din have. Jeg tror, man helst skal plante dem i efteråret. Det har jeg gjort med mine pånær én, som jeg plantede ud i april og den har det ligeså godt, som de andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er det, men det blev nu meget koldt efter kl. 15 i dag, nøj hvor jeg frøs. Jeg var meget heldig med det køb, i dag var de alle væk. Jeg prøver at plante ud til april.

      Slet
  18. Åh ja, hvor er det dog dejligt på denne årstid... Jeg længes efter foråret, men samtidig synes jeg også det er dejligt at vide, der er SÅ meget dejligt at gå og vente på i de næste mange måneder.
    I år håber/tror jeg, at jeg får mere tid til at NYDE mine planter...for selvom der er en del opgaver, der gerne skal nåes inden Åben have...så er der INGEN store projekter, som fx. omlægning af forhaven/køkkenhaven etc.
    Flammebedet skal omlægges, eller rettere, en del af det, men det kan klares på en weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er dejligt at vide, at det vi længes efter snart kommer. Så må vi se, om vi kan få tid til at nyde det, det kan man heldigvis godt, selvom man går rundt og laver noget. Godt du ikke har så mange projekter, så når du nok også at nyde.

      Slet
  19. Hej Lisbeth. Dejligt med flere Helleborus. De er så flotte, jeg har dem desværre ikke i haven - endnu. Fik tre på et tidspunkt af mine svigerforældre, men de kom aldrig igen. Måske jeg plantede dem ud for tidligt? I går var jeg ude i køkkenhaven, vejret var så mildt og dejligt og jeg nød bare at være i gang med haven igen. I dag er vejret trist og det småregner, så måske bliver jeg indenfor. Dine sommerbilleder er så dejlige :-). Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det er skønt, de kan nu godt være lidt sarte de Helleborus, ærgerligt dine ikke kom igen, det har jeg også oplevet flere gange. Det lyder som om, det er fordi vi planter dem for tidligt ud, så jeg vil prøve at vente ldit.
      Det blev også koldt efter kl. 15 i går, i dag er det bedste at blive inde.
      Tak for det :)
      Kh Lisbeth

      Slet