tirsdag den 28. februar 2017

Jubiii sidste vinterdag

Det er ikke sikkert forandringen er så stor fra sidste vinterdag til første forårsdag, men bare det at vi kan skrive marts er opmuntrende. Jeg har været en del i haven i dag, det var som en april dag, bare lidt koldere, for det blæste en del.
 men ind i mellem skinnede solen
derefter kom der mørke skyer og store eller små regnbyger
sådan har det skiftet hele dagen, det har det nok over hele landet, tror jeg.
 Allium er på vej op
 Dorothealiljer er der flere steder i haven, hvor er jeg heldig


mange af de skønne krokus er oppe nu, der mangler dog stadig de sene
 Helleborus i blomst
 og i knop, mange enkelte frøsåede er på vej rundt omkring, spændende at se farven.
her er H. multifidus
 små klynger af Iris reticulata Katharina Hodgkin
 er nu i gang med blomstringen rundt omkring
hvad denne laver midt i en staude ved jeg ikke, men den kom op.
 Løjtnantshjerte titter op af jorden
det samme gør Sct. Hans urten
 Peberbusken kommer snart i blomst
Cryptomeria japonica cristata er vokset godt, det hjalp, at den fik mere lys, da Bent beskar nogle træer i skoven.
Til slut lidt fra arkivet:
 i går var der begejstring for mine floksbilleder, derfor tager vi lige et mere sammen med de skønne valmuer.
 Fontænegræs er begyndt at så sig selv, det er jeg glad for, de er fantastiske i buketter.
 Engforglemmigej Myosotis palustris er en sød lille plante, som jeg købte for mange år siden, nogle gange er den næsten væk, men jeg glæder mig hver gang, jeg ser den kommer igen
hvilket fik mig til at tænke på min hvide lærkespore, som har overvintret. Den kommer fra mit barndomshjem, derfor er jeg ekstra glad for den. Jeg har fået mange foræret, men de vil ikke bo her, jorden er for god.
Til slut en lille smuk fransk anemone, billedet er fra 1.5. det bliver dejligt at se dem igen, de er på vej, har jeg set.
Måske vil I læse med på Maries blog, Marie har nemlig skrevet et reflekterende indlæg om Janteloven og haveblogs, det er spændende læsning, som fik mig til at tænke over, om andre mener, jeg praler, når jeg sætter så mange billeder ind dagligt. Det er nu ikke tilfældet, jeg gør det simpelthen, fordi jeg gerne vil dele mine oplevelser med andre. Jeg tror godt, jeg tør sige, at vi havebloggere og vores læsere lærer meget rundt om på de forskellige blogge. Det er et herligt univers.
God aften og god første forårsdag

28 kommentarer:

  1. Ja, nå begynner våren hos deg! Det sees jo på alle blomstene som kommer. Her er det midt i mellom vår og vinter. I natt kom det 40 mm med regn, og det tærer veldig på snøen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det ser ud som om, våren begynder nu. Det gør nok ikke noget, at regnen tærer på sneen, bare der ikke kommer noget nyt.
      Klem

      Slet
  2. Så eilig å se at våren kommer akkurat til rett tid hos deg! Jeg har også vært en liten stund i hagen i dag, men da regnet kom gjorde jeg heller innendørssysler. Jeg synes det er kjekt med innleggene dine, noen ganger ser jeg bare raskt igjennom, andre ganger bruker jeg mer tid på å nyte! Tilbakemeldinger gjør at vi kan utvikle oss som hagemennesker, jeg oppdaget i dag et jeg konsekvent har skrevet feil navn på mine ene våriris, Katharine Hodkins har jeg kalt K Hepburn... Merkelig at ingen har rettet på meg, kanskje alle har vært redd for å såre meg... Ha en fin vår! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja det er herligt, når våren indfinder sig til tiden. Det har også regnet en del her i dag, så må vi finde indenfor, heldigvis var det kun byger. Ja men det er netop sådan det skal være med min blog, nogen dage nyder man, andre dage kigger man hurtigt forbi uden at kommentere. Det er skønt med tilbagemeldinger, men når jeg blogger stort set hver dag, kan jeg ikke forvente tilbagemeldigen hver gang.
      Jeg har ikke set, at du har kaldt din våriris for K. Hepburn, ellers et godt navn, men nu husker du nok, hvad den hedder fremover :)
      Også fin vår til dig
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Du er stadig foran i forhold til her ihverttilfælde. Jeg må se om jeg har billeder til et nedslag i aften.
    Dorothealiljer er da super når de først har etableret sig!
    Ja, marts kan bringe hvad som helst, ligenu ser det ud til en masse regn, men hvis vi slipper for dagfrost, så bliver jeg glad:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er jeg nok, men Marie er vist foran os alle, det går stærkt hos hende.
      Ja jeg har en hel del Dorothealiljer efterhånden, opdagede jeg.
      Vi gider ikke mere frost, så må vi åbenbart tage noget regn, det gør ikke noget for mig endnu, så varer det lidt længere, inden jeg skal vande :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Jubiii! Ja, dejligt at det bliver marts i morgen! Og jeg synes at foråret allerede er godt i gang. Alting blomstrer tidligere i år end det plejer at gøre ... synes jeg ... men måske tager jeg fejl?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja marts smager af forår, og vi kan jo også se, at det er på vej. Det er tidligere i forhold til nogle år, men jeg er ikke sikker på i forhold til 2016.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja bare tanken om at vi imorgen træder ind i marts er dejlig selv om det jo stadig kan komme vintervejr men det vil jo blive af kortere varighed. Her har det også været omskifteligt i vejret idag. Sol, blæst, små byder og nogle hidsige ind imelllem.
    En masse små forårsbebudere på dit program idag. Dejligt at der er gang i dem. Nu er jeg også ved at komme med med krokus men er stadig bag ud med Iris.
    Jeg fik ikke forspiret fontænegræs sidste år men til min store glæde havde de også sået sig selv og jeg satser på at succesen gentager sig i år.
    Janteloven er jo nok kommet for at blive men det må vi jo leve med. Jeg tænker ikke at bare fordi der er mange billeder at det så er lig med pral. Der skal da være plads til forskellighed og vi er da nogle der vil blive ked af det hvis der skæres på det.
    Må lige ind og læse Marie indlæg.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er en god tanke, at vi nu når marts den første forårsmåned, så må vi se, hvad vejret byder på i den måned. Der kom en hidsig byge ved 15.30 tiden her, ellers har det mest været småbyger.
      Godt du er ved at være med med krokus, men jeg er bagefter med lungeurt, kunne jeg se.
      Lad os håbe, at andre tænker som dig og ikke synes, det er pral, jeg kan godt lide at tage billeder og vise jer dem, så jeg kan nok ikke lade være med de mange billeder :9
      God idé
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Dine mange billeder tager jeg lige præcis som udtryk for din haveglæde og for, at du gerne vil glæde dine læsere.Heromkring mindede vejret i dag faktisk også meget om aprilvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er jeg glad for at høre. Mon ikke det har mindet om aprilvejr i mange steder af landet.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Dejligt med alle de mange skønne sager, der hilser marts velkommen :) Var lige en hurtig runde i egen have og kunne glæde mig over, at floks og andre stauder er på vej - allium er også kommet op, og sørme om jeg ikke fandt blomstrende iris :) Hvor er det dejligt, at den hvide lærkespore har overvintret - det betyder lidt særligt, når den kommer fra ens barndomshjem. Jeg synes ikke, dine mange billeder er pral. Alle bloggere gør tingene på deres måde, og det er efter min mening herligt med forskellighed. Vi er mange, der nyder, at du er så gavmild med billeder :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er skønt, alene navnet marts gør os glade :) Godt at høre, at der også er ved at være gang i din have, og at du har blomstrende iris uden at have opdaget det :) Ja for mig betyder det noget særligt, når planten kommer fra mit barndomshjem, det gør det nok for de fleste.
      Det er jeg glad for at høre, men det anede mig nok, at du ikke synes, det er pral, jeg ved jo, at du nyder mine billeder.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Goodmorning Lisbeth, it's so great to see your garden waking up. Spring is on it's way.
    have a wonderful day.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke
      Yes it is wonderful, spring is on it´s way.
      Same to you

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Håller med dig, oavsett hur vädret är så är det en härlig känsla att få säga att nu är det mars!

    Härliga bilder du visar av din trädgård, trädgården vaknar och bjuder på de skönaste vår primörer!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja marts er en magisk dato, for kalenderen siger forår :) og det hele titter op igen.
      Kram

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Og jubiii det er forår, eller det øs regner, men første marts er altså godt at skrive.
    Masser af lækre forårstegn du viser:-)
    Jeg fik også meget ud af Maries indlæg, det var godt skrevet, og jeg er en af dem der aldrig har forstået janteloven, om end jeg forstår praleri uden noget at have det i.
    Jeg syntes heller ikke du praler, jeg syntes også du udtrykker sprudlende ren haveglæde, og det er altid en fornøjelse at kigge forbi.
    Nu har jeg fundet ud af hvordan man linker til min nye blog, og det med kommentaren skulle også være fikset.
    Hvis du kopier følgende og sætter ind, så skulle det virke, det er dog ikke sikkert at der er billede endnu, men det kommer automatisk af sig selv i nærmeste fremtid.
    http://www.anettesflora.com/feed/
    På forhånd tusinde tak:-)
    Hyg dig med roser(Jas) og hos Linda hvis vi ikke snakkes ved inden:-)))
    Krammer Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja forår og regnvejr, heldigvis har det kun været en del byger her hos os.
      Jeg er glad for, at du har forstået det rigtigt, jeg vil så gerne dele min haveglæde med jer andre. Jeg er glad hver gang, du lægger en kommentar, men er klar over at du ikke altid har tid, det forstår jeg godt.
      Din nye blog er nu med som øverst i min blogrulle, så nu virker det. Man skal lige vænne sig til den og vænne sig til, at man får en besked fra et eller andet mystisk firma, som styrer det/den. Det var så lidt (denne gang:)
      Jo tak for det, du må også hygge dig.
      Krammer Lisbeth

      Slet
    2. Tak Lisbeth:-))) ja det er et andet firma der styre det der med kommentarer. Jeg brugte det dengang Gitte havde Madames huskeblog, så mit gamle profilbillede dukkede op;-)
      Tak og en krammer mere;-)

      Slet
    3. Selv tak, det var så lidt, selvfølgelig skal din blog med på min blogrulle. Det er et udmærket profilbillede :)
      Krammer

      Slet
  11. Det er så skønt med marts, og der ligger nu foran os mange skønne martsdage. Trods heftige byger i dag var der også sol og mildt indimellem.

    Jeg vil ikke betegne dine smukke billeder og mange planter som pral - men skulle man få den tanke, så er det mit motto at man må prale alt det man vil !! ::)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja marts det kan vi lide, og heldigvis skinnede solen indimellem, ellers havde det været trist.
      Tak for det, jamen så praler vi bare lidt :)
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Härliga vårbilder, kanske kan jag se dessa skönheter om en månad.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja mon ikke du kan nyde dine om en måneds tid, det håber jeg.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  14. This blog aware me about different programs which can become very useful for our friends and kids. Few websites provide combined courses and few of the are separately for single subject. Glad to get this
    หนังใหม่

    SvarSlet