søndag den 26. februar 2017

Solopgang og billeder før regnen

I går var vi heldige at få en flot solopgang, jeg stod parat på bakken for at få billeder:
 Sådan så himlen ud, da jeg gik hjemme fra
 Solen kravler langsomt op
 dvs egentlig går det jo stærkt

 så kom den op
 lidt vildt mødte jeg også på turen, rådyr og fasaner i baggrunde
 da jeg kom tilbage var solen allerede nået ind i haven

 men som I kan se, lå der stadig sne
i dag er det hele væk
nu er der kun de store vandpytter tilbage.
 Iris reticulata Katharina Hodgkin i sneen i går
og fra i dag


jeg ser gerne, at frosten holder sig væk fra nu af, ellers går det igen galt med mine Helleborus

Som I kan se, har Bent store spekulationer med at udtænke pergolaen. Jeg spekulerer mere på hvilke roser jeg skal plante i den, de store tanker lader jeg Bent om.
 Jeg har planer om at flytte Elfe derhen, jeg har to, de står i påskebedet ved en gammel hyld.
 Ilse Krohn Superior er jeg vild med, men de er ikke helt gode i farverne sammen. (billedet er lånt på nettet)
Janet eller Jayne Austin (det skulle være Janet, men jeg synes ikke, den ser rigtig ud) står ved clematis stativet, jeg har planer om at flytte den hen til pergolaen og i stedet plante
Our Last Summer ved stativet, den får for lidt sol, hvor den står, og den passer ikke til de roser jeg vil plante i pergolaen. Hvis de skal vokse op og gro ind over hinanden skal de jo passe sammen i farverne, men det er lidt svært at forestille sig det, inden det hele er lavet. Ingen har nu lovet os, at det skal være nemt, men bare det bliver godt, så er vi glade :)
R. February Dawn er stadig flot
Til slut Arthur i fastelavnsdragten som hans mormor har syet til ham. Godt han har en mormor, der er dygtig til at sy, farmor har ikke de evner.
Fortsat god aften

28 kommentarer:

  1. det er frisk, at Bent allerede er igang i haven med de spændende haveprojekter, desværre her i det sønderjyske er vi plaget med regn og mere regn mindst en uge mere :(...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Foreløbig er Bent kun nået til planlægningen, her lover de også regn i ugens løb, vi må have lidt tålmodighed.

      Slet
  2. Hej Lisbeth!
    Skønt vejr idag,-forårsagtigt.Dejlige fotos fra din have og en eftertænksom mand igang med et nyt projekt!
    Sikke et fint fastelavnskostume Arthur har på.Jeg kan heller ikke sy,men så er der andet vi kan!
    God aften!
    Fra Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Ja det har været mildere i dag, og fuglene har kvidret lidt mere. Ja det er ikke sjovt, når konen finder på nye igen igen :)
      Tak - ja jeg trøster mig også med, at jeg kan noget andet, noget med have :)
      God aften til dig med
      hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth. Jeg er vist ikke helt opdateret. Jeg troede I var gået fra at lave en pergola, men det er jo tydeligvis ikke tilfældet:) Jeg kan godt lide jeres "arbejdsfordeling". Man skal jo gøre det, man hver især er god til. Det bliver spændende at følge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Nej du har nok ikke set de sidste par indlæg. Vi havde besøg af Ida igen, derefter blev der fundet et nyt og bedre sted til pergolaen. Du har helt ret i det med arbejdsfordelingen :)

      Slet
  4. Skjønne soloppganger! Så nydelig din rhodo er. Hyggelig å ha noe blomstrende å se på. Her er det meldt temmelig kaldt fremover. Får håpe at dine helleborus klarer seg godt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja det er skønt med noget, der blomstrer nu i vinteren. Vi skal vist ikke have det så koldt, så forhåbentlig klarer mine helleborus sig.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her var det rigtig fint solskinsvejr lørdag formiddag men over middag kom regnen til Fyn og der blev det nærmest resten af dagen. Idag og det bare været gråt med småregn ind imellem. Det løftede humøret lidt at køre på gartneri og se primula og stedmoder i alverdens farver.
    Mon ikke kong vinter lader Påskeklokkerne i fred nu. Kan se at mine er godt på vej nu.
    God arbejds fordeling med at planlægge og tænke store tanker. Det blir helt sikkert godt. De næste par uger kan du jo bruge på at finde roser nye som gamle til værket. Mon ikke Jas er leveringsdygtig når du kommer til Fyn inden længe 😊
    Smuk er den stadig February Dawn og det lille tigerdyr er også sød.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja denne gang har vi vist haft samme vejr, godt du fik nogle fine primula og stedmoder, de så flotte ud.
      Jo vi håber, at kong vinter bliver væk og ikke rører vores påskeklokker.
      Ja jeg er godt tilfreds med arbejds fordelingen, det tror jeg også Bent er :) Jeg har hørt rygter om, at Jas har fået nye roser, nu bliver det nok endnu sværere at vælge, men jeg skal have ringet til ham og hørt, hvad han har at byde på. De skal i hvert fald købes hos ham, ellers går det ikke.
      Tak ja det er fine hver for sig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Jamen Lisbeth

    Alletiders at have sig en fin bakke til solopgangene!
    og gode projekter, jeg er ikke helt med på hvor eller hvad der sker, men mon ikke det bliver som i vil have det - ying yang pergolaen?

    Og Helleborus klarer nok de enkelte frostnætter vi skal have - 13 gentager sig ikke!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ikke så tosset med sådan en bakke, når solen vil stå op.
      Nej pergolaen kommer ikke til at være ved ying og yang bedene, i stedet bliver den i den gamle del af have. Du må over og kigge, så du kan følge med :)
      Ja mon ikke Helleborus klarer sig, vi har vist ikke været under - 5 her på øen, nok ikke en gang så langt nede.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Altså, :o) jeg sidder her med et stort smil på, for når endelig du har bestemt dig for en pergola, så skal det være en der runder. Så må den arme Bent,bare regne den ud og det ser altså ikke helt nemt ud :o)) det er nu heller ikke nemt at få det til at gå op med roserne farvemesigt på pergolaen. Jeg ville nok sætte en sart lyserød rose til de to gule, det tror jeg vil være flot. Jeg har selv overvejet om ikke jeg skal finde en sart gul klatre til min pergola. Prøver lige om jeg kan finde nogle billeder til dig på Pinterest.
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg har absolut ingen indflydelse på, hvordan pergolaen ser ud. Ida tegnede, Bent sagde ja, han kunne sagtens forstå, hvad hun tegnede og forklarede. Jeg ja jeg forstod ikke et kvidder af det, jeg tager bare imod og prøver at finde ud af roserne. Jeg har tænkt på Jasmina og ellers dem fra Kordes, som du sendte link til. Det lyder godt, vi må diskutere videre på søndag :)
      Knus tilbage

      Slet
  8. Nå det er Ida, der har fundet på :o) Ja vi snakker om det på søndag (Hvis vi kan nå det) Jasmina er i øvrigt også en Kordes Rose og jeg har forberedt Anton på at jeg vil gøre reklame for den i år:o) og at du allerede var præpareret lidt. Så han mente nok han skulle have et bundt med hjem :o)
    Knus

    SvarSlet
  9. God morgen fru Høneballe:-)))
    Også læser jeg jo lige de to rosengladenørders samtale, smiler stort over hele femøren:-))))
    Flot flot solforløb, i dag er det bare gråt og regnfyldt-så vil drikke kaffe i byen.
    Det er et utroligt spændende projekt pergola i har gang i. Jeg bilder mig ind jeg kan se Bent nyde det-i har en skøn arbejdsfordeling:-)
    Nu må jeg altså kommentere på R. February Dawn, hvor er den FLOT og ganske imponerende med blomster i så lang tid.
    Hi hi ja godt evnerne er fordelt, Arthur er skøn, elsker udklædte unger der synger<3
    Ha en god dag
    Krammer Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen fru Nielsen :)
      Ja rosennørdernes kommentarer er nok lige til at grine af :) roser kan man ikke få for mange af :)
      Ja det var flot i lørdags, men det kunne se ud til, at det varer længe, inden vi igen ser solen, god idé at drikke kaffe i byen :) surt er vejret i dag.
      Jeg tror projektet har plaget Bent lidt her i weekenden, han tegner og lægger brædder ud, men kan vist ikke helt få hul på det, men det skal nok komme, han skal bare have tid til at tænke. Det skal jeg også med hensyn til farverne, det er lidt svært, når man gerne vil have mange roser, og de skal passe sammen i farverne :)
      Ja R. February Dawn er forrygende, jeg er så glad for, at vi tog den ind i pavillionen.
      Arthurs forældre kan godt lide at optræde, det kan han også, så han synger gladeligt Tingelingelater så tit, han kan komme til det.
      Tak i lige måde
      Krammer Lisbeth

      Slet
  10. Tak for den flotte morgentur du tog os med på. Det er velnok spændende med det nye projekt, det skal nok blive perfekt. Jeg skal havde købt 3 klatre roser i rosa farve, kender du en der vokser hurtig ? Flot tiger i har, pas nu på at den ikke smutter væk . Hygge herfra med ønsket om en dejlig dag til dig og Bent

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Leila
      Ja det er spændende. The generous Gardener er rimelig hurtig til at gå i vejret. En anden hurtig er Jasmina, også Mme Alfred Carriére er hurtig, men også en meget kraftig sag, så der skal noget solidt til at holde den. Jeg håber, at forældrene passer godt på den lille tiger.
      Tak i lige måde til jer

      Slet
    2. Tak Lisbeth. Jeg vil lige læse op på de roser du har nævnt og tage navnene med når jeg skal på planteskolen, tusinde tak for dit svar. Knus herfra.

      Slet
    3. Selv tak Leila
      Du er velkommen til at spørge en anden gang.
      Knus

      Slet
  11. Flot solopgang :-)
    Godt sneen er forsvundet igen, men nu er det derimod bare vådt i vådt. Jeg glæder mig vildt til forårsvejr, så jeg også kan komme i gang med nogle af årets projekter. Kan se Bent allerede er i gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vivi :)
      Ja det er rart at slippe for sneen igen, men du har ret, nu er det lidt vådt. Det er godt at komme i gang i haven, vi er så småt ved at starte, kan du nok se :)

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Sikke en dejlig morgentur med den smukkeste solopgang - den blev nydt, for selv har jeg ikke været uden for en dør i weekenden. Det er noget af et job, Bent er kommet på, for det må være vanskeligt at få styr på, når pergolaen buer, men han skal nok få det klaret - det er jeg ikke i tvivl om :) Synes, det lyder spændende og helt rigtigt med de lyse farver til pergolaen - det bliver jo så en måneskinspergola, som du kan nyde til langt ud på aftenen - lidt som mine hvid-gul-grønne bede foran, hvor jeg ofte sidder i sommerskumringen, fordi blomsterne nærmest lyser på det tidspunkt - lyder lidt tosset, men er faktisk ret dejligt :) Også skønne forårsbilleder fra haven - du har meget at se på allerede nu.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var en dejlig morgentur, så må vi se, hvornår vi ser solen igen. Der har heller ikke været meget at komme ud for, kedeligt vejr. Ja Bent brummer lidt over det, men han skal have tid til at tænke, han vil ikke give op. Ja en måneskinspergola det har jeg ikke tænkt på. Det er rigtig, de lyse blomster ses længe i skumringen, det er så fint. Ja der er meget at se på allerede, men jeg har nu ikke taget billeder i dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Kære Lisbeth Hvilken vidunderlig ide med at flytte de skønne Elfe til en pergola. Godt at Bent er fiks og lidt byggemand Bob. ;-). Hvis Elfe når de skyder i vejret bliver lidtbar ved fødderne kunne det måske være flot at supplere med en anden Tantau rose Wedding Piano. Den kunne changere superflot med Elfe.
    Det så ud til at være en vidunderlig morgentur og dejligt at se sneen er væk nu fra solskinsøen. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja det er vist ikke så tosset at flytte Elfe til pergolaen, tak for råde om en Wedding Piano ved foden, jeg må se, om Jas har den.
      Ja det var en skøn morgentur og sneen forsvandt, da regnen kom. Solen savner vi også her.
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. This blog aware me about different programs which can become very useful for our friends and kids. Few websites provide combined courses and few of the are separately for single subject. Glad to get this
    หนังใหม่

    SvarSlet