søndag den 19. februar 2017

Helleborus og en havevandring

I går glædede jeg mig til at komme i haven, men det var nu ikke så varmt. Til gengæld kom jeg i tanke om, at invitere min haveveninde Ida på havevandring, først her hos mig og siden hos hende. Det kom der flere gode idéer ud af både her og der. Herligt at kunne dele sine haveidéer med hinanden. Nogle af mine blev ført ud i livet i dag, jeg tager billeder af det i morgen, hvis det ikke regner, nå det ser det ud til, at det gør.
Lige nu skal vi kigge ind i pavillionen
Nu er R. February Dawn nemlig ved at være i gang, jeg glæder mig til at vise jer den i fuldt flor.
lige ved siden af står et par hyacinter, som sender en dejlig duft ud i rummet, det må den gerne derude, her er det til at holde ud.
de nye Helleborus står og pynter så flot derude. Jeg har lært på fb, at man godt kan plante dem ud nu, hvis ikke de kommer lige fra stuetemperatur, det gør de jo ikke, når de står i 3-4 grader derude. Men jeg venter nok alligevel lidt, inden jeg planter dem ud i bedene. Derude er heldigvis en del godt på vej.
 H. abscasicus
den første jeg har vist i blomst har rettet sig op igen
 den der har hængt siden frosten, som jeg havde opgivet, ser også ud til at komme sig, vi får se.
Jeg venter spændt på at se farverne på de forskellige, jeg håber, der er nye imellem.
 lige udenfor pavillionen står min Hamamelis/troldnød og lyser op
så fin den er også tæt på
Jeg har spekuleret på, hvad jeg nu skal vise for at lokke jer ind og kigge. Jeg er heldig, at jeg har lidt, der blomstrer, men det kan jeg jo ikke blive ved at vise. Arkivet er ved at være lettere brugt, så måske må jeg skære ned på billeder ( en mulighed som jeg ikke er meget for, for mon ikke I her hos mig, nyder de mange biller) eller nøjes med færre indlæg en tid (det er jo også en kedelig mulighed).
Jeg kan desværre ikke vise billeder fra naturen omkring mig, for jeg må nøjes med at gå lidt rundt i haven. Jeg har fået en dårlig fod, så jeg går ikke så langt. Det er kommet af sig selv, så jeg forventer, at det forsvinder af sig selv igen :)
Her er lidt fra den gamle del af haven:
 februar 2017
 4.6.16
 Blommetræet klippet 31.7.
og her med dråbebedet i blomst i september
 Februar 2017 med rim (vist før)
 27.7.16
og 25.9.16
Således fandt jeg også lidt sommerbilleder til jer i dag, det må være det for i dag.
Her lidt solskinsbilleder fra min sidste tur til havet og op af golfbanen, det er en uge siden i morgen.





 Der er stærekasser sat op på golfbanen
 Vilde græsser kan også være kønne.
God søndag aften og start på ny uge.


39 kommentarer:

  1. Flotte helleborus hos deg, og de trives nok godt inne i varmen. Så leit med din fot, og håper at denblir bra snart.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det er rart at have noget, der blomstrer nu. Varmt er der nu ikke derinde, men der er ingen vind. Ja det er så træls med den fod, men det går forhåbentlig snart over igen.
      Klem

      Slet
  2. Hvor hyggeligt med venindebesøg og havevandring. Det er altid dejligt at blive inspireret.God bedring med foden, håber at den snart bliver ok igen. Jeg nyder alle dine billeder, jeg må med skam indrømme, at jeg har aldrig besøgt Samsø. Også god aften til dig. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det er rigtig hyggelig med havevandring med en haveinteresseret. Tak skal du have, ja lad os håbe det. Dejligt du nyder mine billeder, du er meget velkommen til at besøge Samsø og min have. Har du set at jeg har blogtræf d. 24. maj, det er altid hyggeligt, når havebloggerne kommer på besøg. Du er velkommen til at tage manden med, I må også komme en anden dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Det er da træls med en dårlig fod, men lidt er du da kommet rundt med kameraet. Jeg var også i haven for at finde motiver, jeg har overset tidligere. Og så glemmer jeg alligevel at forevige Rhododendron auriculatum, som står med store knopper og fine blade, som ellers plejer at være svedne af blæsten nu. Håber dårligdommen går over selv. Jeg har et defekt knæ, så jeg er heller ikke særlig mobil.
    God bedring.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det er træls både med dårlig fod og dårligt knæ, det er nok alderen, der trykker :( Jeg kan fint gå rundt i haven, heldigvis - men gå ture med hundene kniber det med.
      Så må du ud og tage billeder af R. auriculatum, den vil jeg gerne se.
      Tak i lige måde
      Lisbeth
      PS Ida har lavet lidt om på bestillingen, men det hører du om i morgen.

      Slet
  4. God bedring med foden.
    Dejlige billeder fra golfbanen med blå himmel og hvide skyer. Undrer mig lidt over træerne med brunt løv/nåle på det 3. nederste billede. Er det lærketræer?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Elna
      Ja det var en rigtig flot dag med blå himmel. Det er piletræer, de bliver så smukke på denne tid af året.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Sikken noget med foden, sådan noget er bare så irriterende.
    Jeg troede du havde et kæmpe lager af billeder du skulle igennem, de har jo ikke ligefrem manglet, der har været overflod hver dag denne vinter. Hvad med at tage noget af det mest spændende og gå lidt i dybden med det?

    Nu ved jeg ikke om de vogså har varslet nattefrost hos dig senere på ugen, men jeg ville da nok afvente det før jeg planter noget ud:)

    God bedring

    Og ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ret træls med den fod.
      Jeg har da også stadig masser af billeder, men nu begynder det at knibe med at huske, hvad jeg har vist og hvad jeg ikke har, så det tager lang tid at finde dem frem, men jeg kan selvfølgelig ikke så meget andet for tiden :) Jeg finder på noget. Men hvad er det mest spændende?
      Nej ingen nattefrost her, men planterne står jo også godt nok i pavillionen, så de bliver stående lidt endnu.
      Tak for det og dejlig uge til dig med.

      Slet
  6. Æv, med den fod, jeg håber at den snart går i orden igen, så du kan komme ud med hundene.
    Inden længe er det forår og så bliver der nye friske billeder at beundre, indtil da klarer vi os da fint med blot nogle få udvalgte fra din hånd (så kan jeg også bedre nå at kommentere de enkelte....).
    Jeg bruger faktisk tid hver gang på at beundre dit Header-billede, det er SÅ smukt :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. HejUlla
      Ja det er irriterende, jeg vil jo gerne gå med hundene.
      Ja det er nok det, der er galt, jeg vil gerne kunne vise friske billeder, men jeg må nok finde mere fra arkivet lidt endnu.
      Ja det header billede er skønt og sommerligt, jeg har det som skærmbillede også :)
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Det var træls med foden. Håber, det snart går væk. Jeg kan rigtig godt lide dit dråbebed på alle årstider. Det ser også godt ud med påskeklokkerne i pavillonen. Jeg tror også, det er en god idé at vente lidt med at plante dem ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja meget træls, det håber jeg også. Ja i betragtning af, at dråbebedet er ret nyt, er det blevet meget godt. Påskeklokkerne pynter, hvor de står, så de får lov at blive stående der og pynte nogen tid endnu.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Det var da en hyggelig måde at bruge en lørdag på. Håber da at foden hurtigt går i orden igen. Det er ikke spor sjov med ømme fødder. Mine er heller ikke altid lige gode da jeg for år tilbage fik konstateret nedsunket forfod og gik længe inden jeg fik det konstateret for som du skriver så regner vi jo med at det går i sig selv igen.
    Dejligt syn i pavillionen det er jo en slags forår du byder på derinde. Det ka' vi li 😊 nu hvor der ikke er så meget udenfor men jeg syntes nu at du er god til at finde fotogene motiver alligevel. Troldnødden er så fin og det er en stor glæde når jeg om morgenen trækker gardinerne fra i stuen og kan se min stå derude og stråle især på de grå dage.
    Smukke billeder fra turen omkring golfbanen.
    Vi har været i Horsens det meste af dagen og besøge Mogens' moster og onkel og hans kusine som bor i Angola er hjemme på ferie. Hans fætter og kone som bor ved Ringkøbing var der også plus mosteren fra Odder og svigermor havde vi med. Så det har været en rigtig hyggelig dag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var rigtig hyggeligt. Ja lad os håbe det, jeg har et par gange haft noget med knæet, det er da gået over igen, så jeg håber det her også gør det. Det med nedsunken forfod kender jeg også til, det kan såmænd være, at det er det, der driller.
      Ja det er et fint forårsagtigt syn i pavillionen. Troldnødden er rigtig fin nu.
      Tak skal du have. Ja I har da rigtigt været ude og møde familie, det er da ikke så tosset med en familie hyggedag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Sikke skønne Helleborus, du har fået fat i - og så til den yderst rimelige pris. I det hele taget de dejligste billeder fra pavillionen - February Dawn tegner helt fantastisk :) Det var da en god ide med havevandringer hos hinanden og inspirerende ideer til noget nyt. Træls med den dårlige fod, så du ikke kan gå med hundene. Håber, det snart går over, så du igen kan komme afsted og nyde den fine tur til golfbanen og havet.
    Rigtig god bedring til dig og fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fik slet ikke kommenteret på dine tanker om, hvad der nu skal ske på bloggen. Jeg synes jo - som mange andre, at det er skønt med alle billederne og har også været glad for de temaer, du har valgt - synes faktisk du er rigtig god til at finde på nyt og spændende :) Jeg er kommet til at tænke på gode sammensætninger - dem har du så mange flotte af i din have :)
      Knus

      Slet
    2. Kære Linda
      Ja er de ikke fine, jeg var rigtig heldig. Ja det bliver godt, når R. February Dawn springer helt ud. Det var en hyggelig havevandring begge steder, men det blev noget koldt til sidst.
      Ja det er så irriterende, godt at Bent kan gå den lange tur med hundene, jeg nøjes med morgen og aften, men det er nu sjovere at gå til havet.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
    3. Jeg ser hvad jeg kan finde på, det med gode sammensætninger lyder som en god idé.

      Slet
  10. Jeg kan fornemme, at du gerne vil have en reaktion på dine overvejelser over, hvordan du skal gribe bloggen an nu, hvor motiverne ikke ligefrem står i kø ude i haven, og der vil jeg sige, at jeg er meget på linje med Ulla. Genbrug af billeder er da også fint, hvis emnet lægger op til det. Så godt husker vi trods alt heller ikke hinandens billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Du har helt ret, og nej når jeg ikke selv kan huske om jeg har brugt billederne før, så kan I nok heller ikke. Jeg ser, hvad jeg kan finde på.
      Tak for det.

      Slet
  11. Hej Lisbeth och tack för promenaden, det finns mycket vackert att se både i trädgården och i den omgivande naturen.

    Så tråkigt med din onda fot, hoppas på snar bättring.

    Det gör absolut ingenting om du visar samma bilder igen, det gör jag också eftersom jag inte minns vilka jag visat förut.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Selv tak, ja det gør der.
      Tak for det, ja jeg håber, det snart går over.
      Så kører vi bare på med nye og gamle billeder :)
      Kram

      Slet
  12. Tråkigt med din fot! Jag har problem med båda tyvärr och problemen kommer inte gå över. Jag måste använda specialinlägg och se till att jag kan gå och upptäcka nuuu :)

    Spännande läsning att julrosen kan planteras nu om den är van vid svalare temperatur. Sen har jag ju oftast kallare i jorden så det går inte därför men det är bra att veta.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er ikke rart, jeg har også specialindlæg og ofte meget ømme fødder :)
      Ja det er bra at vide, at man kan plante ud, hvis man tør og har lyst.
      Tak i lige måde.

      Slet
  13. Hej Lisbeth, hvor er det altså et lækkert røverkøb du har gjort med de smukke påskeklokker. Jeg er helt vild med farverne. Det er noget skidt når kroppen værker, det har vi slet ikke tid til :o) Jeg håber det er noget forbigående med din fod og at det hjælper du holder den lidt i ro. Og når nu det skal være så er det godt det er på den her tid af året :o)
    Hvis du mangler ideer til dine indlæg, så syntes jeg (som du ved) godt om dine oversigts billeder af haven. Så man fornemmer hvor stor din have er. Kan du huske vi snakkede om at det også kunne være en god ide med billeder fra den anden side af hegnet og ind i haven ?
    Masser af hilsner og ønsker om god bedring af foden.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg har været meget heldig med det køb, jeg har vist reklameret for meget med dem, for pludselig var de væk, derfor fik Ida og Cecil ingen. Nej vi har ikke tid til at have skavanker , men du har ret heller nu end om en måned. Når jeg har nogle skavanker er det tit her i vintertiden :)
      Tak for forslag, rigtig god idé så ved jeg, hvilke billeder jeg skal bruge.
      Jo tak for det, hvordan har Alma det?
      Knus

      Slet
  14. Øv, håber snart din fod er okay igen. Det er så irriterende når kroppen ikke fungerer, som man er vant til.
    Kom til at tænke på, nu du skrev du var ved at løbe tør for billeder. Hvad med nogle oversigtsbilleder over din have, som Linda skriver...og også meget tæt-på-billeder af nogle af dine planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Tak skal du have ja det er meget irriterende.
      Tak for idéen, ja jeg er ved at finde ud af det.

      Slet
  15. Hej Lisbeth!
    Jag har nu hittat din fina blogg och njutit av rundvandringen i din trädgård och i den omgivande naturen. Det är så otroligt frodigt och vackert, och måste jag erkänna, eftersom jag inte visste var Samsö (min dator hänger upp sig om jag försöker skriva danska ö) var så letade jag reda på det på kartan och inser att det är så nära paradiset man kan komma. Rhododendron 'February Dawn' som jag inte ens visste fanns ser verkligen underbar ut. Tänk en rododendron som blommar nu. Julrosor är liksom rododendron otroligt fina växter, men här hos mig är backen stenhård i år så det blir till att vänta lite till.
    Läste att du hade ont i foten. Hoppas på snar bättring.
    Allt Gott!
    Anna-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Karin
      Tak for din søde kommentar, ja jeg bor et dejligt sted, både haven og naturen er meget livsbekræftende. For mig er det som paradiset :) Det er dejligt at have en rhododendron i blomst på denne tid af vinteren, den nyder jeg. Så må du nyde mine Helleborus/juleroser indtil dine egne dukker op.
      Tak for gode ønsker med foden.
      Alt godt til dig med.

      Slet
    2. Ja, jag njuter gärna av dina julrosor och dina andra vackra växter. Så härligt att se växter utvecklas där det är lite varmare.

      Slet
  16. Hej Lisbeth.
    Ja, det er en flot, vild græs, du viser til sidst. Naturen har bestemt også sin charme.
    Jeg håber da din fod vil arte sig igen. Jeg fik også ondt i foden helt af mig selv, uden jeg havde slået mig, eller følt jeg havde overanstrengt den. Men det er ikke altid "hvad der kommer selv, går selv" holder. Jeg havde fået skruerne opereret ud af hoften, og skulle gå med krykker. Men da jeg havde gjort det et stykke tid, begyndte jeg at glemme dem, henholdsvis på badeværelset og i stuen. Jeg følte mig fjollet, når jeg humpede rundt på dem, for jeg havde ikke det fjerneste ondt, overhovedet. Derfor blev krykkerne stillet væk. Et par uger senere fik jeg at vide, at det var en hælsporre. Endnu et par uger senere igen, startede jeg til appocho træning oppe i Vejle. Der fik jeg besked på, at det kunne trænes væk. Jeg trænede min hofte til ikke at sige klik, hvilket gjorde ondt hver gang, og jeg trænede min arm og hånd fri for karpaltunnelsyndrom. Men foden blev værre og værre. Til sidst fik jeg den trænet helt i stykker, fordi jeg stolede på hende kropsterapeuten pga. de andre gode resultater jeg havde opnået. Så prøvede jeg alt fra kraniosekralterapi til akupunktur og zoneterapi. Intet virkede. Men heldigvis havde min veninde Mette fortalt om hendes nabo, som er Osteopat. Det havde jeg aldrig hørt om før. Een enkelt behandling, så kunne jeg mærke, det var den vej jeg skulle gå. Så nu går jeg endelig normalt igen, men det har taget lang tid, og jeg har stadig mere eller mindre ondt i den, afhængig af hvad jeg laver, hver eneste dag. Og det var altså i december 2014 jeg fik skruerne ud af min hofte!
    Nå, men nok om det. SÅ galt håber jeg bestemt ikke det går for dig!
    Jeg har ikke fanget hvor du har fået de nye Helleborus fra, men de er rigtig fine. Jeg har selv lige været på bustur til Gartneriet Spiren her i lørdags, så jeg laver et nyt indlæg om det her en af de nærmeste dage. I dag har jeg udgivet et helt andet indlæg først.
    Du skriver du har været bekymret for din Helleborus, som har hængt helt slap ned, men du ved vel, at det er en del af blomstens forsvar, at den tømmer alle blomstens celler for vand, for at undgå, at de frostsprænger? Når temperaturen øges igen, stiger saften atter, så blomsten igen kan rejse sig og blive akkurat lige så fin og rank som før. Det er en smart overlevelses strategi den har der, og derfor kan vi sagtens regne med Helleborus også på vores breddegrader, selvom det er en vinterblomst.
    Sidst men ikke mindst, har jeg lyst til at svare dig på det med billederne. Personligt synes jeg det er de indlæg, der har noget på hjerte, der er de bedste. Selvfølgelig er det dejligt, at se billeder, men for mig, er det ikke så vigtigt, om der altid er sommerbilleder eller flotte billeder i hvert et indlæg. Fx. er jeg nu blevet spændt på, at høre mere om det projekt du nævner. Mon ikke du viser det en af dagene?
    Knus og kram
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja den vilde græs er også flot, som med alt andet er det flottest i solskin.
      Det er en værre historie, du har været igennem, jeg håber heller ikke, det går så galt for mig. Jeg har tænkt mig at prøve disse her http://alignfootwear.dk/ de er ikke så dyre, og hvis de ikke hjælper, har man returret i 60 dage, så det er da værd at prøve.
      Jeg var såmænd så heldig at finde mine Helleborus i Superbrugsen til en 50´er pr. stk. Det fik du dem ikke til hos Spiren. Det du beskriver om Helleborus, vidste jeg godt nok ikke, men det er jo også sådan, at rhododendron gør. Dog sker det en gang imellem, at Helleborus ikke klarer det, men jeg har heldigvis mange, så andre tager over.
      Jeg forstår godt, hvad du mener om, at indlæggene skal have noget på hjerte, men når man blogger stort se hver dag, er det ikke nemt at have nyt at fortælle hver gang. Desuden ved jeg, at der sidder nogle ældre damer rundt om, som nyder mine mange billeder, derfor gør jeg det på den måde. Jeg skal selvfølgelig nok vise mit nye projekt, det ene kommer i dag.
      Knus og kram
      Lisbeth

      Slet
  17. Skønt med påskeklokkerne de er bare så skønne med deres forskellighed og tegn på forårets komme.Foråret komme er også tegn med Kejserbusk Pebertræ og Kameliaernes blomstring ,dagligt kan man se nye tegn på foråret dejligt tid at gå i møde

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leif
      Det har du helt ret i, jeg holder meget af påskeklokkerne nu, det er så skønt, når de begynder blomstringen. Kejserbusken er i gang og den første Kamelia afblomstret, pebertræet er endnu ikke i blomst. Men vi glæder os dagligt over de nye tegn på forårets komme.

      Slet
  18. Goodmorning dear Lisbeth,
    I hope your health is getting better. I am so thankfull you keep going on posting beautiful photo's of your garden. Wintertime is a difficult time to blog especially when you have a little garden like me. i don't have so many things in my garden to photograph. But spring is on it's way. Yesterday planted 3 new roses and there are 3 others on theire way. The weather was beautiful and today it looks like autumn outside. Storm, rain I don't like that kind of weather. But it's only for two days. It's great to hear the birds singing again and also my helleboruses have color in the buds so I hope they will open soon.
    Have a wonderful day and take care of yourself.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Goodmorning Marijke
      Nice to hear from you again.I am not much better but I am sure when spring comes it wille help. I am glad to hear that you love my pictures. You know I use old photos thats why I can post all those pictures. Nice to hear about new roses in your garden. We have had storm for som days now, but spring is still on it´s way. I am glad to hear that you have buds in your helleborus, they will soon flower.
      Wonderful day to you too.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet