tirsdag den 14. februar 2017

Sol i haven og roser del 19

 Det var en smuk morgen, jeg tog billeder fra Bertels bakke kl. 7.15 i dag
Dette er taget hjemme fra 7.55, jo nu mærker vi rigtigt, hvor meget dagen er tiltaget. Inden længe kan refleksvesten lægges væk.
Der var rim på pavillionen og i græsset. I eftermiddag var der 14 grader i pavillionen, herligt.



Ingen sne - men rim ser også pænt ud, jeg har været i haven og klippet stauder, det har bestemt været en dejlig dag.
R. argyrophyllum Chinese Silver (her ser vi da tydeligt, hvad navnet kommer af) morgenbillede, senere så den helt almindelig ud i bladene igen, den beskyttede sig mod frosten.
 14.2.17  Netop her ved hegnet har jeg ofte taget billeder, så her under et forårs og et efterårsbillede.
 21.5.16
3.11.16
Roserne:
 Sutters Gold
 har jeg haft siden vi lavede det gyldne rosenbed. Den har en smuk knop og en skøn duft. Selve blomsten er lidt rodet.
 Sweet Juliet en Austin rose
 som jeg købte i Polen i foråret
 Teasing Georgia er også en Austinrose
den gror flittigt op af pælen i det gyldne bed.
 The Generous Gardener er også en Austin rose
den ved ikke, at den ikke er en klatrerose, så den klatrer flot op i thujaen og blomstrer flittigt.


The lark Ascending tror jeg bestemt, jeg har vist under L, men nu kommer den igen under T, det gør nok ikke noget. Det er en Austin rose, som jeg fik foræret af søde bloggere i 2015, da vi havde blogtræf.
Therese Bugnét har jeg sjovt nok ikke haft meget held med, den er ikke så villig til at blomstre, skønt den har en god plads mod syd.
Til slut
 rosen Thisbe
som har blomstret flittigt det meste af sæsonen, en Moscata rose købt hos Jas i 2015.
Fortsat god aften


20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her var der også rim i græsset i morges og det blev så til en smuk solskinsdag. En stor flot fasankok spankulerede rundt ude i haven som ejede den det hele. Hyggeligt at få besøg af andet end småfugle.
    Dejlig endeligt at se både solop og nedgange. Dem har vi da længdes efter.
    Sweet Juliet er så fin men også idag er valget svært. Thisbe har jeg selv og er rigtig glad for dens små smukke blomster. De bliver dog lidt kedelige i afblomstringen men som du skriver kommer der hele tiden nye til.
    Fortsat god Valentins aften (ingen gaver/blomster her)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det blev heldigvis en dejlig solskinsdag. Vi har ofte besøg af fasaner til hundenes stor glæde/fortrydelse :)
      Jeg glæder mig til at se mere til Sweet Juliet, hun nåede ikke at blomstre så meget. Ja Thisbe er fin, jeg kan ikke huske, at den var kedelig i afblomstringen, men det var den sikkert nok. Flittig er den i hvert fald.
      Tak i lige måde - heller ingen her, det er fint, der behøver bestemt ikke at være blomster den dag.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisberh

    Det er jo alletiders når du viser et forløb fra samme sted! det siger så meget!
    Og ja, The Lark Ascending er bestemt en flot sag!

    Nå, nu er der igen besøg fra Putin, forløbigt dog kun 70 idag. 2 omgange, kl 3 i nat og nu kort før kl 21 ser jeg.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja og netop det sted vidste jeg, at jeg havde taget mange billeder af, så det var oplagt.
      Ja The Lark Ascending er så flot.
      Jeg har ikke set efter i dag, men der har ikke været så mange forbi, så det er nok kun dig, der har fornøjelsen af Putin :)
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Her var det forår midt på dagen :-) Nu er det desværre vinter igen ... Jeg er ret vild med alle de Austinroser du viser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er dejligt midt på dagen, men det bliver godt nok hurtigt vinter til natten.
      Det glæder mig, de er også dejlige.

      Slet
  4. Det er så flott med bilder av rim på bakken hos deg! 14 grader er jo deilig når det er varmet opp av solen. Her er det -10 hver natt, men i dag var det bare -1 midt på dagen i solen. Så det hjelper da med mer lys og mer sol :)
    Nydelige roser du viser, og The Generous Gardener er bare så vakker!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit, ja det er lækkert, at temperaturen kommer så højt op i pavillionen. Godt den også kan varme op hos dig, vi bliver så glade, når solen skinner :)
      Tak ja The Generous Gardener er rigtig vakker.
      Klem

      Slet
  5. Ja,rim kan sagtens konkurrere med sne om at være mest dekorativ. Her til aften var der lyst temmelig sent. Det er opløftende. Det må det også være med den lune pavillion.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan det nemlig. Ja det var ikke helt mørkt, da vi gik aftentur og det var lyst i morges 7.30, det er bestemt opmuntrende. Det var også lækkert med den lune pavillion.

      Slet
  6. Helt utroligt flotte solop-og nedgange i disse dage.Store udsving i temperaturerne når solen har varmet f.ex. drivhuse/pavilloner og vinterhaver op i løbet af dagen.
    Fine fotos du viser.Imponerende at se udviklingen i haven over nogle måneder.Man tror næsten ikke det er det samme sted.
    God aften!
    Fra Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Ja vi må nyde solop- og nedgange, nu er det snart slut med det. Det er desværre nok også snart slut med at få varmet drivhuse/pavillioner op af solen.
      Nej det har du ret i, man tror næsten heller ikke på, at det kan blive sådan igen, men det kan det heldigvis.
      God dag til dig

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Det var en smuk morgentur du tog os med på.
    Skønt med sådan en pavillon,der kunne man godt slå sig ned med en kop kaffe eller te lige nu,hvis solen er på.Din udvalg af Roser er enorm synes jeg ,de er så smukke alle sammen,og man kan da kun blive glad når man ser de smukke blomster.Knus med ønsket om en god dag og en skøn have tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Tak skal du have, turen i dag var endnu smukkere. Lige nu er der ikke varmt nok i pavillionen, det hele er frosset nu, men i eftermiddag er der sikkert godt igen. Ja jeg har et stort udvalg af roser, godt du nyder dem.
      Knus og god dag til dig med.

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Det var en glödande soluppgång du fångat med din kamera!

    R. `Chinese Silver´ ser fin ut. Visst är det en märklig egenhet hos Rhododendron att de kan dra ihop sina blad för att skydda sig. `Chinese Silver´ finns förövrigt på min önskelista.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var en flot solopgang i går.
      Ja en mærkelig egenskab, men en af de virkelig gode. Sjovt nok så den slet ikke sådan ud til morgen, selvom der også var frost i nat.
      Kram

      Slet
  9. Der er ingen tvivl om, at jeg ville have påbegyndt forårsoprydningen af bedene i dag - idet skønne vejr - hvis der altså ikke stadig havde ligget sne... :(
    En stor del af mine bede er stadig mere end 50% snedækkede...det er mest flisegangene der er næsten snefri.
    Nå, men sneen forsvinder jo på et tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja sneen skal nok forsvinde, men ærgerligt at den ligger der, når du gerne vil i gang med forårsoprydningen. Mon ikke den begynder at tø fra i morgen.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja de sidste dage har været helt forrygende. Man kommer jo helt i forårs stemning også selvom frosten stadig har magt fra morgenstunden ;)
    I næste uge har jeg vinterferie og satser på at komme ud og klippe lidt ned sidst på ugen, efter vi har været en smut på Malta og besøge sønnen ;)
    Det er en stor fornøjelse at gense alle dine fantastiske roser, sikke en overflod af skønhed. Jeg ved endnu ikke om jeg kan få ferie i uge 26, da min arbejdsmakker har ferie denne uge, men jeg satser på det kan lykkes ;)
    Din vindskrue er kommet godt igennem vinteren, kan jeg se ;)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja skønt med lidt solskin, det føles som om foråret banker på, men nu må vi nok undvære solen lidt igen.
      Så må I ned og kigge til sønnike, det bliver hyggeligt.
      Ja der er mange roser at vise og man må nok sige, at det er en overflod.
      Det går nok, der er længe endnu til uge 26, men jeg håber på, at det lykkes, for det er en god uge :)
      Ja vindskruen har klaret sig fint :) Jeg tænker på dig hver gang, jeg tager billeder, hvor den er med :)
      Knus

      Slet