mandag den 13. februar 2017

Lidt aktuelle billeder og roser del 18

Også i dag var det en kold dag, men vi var så heldige, at se solen en gang i mellem, i dag varmede den lidt, men så snart den forsvandt bag en sky, blev det koldt igen, mon ikke I kan genkende det?
Da solen kom frem ved middagstid, blev det helt fint at se på udsigten over marken bagved.


påskeklokkerne kommer hastigt frem, men de må nu godt vente lidt, for de tager skade af frosten og rejser sig ikke igen.
 Der er store knopper i R. Bellefontaine. Efter dette billede blev taget, har Bent fjernet endnu en gren på elletræet, den nederste der peger væk fra bedet.
 R. February Dawn kan godt lide, at det bliver lidt lunere i pavillionen, når solen skinner, måske sker der snart noget med knopperne.
 R. globigerum har også store flotte knopper, det er en af de tidlige, allerede først i april
Billedet er fra 6. april
Se så smuk R. P.J. Mezitt er i solen
Et kig fra påskebedet ind i den gamle have. Bedet i forgrunden er nu også inddraget til roser, men der er også andet i det.
nogle af narcisserne i påskebedet er ret langt fremme trods kulden.
Men se nu her:
Iris reticulata Katharine Hodgkin har en enkelt blomst tæt på udspring

Roserne:
 Souvenir de Mme Auguste Charles
købte jeg i foråret hos Jas, den står i læhegnet
den er jeg glad for
Jeg har en del souvenir roser af bourbon typen
 Souvenir de Malmaison er en skrøbelig sag, som slet ikke tåler regn, det er knap jeg når at se den udsprungen i første blomstring, hvis jeg er heldig, kommer der lidt i remonteringen
 næ så er Souvenir de St. Anne
noget mere gavmild med knopperne
smukke og velduftende og blomstrer til langt hen på efteråret, billedet er fra 24.11.
Souvenir d´Alphonse Lavallé har jeg haft, siden jeg startede med at have roser, den har en dejlig duft og farve, men den er godt nok slem til at få stråleplet. Det er en remontantrose.
 Austinrosen Summersong er endt i læhegnet
 det er den ikke glad for, der er lidt for mange planter/ukrudt, der generer den, måske må den have endnu en flytning.
 Susan William Ellis er også en Austin rose
helt ny fra i sommer, smuk hvid farve, jeg glæder mig til at se mere til den.
Til slut solnedgangen fra i aftes
Fortsat god aften

14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her kom solen også ved middagstid og at dagen er blevet længere kunne jeg rigtig se idag da jeg lige fik det sidste af solnedgangen med på hjemvejen fra arbejde. Det er godt nok dejlige at det nu kan ses at det går den rigtige vej. Den Iris er da godt nok modig og tidlig på den. Her er de dårligt kommet op af jorden endnu. Narcisserne er da også flot langt fremme heller ikke her kan jeg være med.
    Souvenir de St Anne er en af to favoritter idag. Summersong et den anden. Begge skønne på hver deres måde.
    I aften er jeg klar til Badehotellet til vanlig sendetid 😊
    Rigtig god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Igen samme vejr, jeg synes længe, at jeg har fornemmet, at dagene er blevet længere, men i dag var det godt nok meget tydeligt. Ja man må sige, at irisen er tidligt på den. Jeg synes også, det er ret tidligt med narcisserne, men det er jo heller ikke dem alle, der er så langt.
      Ja helt enig det er begge skønne roser.
      Jeg var ellers ved at tro, at du var af sted igen :) godt du fik set det til tiden denne gang.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Jamen Lisbeth

    Det bliver jo helt ustyrligt når varmen kommer om et par dage!
    Sjovt at se de souvernirer, Anne er jo en sport af Malmaison, sjovt at den er så meget bedre!
    Ja, de siger jo om "Summer Song" at den tilhører de mange Austins som ikke bryder sig om at have noget om fødderne, og det må man jo sige din har:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja man kan blive helt bekymret, der er noget af det, der er noget tidligt på den.
      Ja det har du ret i, de tåler ingen sammenligning. Det er jo lidt det samme med Penny Lane, som er en sport af New Dawn, den er også mange gange bedre.
      Ja Summer Song har både ukrudt og iris om fødderne, det er ikke til at holde nede der i læhegnet.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Godt at du kan få den til å blomstre innendørs! Flotte påskeklokker som snart blomstrer hos deg. Jeg får nyte dine lenge før mine blomstrer.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er bedst, hvis den kan komme i gang indendøre, der er det lidt lunere. Du er velkommen til at nyde mine påskeklokker, indtil dine meget flotte viser sig.
      Klem

      Slet
  4. Det har været en pragtfuld dag i dag, her har vi været i kolonihaven hvor termometret på terrassen viste 11+ grader kl 16. Så kan man da kun blive i forårshumør :o)
    Souvenir D'alphonse er godt nok smuk. Den vi talte om igår jeg ikke kunne huske, hedder Perpertually Yours.
    Det er altså synd at Grace står der i hegnet, den er så smuk og duften er helt vidunderlig. Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Så varmt har det nu ikke været her, men når solen skinnede, kunne man sagtens mærke det.Godt at du kom i forårshumør på din fridag.
      Souvenir D'alphonse er smuk ja, men jeg får desværre ikke mange blomster. Jeg kender ikke Perpetually Yours, den må jeg google.
      Det er ikke Grace, der står i hegnet, men derimod Summersong, men den har en skøn duft ja, jeg må nok finde en anden plads til den.
      Knus

      Slet
  5. Jeg holder meget af Austinroser, og jeg holder meget af hvide roser, så Susan W. E. er min favorrit i dag.
    Jeg håber ikke, I får jeres dejlige strande tilsvinet af olie. Du skulle jo gerne kunne gå der med dine firbenede venner.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  6. Hej Elna
    Susan William Ellis er bestemt en skøn rose, jeg er spændt på den.
    Nej lad os ikke håbe det, men de har ikke skrevet om Samsø endnu, forhåbentlig slipper vi.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  7. Spændende at læse mere om dine Souvenir roser, de er da smukke. Jeg har ingen selv, er jo mest forgabt i Austin roserne, men de er fine, dine.
    I dag bliver det vist også en skøn solskinsdag, det tegner da meget godt lige nu, så god dag i haven til dig :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der findes mange Souvenir roser, de er alle ret flotte, men vi kan jo ikke have det hele, selvom jeg prøver ihærdigt :) Jas har ikke så mange Austin roser, derfor har jeg slået mig på andre slags, det skal jo passe til pengepungen.
      Det er virkelig skønt i dag og heldigvis stille, så går det bedre, men det er koldt i skyggen. Vi havde - 4 grader i morges.
      Knus

      Slet
  8. I dag har vi haft solskin hele dagen. Det huer mig bare ikke,at frosten vender tilbage til natten.Det er brutalt over for alle Helleborus blomsterne. Din iris kan sikkert bedre klare det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det samme her, og 4 grader i morges, de helleborus af mine, der var mest udsprunget, ligger hen af jorden, de er som dine, de retter sig vist ikke igen :( Jeg er glad for, at der er mange som kun er knopper endnu. Jeg har glemt at kigge til irisen.

      Slet