torsdag den 16. februar 2017

Roser del 21 og et nyindkøb

Det dejlige solskin forsvandt, vi der bor vest for Sjælland har ikke set solen i dag, gråt og temmelig tåget har det været, så jeg har kun været på rundture i haven, men ikke lavet noget derude, det var for surt, eller også manglede lysten.
Heldigvis har jeg endnu et solopgangsbillede fra i går
Roserne:
 William Morris fra Austin
 to vidt forskellige billeder af den, den står ved hegnet mellem de to haver og fører egentlig en kummerlig tilværelse der, for hegnet gør, at det er helt umuligt at holde rent for græs omkring den. I forbindelse med Summer Songs billeder, skrev Karsten, at Austin roser ikke kan tåle at stå med græs omkring sig, det lader til at være helt rigtigt.
 William Shakespeare
 har jeg flere steder i haven, da jeg har arvet nogle eksemplarer fra en havekvinde, som ikke kunne holde rent omkring den. Det er en Austin rose.
 Nogle af Winchester Cathedrals blomster har rosa pletter, det er fordi den er en sport af Mary Rose, billedet her er fra 12.6.
 23.6. her er den kridhvid og fin, Rosenposten skriver, at den tåler meget regn uden at blive grim.
og 31.8. har den igen fået rosa pletter på blomsten. Det er også en Austin rose.
 Wollerton Old Hall
 er også fra Austin
 som ynder at klatre, her er det op i rosenlysthuset. Den har den dejligste duft. Rosenposten skriver, at det er en af de mest duftende af de engelske roser. Vi er helt enige. Den er helt sikkert en af yndlingsroserne for mig - Dejlig form og fantastisk duft - sund er den også.

 Zéphirine Drouhin er en bourbon rose med dejlig duft
 den klatrer gerne og er næsten tornløs
 Zonta
købte jeg i 2015 hos Jas. Kvindeorganisationen Zonta har givet navn til denne smukke gule rose, det er en flittigt blomstrende buketrose.
Som I kan se, er vi nu nået til vejs ende med alfabetet, jeg har dog stadig lidt rosenbilleder, som kommer en anden dag. 
Nordbedet vinter og forår:
 15.2.17
 25.5.16
 15.2.17
30.5.16
Helleborus
 H. abschasicus har rettet sig nu og står fint
 fede knopper på vej
noget har rettet sig, andet har ikke, måske retter den sidste sig også.
Og nu til nyindkøbet:
 Da jeg var i brugsen fandt jeg denne skønhed
 en dobbelt Helleborus
for en flad 50´er, dét er billigt, de koster mindst 135 kr. hos andre forhandlere. Jeg tog kun en, det har jeg fortrudt, så jeg må nok have en tur mere i morgen, så må vi se, om der er flere tilbage. 
Fortsat god aften.


24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her skinnende solen faktisk først på dagen men det varede ikke så længe så tog skyerne over og det har været lidt finregn i luften.
    Den sidste rose i alfabetet er favorit idag. Min har godt nok blomstret flittigt og med et rigtig flot og sundt løv.
    Nordbedet er et hit orkan se at dit nye kamera kan se frem i tiden. Tænker dog at der skal være lidt mere farve på d. 15.5.17 😂😂😂
    Uha den nyindkøbte påskeklokke er godt nok lækker og hvorfor er det lige at vi altid får købt for lidt. Vi har desværre ingen Brugs her og jeg tror ikke at Kvickly har fået sådan nogle hjem. Jeg plejer altid lige at lure hvad der står på deres plantecontainere udenfor og hvis de havde haft så havde jeg helt sikkert set dem her til aften.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så var I mere heldige end os, vi så ingen sol.
      Ja Zonta er en dejlig rose, den er virkelig flittig til at blomstre.
      Så er den ged barberet og datoen rettet :)
      Ja det er underligt, at jeg ikke lige kunne købe lidt flere, de var så flotte. Ærgerligt at du ikke har set nogen, det er jo heller ikke sikkert, de har dem i en anden brugs, men du må holde øjnene åbne.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Tak for din kommentar på min blog :-). Det var et godt køb du fik gjort i dag. Jeg er imponeret over det du kan med roser. Jeg må vist en tur igennem din rosenliste her en af dagene. Jeg er nemlig på jagt efter en klatrerose til et nyt indgangsparti til haven. God aften til dig. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Selv tak - ja men selvfølgelig da, vi må sørge for, at nye bloggere føler sig velkommen. Du er velkommen til at kigge i min rosenliste, og har du spørgsmål, skal du endelig bare spørge, det lyder spændende med en klatrerose til et nyt indgangsparti.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Sikke et fund at gøre i Brugsen, jeg kan godt forstå, den straks røg i kurven. Jeg har også været i Brugsen i dag, der var der desværre ikke noget spændende.
    Dine vinterbilleder fra haven er igen flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja der var jeg heldig. Synd der ikke var nogle i jeres brugs.
      Tak skal du have, rimbilleder får vi nok ikke lige foreløbig at se igen.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Solen var her kort i formiddags - ellers var det også gråt her!

    Austin har nu også lavbet mere robuste roser, men de der typiske med overtætpakkede blomster hvor kronbladene sidder mast som sild i tønder, de bryder sig ikke om selskab om fødderne.

    Det er da et flot kontrastrigt nordbed, det så da rigtig godt ud under blomstringen.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Man kan åbenbart ikke helt stole på DMI vejret nu, der blev vist solskin til jer hele formiddagen, men så har I også haft en grå dag.
      Som du dog kan beskrive de smukke Austinroser :) jeg må jo have flyttet dem væk fra selskabet og finde en bedre plads til dem.
      Ja nordbedet er meget kontrastrigt både med og uden blomster.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. 25.05.16 ser også skønt ud. Lige for tiden har jeg fokus på vinterhaver, så det er det første, jeg lægger mærke til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men det er fint, du så bagefter lægger mærke til forårsbillederne af haven.

      Slet
  6. Hej Lisbeth, det er da noget af en skønhed du der fik med hjem fra Brugsen. Du har rigtigt mange smukke roser, jeg var ikke klar over det med Austin Roserne ikke bryder sig om ukrudt om fødderne...gælder det også andre selskabs planter som f.eks geranium mon ?
    Knus og god aften til dig.
    Ps. Alma har det heldigvis bedre her til aften :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der var jeg rigtig heldig, de har somme tider noget godt der i Superbrugsen. Mon dog det også gælder geranium, så slemme er de nok ikke. Hos mig er det mere kvikgræs der ude i kanten ved hegnet, det er ikke nemt for en rose at klare.
      Godt at høre at Alma har det bedre.
      Knus og i lige måde

      Slet
  7. Hold nu op sikken et fund, den er godt nok lækker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det er den bestemt, nu håber jeg, at jeg kan holde liv i den, jeg er ikke så heldig med de dobbelte.

      Slet
  8. Det var da etgodt kjøp den helleborusen! Jeg skulle gjerne ha kjøpt mange til den prisen.
    Flotte roser som alltid :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var det, jeg må der ind igen i dag :)
      Tak
      Klem

      Slet
  9. God morgen fru Høneballe
    Altså hvor føles det efterhånden længe siden jeg har besøgt dig med et go dav, kan mærke jeg har savnet det:-) Nu er jeg for en lille stund kommet frem af malertågerne;-)
    Jeg har også fokus på vinterhaven i, og din gør sig utrolig godt. Og frosten pynter. Men glæder mig alligevel meget til endnu mere forår;-)
    Jeg tror da lige jeg har fået et rosen-ønske Wollerton Old Hal, jeg bliver helt saglig af at kigge på den, og når du siger den er sund-ja så skal jeg lige finde ud af hvor den skal stå.
    Mine påskeklokker har ikke mere end stukket snuden over jorden, men vi ligger også ret skygget om vinteren på det store stykke af grunden.
    Lækkerbisken og godt kup, jeg så også sådan en dobbelt en i går i den yndigste farve, og har tænkt på den siden, håber blomsterland stadig har den i dag, den kostede dog 70 kr.
    Ha den dejligste dag
    Stort KNUS fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Fru Nielsen
      Ja men du har bestemt også været savnet her, jeg har tænkt et par dage, gad vide om hun er syg, men det er så kun malertåger :)
      Tak skal du have, ja det er vigtigt, at der er noget smukt året rundt, så godt du har fokus på det.
      Wollerton old Hall lærte jeg at kende hos Alice i Eventyrland, den kunne jeg ikke leve uden, den er så smuk, men den skal have støtte ellers vælter grenene bare rundt og de smukke blomster ligger på jorden. Den kan du vist kun få hos Rosenposten.
      Jeg synes også, at mine påskeklokker er nået langt.
      70 kr. er også billigt for en dobbelt påskeklokke, den må du have eller måske dem :)
      Også den dejligste dag til dig
      Stort knus
      Lisbeth

      Slet
  10. Det var en ualmindelig flot rosenkavalkade! Gad vide hvor mange forskellige roser, du har vist? Er du mon i stand til at lave en top 10 liste?
    Jeg havde før jul - ligesom du og mange andre havebloggere - mange besøg fra Rusland. Nu har russerne igen fundet min blog. Mon du har mærket det samme? Jeg undrer mig meget over, hvad de vil i den danske haveverden.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elna
      og tak for idéen til en top 10 liste, det vil jeg prøve.
      Ja det samme her med russerne, der har været over 300 russere på en dag. Ja man forstår ikke, hvad de vil på havebloggene, her kan de kun spionere efter planter.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Jeg får altså altid en ustyrlig lyst til at købe roser, når jeg læser dine indlæg! Og hver dag har sin nye favorit(ter). Men jeg er ikke ret god til roser, så jeg må vist hellere koncentrere mig om dem, jeg har! Sikke et køb du gjorde dig - den er godt nok smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det kan jeg egentlig godt forstå, godt du finder favoritter, måske skulle du prøve med en enkelt og huske at gøde godt, det kunne jo være, at det blev en succes, så du kunne købe flere.
      Ja det var et godt køb, flere kom til.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Ja igår var det en rigtig kedelig og grå dag, heldigvis er solen atter kommet på banen idag ;)
    Wollerton Old Hall er helt fantastisk, har den mange torne, det er helt klart lettest at overtale manden til nye roser, hvis de ikke har torne ;)
    Super flot dobbelt påskeklokke du har købt, håber du nåede at få flere inden de var udsolgt.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var det, men vi så nu ikke solen i dag, alligevel var det forårsagtigt, så jeg har nydt det.
      Nej Wollerton har ikke mange torne, så du kan sagtens hilse manden og sige, at den kan han godt klare :)
      Ja jeg nåede at få flere påskeklokker. Jeg tror kun, der er mig på øen, er er havenørd og har forstand på priserne :)
      Knus

      Slet