søndag den 5. februar 2017

Pavillionen og hvad den gemmer, og Roser del 11

Nu må jeg til at blande mig, jeg kan jo se, at der er livlig aktivitet rundt om på bloggene i dag, herligt det kan vi lide. Er jeg havenørd, ja mon ikke - men vist mest på samlermåden, får jeg forkærlighed for en plante, må jeg bare have flere og flere. Jeg tager også mange billeder og sætter mange ind, som det godt kan være tidsrøvende at komme igennem, men det er fint bare at forholde sig til tekst og et enkelt billede, hvis man har lyst til at kommentere.
Pavillionen på en af de triste og disede dage, som vi nu en gang har masser af for tiden.
Jeg har taget billeder af indholdet til i dag:
 I går fik vi nemlig gravet R. February Dawn op og sat i en spand i pavillionen, så er det bare at vente på blomsterne.
Hvad står der mere derinde:
 jo nogle af planterne som jeg købte hos Kai
 i Hadsund, da vi var deroppe i efteråret
 og en fra Claus, R. eximium
 visne chrysantemum står her også, jeg har læst, at de skal op om vinteren, så er der større chance for deres overlevelse.
 der står også en nektarin med masser af knopper, ved siden af står en nerie
 en oliven
 en kamelia/camellia Brushfield Yellow, købt sidste år i marts
 her har vi to passionsblomster, som jeg har fået foræret af Anne fra Nordfyn. De visne foran er Rudbeckia, som jeg håber vil overvintre, når de ikke står ude i jorden. Jeg har også taget Echinacea ind, altså de mere sjældne af dem.
 en knap så køn Helleborus
 og en R. linearifolium, som Anne Marie har lavet til mig
 en kaktus fra Anne
 en camellia med røde blomster
 sådan ser det ud tv set fra døren
og her th. - sådan bruger jeg pavillionen om vinteren, om sommeren kommer det meste af det ud, når det er blevet noget lunere i vejret, uden frost sætter jeg tomaterne herud. Men først bliver de forspiret inde i huset. Der er også stiklinger af hortensia, zennobia og et par rosenstiklinger.
Her i weekenden blev jeg færdig med rosenfanen, den er her, men jeg advarer, der er så mange, at den er ret uoverskuelig, jeg kan knap selv finde ud af den, så jeg må beklage, at nogle er nævnt to gange - både under buskroser og under storblomstrende. Der mangler også lidt tekst, men der er navne og billeder ved stort set alle.
Jeg nåede da også at læse lidt i bøgerne :)
Roser del 11
 Lovely Green den eneste som sprang nogenlunde ud
 fascinerende med den fine grønne farve, det bliver spændende at se den til sommer
 Maid Marion fra 2015
 den har gjort det godt i 2016
 Maigold er en af de første roser, der blomstrer, den står i læhegnet ud mod vejen
 Rosen Major har aldrig været et hit hos mig, hvert år må jeg skære den kraftigt ned på grund af sygdom. Det er en sommerblomstrende Centifolia
Marie Antoinette er en smuk ret lav rose, jeg har haft den en del år, men den bliver ikke højere.
 Marta gror op af rosenlysthuset, det er en remonterende tornfri Bourbonrose med kraftig duft, den gror ved siden af Kathleen Harrop men er ikke nær så hurtig til at klatre op, også den får stråleplet.
 Mary Rose er en Austin rose
 med kraftig duft
og rig blomstring
 Mary Magdalene er også en Austin rose med en herlig duft
det er som regel den første af de engelske, der blomstrer her i haven
Til slut vil jeg vise et billede af min
Osmanthus-burkwoodii som jeg købte for 6½ år siden hos Anne Marie. Første år den vil blomstre, det tror jeg da, hvad mener du Anne Marie?
Fortsat god søndag og god start på ny uge. I morges lovede de solskin hele mandagen, dog kun på Samsø, nu er det ændret til kl. 12, og flere andre skal have sol, vi får se. Blæsten slipper vi nok ikke uden om, desværre og heller ikke frosten.


43 kommentarer:

  1. Jeg tror også det er blomsterknopper, den viser. Glæd dig til duften. Jeg har en lavere type, der også står med knopper.
    Godt du blev færdig med rosenfanen.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det er i hvert fald første år, den ser sådan ud, og denne er så høj, så jeg ikke skal ligge på knæ for at lugte til den ligesom Coccocciaen, det er nu rart.
      Ja jeg er glad for, at jeg endelig er færdig med rosenfanen, det var en drøj omgang.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth, det er altså godt du har pavillongen. Den er til gavn både sommer og vinter :o) De lidt sarte planter ser ud til at trives derinde. Nu vil jeg smute ind og kigge på din rosenfane, har du styr på hvor mange du har efterhånden?
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er godt vi har pavillionen, den er også til gavn om efteråret, når der kommer haveblogbesøg :)
      God fornøjelse, spændende om du når igennem alle 265 :) jo jeg har styr på dem på et regneark ellers var det umuligt at styre.
      Knus

      Slet
    2. Jeg brugte resten af aftenen til at komme igennem listen, men jeg syntes ikke jeg kunne se Gicard d'Estaing på listen ?
      Der er en del jeg meget gerne også vil have og de er blevet skrevet ned. Hvis du ser mit blogindlæg i dag, vil du vide hvorfor :o))
      Knus.

      Slet
    3. Hej Linda
      Du har da helt ret, jeg har glemt Gicard d'Estaing på listen. Tak fordi du mindede mig om den, den har jo ikke blomstret endnu, så jeg har ingen billeder. Hvilken kategori mon den hører til?
      Jeg kan godt forstå, at du har brugt tid på min rosenfane, det varer ikke længe, før du har lige så mange roser, som jeg har :))
      Knus

      Slet
  3. Lovely Green er bestemt lovely!
    Spændende at se hvad du har i pavilionen. Er det en særlig sart Rudbeckia, du har? Mine er helt hårdføre, vokser sig større og større og spreder sig velvilligt. De skal bestemt ikke ind om vinteren. De er gule og gule med brunt. Det er nok ikke dem, du tager ind men hvad er det så?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja jeg tænkte, at nogle ville synes, det var interessant at se, hvad der er i pavillionen. Næ jeg ved ikke, om de Rudbeckia er noget særligt, jeg købte en for nogle år siden, de klarede ikke vinteren, derfor tænkte jeg, at jeg hellere måtte tage dem ind. Jeg har fået nogle frø fra en haveveninde, som jeg selv har sået, for en gang skyld lykkedes de, derfor er jeg lidt øm over dem, for haveveninden er ikke mere. Jeg kan godt se, at der findes nogle gule, som breder sig helt vildt, dem har jeg ikke, det gør ikke noget :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders at du har roserne i et regnerark så kan du jo senere føje type og hvem der har lavet dem, og årstal. det er da sjovt - så kan du søge feks alle kordes roser lavet mellem 1928 0g 1937, og få hele striben, det er da sjovt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg var nødt til at gøre noget for at holde styr på dem, jeg har også et regneark til rhodoerne. Typerne har jeg sat på, men mangler årstal og forædler, det har jeg ikke helt styr på. Til gengæld står der, hvor rosen er placeret hos mig.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Dejligt at have dig tilbage efter din fridag :) Det er et spændende indblik, vi får i alt det, du har til at overvintre i pavillionen - er den frostfri også, når det er rigtig koldt? Jeg gætter på, at den Rudbeckia du har stående inde, er den vi købte til plantemarked i Århus, og som overlevede sidste vinter ude - har jeg ret? Jeg er temmelig fascineret af Lovely Green - også selvom dens blomster ikke vil springe ud. Maid Marion er ny her, så jeg har endnu til gode at se den i fuldt flor. Spændende om Osmanthien vil blomstre - den forsøger da i det mindste :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende med rosenfanen :)

      Slet
    2. Kære Linda
      Tak skal du have, ja du har helt ret i, at den er den Rudbeckia og et par andre, jeg har taget ind. Lovely Green er meget speciel, jeg håber på flere blomster i år. Ja det er spændende med alle vores nye roser. Jeg forventer, at Osmanthus vil blomstre, Anne Marie siger, det er knopper, men spændende er det. Ja rosenfanen er spændende, nu kan du komme i gang med at kigge den :)

      Slet
    3. Jeg har virkelig nydt at fordybe mig i den :) Klikker ind hos dig, hvis jeg skal have nyt - flot, flot arbejde!
      Knus

      Slet
    4. Det glæder mig at høre Linda, tak for ros til roser :)
      Knus

      Slet
  6. God ide med en rundvisning i pavillionen. Min linearifolium står i drivhuset og er ved at smide alle bladene. Jeg imponeres af din rosenentusiasme,men kan slet ikke være med på det niveau.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det slog mig pludselig, at det nok kunne være ret interessant. Min linearifolium har også smidt en del blade. Den måtte plantes om, den trængte virkelig til mere spagnum. Nej min samlermani er noget anderledes end din, jeg bliver bare ved med de samme, du er til nyt og spændende.

      Slet
  7. Jeg har haft klikket på din rosenfane. Og jeg er vild imponeret. Det må have været et kæmpearbejde. Jeg vil helt sikkert bruge din rosenfortegnelse, når jeg finder navnet på en rose og lige skal se, hvordan den ser ud.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er et kæmpearbejde at registrere dem alle, dejligt hvis du kan bruge min fortegnelse. Når man har så mange af både roser og rhododendron er man nødt til at lave en fortegnelse, ellers går der ged i det :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Tak for din rosenfortegnelse. Den er da guld værd! Og, ja, Lisbeth, du er da havenørd - af den allerbedste slags :-)

    SvarSlet
  9. Selv tak Nana
    Det glæder mig, du kan lide den. Tak for de søde ord, jeg betragter det som ros :)

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth
    Håber du har nydt fridagen selv om du jo har haft ganske travlt alligevel kan vi se.
    Dejligt indblik i pavillionen og dens vinterbeboere. Det er jo ret så meget der holder vinterferie der. Det bliver spændende at følge February Dawn. Flotte store knopper den har.
    Selv om Lovely Green ikke rigtig vil springe ud så er den alligevel et dejligt bekendtskab og i det mindste så holder de halv udsprungne blomster længe.
    Sol i morgen lyder da godt også selv om det skulle blive i begrænsede mængder. Det blir der vidst ikke noget af her og nu sner det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det kan du tro, selvom rosenfanen tog en del af min tid. Ja det var jo det jeg opdagede, at der stod ret mange spændende planter i pavillionen. Ja jeg er spændt på at se February Dawn i år.
      Ja Lovely Green er bare så speciel og farven får os til at holde af den.
      Sner det hos jeg, det må jeg sige, her er det kun regn. Faktisk var der også vist en sol over Otterup kl. 12, så man kan aldrig vide.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Mary Magdalene tog prisen hos mig blandt roserne i dag. Sikke mange "goodies" du har i pavillonen, hvor er det godt at du har den. Havenørd, ja det er du da 👍😊
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Mary Magdalene er faktisk lækker, jeg tror, jeg fik den ved et uheld i sin tid, jeg syntes ikke, jeg havde bestilt den, men Knud sendte den i hvert fald til mig, det var nu godt nok, duften er fantastisk og så det, at den er tidlig.
      Ja det er jeg :)
      Knus

      Slet
  12. Rosenfanen må jeg studere en anden dag, er sikker på at jeg kan bruge lang tid derinde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har du helt ret i, den kommer man ikke lige igennem :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth,
    Dejligt indlæg og godt at se pavillionens guld. Der er da en masse fine planter. Jeg har også en Nerie, Oliven og andet der puttes lidt for den værste frost. Rosenfanen gemmer jeg til sidst på ugen og en kop kaffe med benene oppe. Vi håber ikke på sne men godt hvis frosten slår lidt af de satans snegle ihjel. jeg så nogle hullede blade i dag - de er vel igang i det milde vejr. Ahhhrrr - har du set noget der ligner?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg kom pludseligt i tanke om, at det nok kunne være lidt interessant. Pavillionen er ikke frostfri, men olivenen har stået derude i flere vinter, det er gået udmærket. Jeg forstår godt, at du gemmer rosenfanen til en kop kaffe, når du har god tid. Nej jeg har ikke se snegle endnu, men de små af dem ser vi jo heller ikke rigtigt endnu, de er så små. Jeg skal kigge efter i dag.

      Slet
  14. Så mye spennende du har gjemt der! Dine camellia har det sikkert godt der. Jeg hadde en gang den Brushfield Yellow, og den er veldig fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er spændende sager derude, camelliaen er nok mest spændende. I år er der kun 3 knopper i Brushfield Yellow, den er så flot.
      Klem

      Slet
  15. Go morgen Lisbeth!
    Frisk energi du ligger ud med i dag, velkommen tilbage fra fridag:-)))) Jo du er NØRD, og en herlig en af slagsen.
    Jeg er noget imponeret over at du kan ha nerien i pavillonen på denne årstid. Jeg har to og våger ikke andet end at de står frostfrit, ja den ene står faktisk ved 20 grader, og blomstre sporadisk. Den anden er ikke så stor så den står i soveværelset.
    Min favorit rose i dag er Mary Magdalene.
    Ha en dejlig dag
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Ja ja efter sådan en fridag er der energi igen :))
      Nørd er jeg, det er der vist ingen tvivl om.
      Jeg har også to nerier, den anden står inde på et værelse, jeg skal nok også have denne ind, inden frosten kommer.
      Mary Magdalene er også en skøn rose.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Härligt att ha ett lusthus som kan användas för vinterförvaring :) Behövde kika på vad 'rosenfanen' betyddde.

    Känner igen det där med att samla... Och att det leder till behov av struktur. Fast jag har lagt alla växter i en databas. Men från den kan jag sen göra copy+paste över till bloggen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja jeg er glad for vores pavillion.
      Godt du fandt ud af, hvad rosenfanen betød :)
      Ja vi er nogle stykker, som er samlere. Det lyder spændende med in database.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  17. Så flott å ha et sånt hus med mange spennende skatter i, og flotte roser også. Ha en fin dag,
    hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingeborg
      Tak skal du have - du må også have en fin dag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  18. Imponert over rosefanen og hvor mange roser du har !
    Ellers lurer jeg på om du har noen varme på i pavillionen ? Hos oss ville nok ikke det blitt frostfritt uten varme.
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Godt at høre fra dig igen, ja jeg har rigtig mange roser.
      Der er ikke varme i pavillionen, og den er heller ikke frostfri, de frostsarte kommer i et frostfrit rum, hvis vi får rigtig frost, men det er mildere hos os, fordi vi har vandet rundt om os.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  19. Heldige du som har et eget hagehus, der kan du virkelig begynne med vårpusling nå :) Så fine roser også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Det er jeg sørme også glad, men det er ikke frostfrit.
      Tak for det :)

      Slet
  20. Kære Lisbeth, når man samler på smukke ting, så er der ingen grænser. Den der rose Maigold, hvornår blomstre den sådan cirka, jeg søger efter meget tidlige roser, da vi jo ofte ikke er hjemme i lige højsommeren....Pimpernelifolia er typerne og moschata, samt visse Bourbon. Hvad siger du ?
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Nej det har du ret i, så må man bare eje :) Billedet er taget d. 8.6., så du kan roligt vælge Maigold og Louise Bugnét starter allerede i maj og er en ret stabil rose, den kan I se både før og efter ferien. Odyssey starter samtidig med Maigold. A whiter Shade of Pale starter først i juni og kommer igen mange gange. Ja Bourbon roserne er også tidlige.Aicha og Frühlingsduft. Ja der er nok at gå i gang med, sig til hvis jeg skal finde flere.
      Lisbeth
      PS jeg købte forøvrigt en fransk rose i Polen for et års tid siden, den blomstrede ikke sidste år, men jeg er ret spændt på at se den. Nil Bleu er navnet.

      Slet