torsdag den 23. februar 2017

Solopgang, sne og pergola!

Jo der var skam lidt sol fra morgenstunden:
 Billedet taget fra Bertels Bakke
og fra genboens indkørsel
Gæs var der også i luften - klokken 14.30 begyndte det at regne, og kl. 16.30 at sne


Klokken 17 så det sådan ud, der er lidt mere nu, og det sner stadig, jeg har hørt på fb, at sneen allerede er gået over i regn flere steder, her sner det stadig. Spændende om der ligger sne i morgen.
 påskehøjen, jo de er på vej påskeklokkerne
 og påskeliljerne
en ordentlig flok dobbelte vintergækker i skoven
og erantis, i baggrunden krokus.
Mens jeg gik rundt og tog billeder ringede Ida pludselig, hvis nogle nye læsere ikke ved, hvem Ida er, kan I læse her Ida var her i lørdags for at se haven og hjælpe med at finde ud af, hvor pergolaen skulle være. Hvis I har læst med i de sidste indlæg, har I set, at den valgte placering ikke lige var det jeg syntes om. Mellem ying og yang bedet var et dårligt sted, for det ville jo være umuligt at klippe visne roser af inde i bedene.
Ida var nu kommet i tanke om, at vi skulle have fundet en anden plads, som jeg var tilfreds med. Så jeg måtte hente hende i Brundby, hvor hun bor, hun har ikke selv bil. Mens jeg var inde og berolige hundene, havde hun allerede fundet en plads. Det gik stærkt.
Se nu her, mest for jer som har været i haven:
 først godkender hundene stedet, bagefter bliver Bent tilkaldt, også han godkendte det.
 der blev lagt pinde, tegnet og forklaret. Pindene er der, hvor pergolaen skal være.
 som I kan se ligger nordbedet lige bagved
og klokkehøjen, til venstre for den ligger påskebedet, som kun er pænt, når løgblomsterne er i gang. Derfor var det en rigtig god idé at lægge pergolaen her. Bent har fået instrukser og er helt med på idéen, det bliver så godt. Roserne får masser af lys, der skal blot flyttes en syren og en lille bøg. Roserne der skal stå der, skal være med lyse lette farver ind mod den mørke skov. Jeg har allerede 4, som skal flyttes derhen.
Pergolapælene skal ikke males sorte som rosenlysthuset, ellers er det dikkedarer som Anette kalder det :) I min have skal det gå ud på planter og ikke så meget pynt, det sorte virker for voldsomt. Det passer i mange andre haver men ikke her.
Nå men nu vi er inde på før og nu, må vi hellere have et par billeder:
 21.2.17
27.5.16
 21.2.17
27.5.16
21.2.17
27.5.16
 Vi tager lige R. February Dawn i dag igen
og nr. 2 billede af solopgangen
Fortsat god aften med eller uden sne.

27 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Herligt at du måtte hente Ida i Brundby, så der kunne komme orden på sagerne :))) Jeg synes, det er en rigtig fin placering af pergolaen, for så vil roserne jo afløse rhodoerne i Nordbedet og samtidig binde den del af haven sammen med de roser, der ellers vokser der- det bliver bare så godt :) Også godt, at hundene siger god for ideen ;) Vi fik også lidt solopgang, men ikke så fin, som den du viser. Her begyndte det også at sne i eftermiddags, og det sner stadigvæk kraftigt. Det må vi så finde os i, men jeg håber, at det er sidste omgang, inden foråret for alvor sætter ind. Skønt med mylder af erantis og vintergækker - de kan trods alt holde til lidt sne :) February Dawn tåler bestemt en gentagelse :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja der var ikke andet for, idéen kom straks til hende, selvom det var et helt andet sted, at hun havde tænkt det, da jeg hentede hende. Det er nemlig det, så er der noget at se på også efter rhodoerne, akkurat ligesom det var derfor jeg satte roser ved skuret. Her sner det ikke mere, jeg tror, det er væk i morgen. Ja erantis og vintergækker kan holde til sneen.
      Jeg tænkte nok, I kunne tåle at se February Dawn en gang til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Nå der var I da heldige med at se morgensolen det var der ikke noget af her til gengæld så et vi klar her i Otterup til de store snemængder. En pansret mandskabs vogn er kørt i stilling til at assistere vores ambulancer men indtil videre så er det mest regn og lidt tæsne vi har fået 😊
    Det nye sted til pergolaen tror jeg også blir godt. Godt at Ida fik en ny ide til placering og at alle har godkendt det.
    Dejligt med disse før og nu billeder. Ikke at der er noget galt med nu billederne men før billederne er nok favorit her 😊 Selvfølgelig tager vi February Dawn igen. Den er jo bare så smuk.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var vi så, jeg har set, at I er klar til de store snemængder, men det lader ikke til, at I får brug for det :)
      Ja det er rigtig godt med gode idéer og at alle har godkendt det.
      Det er sjovere at se majbilleder :) Godt I vil se February Dawn en gang til :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Det er ikke ofte at det er snø hos deg! Det blir flott med pergola :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det sker ikke så tit med sne her. Ja det tror jeg også :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders med en placering, når du nu vil have en pergola!
    Her sneer det faktisk! Der er kommet et par cm som bliver liggende.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja godt vi fandt et godt sted, jeg havde ellers næsten opgivet det.
      Vi har også fået et par cm, det tør ikke endnu, men jeg tænker, det slår over i regn senere. Vi får se.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Sneen har også lagt sig her, men det er bestemt forårssne! Den holder ikke længe! Hvor er det fint, I har fundet det perfekte sted til pergolaen - jeg vil glæde mig til at følge projektet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det sne er hurtigt væk, det er jeg også ret sikker på, det gør ikke noget.
      Ja det er rigtig godt med stedet til pergolaen.

      Slet
  6. Det lyder spændende med det pergolaprojekt. Dejligt det kan lade sig gøre alligevel :)

    Ja, her er sneen atter gået over i regn. Sådan var det da jeg var ude for ½ time siden. Det passer mig fint, hvis jeg ikke skal op og skrabe sne i morgen tidlig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja jeg glæder mig rigtig meget til det færdige resultat, ja eller til at komme i gang med det.
      Vi har stadig sne her, men det forsvinder nok hurtigt. Godt du ikke skal op og skrabe sne i morgen tidlig.

      Slet
  7. Hej Lisbeth, det var godt Ida kom på at finde et andet sted. Ser jeg rigtigt når jeg syntes at det ser ud til pergolaen buer ?
    Det bedste er da at Bent og hundene også syntes det et godt sted. Personligt så syntes jeg heller ikke at den sorte farve passer så godt ind i din have. Men pyt den bliver vel snar dækket af roser og blade. Jeg har også rådført mig lidt i forhold til min nye pergola med farven og Gerd har været sød at hjælpe.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var rigtig godt, nu er jeg glad. Ja den buer lidt.
      Ja det er heldigt, at alle har godkendt den. Nej det var en fejl med den sorte farve, pælen skulle nok bare have haft noget træbeskyttelse i stedet, men det er jo for sent nu, det er helt mig selv, der er skyld i det. Ja heldigvis bliver den snart dækket af roser og blade. Det var dejligt med hjælp til farven på din nye pergola.
      Knus

      Slet
  8. Det bliver spændende med pergolaen, og jeg tror, det bliver rigtig godt - og smukt med roser i sarte farver:)

    SvarSlet
  9. Hej Susanne
    Ja det gør det, jeg er også spændt på det :)

    SvarSlet
  10. Det er altid godt med en sparringspartner når det gælder de store beslutninger, hvad en pergola jo egentlig er. Tror også at det bliver lidt godt med roser omme i den del af haven.
    Smuk solopgang, det er du virkelig en ørn til.
    Her fik vi pænt med sne og det ser så smukt ud, men jeg kan se at solen har magt og det smelter ganske hurtigt.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er rigtig godt, Bent er også en fin sparringspartner, bare ikke på det område, til gengæld forstår han straks, hvad Ida mener, det er en god ting.
      Tak skal du have, ja vi har også fået en noget sne, men her smelter det også hurtigt.
      Knus

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Ida helmede altså ikke, før I fandt en god placering til pergolaen, og nu er alle tilfredse, og Bent går ikke hen og bliver arbejdsløs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej Ida blev ved med at spekulere på det, så hun måtte lige have en tur mere herud, så var den hjemme :) Nej vi skal nok sørge for, at Bent ikke bliver arbejdsløs :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth!

    När Ida, hundarna och maken har godkänt ditt nya projekt kan det inte bli annat än perfekt!

    En trevlig berättelse du bjuder på!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja så er det ikke så skidt, når alle godkender projektet :)
      Tak skal du have
      Kram

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Nå så fik også sne, her er der heldigvis ikke faldet noget, men vi havde "fornøjelsen" af at køre hjem i snevejret i går aftes.
    Det bliver da supergodt med en pergola fyldt med roser og godt at Bent har godkendt projektet, det bliver spændende at følge opføreslen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja vi fik sne, men I slap - men I havde så også nok i hjemturen i sne.
      Ja det bliver supergodt med roser i den del af haven også. Bent har taget det pænt indtil videre, det varer nok ikke længe, inden han går i gang, hvis vejret tillader det.

      Slet
  15. Hej fru Høneballe:-)
    Det er en helt igennem fantastisk placering af pergolaen, det er som om de to haver bliver bundet sammen, og at der på det nærmeste kommer en rosenflod gennem hele haven. Det bliver en fantastisk oplevelse at gå igennem. Godt set af Ida, og så herligt at både hundene, Bent og du har godkendt det , på bedste vis-fedt at se de to nysgerrige sorte på den måde:-)
    Ha den dejligste dag
    Krammer og knus fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Nielsen
      Jeg er glad for, at du synes om placeringen, så er det godkendt af både Ida, Anette, Bent og hundene super godt :) Jeg tror også, at det bliver godt, og jeg er så glad for at andre kan hjælpe på min manglende evne, og at Bent vil lave det til mig. Det kræver noget hovedbrud for ham.
      Også dejlig dag til dig
      Krammer

      Slet