tirsdag den 31. januar 2017

Roser del 7 og flere billeder af min camelia

Endelig nåede vi til den sidste januardag, det er vist noget, vi alle har glædet os til, synes jeg, at jeg kan fornemme. Det har også været en tung og grå måned at komme igennem, men det lysner forude.
Her kommer roser:
 Gerbe Rose var bestemt til at skulle klatre op i den store Thuja, det er den her på 3. år ikke meget for, men heldigvis plantede jeg også et par The Generous Gardener der, de vil klatre.
 Her har vi Gertrud Jekyll, en fantastisk Austin rose
 som blomstrer godt
 og dufter dejligt. Hende har jeg haft næsten siden jeg startede på roser. 3 stk. er der sammen i bedet med de kølige farver.
 Ghislaine de Filigonde er helt ny i min have, jeg glæder mig til den vokser sig stor, den er sat ved hegnet ud til vejen
 Ghita Renæssance var et hit, da jeg købte den for mange år siden
 Desværre har den haft sygdom siden jeg havde stængelsyge. I 2015 købte jeg en mere, den var også dårlig sidste år, så den har jeg ikke held med mere, det er ellers en smuk og velduftende rose.
 Gloire de Dijon
gror op i portalen og blander sig med kaprifolien, den er kommet godt fra start, skønt Jas siger, at det er en vanskelig rose.
 Golden Celebration
 en fin Austin sag, den har jeg købt hos Jas, den er nok kun 3-4 år hos mig.
 Golden Wings fik jeg som erstatning for Little Mermaid, senere lykkedes det Jas at skaffe havfruen. Den er ikke kommet godt fra start, den får for lidt sol, da den står sammen med Aicha og Frühlingsduft.
 Goldener Olymp er blevet flyttet rigtig mange gange, sidst fra gårdspladsen og inden for hegnet, rådyrene ødelagde den.
 Grace er en Austin rose af de smukkeste
 den blomstrer stort set uafbrudt
 Graham Thomas
er også en fin Austin rose med en skøn gul farve
Helene Lykkefund har jeg haft 3-4 år, den er plantet lidt om bag ved blommetræet på diget, der er nok lidt for skygget, så den har været længe om at komme i gang, men jeg tror, det bliver bedre i år.
 Heidi Klum en lav rose med smukke blomster
 jeg fik den af nogle af havebloggerne i sommer, da de var på besøg. Desværre fik den stråleplet ret hurtigt efter at være kommet ind i min have. Jeg håber, den bliver bedre i år. Den er plantet ved skuret til venstre for nordbedet.
 Henry Martin er en smuk mosrose, som danner hæk mellem den gamle og den nye have.
den gror og blomstrer godt og er dejlig robust.
Jeg har været ude for at tage flere billeder af min camelia, så I kan se hele busken, det er ikke nogen nem opgave, jeg håber, I kan fornemme størrelsen og blomsterne, der er omkring 20 blomster og knopper på den.


 som I kan se flagrer de nye skud noget omkring, i morgen tager vi stiklinger af den, så Cecil kan lave dem hjemme i sit drivhus.

Den er da fin.
Til slut Bents brændehæk, vi løber ikke lige tør for brænde. Bemærk de fine orange træ her forrest, det er de grene, han savede af elletræerne. Smukt ser det ud.
Rigtig god aften til jer og god start på februar, som desværre ikke er mere lovende i vejret de første dage. Vi får se. 

24 kommentarer:

  1. Goodevening Lisbeth,
    Wow what a lot of roses you have. They are so gorgeous to see and it must be a paradise of parfume in your garden when they bloom.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening Marijke
      Yes I have a lot of roses and they smell wonderful.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Igen i dag de dejligste roser :) Gertrud Jekyll er også en af yndlingene her. Jeg tror, Jas må æde sine ord i sig igen, når det gælder din Gloire - den ser jo både sund og stærk ud. Jeg er meget spændt på min - det var en lille pistling, så gad vide om den klarer mosten her. Faktisk viser du rigtig mange af de roser, jeg holder af, i dag, så jeg er ikke i stand til at udpege en favorit i dag :) Jeg er imponeret af størrelsen på Cameliaen.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have :) Ja Gertrud er skøn og har en fantastisk duft. Jeg tror ikke vi skal snakke mere om Gloire til Jas, den kan han ikke lide ;) Jeg håber, din kommer ovenpå, mon ikke du har dækket den. Pyt med favoritten, man kan ikke kun have en, tror jeg :) Ja cameliaen er stor.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jeg måtte google hva elletrær var for noe, men jeg var ganske sikker på at det var det vi kaller gråor.
    Vi har den her i hagen, og de får diise røde greinene når de er saget av. Flott farge på en vedstabel!
    Vakker camellia med mange knopper :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Karsten siger, at du har ret i, at det er gråor :)
      Ja det er rigtig flotte i vedet.
      Jeg er heldig med camelliaen :)
      Klem

      Slet
  4. Den er godt nok fin, din kamelia.
    Du bliver helt sikkert glad for Ghislaine, den er sund og så bliver den bare ved med at blomstre.
    Det er godt med en masse brænde, kunne lige se i nyhederne, at hvis vi er rigtig uheldig, kan der komme noget kulde senere i februar, men lad os nu se, de har jo før taget fejl.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja cameliaen er rigtig flot.
      Det tror jeg bestemt også, jeg kender en del, der roser den til skyerne.
      Brænde må vi have, det er rart at have meget af det, især hvis der kommer kulde, men du har ret, de har før taget fejl.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Næ det ser ikke bedre ud vejrmæssigt at vi nu går ind i februar men en måned mere af vinteren er gået og det er da positivt.
    Ghislaine de Filigonde indtog også min have sidste år som jeg forventer mig meget af da min såkaldte haveveninde har en som har nogle år på bagen og den er helt fantastisk. Står som en uklippet busk og er temmelig stor. Svært at udpege en favorit idag men jeg tror at æren må tilfalde Henry Martin.
    Det blir da spændende at Cecil vil formere cameliaen og med den størrelse den har går det nok at tage nogle stiklinger.
    Sådan en flot stablet brænde hæk er jo et helt kunstværk og de orange stykker pynter jo gevaldigt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vejret kan vi ikke glæde os over, men så må vi glæde os over, at der kun er en måned tilbage af vinteren.
      Det bliver spændende med vores Ghislainer, Linda har også anbefalet den, så det bliver nok godt. Henry Martin er også dejlig, så længe den blomstrer, desværre er det kun en gang.
      Der er rigelige grene til mange stiklinger, så er det spændende, om de vil tage fat.
      Ja jeg faldt også for brændestablens fine farve, det måtte jeg vise jer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja Marit har ret i sin oversættelse:)
    Der er ellers stor forskel på Golden Wings og Little Mermaid. De kan umiddelbart måske se ens ud, men har din GW ikke de der små blade der kendetegner Rosa spinosissima og som du kender dem fra Stanwell P og Paula Vapelle? Mens LM er normalt anderledes voldsom efter sin Rosa bracteata afstamning. Måske den pludselig eksploderer hos dig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for det :)
      Ja det har jeg også fornemmet Little Mermaid skulle være sart, men det har jeg ikke set noget til endnu, den er stor og kraftig, eksplosionen er kommet tror jeg, men GW er bestem ikke noget stort eksemplar, jeg kan ikke huske om den har små blade. Men du har helt sikkert ret i det du skriver.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Det er spændende at læse om dine roser og hvordan de trives. Jeg kan rigtig godt lide jeres brændestabel, sådan skal sådan en se ud! Jeg er imponeret over din Camelia. Jeg har lige læst om dem i Haven og de er jo ikke allesammen lige nemme. Din trives da vist rigtig godt og smuk er den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja hvis man er til roser, er det sikkert spændende læsning, og det er du jo. Brændestablen er flot, det er Bent god til.
      Jeg læste også med stor interesse om cameliaen i Haven, jeg har været heldig med denne, men den har også været her i 6 år, det er første gang, den blomstrer ordentligt.

      Slet
  8. Flot billede af Henri Martin og flot brændestabel!

    SvarSlet
  9. Du har godt nok mange roser. Den ene smukkere end den anden. Hvilken en er den, du selv allerbedst kan lige? Det er nok svært at sige. Nok dem alle sammen.
    Jeg drømmer stadig om Cafe Rosen, du viste tidligere men den er et mysterium og vil virkelig leve skjult, når der søges oplysninger om den. Hvem er "Jas", du nævner flere gange?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja i de sidste par år har jeg fået mange roser, det er fordi jeg har lært Jas at kende, hos ham kan man købe roser for en 50´er, og 60 kr. for de engelske. Han bor på Fyn ikke langt fra motorvejen. Her er et link til ham http://jasroser.dk/ Rosen Café kan du finde hos Rosenposten til 118 kr., det tror man ikke lige, når man forgæves søger på nettet :)

      Slet
  10. Tusind tak for oplysning. Cafe Rosen kan jeg vist ikke leve uden, sååe, der må nok bestilles en. Endnu engang, hver gang tænkes der, nu skal jeg vist ikke have mere i år, bare lige denne sidste bestilling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - nej den er svær at undvære, sådan havde jeg det også med Koko Loco http://davesgarden.com/guides/pf/go/197148/#b heldigvis skaffede Jas mig den. Den er virkelig et hit på facebook. Til sommer skal jeg se den blomstre første gang. Året er lige startet, så kan man da ikke allerede tænke lige en sidste bestilling :) nej nu begynder det sjove snart.

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Läser ifatt om rosor. Blev påmind om att jag har en Lykkefund som står helt fel. Så den får jag flytta.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Så var det godt, du kom i tanke om, at den skulle flyttes.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hi Lisbeth. It's exciting to read about your roses and how they thrive. I really like your burn table, such one should look like that! I'm impressed with your camelia. I have just read about them in the garden and they are not all that easy. your thrive is very good and beautiful is it!

    ดูหนัง

    SvarSlet
  13. Kære Lisbeth 💖 Jeg må se at blive gode venner med Dorthe og Ole, så jeg kan holde dig opdateret 😉
    Og HUSK NU at du skal undgå at forcere noget. Vi vil ALLE, specielt dig og Bent være BEDST tjent med at du snart er på højkant igen ❤️ Så GODT at du også får hvilet dig 😴 KÆRLIGSTE hilsen og KRAM fra Susanne 🙅🏻‍♀️❤️

    SvarSlet