torsdag den 4. juni 2020

Det regner!!!!

Fantastisk det begyndte kl. 18, ligesom Bent skulle ud med hundene, jeg tror helst, de er fri for at komme ud, når det regner så meget. Vi må se, hvor meget det bliver til., lige nu er det stilnet lidt af, vi har foreløbig fået 3.6 mm, det batter ikke meget, vi ser frem til mere.
Kuglekastanien er i fuldt flor nu, den er altså flot.
 Viburnum Pink Beauty tager opmærksomheden i læhegnet, også når aftensolen skinner på den
Valmuen har den rette farve til den lilla allium
Tre fine clematis blomstrer nu:
 Gladys Picard
 Multi Blue
Niobe
 Nordbedet fik også lidt aftensol, nu er det snart sket med blomstringen der
Heldigvis kommer det nye løv, her er det R. orbiculare, men det er I nok ikke i tvivl om.
Flere skønne rhododendron blomstrer nu
  R. Kokardia, R. Mogambo og R. Breslau
 her er det R. Scintillation og R. Purpureum
R. Mogambo
 R. Charles Dickens er også i gang, som I kan se, er det de mørke, der kommer nu
 R. Donator
 R. Fastuosum flore Plenum er ikke mørk men fyldt.
I tirsdags havde jeg besøg af en anden rhododendronnørd Torben og hans kone. Spændende besøg I kan nok tænke, at snakken gik i næsten et par timer. Han havde lidt gaver med til mig.
R. Charmaine
R. Wendy (jeg skal nok tage et bedre billede, dette er lidt uskarpt)
Denne her som sønnen havde forelsket sig i, mente Torben var ret sjælden, så jeg fik besked på at tage stiklinger med over til Rhododendronhaven, så Claus kunne lave nogle eksemplarer af den, ja der kan man bare se.
Lidt roser:
 Louise Odier
 Rosenresli er godt i gang, en gren er knækket af i stormen, så jeg før.
Wild Rover
De to skønheder Aicha og Frühlingsduft blomstrer ind i hinanden nu, et flot syn.
 Syrenerne er snart færdige, de hvide her er de sidste, men hvor har de stået fint
Ørkenbedet i fuldt flor, den ene var næsten faldet, men heldigvis hjalp det, at jeg vandede den.
Til slut en lille kuriositet:
Calanchoe tomentosa - købt i en lille plantebod i Langemark. Det er en ung pige, som selv laver dem, den er godt nok flot.
I morgen skal jeg på besøg hos en dame, der har 600 rhododendron, det bliver spændende, mon ikke der kommer nogle billeder derfra, som jeg kan vise jer.
Rigtig god fredag til jer.

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja det regner, men her er der heller ikke faldet meget endnu, men blæse det kan det finde ud af.
    Måske vi er heldige at vågne op i morgen til en regnmåler der er mindst halv fyldt, ja vi har da lov at håbe :-)
    De er rigtig flotte de mørke Rhodoer og tænk at du har en sjældenhed, det er da fantastisk selv om den er til den røde side. Den må der passes på.
    Så hyggeligt med rhodonørde besøg og skønt med et par nye til samlingen.
    Ja den er sørme fin den Calancho, så smukke blade.
    Hold da op for en samling Rhodoer du skal besøge, 600 det er da noget af en slat, så der går nok en del timer med det. Jeg troede ellers lige at når du ikke kunne komme til Kolding så blev du hjemme og fejrede bryllupsdag sammen med Bent :-)
    Nå men rigtig god tur.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Vi er nået op på 17,6 og de lover foreløbig mere i morgen. Herligt men blæsten er hård ved det hele.
      Ja det er ærgerligt, at det er en rød sjældenhed, men jeg er ved at vænne mig til den.
      Ja den er fin Calanchoen, jeg har en til dig, var lige oppe og hente den til morgen.
      Ja det bliver spændende, det hører I mere om.
      Tak for det
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Vi har passeret 20 mm, og det regner fortsat - håber også, du får en god omgang sommerregn, så haven kan klare sig lidt igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja I er mere heldige, heldigvis er vi på 17,6, så haven og jeg er rimeligt tilfredse, dog ikke med blæsevejret.

      Slet
  3. Good morning dear Lisbeth,
    Fantastic to see how wonderful your garden is! Great to get new ones as a gift.
    We've had rain too, and more to come. The garden can breath again. Wonderful that you are going out today to see other beautiful Rhodo's. Lovely to see your roses are making a start.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Now the garden will be more beautiful, we have had rain 17,6 mm but also a lot of wind, it was not good for roses and rhodo´s.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders med regn - og på radarbillederne ser det ud til at der er mere på vej.
    Alt ser så friskt ud!
    Flot nyvækst på orbiculare - morsomt med den sjældne Rhodo - kendte han så ikke navnet på den?

    -Ha en dejlig regnvejrsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karste
      Ja det var rigtig godt, de lover 14 mm i morgen igen, så det er fint.
      Det hjælper fint på planterne.
      Ja orbiculare er fin. Nej han kendte ikke navnet, så vi må selv finde på et :)
      Tak for det, det har ikke regnet meget i dag.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Så fint at du har fått noe regn. Det behøver vi alle sammen! Her kom det 8 mm i går, og det regner i dag også. Jippi!
    Flotte rhodoer hos deg, og de mørke liker jeg spesielt godt. Tine clematis også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var godt med noget regn, og du fik også.
      Ja de mørke er også fine.
      Klem

      Slet
  6. Vi fik 12 mm natten til i dag. Måske får vi lidt mere i morgen. Blæsten er heldigvis løjet lidt af, den har ellers været rigtig dum.
    Så fin rosenresli. Min har store knopper, der viser farve. Jeg er så spændt hvordan farven er i virkeligheden. Den tyder flot.
    Det er da sjovt med en sjælden rhodo. Du kan da prøve at kalde den for "Høneballe". Jeg syntes den røde farve er flot. Men hvid du mest har pink og lyserødt er den jo nok svær at passe ind.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er jo ikke så meget, som de har fået i Jylland. Blæsten er ikke løjet af her, og det skal blæse endnu mere i morgen:( men de lover da også regn igen.
      Rosenresli har en fin farve, glæd dig til duften, den er så god.
      Ja det er spændende med den rhodo, der står gulorange lige bag den, men vi har talt om at flytte den, det bliver den så nok ikke nu, når den er sjælden :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Sikke din have blomster Lisbeth.
    Det hele eksplodere nu. Det er for vildt.
    Ville så gerne vise det hele men det er lidt hårdt at gå på arbejde.
    Tiden er knap når alt andet også skal nåes.
    Ville ønske du var på instagram. For der smider jeg mange billeder op. Det kan jeg lige nå........
    Er vild med det fantastiske vejr i har.
    Her står der virkelig ned med regn.
    Men haven trænger. Nu er det 3. dag så må det godt stoppe igen......
    Godt tur i dag.

    Klemmer og dejlig weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja her er mange blomster, og det går stærkt. Jeg kan godt forestille mig, at det kniber med tiden nu, når du går på arbejde. Jeg lægger ikke selv mange billeder på Instagram, men prøver at finde dig.
      Lige nu har vi også regnvejr, og det blæser voldsomt, så det er ikke så fantastisk længere. Vi kunne også bruge mere vand, men er vant til at der ikke falder meget her, men blæsten har vi næsten altid "fornøjelse" af.
      Det var i går vi var af sted, turen var fin,
      Klemmer og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  8. Vackra rododendron! Och den mörka som blommar i kvällssolen visar så väl varför de mörka behöver ett ljust läge... Färgerna blir inte så vackra i skugga. 600 rododendron låter riktigt spännande, vad heter damen?

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Ja det har du ret i, men de er nu også fine i skoven, selvom de er mørke. Ja det er/var spændende. Damen hedder Dorte og ønsker at være anonym, jeg var bare heldig, at jeg fik lov at se haven.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Utroligt smukke billeder, Lisbeth - jeg er vild med den lyserøde valmue. Jeg håber, I går en masse regn til haven.

    SvarSlet
  10. Tak Gitte
    Ja den valmue er jeg også vild med. Vi har da fået godt 20 mm, og lige nu regner det igen.

    SvarSlet