fredag den 12. april 2019

Sneflokke d. 12. april

Også her kom der snebyger, i formiddags kom den værste, for da lagde sneen sig, heldigvis forsvandt den hurtigt igen. Men det har også sneet i eftermiddag, nu kunne det være rart med regn og lunere vejr. Påskeøsten kan godt smutte hjem igen.

 disse to billeder blev taget fra 1. salen i går, heldigvis uden sne, men bemærk den smukke blodblomme på det første billede
 Her er det mest den lille prunus, jeg vil vise, den har en fin duft.

mørke skyer nærmer sig. Mon ikke de fleste af jer har oplevet det i dag.
 Camelia Brushfield Yellow
 også her
den hvide i nordbedet er smuk, desværre er den blevet brun af vind og vejr.
 Daphne retusa
 og hyacinten med den specielle farve.
Iris bucharica står fint i ørkenbedet
 små fine narcisser
Træpæonerne står så smukt nu, mange af dem har et fantastisk løv sammen med et rustent stativ, ser det endnu bedre ud.
 Rheum Palmatum Var Tanguticum / Prydrabarber
Rhododendron:
 Nogle af blomsterne på R. globigerum er stadig fine
 R. Jacksonii
 R. P J Mezitt
 Queen bee x rex står fint endnu, de holder længere i år, når bare de ikke bliver ramt af frosten.
Her står R. Split up fint solitært, det er en flot rhododendron, men den har også bedre vilkår end mange af de andre.
 Også mirabellerne holder længere i år pga. kulden
 om det så er for koldt for bierne er en anden sag. Bemærk at denne mirabelle er lyserød
mens disse er hvide
 Forleden viste jeg Acer tegmentosum i fuld figur, her kommer vi tæt på det nye løv og ikke mindst stammen.
For første gang lover kastanien blomster, det er vi spændte på .
Rødblomstret Hestekastanie  - Aesculus Carnea Briotii
God weekend  helst uden sne. 

33 kommentarer:

  1. Nu skal jeg fortælle dig noget Lisbeth.
    Jeg er født 15. april.
    Lige uden for min mormor og morfars hus holdt to sneplove fast i sneen.
    Min mor måtte stoppes på en bus for bilerne kunne ikke køre.
    Jeg har siden hen oplevet snestorm på min fødselsdag. Senest tror jeg i 2006.
    Der husker jeg at gæsterne måtte køre hjem over hals og hoved. Alt var ved at lukke til.
    Så det kan sagtens lade sig gøre........

    Nu har du fristet så meget at jeg skal til at undersøge de dersens camelia blomster. De ligner jo tidlig smukke roser.

    Dejlig aften
    Klemmer

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja men det er jo lææææææænge siden :) dog ikke så længe siden, som da jeg blev født. Men den gang var der vinter til, det er der ikke mere. Jeg husker også i 1975, at der var snestorm i april, så jeg ved det godt. Det har været en dramatisk fødsel kan jeg forstå. Heldigvis gik det godt, ellers havde du jo ikke kunnet sidde der og styre Villa Fryds blog ;)
      Cameliaerne er meget smukke i blomsten, men desværre også sarte med hensyn til frost.
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
    2. Ja dengang var der vinter til....
      Har du ikke dine Camelia i haven året rundt. Skal jeg sætte dem i læ.
      Kunne det være bedre?
      Er virkelig blevet ret forelsket i dem. Men magter ikke det der med de skal stå i kælderen hele vinteren.

      Slet
    3. Ja det var noget andet end i dag. Mine camelia står ude i bedene, den gule og den røde lidt beskyttet. Jeg ville foretrække at have dem i læ. Jeg har fået en af Linda I. Hun opgav dem, fordi det efter hendes mening var for besværligt. Vi kiggede efter dem i planteskolen i Skanderborg, der var de ret dyre. Der er ikke noget ved dem, hvis de bare skal stå i en kælder, det har du ret i.

      Slet
    4. PS glemte at skrive, at den fra Linda står ikke beskyttet, lad os se hvordan den arter sig, når den blomstrer inden længe.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Så fikk du snø og ikke jeg! Det er ikke så ofte at det er den veien. Hos deg blir den uansett ikke liggene. Så synd at den hvite camellia blir brun, for den er jo ellers så fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det sneede godt i 10 min, men forsvandt hurtigt igen, heldigvis.
      Ja det er en smuk camelia, men den kan ikke tåle vind og kulde. Nu kommer der snart en rød, så må vi se, hvordan den klarer sig.
      Klem

      Slet
  3. Ja, sikke en kulde - og sne også her ved Liseleje på Sjællands nordkyst. Jeg læste, at vinbønderne i Tyskland tænder bål mellem rækkerne, for at frosten ikke skal forvolde skade.
    Det er meget smukke billeder fra din have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame
      Ja jeg så godt på DMI, at I heller ikke slap for snebyger. Her på Samsø har de også tændt bål, men det var for kartoflerne, jeg ved ikke om de gør det mere.
      Tak

      Slet
  4. Good evening dear Lisbeth,
    Yes it's cold, also in Holland temperatures of -3C forecasted and snowshowers. But that's the month of Aprilweather. So many lovely flowers to enjoy in your garden. I love the Iris!!! The color of the foliage of the Treepeonie are so gorgeous and not unimportant a flowerbud in it.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      We don´t like it is so cold, but you are right it is April weather. Unfortunately it can be just as cold ind May. It is a nice iris, and I like the foliage of the Treepeonie too and the buds of course ;)
      Thank you same to you.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  5. Jeg har sikkert sagt det før også, men for en fin hage du har. Ha en fin kveld, og god påske. Hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Ingeborg
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja nu må vinden godt vende så vi kan slippe af med den forfærdelige kulde. Her havde vi også snevejr idag. Ved 9.30 tiden kom der em ordenligt byge, med kæmpe store snefnug, dog uden at det rigtig lagde sig. Det sneede også lidt da jeg kørte fra arbejde.
    Ja det står lidt stille det hele når det er så koldt, men hvis prognosen holder og vi får 16-18 torsdag-fredag så kommer der gang i det hele igen.
    På trods af lidt svidninger så er Kamelia og Rhodoer stadig rigtig fireogtyve en nydelse at kigge på. Det blir også spændende når kastanien blomstrer. Første blomstring er jo altid lidt af et eventyr.
    Fortsat god aften og en rigtig god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det ville være dejligt med lidt varme, vi håber, de får ret i, at det bliver varmere i næste uge.
      Ja heldigvis ser de nogenlunde ud både rhodoer og camelia. Jeg er vældig spændt på kastanien.
      Tak i lige måde
      Knus lisbeth

      Slet
  7. Sne har vi ikke fået her og godt for det, men regn står efterhånden højt på ønskesedlen. Din Acer er virkelig smuk. Jeg synes, mirabellerne har været utrolig smukke i år. Det er en fryd at køre igennem landskabet i den tid, hvor mirabellerne blomstrer.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja regn er højt på ønskesedlen hos alle havenørder. Acer tegmentosum er bare så flot. Jeg nyder også mirabellerne, de har holdt længe i år, det er smukke landskaber nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Ja sneflokke kommer vrimlende,,, og forsvinder, desværre ikke med så meget vand i.
    Skønne oversigtbilleder du viser af haven, det er altid godt at kunne se det lidt fra oven. Men du har da lidt bar jord mellem planterne, hihi, så er der plads til lidt endnu.
    Ja en smuk hyacint. jeg har nogen der ligner meget, de stammer fra en julepotte. De får ofte lidt anderledes farvet ude.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det gjorde de i hvert fald, og meget vand gav det ikke.
      Ja man kan bedre fornemme det hele, når man ser det lidt fra oven. Det er rigtigt, at der er meget bar jord, så er det lettere at holde ukrudtet nede. Inden længe kommer valmuerne op, så er der ikke bar jord mere.
      Det er en fin og lidt anderledes hyacint, jeg ved ikke, hvor jeg har den fra.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Sne, det fik vi også men heller ikke her blev det liggende.
    Flot flot Iris bucharica du har der!

    Jeg ser ingen nedbør i prognoserne, så mon ikke rhodo-blomsterne kommer til at klare sig nu?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Godt det ikke blev liggende.
      Ja den er rigtig fin den iris.
      Det er lige meget med nedbør, det klarer rhodoerne nok, det er meget værre med frosten.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Morsomt billede af blodblomme i sne - ja måske ikke morsomt for planten, men alligevel...
    Og billedet med den sorte himmel viser også vejret ganske godt. Her har vi både haft sne og vidunderligt solskin med seks graders varme.
    I nat lover de ned til 0 grader, så jeg håber, det hele klarer sig. Jeg har dog købt en bakke kommen, der er sat ind i lysthuset. Det er forhåbentlig nok. Jeg krydser fingre for dine mange fine blomster, bl.a. kameliaerne. Kan træpæonernes skud klare sig? Og rabarberen ser da også noget sart ud.
    God weekend.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja var lidt underligt at se sne sammen med blomstrende træer. Lige netop så himlen ud til sne. Jeg har set på DMI, at I havde meget mere sol hos jer end vi havde.
      0 grader igen øv, det er ikke godt. Tak for at du krydser fingre, det bliver åbenbart nødvendigt, så må tiden vise, om det hele klarer sig. Jeg håber, at det ikke bliver slemt hos os.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hei Lisbeth, nei snø vil vi ikke ha nå! Vi har litt nattefrost, men ellers nydelig vårvær. Nå er det påskefri, så jeg håper på gode hagedager. Ha en fin lørdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Nej vi vil ikke have mere sne, men gerne regn og lunt vejr.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Sne har vi ikke oplevet, men da vi kørte hjemmefra kl. halv seks her til morgen, føltes det megakoldt. Nu orker jeg næsten ikke mere nattefrost

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det var vidst ikke vest på, der kom sne. Jeg vil gerne tro at det var megakoldt i morges, det er det stadig, for nu blæser det. Der er rigtig mange, der er kede af nattefrosten. Mine rhodovenner på fb er meget trætte af det.

      Slet
  13. Fint at se haven fra oven. På billedet med sne er konturerne tegnet så tydeligt op, hvilket vel også skyldes den nye medarbejders indsats.
    Jeg kan se på Magnolien i naboens have at blomsterknopperne er blevet brune, og man kunne godt snart ønske sig den påskeøsten hen hvor peberet gror. Vi ligger jo også udsat her, men jeg håber da ikke du får ødelagt flere blomster!
    Stribeløn er en af de træer jeg godt kunne tænke mig her i haven, men jeg skal lige høre om de frøsår sig overalt. Har du problemer?

    Rigtig god weekend!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det giver et godt overblik, når jeg tager billeder oppe fra, og du har ret i, at det er Texas´ indsats, der har gjort det.
      Ja væk med den påskeøsten, jeg kan godt se, at I bor endnu mere udsat hos jer. Man kan aldrig vide, om flere blomster bliver ødelagt, men indtil videre er vi sluppet.
      Aceren frøsår sig ikke, det har jeg aldrig set. Jeg kan kun anbefale den.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Tak for dit svar! Lønnen bliver stående på ønskesedlen.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  15. Hej Lisbeth!

    Så himla prydligt och fint det ser ut i trädgården nu, är du klar med vårarbetet redan? Du har ju en stor trädgård som det måste ta tid att gå igenom på våren.

    Ja, det där med snön som faller sent på våren kan vi gott klara oss utan. Vi behöver regn, inte en droppe har fallit under april men det är väldigt kallt på nätterna nu.

    Kram!

    SvarSlet
  16. Hej Gunilla
    Tak skal du have, nej jeg er ikke færdig, det bliver jeg nok aldrig, når jeg er færdig, kan jeg begynde forfra. Jeg finder hele tiden nyt, jeg skal have gjort.
    Nej sne gider vi ikke, men gerne regn, det er snart en måned siden, vi fik sidst, så det er meget tørt. Varme og regn ønsker vi os.
    Kram

    SvarSlet