lørdag den 20. april 2019

Camelia, tulipaner og rim



Til morgen var der til min store skræk rim i græsset, det var ikke lige planen, mon ikke det var fuldmånen, der gjorde det.
Heldigvis har jeg billeder fra de seneste to dage, jeg har endnu ikke set skaderne, lige nu er jeg bare glad for, at der ikke er så mange rhododendron sprunget ud.

Camelia er i fuld gang, nogle blev brune, men de sidste har klaret det noget bedre end de først udsprungne.
Her er et frisk billede fra i går

 Acer tegmentosum har fået blomster
 Anemonerne blomstrer
 flere og flere springer ud
 fine farver, desværre er der ikke så mange blomster i de blå
Selvom der kun er få blomster i blodurten, er den nu meget flot. Den 4. kom ikke med på billedet
 Fritillaria persica. Jeg havde den for en del år siden, knolden rådnede væk, nu forsøger jeg så igen.
 Her er det også fritillaria også kalde vibeæg, kun en blomst i år, det må siges at være bundrekord
 gyldenlak/Erysimum cheiri
Lidt solskinsbilleder fra haven i går

 rød hassel i aftensolen
Kobjælder, disse her holder, altså hvid og blå, de andre går til her hos mig.
Rhododendron:
 R. augustinii
 R. Big Smile
R. Jacksonii nu i fuldt flor
 R. makinoi x R. pachysanthum
 R. metternichii
 Løgplanter:
Narcis Thalia
 Purissima
Jeg bildte mig ind, at dette var Prinsesse Irene, men det er ikke rigtigt, kan jeg se, når jeg googler den.
Til slut min smukke kirsebær Prunus serrulata Royal Burgundy, tror jeg, at det er.
Jeg har nydt dagene og nået en masse i haven, det var dejligt. Men på få dage er billederne forældet i denne tid, så jeg måtte vise jer dem, jeg har taget de sidste dage. Herefter tager jeg et par fridage igen, det er dejligt at gå derude om aftenen, så det benytter jeg mig af, når jeg ikke laver indlæg.
DMI havde lovet masser af vand sidst i næste uge, det har de nok fortrudt, nu står der kun 3 mm.
Fortsat god påske, jeg må ud og se på frostskaderne.

35 kommentarer:

  1. Det er dejlige billeder fra din have! Men øv med rimfrost her til morgen, som skader nogle af blomsterne - det havde vi ikke her. Jeg er stadig vild med dine kobjælder. Sådan nogle ser jeg ind imellem på det fredede Melby Overdrev.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Ja det var ærgerligt med rimfrosten, men det ser ikke ud til at være gået så galt, så skal det komme senere i hvert fald. Kobjælderne er flotte, ikke langt fra os er der også et sted med kobjælder på en mark.

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth
    Selv om nogle af blomsterne er blevet lidt brune, så synes jeg faktisk, de er ret flotte alligevel. Og det rimfrosten var vel den, der lavede den smukke tågedis? :-)
    Min vibeæg blomstrer flot i år. Jeg tænkte egentlig, at den måske havde haft godt af tørken - men sådan er det åbenbart ikke hos dig. Pudsigt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. God formiddag Lisbeth
      Ja de har en fin form, så de kan godt være fine alligevel. Det er sikkert på grund af rimfrosten, at tågen blev så smuk, vi har lige været forbi havet, der var havblik og tågedis, meget smukt.
      Ja det er lidt mærkeligt med mine vibeæg, de plejer at stå flere stede i skoven, men ikke i år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det var akkurat 0 grader her i dag tidlig og det er jo mer normalt. Er overrasket at du også fikk det så kjølig. Flotte camellia! Din Prunus er bare så vakker. Jeg kjøpte to Prunus i fjor med enkle og doble blomster, og det ser ut som de har overlevd vinteren. Jeg nyter dine, og gleder meg til når mine skal blomstre en gang :)
    Fortsatt god påske!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja hvor alle andre har haft frost, har vi ikke haft noget særligt, men i dag var vi vidst nærmest de eneste, som havde det. Det er ikke usædvanligt, at vi kun har sen nattefrost.
      Ja den Prunus er blevet rigtig fin, snart kommer dine nok også, godt de har klaret vinteren.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth.
    Flotte planter du viser.
    Først, da jeg så dit første foto, tænkte jeg: hold da op, jeg vidste ikke, Samsø har et så avanceret broanlæg gennem en dal. Jeg kunne endda se en bil på broen. Nu kar jeg kigget noget mere, og det må være mig, som ser helt forkert. Jeg tror nu, det er et autoværn😄
    Håber du nyder påsken og at det går bedre med dit ben.
    Hilsner fra Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Tak skal du have, jeg undrer mig over, at du kan se en bro, jeg kan ikke :) men nu kender jeg jo også udsigten. Der er heller ingen autoværn, men en bænk i forgrunden, det er nok ikke den du mener.
      Jo tak man kan ikke andet end nyde det i det dejlige solskin, mit ben har det fint igen (heldigvis)

      Slet
    2. Nu kan jeg da godt se, det er en bænk. Jeg har åbenbart kigget på billedet uden at få venstre side, hvor bænken starter, med. 😄

      Slet
    3. Godt du fandt ud af det, du har nok set billedet på din telefon, hos mig er det jo på computeren :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja den sang har vi jo hørt før - regn om en uge, millimetrene kører lidt op og ned - og forsvinder jo så ligepludselig, men måske det passer denne gang?
    Gode billeder du kan vise fra denne flotte årstid!
    F. persica har man åbenbart kun et par år, jeg har dog en der stædigt overlever men i Sverige et godt drænet sted.

    Ha en glad påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har vi nemlig, det tænkte jeg også, da jeg så det i aftes. Jeg tvivler på, at det passer, nogle få af os får måske 3 mm.
      Tak for det, ja det er en fantastisk årstid, forår og efterår er bare det bedste.
      Spændende om min F. persica klarer et år mere.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Der sker rigtig meget i din have - øv, med rimfrosten. De seneste 2 nætter er vi sluppet for frost, så nu satser jeg på, at det er overstået ;-) Jeg vil i al fald gerne være fri fra nu af - og gerne bytte med lidt natteregn! Fortsat god påske til dig og Bent!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det gør der, men rimfrosten kunne vi godt have undværet, heldigvis skete der ikke noget. Ja hellere natteregn end rim.
      Tak i lige måde til dig og familien

      Slet
  7. Den blå anemone, du viser, gætter jeg på hedder robinsoniana. Blomsten er vel næsten lilla og temmelig stor. Vores er offer for min idelige mani med at plante om, så den får aldrig fred til at danne et ordentligt tæppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Du har fuldstændig ret, jeg husker det så snart, jeg hører navnet. Jeg var ellers ved at tænke på at flytte den, men det lyder ikke som om, det er en god idé. Det går bedre med den gule, de hvide sår sig selv, så der kommer stadig flere, heldigvis.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Den første del af påsken har været forrygende havevejr, især idag hvor jeg startede dagen med at køre på havebesøg og hjemme igen ved 14.30 tiden og så er der blevet arbejdet indtil her ved 20 tiden, kun afbrudt af en smule aftensmad. De sidste 3 dage har jeg brugt nogle timer hver dag på at ordne det store staudebed som var blevet inficeret med hjertegræs, en masse frøplanter af div. stauder, nogle løgvækster, kvikgræs og fuglegræs. Det har været stort arbejde nærmest at ligge på knæ hele tiden, men nu står det skarpt, så længe det varer :-)
    Jeg tror ikke at vi har været ramt af frost, ihvertilfald ikke i græshøjde for der ingen frostskader a se. Løjtnantshjerterne plejer at blive ramt, men de står så flot og næsten klar til blomstring.
    Jeg er ret vild med den lyslilla anemone, jeg fik en lille tot af en haveven sidste år og den er faktisk ret pæn i størrelse allerede i år.
    Fritillaria Persica har jeg opgivet, den kommer det første år og så ser jeg ellers ikke mere til den, har prøvet nogle gange. En blomst i Vibeæggene må siges at være temmelig sløjd. Af en eller anden grund så har jeg kun den hvide, nå men det kan der jo heldigvis gæres noget ved :-)
    Ja tulipanerne springer ud nu og det går hurtigt, her er der efterhånden kun de gode trofaste sorter tilbage (har ikke fået sat løg de sidste par år) det er nu også for dyrt med alle dem der nærmest kun er glæde ved det første år.
    Fortsat god aften og påske.
    Knus Anne

    PS: imorgen går turen til Rhododendron Haven

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej bortset fra at vi mangler vand, kan vi ikke klage over vejret. Så har du rigtig fået lavet noget og fået lidt med hjem :) Er hjertegræs så slemt, jeg har haft det en gang, men det forsvandt.
      Den lyslilla anemone breder sig desværre ikke så meget hos mig, eller også er den ikke flittig til at blomstre.
      Nå så skal jeg ikke regne med at se F. Persica igen, kan jeg forstå. Jeg har heldigvis fundet flere vibeæg i dag, så det er ikke helt så slemt, som jeg troede.
      Tja måske er det for dyrt med tulipaner, men jeg kan nok ikke lade være med at købe igen ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Rimfrost uha en gyser.. Vi slap med 2g. i morges kl 6. Heldigt. Men dine blomster er da stadig smukke. Bare de Camelia, uhm.
    Sjovt med dine vibeæg. Jeg havde en lille bitte gruppe i et bed, den forsvandt, men i et andet bed er de bare begyndt at formere sig osse med frø. Jeg har lige opdaget dem i dag.
    Gyldenlakker er så dejlige, men det "skal" nu helst være de gammeldaws farver. Jeg har nogen i drivhuset, jeg ikke nåede at plante ud i efteråret, de dufter fantastisk. Dem ude er slet ikke begyndt endnu.
    Håber osse vejrmeldingen passer med regn snart krydser fingre.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var lidt af en gyser, heldigvis skete der ikke noget særligt. Magnoliaen står flot endnu, og cameliaerne bliver jo alligevel brune.
      Jeg fandt alligevel nogle vibeæg i dag i skoven, så det var ikke så galt. Er disse gyldenlakker ikke de gammeldags? Det er sådan jeg husker dem fra min barndom. Sidste år var der mørkerøde imellem, det var forkert syntes jeg.
      Desværre har de opgivet regnen igen, udover 3 mm, og hvem af os får dem? ;)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    So many beautiful flowers already in your garden. A treasure to my eyes.
    Happy Easter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Thank you for your comment, I love to hear that you enjoy my pictures.
      Happy Easter to you too.
      Rosehugs

      Slet
  11. Hei Lisbeth, jeg får da håpe rimfrosten ikke har ødelagt noe hos deg. Ja, tenk nå går det så raskt i hagen at et par dsgers pause nesten er umulig. I dag tenker jeg kanskje å ta en tur på hagesenter og kanskje finne noe fint. Det er overskyet i dag, men ikke mer enn noen få regndråper, ser det ut som. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Jeg har ikke turdet kigge efter endnu, det bliver spændende. Du har ret i, at det ikke er til at holde pause, der sker rigtig meget nu. Vi har høj sol og rim i græsset :(
      Klem

      Slet
  12. Hei Lisbeth.
    Takk for en fin rundtur i hagen før rimfrosten:-) Får håpe det har gått bra, om det da ikke har vært for mange minus-grader. Her har vi hatt så kalde netter at vi først har begynt å renske bedene denne uke. Nyt kvelds-turene i hagen, og fridagene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Selv tak, det gik heldigvis godt med rimfrosten også i dag for 2. gang i træk. Det kan du tro, jeg gør, I må også nyde det.

      Slet
  13. Vacker dimma och finfin blomstring i din trädgård :) Det händer mycket nu och trädgården förändras från dag till dag.

    Ha en fortsatt fin Påsk! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak skal du have, ja der sker rigtig meget nu, det er svært at følge med.
      Tak i lige måde

      Slet
  14. Den nattefrost har virkelig været en drillepind i dette forår, men sikke smukke dage vi har haft her i påsken, det er da for vildt.
    Desværre er vi allerede i gang med at vande, her er ret tørt.
    Fortsat god påske til jer :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Her har nattefrosten først drillet de sidste par dage og så 1. april, men det har været en fantastisk påske.
      Jeg har også vandet flere rhodoer, jeg tør ikke andet.
      Tak i lige måde :)
      Knus

      Slet
  15. Dejlige billeder
    Jeg vander mine rododendron nu, men kan se at 2 allerede har lidt skade
    Bruger du udelukkende rhododen jord når du planter nye. Vi har muldjord her
    Go påske lidt endnu

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Tak skal du have.
      Jeg er også begyndt at vande mine rhododendron. Der er også et par stykker, som ikke har det så godt. Nej jeg bruger ikke udelukkende spagnum, men 2/3 spagnum blandet med jord. Det går fint, når man også bruger det gode gødning fra Rhododendronhaven.
      Tak i lige måde

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Man må undres over, at nattefrosten holder så stædigt ved, men sådan er det, men jeg er træt af at skulle skrabe is af bilen kl 7.30 om morgenen, men værre er det da med skaderne på dine rhodoer og cameliaer. Det er så smukke billeder af alt det spændende, der blomstrer lige nu i din have. Jeg havde kun F. Persica et enkelt år, så forsvandt den - det samme gjorde kobjælderne, men jeg prøver igen til efteråret med nye løg. Her glæder tulipanerne også, selvom der også er er ret stort svind i dem. Måske det kan tilskrives den lange tørke sidste år? Desværre er vi så godt i gang med en ny tørke, og regn bliver det så heller ikke rigtig til i næste uge - det er frustrerende efterhånden! Den lilla anemone er vel nok fin.
    God aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Nattefrosten bliver desværre af og til ved lige til hen i maj. Ja det er træls med skaderne, men sådan er det, når man har tidligt blomstrende planter. Jeg kan forstå, at jeg ikke skal regne for meget med at se F. persica igen. Kobjælderne kan også drille, den hvide og den blå vil godt være hos mig.
      Mon ikke dine tulipaner kommer med tiden, du satte jo så mange nye. Ja det er noget skidt med den tørke, ind i mellem ser det ud til regn, men vi får se.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Vi har haft nattefrost igen i nat - øv, det bliver da ved. Kan du mon forklare, hvordan og hvornår du klipper din pilebladet pære? Jeg vil gerne at min bliver tættere, men ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe det an.

    SvarSlet