mandag den 18. februar 2013

X-factor sort grøn

Også denne gang vil jeg deltage i X-factor konkurrencen på hos Anne moseplassen
Jeg er lidt tidligt ude, for der er ikke åbnet for konkurrencen endnu, men det gør vel ikke noget.
Det er noget af en udfordring med grønne og sorte blomster, men jeg synes jeg har fundet de helt rigtige kandidater til konkurrencen.
 Der er meget grønt i denne lille anemone. Den hedder Greenfingers, jeg købte den sidste år her. Den blev præsenteret på min blog mange gange sidste forår, og mange var helt vilde med den.
Mit andet bud er solhatten Green Jewell, den er også fantastisk, synes jeg. Det er sjældent at se grønne blomster, men det må man sige, at denne er.
Mit bud på den sorte er denne smukke Fritillaria Persica, som jeg var så heldig at få til at blomstre sidste forår.
Jeg har ingen navn på denne skønne næsten sorte akeleje, men skøn er den og selvsået, derfor har den ingen navn :)
Denne her har deltaget i X-factor rød/orange, den gang fandt jeg ud af ved et kig på en anden blog, at den slet ikke hed Arabian Night, derfor måtte jeg google, så jeg kunne finde et andet navn til den. Black Wizzard hedder den rigtigt, så den får lov at deltage igen.
Min sidste kandidat til de sorte er tulipanen Black Herrow.
Det var så mit bud til de grønne og de sorte.

Selvom det ikke har meget med grønne og sorte blomster at gøre, vil jeg alligevel vise jer lidt af mine roser:



Alle ovenstående billeder er af rosen Augusta Louise, den har en smuk blomst og en fin duft, men som mange andre roser, tåler den dårligt regnvejr.


De tre billeder her ovenfor er af klatrerosen Barock, den er lidt længe om at komme i gang, men jeg forventer efter at have haft den to år i min have, at den kommer rigtigt i gang i år. Smuk farve og dejlig duft. Remonterende.




Ovenstående billeder er af rosen Blue Perfume, trods navnet har den ikke særlig meget duft hos mig, men den er smuk og fotogen. På Rosenposten.dk fremgår det, at den skal vinterdækkes og at den er vanskelig at dyrke, så forstår jeg bedre, at den aldrig er blevet til noget særligt hos mig. Måske skal jeg gå ud og dække den til, inden frosten vender tilbage.
Fortsat god dag i dette grå og kolde vejr.

50 kommentarer:

  1. Gode grønne og sorte bud. I dag aer solhatten min favorit. Og roserne er som sædvanlig bare dejlige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Tak skal du have, ja den solhat er også skøn, men det er anemonen også og roserne :)

      Slet
  2. Fine bud på blomster i grøn/sort, kan være lidt svært at finde.
    Fine roser igen ! Barock er vel nok skøn:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Jeg troede heller ikke det var til at finde grøn/sort, men pludselig var idéen der.
      Ja Barock er skøn :)

      Slet
  3. Det er nogle fine grøn/sorte blomster, du præsenterer. Hvilken af dem er det så, der skal deltage i konkurrencen? Det må være svært at vælge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja det var svært at vælge, men Greenfingers vandt hos mig, den er lidt speciel, så jeg regner med, at den har gode chancer.

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Som altid smukke blomster.Men mine favoritter i dag er Solhatten....som jeg også har,og Black Vizzard.Men den smukke akeleje er da heller ikke til at stå for.Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette
      Ja solhatten er også skøn og speciel, der er mange fine, gad vide om de kan vælge :)
      God aften og knus
      Lisbeth

      Slet
  5. Så mye vakkert och frittilarian spesielt. Imponert over blomstren :)

    SvarSlet
  6. Så spennende blomsterf du har funnet frem i dag! Den dahliaen som heter Black Wizzard er bare så flott! Den har jeg ikke sett maken til, og den må jeg lete etter her.
    Lykke til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Jeg syntes, det skulle være noget helt specielt, heldigvis fandt jeg noget. Ja godt jeg fandt navnet på den dahlia, altså det rigtige, så du også kan få den.
      Tak skal du have

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Sikke nogle skønne farver de blomster har, jeg kan også godt lide grønt og sort. Gode planter du har valgt. Jeg har lige skrevet til dig under dit indlæg med Samsøtur den 29.juni (Klikkede på billedet) og både Anders og jeg kommer. Du kan tro, jeg gerne vil tage en rosenslynge med til dig. Nu følger jeg bare forventningsfuldt at de skal spire!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, jeg svarer dig angående turen på det andet indlæg. Jeg er glad for, at du vil tage en rosenslynge med, håber de vil spire for dig, men de skulle være ret nemme, har jeg set andre steder.

      Slet
  8. Så mange lekre, både grønne og sorte! Lykke til med din Anemone `Greenfingers`!

    SvarSlet
  9. Flotte kandidater! Og herlige roser! :)
    Lykke til med anemonen!

    SvarSlet
  10. Greenfingers var jeg helt vild med. Jeg har ikke fået den endnu. Jeg købte en anden, jeg synes, der lignede den. Men din er flottere.
    Ja man må vel kun vælge en at deltage med....så kommer det svære, det med at vælge ud! Du kan høre, hvad jeg stemmer på!
    Vi har haft snevejr til en forandring. Så jeg har været ude og skrabe sne. Men nu er det tøvejr, så forhåbentlig er meget af sneen væk i morgen tidlig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg tænkte nok, at det var den, du hentydede til, da du skrev, jeg havde anemoner. Den var meget populær sidste år.
      Ja mon ikke du stemmer på Greenfinger, jeg tog også den, fordi jeg syntes, at det var den mest specielle.
      Tim (sønnen) sagde, at det havde regnet hele dagen hos jer, så nu var sneen ved at være væk, men de lover vel frost i nat, så lad os se, om den er væk..

      Slet
  11. Sikke nogle helt vildt fine anemoner - dem glæder jeg mig til at se mere til når det SNART bliver forår:0). Virkeligt yndige og slet ikke en plantegruppe jeg kender til!
    Og naturligvis lækre roser i hobetal...

    Kh fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Katinka
      Ja jeg glæder mig også til at se dem, håber det er blevet til en større klynge end sidste år.
      Ja roserne er altid dejlige, jeg viser jo kun de bedste billeder :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. den är underbar den Anemonen!!
    Lycka till!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlet
  13. Rigtig gode bud til konkurrencen :o)
    Det er en svær kategori med de farver, men der er alligevel nogle at vælge imellem... anemonen er vild skøn :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Tak skal du have. Ja det er en meget svær kategori, men det lader alligevel til, at havefolket finder på noget. Ja anemonen er meget skøn, jeg håber, den breder sig godt.
      I lige måde.

      Slet
  14. Skønne kandidater. Godt det ikke er mig der skal vælge. Held og lykke til.
    Som altid gode billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det må være svært at vælge. Tak skal du have også god aften til dig.

      Slet
  15. Hej Lisbeth.Rigtig flotte billeder. Har også Greenfinger den er rigtig god.Kan se du nu skriver Black Wizard om din sortrøde georgine,men hvis den er mellem 15 og 20cm er jeg sikker på at det er Black Jack fordi den har lidt broncefarvet løv.B.Wizard er kun 10-15 cm i blomsten.Vi var flere der fik B.Jack i stedet for en anden sortrød i 2011 og 12,men det er en dejlig sund knold. Hilsen Ulla Milbak Ps. Se www.dahlie.net/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, nå du har også Greenfingers, ja den er så skøn.
      Ser du knolden købte jeg i Netto, det skulle iflg. mærket være Arabian Night, det har jeg hele tiden troet. Men i forbindelse med konkurrencen x-factor, var der en anden som viste Arabian Night, sådan ser min jo slet ikke ud. Så googlede jeg den og fandt selv på at det var Black Wizzard, jeg kan ikke huske om den har bronzefarvet løv, men den har et meget stort hoved. Jeg sætter lige et billede på facebook, så du kan se den.

      Slet
  16. Hej Lisbeth
    Masser af skønne blomster - billederne er fuld af forår og sommer.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Jørn, ja det bliver skønt, når vi igen får forår og sommer.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth
    Jeg er helt vild med dine bud, specielt de 2 sorte er da helt fantastiske. Tror aldrig jeg har set så mørk en akeleje.. suk.. ;)
    Hilsner
    Hexia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hexia
      Det lyder godt, at du er vild med mit bud. Nej den er meget mørk, og det bedste af det hele frøsået.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  18. Kære Lisbeth.
    Dejlige billeder - i dag vil jeg foretrække rosen Barock, det er en rigtig rose.
    Solhat Green Jewell er så skøn og Fritillaria Persica er vel nok speciel, men smuk.
    Har overgivet mig og skrevet min mailadr.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja rosen Barock er skøn, de andre er skønne og specielle.
      Skal man skrive sin mailadresse for at melde sig som fast læser? Jeg kan nemlig ikke se, at du er kommet med som fast læser.
      Men velkommen hvis du er :) og tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Flotte bud på x-faktor i grøn og sort, sikke mange bud du kan præstere :) Fritillariaen er godt nok flot! Black Wizzard har en underskøn farve, der var du godt nok heldig med købet, for jeg syntes denne er smukkere end den du købte den som :) Solhatten er virkelig charmerende i grøn! Dejlige roser! Blue Parfum havde jeg i min tidligere have, men myrene var lidt for glade for den, så den trivedes ikke godt. Barock er sørme da en smuk klatrer, den har skønne farver! :)
    Hav en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Alice
      Ja Fritillariaen er flot, jeg håber, den kommer igen i år. Jeg synes bestemt også, at jeg er heldig med, at det var en helt anden end Arabian Night, jeg havde fået fat i. Der er lidt tvivl om det er Black Wizzard eller Black Jack jeg har.
      Blue Perfume er lidt vanskelig, og Barock ja den har skønne farver.
      God dag til dig.

      Slet
  20. Hej Lisbeth
    Jeg har også Greenfinger Anemone, Jeg kan så godt lide Anemoner, jeg har en "lille" samling alle købt hos Kirsten Thyboesminde stauder. jeg kan nu også godt lide den gule solhat.
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja hun har mange fine anemoner oppe i Thyboesminde, jeg skal vist ind og kigge igen hos hende.
      Solhatten er også fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  21. Nåda Lisbeth - det var ellers en dejlig mørk Akeleje du kan vise her, og tilmed ren i formen. og Fritillaria persica er jo en favorit.
    Nu bliver det spændende at se hvem de norske dommere udtager - for jeg forstår at der er en omgang til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Akelejen er fin og hjemmelavet af den selv, jeg er spændt på om den og Fritillariaen kommer igen.
      Er der en omgang til, det må jeg ind og kigge efter.

      Slet
  22. wau ,,,utroligt ,,,, hvor er de smukke ,jeg holder på du vinder .... :-)

    SvarSlet
  23. Skønne bud, du har med her - jeg var også helt vild med anemonen Greenfingers og glæder mig over gensynet. Den grønne solhat er da også et fint emne.

    Spændende at følge med i konkurrencen og se alle de fine bud.

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja nu må jeg ind og se, hvad du har med. Jeg håber, at Greenfingers har bredt sig godt, men jeg har ikke set skyggen endnu, det er nok for tidligt.
      Ja det er en spændende konkurrence.
      I lige måde Ulla.
      Knus

      Slet
  24. Sikke nogle fine kandidater Lisbeth. Held og lykke med dem! Jeg har også en Green Jewel som jeg satte i det hvide bed som lime kontrast, glæder mig til i år, hvor jeg tror den er vokset lidt mere til. Jeg har også sat 2 løg af Fritillariaen, som jeg venter spændt på. Lyder som om den kan være lidt svær at få til at blomstre? God dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Ja nu må vi se, om de er fine nok til at slå de andre :) Ja jeg er også spændt på Fritillariaen, der var kun to af de nysatte løg, som kom sidste år, og jeg fik ikke sat nye i efteråret. Jeg skal vist have fundet et andet sted end Bilka at købe dem ved.
      I lige måde.

      Slet
  25. Kære Lisbeth. Ja den Anemone er jeg altså også vild med. Meget smuk. Men det er nu alle dine grønne/sorte blomster.

    Åh og så alle de roser. Ih det er snart rosentid igen. Skønt.

    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja den er rigtig dejlig anemonen, jeg glæder mig til den kommer igen, og håber at den har bredt sig noget mere.
      Ja vi glæder os til roserne.
      Kh
      Lisbeth

      Slet