tirsdag den 5. februar 2013

Havelidenskab = passion

Mon ikke de fleste kender min passion for rhododendron, det tror jeg.
Jeg har fundet billeder af nogen rhodoer fra 2011, dem er der sikkert ikke mange af jer, der har set før.






Læg mærke til de smukke nye skud på Wiltonii




Se det var den ene af mine passioner.
Senere er der kommet mange flere til, en af dem er denne her:

Plantekøb, den passion tror jeg bestemt ikke, jeg er ene om, vel?


En anden passion er blevet bregner, dem har jeg også en del af
Til gengæld har jeg ingen passion for at købe gamle sager, lave opstillinger i og udenfor huset. Det er bare slet ikke mig, men så må jeg trøste mig med, at vi ikke alle er ens og glæde mig over, at andre nyder det og synes, at det er hyggeligt.
Den største indendørs passion jeg har er at blogge, ja det er jeg faktisk ret vild med. Men når foråret kommer bliver der skruet lidt ned for blusset, for jeg skal jo også passe min have, det kan jeg få stort set alle dagene til at gå med, faktisk kniber det med at få tiden til at slå til. Jeg kan nemlig gå i timevis og bare kigge på, hvad der kommer op af jorden, det er jeg nok ikke ene om, ja også skal jeg jo også hakke, luge og klippe osv. Det daglige indlæg slipper I dog ikke for :)
Den sidste passion jeg vil nævne i dag er at tage billeder. I betragtning af at jeg ikke tog billeder før, jeg startede op med min blog for knap to år siden, så synes jeg, at det går meget godt.
Jeg er især vild med at tage billeder af himlen og solop- og nedgange.
Billedet er fra i aftes, vi har haft solskin i dag fra 10-14, men nu er der mørke skyer, jeg håber, de venter med at give regn til de kommer ud over havet, vi har vand nok her.
Som I nok kan tænke jer, har jeg mange flere plantepassioner, dem går vi videre med i morgen.
Dette er en af dem :)
Fortsat god dag.


46 kommentarer:

  1. Jeg likte din overskrift, for det vi driver med er jo en pasjon. Jeg vil strekke det så langt at jeg vil kalle det en livstil, for det er det som opptar mitt hode fra morgen til kveld. Det er en trøst at det er mange av oss "hagegale" som vi sier her, så en føler seg ikke alene. Flotte bilder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg synes også, det var en god overskrift, men det du skriver er endnu bedre, for du har jo ret, det er en livsstil. Jeg tænker såmænd heller ikke på meget andet en have og blog :)
      Nej her mellem andre hagegale føler vi os ikke alene, vi har samme passion/livsstil. Skønt.
      Tak

      Slet
  2. Hvad skulle vi gøre uden passioner, det er jo det dem der driver værket ;o).
    Heldigvis er vi alle forskellige, og hvor ville det hurtigt blive kedeligt at blogge, hvis alle haver lignede hinanden.
    Det er jo mangfoldigheden der gør det spændende, inspirerende og vækker de nye drømme og passioner.
    I den tid jeg har fulgt med i din blog, har det været sjovt at følge din først lidt usikkert vaklende, og nu helt forrygende foto udvikling, især med himmel og modlys motiver ;o) vi ser gerne mange flere billeder fra din hånd..... og det får vi helt sikkert også ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Du har ret, hvad skulle vi gøre uden passioner, jeg tror nu alligevel, der er mange, som ingen har.
      Nej der ville ikke være meget ved at blogge, hvis alle haver ligner hinanden. Ja og mangfoldigheden gør at vi kan lære noget nyt og ganske rigtigt få nye passioner.
      Tak for ros til billederne :) ja I får helt sikkert mange flere billeder fra mig, for jeg kan jo ikke lade være, det kender du :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Ja! passion har vi jo alle.Men som du skriver er vi heldigvis
    ikke ens.....men det ville da også være kedeligt.
    Mange smukke rhodoer du viser.
    Jeg er også glad for bregner......har købt en stedsegrøn,har du nogle af dem? Jeg synes at både dig og Bent tager nogle rigtig flotte billeder.
    Plantekøb tror jeg alle os bloggere gør rigtig meget i.
    Nogle af mine veninder kan ikke forstå at jeg vil bruge så mange penge på planter og blomster til min have.Men det er jo min hobby.
    Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg tror nu ikke vi alle har passioner, men hvis du mener vi havebloggere, så har du ret, heldigvis er de forskellige, ellers bliver det kedeligt.
      De fleste af mine bregner er stedsegrønne, men er dog ved at miste de kønne blade nu, inden længe kommer der heldigvis nye.
      Tak for ros til vores begges billeder. Ja plantekøb det kan vi lide, det er da meget mere spændende en at købe nyt tøj :)
      Andre bruger penge på fiskestænger og golfudstyr og anden former for fritidsinteresser.
      I lige måde - knus Lisbeth

      Slet
  4. Hvor heldigt at vi andre også kan have stor fornøjelse af dine paasioner.

    SvarSlet
  5. Den allerførste, du viser. Hvad hedder den, Lisbeth? Den er jeg fuldstændig syg med!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Ja her kommer jeg til kort, fordi den er lavet specielt i Lille Malund, så jeg har ingen navn på den, det er en krydsning.
      Jeg kan finde en, der ligner meget, den har jeg selv købt sidste år, den hedder Cinnabarium, den minder meget om min, men er ikke helt så fin i farven. Jeg synes også min egen er så skøn :)

      Slet
    2. Åh en skam, for nu duer kun den, hvis du forstår, hvad jeg mener ;) Men tak! Og hvis du engang kaster dig ud i at formere den, så krydser jeg fingre for, at du husker mig :)

      Hjerteligst

      Slet
    3. Jeg er ikke så meget til det der med at formere, men skulle det ske, så kan du tro, jeg vil huske på dig, eller hvis jeg støder på den samme i Lille Malund. Har du googlet Cinnabarium, den ligner meget.

      Slet
    4. Tusind tak Lisbeth! Og støder du på den i Ll. Malund, så er jeg hellere end gerne aftager ;) Jeg har været der en enkelt gang for 2-3 år siden. Skønt sted! Men der er lidt halvlangt fra Bornholm for selv at kigge hihi. Jo jeg googlede lige... Og den er rigtig fin. Men den har ikke lige "det der spil", der slog benene væk under mig ;)

      Hjerteligst

      Slet
  6. Jo Lisbeth - vi er mange der har har nydt godt af din passion for Rhododendron.
    Og endnu en stribe flotte billeder du viser idag - og du har ret - tror ikke jeg har været tilbage til dine 2011 billeder.
    Egentlig burde man gå mere tilbage i folks blogge, istedet for bare at kigge i de nyeste indlæg - men mange blogs mangler "blog arkivet" - det du iøvrigt har her ved siden af kommentarerne:-)
    Jeg deler din fascination og passion for meget af det grønne, men har nok i shoppegenet i samme grad - selvfølgelig kan jeg lave plante impulskøb, men det meste er faktisk temmelig planlagt, samtidig er mit behov ikke stor for selv at have noget, jeg kan se hos naboen:)
    Og så er det jo en fantastisk kombination den grønne livstil og så det at blogge - man kan få venligt med og modspil, Når man først har opdaget det, er det nemt at tænke: At det skulle man da have begyndt på noget før:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er jeg rigtig glad for, at I har.
      Tak ja jeg kom lige til at kigge i mappen for 2011, der var jo også mange skønne billeder.
      Du har ret i at man burde gå tilbage og kigge i folks blogarkiver, men det bliver bare ikke, for det er knap, jeg kan følge med på alle de blogge jeg har på min blogliste :)
      Ja der må jeg sige, at jeg ofte har planlagt, hvad jeg skal købe i Rhododendronhaven, når jeg tager hjemme fra, men som regel kommer jeg hjem med noget helt andet, for så er der lige noget andet, der har fristet mere.
      Man kan i øvrigt også søge på min blog, jeg søgte selv efter Høneballehavehistorie, da jeg lavede de indlæg om historien forleden.
      Jeg gider bestemt heller ikke have noget, jeg kan se hos naboen, det er jo netop det, min have går ud på, at folk igen og igen skal undres over, hvad der står der, planter som de slet ikke kender. Så jeg går meget efter sjældne buske, træer og stauder.
      Jeg har så ikke tænkt, at jeg skulle have begyndt noget før, der var ikke nær så meget aktivitet herinde for 2 år siden, nu er det meget mere spændende med venligt med og modspil :)

      Slet
  7. Fine billeder som altid. Dine rhododendron er smukke, men jeg synes nu bedst om billedet hvor dine søde hunde er med på.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase ja jeg ved at du gerne vil se hundebilleder :) Jeg husker det også en gang i mellem.
      I lige måde.

      Slet
  8. Det er bare så dejligt at du deler dine passioner med os! Jeg kan så godt lide den energi der er i din blog :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg vil rigtig gerne dele med jer, ja jeg kan faktisk ikke lade være :) Tak skal du have, det er dejligt at få at vide.

      Slet
  9. Forstår fuldt ud din glæde ved rhododendronerne :-) Du har virkelig også fået fat i mange skønne eksemplarer. Jeg har som du også en svaghed for dem, og forventer, at få plantet rigtig mange forskellige med årene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Jeg lagde mærke til fra aller første gang, jeg kiggede indenfor på din blog, at du også interesserer dig for rhododendroner, jeg kan godt huske, at det var på grund af Orbiculare, jeg fandt dig.
      Jeg er spændt på at se, hvad du får samlet i løbet af de næste år, nu har du jo pladsen :)

      Slet
  10. I virkeligheden er vores havepassioner jo bare en fritidsinteresse, som tager meget dejlig tid og mange af vores penge. Næsten alle mennesker har jo en eller anden form for fritidsinteresse, som tager både tid og penge (golf, jagt, fiskeri, hunde, musik & koncerter, mode, håndarbejde - you name it:))

    Det, som jeg synes er lidt anderledes er, at vi føler et særligt fællesskab og en dejlig videns-deling via bloggene og samværet, og så er der som regel ikke særligt mange kolleger eller venner at dele ens haveinteresse med, og mange synes at man er lidt "underlig" når man bruger så mange penge og megen tid på planter og haven.

    Din passion for rhododendron er skøn at følge med i - for jeg har næsten ikke plads til flere rhodo'er i min have, og så kan jeg nyde dine i stedet.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har du ret i, man kan sammenligne det med, alt det du nævner og meget mere, der er ikke meget, der er gratis her i livet, heller ikke planter :)
      Fællesskabet er noget helt særligt ja, faktisk finder vi jo hinanden irl. i løbet af ingen tid, selvom vi kun har skrevet sammen på bloggene, det er det gode ved det. Det oplevede vi jo 19. maj sidste år.
      Så kan vi også slippe for det skuffende som vi føler, når vi viser haven frem til ikke haveinteresserede, for det kan være lidt af en gyser. Når jeg mærker på nogen, at der ikke er meget interesse, så kan jeg gå meget hurtigt rundt selv i min have :)
      Jeg håber, du bliver ved med at følge med, du er velkommen til at nyde hos mig både på bloggen og irl :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Dejligt med vores passioner, og endnu bedre at vi deler den og forstår hinandens her i blogland :) Jeg kunne nu sagtens blive smittet af din passionerede præsentation af dine rhododendrons, særlig har jeg en svaghed for de lidt klokkeformede blomster, måske kaldes de enklelblomstrede? Jeg syntes de har meget yndige blomster.
    Skønne billeder af bregner, de hører også til mine passioner :)
    og det der med plantekøb... så absolut en hed passion vi deler!
    Fortsat rigtig god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja det er dejligt at kunne dele sine passioner med andre havegale. Jeg kan høre, at du også er faldet for den første jeg viser, desværre ved jeg ikke, hvor man kan købe den, for den bliver tilsyneladende ikke så stor, så den kunne du måske få plads til i din have.
      Bregner kan man også blive afhængig af, for ikke at snakke om planteindkøb :)
      I lige måde

      Slet
  12. Det er altid inspirerende og livgivende at møde nogle der brænder for noget, og har en stor viden inden for et område. Så jeg glæder mig til at gå tilbage i dine arkiver og nyde din flotte billeder :-).
    Jeg har selv et surbundsbed med 4 gamle rhododendrons, som bliver et af årets projekter. Det trænger til renovering, - måske opstamning, noget nyt bunddække og klynerne der omkranser det, har brug for aflastning. Vi har overvejet en kant af jernplade, har du erfaring med det? Mange hilsner Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Dejligt at du føler det inspirerende, du må nyde mine billeder alt det du lyster, jeg vil glæde mig over det.
      Jeg har ingen erfaring med en kant af jernplade, vi har kun sten omkring dem. Måske er det en god idé, mon ikke det er fordi klynerne er ved at vælte ned, at I vil aflaste med jernpladen?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det er dejligt at se når mennesker går op i noget og det er man ikke i tvivl om at du gør.
    Jeg er rigtig glad for at have fundet frem til haveblogs, det er skønt at kunne se at der er andre der er lige så havegale som en selv og som der er skrevet andensteds er det jo netop forskelligheden der gør det rigtig interessant.
    Ja passionen med at købe planter er vi jo nok alle fælles om, jeg kan i hvert fald ikke lade være:-)
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Tak skal du have, ja det gør jeg i den grad :)
      Haveblogs er blevet uundværlige for os havetosser her på bloggene, især her i vintertiden har vi meget glæde af dem, så vi ikke går i vinterdepression. Heldigvis har vi forskellige passioner og så lærer vi noget nyt hos andre.
      Det er skønt at købe planter, det er en skam at vi ikke kan få et pengetræ :)
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth!
    Du er hurtig på tasterne! Jo det er fordi vi skal have en ny løsning, klynerne er ved at falde fra hinanden, men har også holdt i 13 år. Jeg synes det er meget flot med sten, men lidt upraktisk i forhold til at slå græs, og så synes jeg det rustne jern har en flot effekt mod det grønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Du har ret i, at det er svært at slå græs, når man bruger sten som afgrænsning. Jeg er spændt på at se, hvordan det ser ud med jernkanterne, så det må du vise billeder af. Jeg tænker også på, om de ikke er dyre, jeg har jo mange bede, så det ville løbe op, hvis jeg skulle have det om alle.

      Slet
  15. Kære Lisbeth

    Tusind tak - tak - tak for de flotte billeder af rhodoer. Hvor er de skønne.
    Jeg nyder bare dine billeder - kan slet ikke være "med på vognen" -- mit er jo kun i det små.
    Laver aldrig så store indkøb, det er min have ikke til, så igen nyder jeg bare dine. (indkøb)
    Og, Bregner er fine.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Selv tak - heldigvis er der mange, jeg kan glæde med rhododendronbilleder - ikke mindst dig. Jeg ved godt, du ikke har så mange, men du har mange fine, det har jeg jo set billeder af.
      Herovre er vi nødt til at købe stort ind, vi kommer jo ikke så tit af sted. Du køber bare på en anden måde sådan lidt af gangen, det kan I jo gøre, når I bor i nærheden af fristende plantecentre.
      Ja bregner kan vi også lide.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Ja kære Lisbeth, hvad skulle vi dog gøre uden vores passioner? Jeg er da også betaget af dine rhododendron, men har ikke havens størrelse til dem! Så rhodoer i meget mindre mål, kan også gøre det for mig. Til gengæld er min passion - pelargonier - en man kan dyrke uden en have! En altan og et køligt rum til overvintring, er alt man behøver. Jeg kommer ofte i snak med folk, der ikke har have, men deler den samme glæde ved pelargonierne. Jeg har også smittet andre med min glæde for pelargonier. Det hygger jeg mig ved.
    I dag sluttede dagen med snevejr. Vi har haft det skønneste vejr hele dagen. Så jeg har fået sået lidt frø til forspiring.
    Det er det, jeg elsker ved at blogge, dette at man stiller et spørgsmål ud i luften, og vupti får man svar fra hele landet! Vel at mærke meget kompetente svar. Desuden kan man også følge vejret i det forskellige landsdele, hurtigere end vejret vises i TV.
    Den gavmildhed der også findes i Blogland er meget unik, synes jeg! Dejligt med så mange have nisser - nørder - venner - professionelle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det har du ret i, jeg synes vi er privilegeret fordi vi har en passion, det er der mange som ikke har. Det fine ved vores blogge er jo netop, at vi får flere passioner, efterhånden som vi læser på hinandens blogge. Jeg vil dog ikke påstå, at jeg er hoppet med på vognen med pelargonier, men jeg har da fået et anderledes syn på dem efter dine foræringer. Jeg kan desværre ikke rigtigt opbevare dem her hos mig, de få stiklinger, jeg har taget er i en sølle forfatning.
      Det er rigtigt, at det er så dejligt, at vi næsten altid kan finde svar i blogland, og vejret følger jeg gerne med i rundt om i landet.
      Her kom der sne i aftes, himlen er grå, men måske kommer solen senere. Sneen er snart væk igen.
      Blogland er et skønt sted, som vi ikke kan undvære.

      Slet
  17. når jeg læser dit indlæg, bliver jeg hensat til drømmeland,her er nemlig sne og slud ......

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja godt vi har drømmeland. Her sneede det i aftes, men det er ved at tø og solen prøver at trænge igennem skylaget.

      Slet
  18. Kære Lisbeth. Ja sikke en passion. Den smitter helt her over på Falster :) det er også smukke blomster de rhodoer. En skam haven er så lille, men en enkelt mere eller to bliver det nok til.

    Jeg er vist også hårdt ramt af have lidenskab, men det er en skøn en af slagsen, så det er helt ok. Derudover er jeg ramt af foto-nitis, som jo også fint går i tråd med haven.

    Kh
    Lise Lotte............fra et sneprydet Falster

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Godt at høre fra dig, det glæder mig, at min passion har smittet helt til Falster. Jeg er spændt på at høre, hvilke rhodoer, du køber næste gang.
      Ja foto-nitis er også godt at blive ramt af, så længe vi ikke får noget, der er værre end det, så skal vi bare være glade :)
      Her kom også sne i aftes, men det er på vej væk igen, og solen prøver at trænge igennem.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  19. Som sædvanlig fine fotos af alle dine flotte planter:) jeg er ret begejstret for den første rhodo med de laksefarvede blomster!

    SvarSlet
  20. Tak Jan. Ja den er der flere, som er begejstrede for, men jeg tror kun, der findes den ene. Det er en manden i Lille Malund har lavet, så vidt jeg ved.

    SvarSlet
  21. Passion er det helt rigtige udtryk, og hvor er det dejligt at vide, at der er andre, der er lige så nørdede som én selv :o)
    Før jeg lærte din blog at kende, var jeg ikke særlig begejstret for rhodo'er, men jeg har da skiftet mening. Du har vel nok mange skønne sorter.
    Roser er jeg til gengæld også solgt til.
    Dine 'himmelbilleder' er så fine - mit kamera tager desværre ikke særligt gode billeder, og billeder af himlen går galt hver gang. På et tidspunkt må jeg nok investere i et nyt :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Ja det er nemlig det fede ved at blogge, der er mange som er lige så nørdede som én selv :)
      Ja jeg forsøger jo at lære folk også dem der besøger haven, at rhodoer ikke bare er rhodoer. For de almindelige er da kedelige, når de ikke blomstrer, det er mange af mine ikke.
      Ja roser er skønne, vi må håbe på godt vejr i den uge, I er herovre, så roserne præsenterer sig godt.
      Jeg er glad for at tage himmelbilleder, du må ønske dig et nyt kamera i fødselsdagsgave :) Jeg kan anbefale et Panasonic Lumix, det tager gode billeder og er nemt at finde ud af.

      Slet
    2. Jeg glæder mig til at se din have og dine roser. Jeg havde egentlig selv valgt at komme i maj måned, men turen skal jo indpasses med familien, og det passede bedre for dem med juni. Så må jeg komme igen i 2014 og se rhodo'er ;o)
      Tak for tippet. Er det et spejlrefleks-kamera?

      Slet
    3. Jeg glæder mig også til at se jer alle sammen. Maj måned er helt sikkert også den skønneste efter min mening, men den er der slet ikke nogen, som har budt ind på endnu. De fleste er vilde efter at se roserne. Det er selvfølgelig også sjovest at der er en flok, når vi skal have plantebytte. Ja det skal jo passe sammen med familen også, ellers må du tage en ekstra tur i år, hvis der er nogen at følges med :)
      Nej det er ikke et spejlrefleks og derfor heller ikke så dyrt, men som du kan se, tager det gode billeder (synes jeg da selv) Bent har lidt forstand på det, og han siger, at det slet ikke er nødvendigt med spejlrefleks til vores brug til havefotos.
      Han har selv spejlrefleks, men har også anskaffet sig en nyere model af det kamera, jeg anbefaler.

      Slet
  22. Hvis tiden og ikke mindst pengepungen havde været til det, var jeg kommet begge gange, men selvfølgelig er det sjovest, hvis vi er flere samlet.
    Ja, jeg kan se, at jeres kamera tager gode billeder. Mit kan som før nævnt ikke tage gode billeder af himlen, ej heller billeder i modlys eller billeder med store kontrastfarver (f.eks. mørkt løv sammen med hvide blomster), så det er ikke det bedste at fotografere i haven med.

    SvarSlet